Tilbake til forsiden:
www.stumfilm.no
DANSK FILMHISTORIE 1896-1931 Jeg vil her ta for meg dansk film hvor hovedvekten er lagt til stumfilmtiden, men jeg vil også kortfattet følge enkelte regissører og skuespillere over til lydfilmen. Perioden startet julen 1896 da Peter Elfelt tok opp sin første reportagefilm til 1931 da Lau Lauritzen sr spilte inn, det jeg antar, var den siste stumfilmen "Krudt med Knald" (1931) som hadde premiere den 16.10.1931 på "World Cinema". Men da var det allerede blitt laget flere lydfilmer og man regner George Schnévoigts (1893-1961) film "Præsten I Vejlby" (1931) som den første danske lydfilm. Året før hadde George Schnévoigt imidlertid laget en annen lydfilm "Eskimo" (1930), men det var en norsk-dansk samproduksjon med norsk tale. For å få en bedre oversikt over dansk filmhistorie har jeg foreløpig valgt å dele den opp i ti perioder. Disse periodene er ikke helt avgrenset i forhold til filmomtale. Det skyldes de tilfeller hvor f.eks. selskapet startet opp sin produksjon i en periode og som lagde filmer som hadde premiere inn i den andre perioden, eller hvor jeg avslutter artikkelen om regissøren i den ene tidsepoken selv om jeg tar for meg begynnelsen av den neste tidsperiode. Dette for at informasjonen ikke skal bli for oppstykket. Periodene 1910 - 1931 har jeg valgt å dele opp i flere deler, egne artikler om "Nordisk Films Kompagni" og artikler som tar for seg de andre filmselskapene. Årsaken er at "Nordisk Films Kompagni" hadde en sentral plass i dansk filmhistorie som strekker seg over lenger tidsepoke enn de andre filmselskapene under den danske stumfilmperioden. 1906 - 1909 MANGFOLDET DEL 1: NORDISK FILMS KOMPAGNI 1906 - 1909 MANGFOLDET DEL 2: ANDRE AKTØRER 1910 - 1914 DEN STORE TID DEL 1: NORDISK FILMS KOMPAGNI 1910 - 1914 DEN STORE TID DEL 2 A: NYE FILMSELSKAPER 1910 - 1914 DEN STORE TID DEL 2 B: NYE FILMSELSKAPER 1915 - 1919 VIRKNINGER AV VERDENSKRIGEN DEL 1: NORDISK FILMS KOMPAGNI 1915 - 1919 VIRKNINGER AV VERDENSKRIGEN DEL 2: ANDRE FILMSELSKAPER 1920 - 1931 NEDGANGSTIDER DEL 1: NORDISK FILMS KOMPAGNI 1920 - 1931 NEDGANGSTIDER DEL 2: ANDRE FILMSELSKAPER Perioden 1896-1906 var preget av filmens primitive start hvor filmkameraene kunne bare bruke filmspoler på 17 - 18 meter, tilsvarende en spilletid på et minutt. De samme kameraene ble også brukt som filmfremvisere. I de første årene ble filmene vist på varitèteatre i forskjellige byer og de inngikk som en del av programmet, ofte mellom visesangere og akrobater. I 1898 var levende billederen hovedatraksjon, men folk tapte raskt interessen for dette nye meduim og filmene hadde ikke lengere en sentral plass under forestillingene. Teknisk sett var også kvaliteten dårlig ved at filmene ofte var uklare. I 1904 fikk Danmark sin første kino, Kosmorama, som lå i København og i de følgende år ble det grunnalgt flere kinoer over hele landet. Dermed oppstod det en efterspørsel av filmer som filmprodusentene ikke kunne dekke. Dette utnyttet Ole Olsen da han i 1906 startet Nordisk Films Kompagni og i de første tre årene var han den eneste danske filmprodusent av spillefilmer. I løpet af de første årene vokste "Nordisk Films Kompagni" til en stor organisasjon med filialer i Berlin, Wien, London og New York og agenter, representanter og datter-selskaper over hele verden. Bare omkring 2% av de kopier, som selskapet sendte ut, var til hjemmemarkedet, resten ble distribueret til utlandet. Perioden 1906-1914 regnes som den danske films gullalder. Filmhistorikere er uenig i avgrensningen av denne perioden og varierer fra 1914 til 1916. Selv har jeg valgt 1914 ut fra to årsaker. Det ene var utviklingen til "Nordisk Films Kompagni" og den fagmessige siden til Ole Olsen. Han var en forretningsmann med sans for det administrative, distribusjonmessige og den tekniske siden, men hans svakhet var på den kunstneriske siden. Omkring 1913 hadde filmen utviklet seg som en kunstart og hans evner strakk ikke til. Det andre er den første verdenskrig. Det førte til stans av eksport og import av filmer fra de allierrte landene og det rammet filmbransjen økonomisk. Kunstnerisk førte det til manglende impulser fra utlandet. På den tiden gjorde andre filmskapere seg gjeldene. Eksempler på filmskapere var Feuillade i Frankrike med "Les Vampires" (1915), Griffith i U.S.A med "The Birth Of A Nation" (1915) og "Intolerance" (1916), Giovanni Pastrone i Italia med "Cabiria" (1914) og Stiller og Sjöström i Sverige som utviklet den kunstneriske siden av filmen. Efter
første verdenskrig forsøkte Nordisk Film
Kompagni å gjenvinne det internasjonale
markedet, noe de ikke klarte. Årsakene var at
mange store danske navn hadde reist til Sverige og
tyskland for å arbeide med film og Hollywoods
store fremgang. Størstedelen av det som ble
vist på kinoer i det tiåret var
amerikanske.
|