Tilbake til forsiden: www.stumfilm.no

DANSK FILMHISTORIE 1920 - 1931 NEDGANGSTIDER DEL 2: ANDRE FILMSELSKAPER
BENJAMIN CHRISTENSEN
I likhet med Carl Th. dreyer, reiste også Benjamin Christensen (28.09.1879-02.04.1959) til Sverige og i februar 1919 skrev han kontrakt med "Svensk Bio".I følge et intervju med Benjamin Christensen var årsaken til han skrev kontrakt med "Svensk Filmindustri" (SF) at selskapet ga sine ansatte full kunstnerisk frihet. Samtidig var han ikke helt enig med selskapets overordnede linje der de filmatiserte litterære verker og han heller ville søke å finne veien til de orginale filmene. Og hans neste film, "Häxan" (1922), var absolutt en av de mest orginale og egenartede filmene som var innspilt i Danmark. Før denne filmen hadde han arbeidet med forskjellige temaer hvor skulle bruke filmen i vintenskapens tjeneste. Han hadde bla forsøkt å filme spiritiske mediers ektroplasmiske matrerialsjoner og vært i kontakt med kjønnslegen Eugen Steinach (1862-1944) for å lage en film om hans arbeid. Disse prosjektene ble det ikke noe av, men det viser Benjamin Christensens interesse for det okkulte og for seksuallivet. Disse to interessene preger også filmen. 

Før arbeidet med "Häxan" (1922) hadde Benjamin Christensen arbeidet med det vitenskaplige kildermaterialet i to år, et studie som også resulterte i en lengere bibliografi som ble delt ut på premierekinoene. I følge ham selv var denne filmen hans livsverk. Filmen ble filmet på hans gamle filmstudio efter at han hadde overtalt SF til å kjøpe det tilbake fra "Olaf Fønss selskap", et selskap som var blitt avviklet i 1920. Filmen ble tatt opp i perioden februar-mars til oktober 1921 og premieren fant sted på Palads 07.11.1922. Omkostningen for filmen beløp seg til et sted mellom 1,5-2 millioner kroner, og selv om filmen ble en publikumssuksess både i Danmark og Sverige, var filmen totalt sett en økonomisk katastrofe. De utpenslede torturscenene og pervertert sex gjorde det umulig for SF å få satt opp filmen i USA samt at det var flere andre land som enten totalforbød den eller sønderklippet den. Det gjorde det heller ikke bedre for SF at konjunkturene snudde og allerede i i begynnelsen av 1921 slet selskapet med økonomien. Benjamin Christensen må efter denne filmen ha forlatt SF for året efter regisserte han den tysk/danske filmen "Seine Frau, die Unbekannte" (1923). Det skulle gå flere år før han igjen lagde film i Danmark og han regisserte da "Skilsmissens børn" (1939).

FOTORAMA
EDUARD SCHNEDLER-SØRENSEN

Eduard Schnedler-Sørensen (Eduard Schnedler Sørensen) (22.09.1886-30.09.1947)
I 1913 ble han leder og bevillingshaver i "Vesterbros Teater", et engasjement som varte helt frem til hans død i 1947.
I 1918 gikk Eduard Schnedler-Sørensen tilbake til "Fotorama" som meddirektør, og i 1924 overtok han posten som administrerende direktør efter Frede Skaarup (). Denne stilling hadde han frem til 1930. I perioden 1923 til 1927 regisserte han kun to filmer. Det var "En Nat i København" (1923) og "Grænsefolket" (1927)

PALLADIUM
LAU LAURITZEN SR.
Lauritz Lauritzen sr. (13.03.1878-02.06.1938) begynte hos "Palladium" i 1920, et selskap som på det tidspunkt var et svenskeid selskap. I 1921 ble selskapet kjøpt opp av Svend Nielsen () og ble da et dansk filmselskap. Sammen med regissøren Lau Lauritzen sr., som på det tidspunktet hadde blitt hentet fra "Nordisk Films Kompagni", lanserte han komikerparet "Fy og Bi", som ble selskapets store suksess, også utenfor landets grenser. Den 17.10.1921 var det i "World Cinema" premiere på "Film, Flirt og Forlovelse" (1921) den første "Fy & Bi-film" med Carl Schenstrøm () som "Fyrtaarnet" og Harald "Miehe" Madsen () som "Bivognen". Dette paret var, i følge "det danske filminstitut", Lau Lauritzen oppfinnelse, og filmene ble en folkelige suksess, og da ikke bare på den hjemlige arena, men også i store deler av Europa. Takket være denne suksessen ble disse "Fy & Bi-filmene" en ren gullgruve for "Palladium". I denne perioden ble det på dansk grunn spilt inn 29 stumfilmer med "Fy & Bi-filmer" og to med lyd. "Don Quixote" (efter Cervantes' roman) fra 1926 var Lau Lauritzen sr. mest ambitiøse film i kunstnerisk henseende og i følge Lau Lauritzen Jr.  skal denne filmen ha vært hans største opplevelse som regissør. Eksteriøropptakene skal ha blitt spilt inn i Spania på en periode på over åtte måneder, og det skal ikke ha blitt spart på hverken dekorasjoner eller kostymer.
Lauritz Lauritzen sr. skal ha regissert en håndfult talefilmer efter den sidste "Fy & Bi-filmen" og var midt i forberedelserne til en ny film på "ASA", da han falt om av et hjerteinfarkt.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

.