Tilbake til forsiden: www.stumfilm.no

BENJAMIN CHRISTENSEN (28.09.1879 - 01.04.1959)

Benjamin Christensen ble født 28.09.11879 i Viborg og døde 01.04.1959 i København. Han er gravlagt på Søndermark Kirkegård-Frederiksberg.Hans kunstneriske karriere startet ved at han, efter å avbryte sin medisinstudier, ble elev ved Det Kongelige Teaters operaskole og i 1902 debuterte som operasanger i rollen som Mazetto i Mozarts "Don juan". Men innen kort tid fikk han på grunn av en nervøs lidelse store problemer med stemmen og måtte oppgi operakarrieren. Han arbeid derefter noen år som agent for et champagnefirma før han lot seg overtale av sin gode venn Robert Storm Petersen (19.09.1882-06.03.1949) til å prøve seg som skuespiller i et av de mindre selskapene som hadde dukket opp. Efter kort tid kom han raskt til den konklusjon at han kunne lage bedre filmer enn selskapet regissører, og siden han hadde tjente så godt på sitt agentur, kjøpte han seg inn i "AS Dansk Biograf Kampagni" og ble i 1913 direktør for selskapet da Carl Rosenbaum trakk seg tilbake. Men innen det skjedde hadde han medvirket i tre filmer for "Dania Biofilm Kompagni". Det var "Skæbnebæltet" (1911) med regi av Svend Rindom (30.06.1884-11.12.1860), "Scenens børn" (1913) med regi av Bjørn Bjørnson (15.11.1859-14.04.1942) og "Lille Klaus og store Klaus" (1913) med regi av Elith Reumert (09.01.1855-20.06.1934) hvor Benjamin Christensen hadde rollen som store Klaus.

Men med sine kunstneriske ambisjoner nøyde Benjamin Christensen seg ikke bare å være direktør for selskapet. Ved siden av å være produsent og regissør for to filmer, var han også med på utarbeidelse av manuskripter, utkast til dekorasjoner, assisterte fotograferingen og spilte selv den mannlige hovedrollen.På dette området var han enestående i forhold til flere av de store regissørene som både spilte og regisserte filmene selv. I hans tilfelle arbeidet han innenfor områdene som produksjon, manuskript, dekorasjonsarbeide, instruksjon, distrubisjon og at han spilte en av hovedrollene. Sommeren 1913 startet han å regissere "Hemmelighedsfulde X, Det" (1914) hvor han også har hovedrollen som Løjtnant von Hauen. Filmen fikk Danmarkspremiere 23.03.1914 Filmen er en spionhistorie som ahr også elementer av melodramatisk kjærlighetshistorie og er en enkel historie.Det som skiller filmen ut fra andre slike filmer er den kvaliteten man finner innen kameraarbeide, anvendelse av lyset, hvor han ofte brukte naturlig lyskilde som eneste lyskilde, og klippingen hvor han klipper innenfor samme scene, noe som var uvanlig på den tiden i Danamark. 

Benjamin Christensens andre film var "Hævnens nat" (1916) som han startet arbeidet med i slutten av 1915. Det var på tiden "AS Dansk Biograf Kompagni" skiftet navn til "Benjamin Christensens Film". Benjamin Christensen brukte mye tid på denne filmen og opptak og efterarbeid varte i åtte måneder. Filmen ble (bortsett fra "Atlantis" (1913) med regi av August Blom) den hittil dyreste danske produksjonen. Filmen er bevart med engelsksprogelige mellomtekster som er dekorert med små illustrasjoner. På den tiden var slike "art titles" ganske unvanelig selv i utlandet. Filmen starter med en prolog hvor Benjamin Christensen opptrer. Her viser han en modell av huset, hvor størstedelen av handlingen foregår, til den kvinnelige hovedrolleinnehaver Karen Sandberg Caspersen (20.08.1890-14.05.1941) i en stemningsfull belysning. Handlingen i filmen er ey jusitsmordmelodrama som er inspirert av Victor Hogos (26.02.1802-23.05.1885) roman "Les Misérables" (1862) og forteller om straffefangen Stærke Henry som er uskyldig dømt, mister alt og drives nesten til mord. 

I likhet med Carl Th. dreyer, reiste også Benjamin Christensen til Sverige og i februar 1919 skrev han kontrakt med Svensk Bio.I følge et intervju med Benjamin Christensen var årsaken til han skrev kontrakt med "Svensk Filmindustri" (SF) atselskapet ga sine ansatte full kunstnerisk frihet. Samtidig var han ikke helt enig med selskapets overordnede linje der de filmatiserte litterære verker og han heller ville søke å finne veien til de orginale filmene. Og hans neste film, "Häxan" (1922), var absolutt en av de mest orginale og egenartede filmene som var innspilt i Danmark. Før denne filmen hadde han arbeidet med forskjellige temaer hvor skulle brke filmen i vintenskapens tjeneste. Han hadde bla forsøkt å filme spiritiske mediers ektroplasmiske matrerialsjoner og vært i kontakt med kjønnslegen Eugen Steinach (1862-1944) for å lage en film om hans arbeid. Disse prosjektene ble det ikke noe av, men det viser Benjamin Christensens interesse for det okkulte og for seksuallivet. Disse to interessene preger også filmen. 

Forut for "Häxan" (1922) hadde Benjamin Christensen arbeidet med det vitenskaplige kldermaterialet i to år, et studie som også resulterte i en lengere bibliografi som ble delt ut på premierekinoene. I følge ham selv var denne filmen hans livsverk. Filmen ble filmet på hans gamle filmstudio efter at han hadde overtalt SF til å kjøpe det tilbake fra ""Olaf Fønss selskap", et selskap som var blitt avviklet i 1920. Filmen ble tatt opp i perioden februar-mars til oktober 1921 og premieren fant sted på Palads 07.11.1922. Omkostningen for filmen beløp seg til et sted mellom 1,5-2 millioner kroner, og selv om filmen ble en publikumssuksess både i Danmark og Sverige, var filmen totalt sett en økonomisk katastrofe. De utpenslede torturscenene og pervertert sex gjorde det umulig for SF å få satt opp filmen i USA samt at det var flere andre land som enten totalforbød den ellersønderklippet den. Det gjorde det heller ikke bedre for SF at konjunkturene snudde og allerede i i begynnelsen av 1921 slet selskapet med økonomien. Benjamin Christensen må efter denne filmen ha forlatt SF for året efter regisserte han den tysk/danske filmen "Seine Frau, die Unbekannte" (1923). Det skulle gå flere år før han igjen lagde film i Danmark og han regisserte da "Skilsmissens børn" (1939).

To år senere regisserte han eb ny film i tyskland. Det var "Frau mit dem schlechten Ruf, Die" (1925) før han reiste til USA og arbeidet som regissør i perioden 1926-1929. 

"The Devil's Circus" (1926) 
"Mockery" (1927) 
"The Hawk's Nest" (1928) 
"The Haunted House" (1928) 
"Seven Footprints to Satan" (1929) 
"House of Horror" (1929) 
"The Mysterious Island" (1929)
 

I 1944 fikk han kinobevilgning til kinoen Rio Bio, som lå på Rsokildevej 301A i Rødovre.