Tilbake til forsiden:
www.stumfilm.no
DANSK FILMHISTORIE 1915 - 1919 VIRKNINGER AV VERDENSKRIGEN DEL 1: NORDISK FILMS KOMPAGNI VERDENSKRIGEN
Men Ole Olsens planer om et stort filmimperium i Tyskland fikk en brå slutt da den tyske generalstab, som i 1916 hadde overtatt det meste av styringen i landet, besluttet i 1917 å nasjonalisere hele den tyske filmindustri. Grunnen var at de ville utnytte filmindustrien til progandaformål. Det var da UFA (Universal Film Aktiegesellschaft) ble dannet hvor en tredjedel ble finansiert av staten. "Nordisk Films Kompagni" fikk også en tredjedel av akjsene, noe som igjen viste hvilke posisjon selskapet hadde i Tyskland. Situasjonen for filmselskapene i Tyskland under krigen var at selskapene var små og ikke kapitalsterke. Det førte bla til at "Nordisk Films Kompagni" i 1915 overtok utleierettighetene til all film fra produksjonsselskapet "Union" (PAGU) som hadde Tysklands største stjerner, AstaNielsen og Ernst Lubitsch. Samtidig var det krefter i Tyskland som ikke var begeistret over den posisjonen "Nordisk Films Kompagni" hadde fått og det nasjonalkonservative bransjebladet "Lichtbildbühne" skrev om "Nordisk Films Kompagni" innskrenkningspolitikk. Men tross denne kampanjen beholdt "Nordisk Films Kompagni" de tyske myndigheters velvilje. Det førte til at da Tyskland inførte importforbud på all luksusartikler, som også inkluderte film, var "Nordisk Films Kompagni" det eneste selskapet som ble untatt fra dette forbudet.En av de mest populære danske filmen i Tyskland var Robert Dinesens film "Maharadjahens yndlingshustru I" (1917). Denne filmen utløste en hel "maharaja-mani" og ble fulgt opp med en romanutgave og to fortsettelser. Ifølge IMDb ble det laget følgende filmer i den serien hvor Robert Dinesen lagde oppfølgeren "Maharadjahens yndlingshustru II" (1919). Samme år regisserte Lauritz Lauritzen"Maharajaens yndlingsflamme" (1919). Den siste filmen i stumfilmperioden er muligens Anders Wilhelm Sandbergs film "Maharadjahens yndlingshustru III" (1926). Den første filmen handler om en europeisk kvinne som forelsker seg i en indisk fyrste og til sist finner lykke hos ham. Maharajaen ble spilt av den vakre nordmannen Gunnar Tolnæs (07.12.1879-09.11.1940) som ble "Nordisk Films Kompagni" førende stjerne efter Valdemar Psilander.
Efter verdenskrigen forsøkte "Nordisk Film Kompagni" å gjenvinne det internasjonale markedet, noe de ikke klarte. Årsakene var at mange store danske navn hadde reist til Sverige og tyskland for å arbeide med film og Hollywoods store fremgang. Størstedelen av det som ble vist på kinoer i det tiåret var amerikanske. Men allerede i begynnelsen av 1917 fikk de problemer da deres store stjerne Valdemar Psilander brøt med selskapet for å starte sitt eget filmselskap. Dette prosjektet ble dett ikke noe av da han døde bare noen få uker senere på stt værelse på Hotel Bristol på Rådhusplassen. Dødsårsaken skal visst ha vært dårlig hjerte. Men selv efter Valdemar Psilanders død, hadde "Nordisk Films Kompagni" mulighet for å sende ut nye filmer med ham frem til 1920. Disse filmene ble presentert som "Psilander-Minde-Film". Grunnen til det var at Valdemar Psilander hadde spilt inn en rekke filmer som fremdeles ikke var blitt vist. Det var helt vanlig hos selskapet at det kunne gå flere år mellom innspillingen og premieren. For Valdemar Psilanders skyldtes det også at han var en meget populær skuespiller og filmselskapet ville ikke overmette markedet. Eks på "Psilander-Minde-Film" er "En Fare for samfundet" (1915) med regi av Robert Dinesen. Filmen ble spilt inn i 1915 men hadde først premiere i januar 1918. I denne filmen spiller han en ung kirurg som får pyromantendenser og setter på flere branner. Denne filmen har to forskjellige sluttscener, en lykkelig hvor en ung kvinnes kjærlighet kurerer ham og en ulykkelig hvor han brenner opp. Den siste utgaven var laget spesielt for det russiske markedet hvor dansk film var meget populær. Men i Russland foretrakk de en mer ulykkelig slutt på filmene. (En parallell til dette i vår tid er at flere av amerikanske filmer har en amerikansk og en europeisk slutt. De amerikanske utgavene ender mere lykkelig enn de europeiske?). For imøtekomme det russiske markedet lagde "Nordisk Films Kompagni" en tragisk slutt til en rekke filmer. Et eks er "Atlantis" (1913) med regi av August Blom. I de orginale manuskriptene er disse scenene beskrevet for seg med "Til Rusland" skrevet øverst på siden. Den neste store filmsatsningen til "Nordisk Films Kompagni" efter "Pax æterna" (1917) var den pacifistiske orienterte filmen til Holger-Madsen "Himmelskibet" (1917). Filmen hadde dansk premiere i februar 1918 i det nye "Palads Teater" i København. Det var dikteren Sophus Michaëlis (14.05.1865-28.01.1932) som sammen med Ole Olsen skrev manuskriptet. Filmen handler omen reise til Mars, en planet som var bebodd av et fredselskede folkeslag. En av marsboerne blir med tilbake til Jorden for utbre deres fredsevangelium. Sophus Michaëlis og Ole Olsen skrev også året efter et manuskript sammen. Det var "Folkets ven" (1918) hvor Holger-Madsen hadde regien og spilte rollen som "Kurt Kamper". Filmen var en reaksjon på bolsjovikernes maktovetagelse i Russland og at mange fryktet at den revolusjonære ide skulle spre seg over Europa. Filmen er en apell om at man må forandre samfunnet på en politisk måte og med demokratiske virkemidler og ikke med makt og vold. AUGUST BLOM
"En
ensom Kvinde" (1917) "Magasinets
Datter" (1918) som han regisserte sammen med
Thorleif Lund () EDUARD
SCHNEDLER-SØRENSEN ROBERT
DINESEN "Hvorledes jeg kom til Filmen"
(1919) HOLGER-MADSEN
Jeg
vil her ta for meg de filmene har regisserte i
perioden 1915 - 1919 og for de tre siste filmene som
hadde premiere i 1920 så antar jeg at de ble
spilt inn omkring 1919. Foreløpig har jeg ikke
funnet så mye informasjon om hans filmer og
informasjonen på "det
danske filminstitut" er mangelfull. Jeg vil senerer
kommer med supplerende informasjon så snart jeg
kommer over mer informasjon om Holger-Madsens
filmer. "Ned
med Vaabnene!" (1915) er en av de mange
filmene som er basert på filmmanuskript som Carl Theodor Dreyer
(03.02.1889-20.03.1968)
skrev før han selv debuterte som
regissør. Manuskriptet er
basert på Bertha von Suttners
(09.06.1843-21.06.1914) roman "Die Waffen nieder!"
(1889), et manuskript som Carl
Th. Dreyer , i
følge "det danske filminstitut", skal ha
strammet kraftig opp. I følge Marguerite Engberg
(16.06.1919) "Dansk stumfilm" var "Ned
med Vaabnene!" (1915) en av de første
pasifistiske filmene og og
handlingen var, i følge
Martin Drouzy (??.1923-??.1998) "Carl
Th. Dreyer, født Nilsson", ukebladaktig og full
av gode hensikter, en holdning til stemte godt overens
med USAs offisielle nøytralitetspolitikk. Ole Olsen og "Nordisk Films Kompagni"
skal, i
følge "det danske filminstitut",
fremover ha oppmuntrert til videre filmarbeid med
dette ideologiske fokuset. Filmen
ble spilt inn i perioden april - mai 1914 og skulle
hatt premiere i forbindelse med en internasjonal
fredskonferanse i Wien i september 1914, en
konferanse som ble avlyst på grunn av utbruddet
av verdenskrigen. Det skal her kort nevnes at, i
føgle bloggen til Tore Nedrebø (??-),
Fredsforbundene i Europa og USA organiserte
internasjonal kongresser som ble gjennomført
med ujevne mellomrom i perioden 1816 til den planlagte
planlagde kongressen i Wien. Efter
verdenskrigen ble kongressene gjenopptatt frem til
krisutbruddet i 1939. Filmen
ble sensurert fredag 31.07.1914 og ble forbudt for
barn under 16 år. Filmen ble bl.a. vist i USA
høsten 1914 og hadde først premiere i
Danmark lørdag 18.09.1915 på "Palads". Handlingen
i "Ned med Vaabnene!"
(1915) er lagt til et fiktivt land, og soldatene er
ikledd uniformer, som ikke kunne identifiseres til et
bestemt lands hær. Ved premieren fikk filmen en
postiv mottakelse og i
Danmark ble den betraktet som "Nordisk
Films Kompagni"
hittils beste film. Kritikerne i Berlin fremhevet
spesielt den storstilte iscenesettelse,
regissørens dyktighet og de praktfulle
masseopptakene og
filmens ralisme ble fremhevet både
i utlandet og i Danmark på
den tiden. Men virkeligheten innhentet filmen efter
hvert som verdenskrigen utviklet seg og i eftertiden
kan den, i følge "det danske
filminstitut", virke kunstig. "Lige fra det Øjeblik,
Richard Strom paatager sig den besværlige
Opgave at kue den smukke Alices stridige
Temperament, holdes Publikums Interesse fangen. Det
er en Kamp ikke blot mellem to kolde Hjerner, men
først og fremmest mellem to unge, varme
Hjerter, og det maa tilstaaes, at det stærke
Køn sejrer – som det hør og
bør!"
"Danserindens Kærlighedsdrøm"
(1916) hadde premiere 24.04.1916
på "Panoptikon" og var på 947 meter. "Med Interesse vil enhver
overvære denne Film, thi dens Handling er
usædvanlig og dens Idé glimrende. Den
smukke Danserindes Kamp for den
dødsdømte Forbryder er saa gribende og
fængslende fortalt, hendes Forelskelse i ham
saa mesterlig fortolket, at man med Rette kan
betegne Filmen som spændende og underholdende
fra først til sidst."
Holger-Madsen regisserte og skrev
filmmanuskriptet til "Krigens
Fjende" (1917) hadde
premiere på "Panoptikon". I
følge "Filmstriben" preges filmen tydelig av
datidens fascinasjon av fluving og luftfart med bruken
av himmelskipet Exelsior, som har
vinger og propell. Hjemmesiden "Filmstriben"
hevder at "Himmelskibet"
(1918) var en overdådig produsert romreise-film
og at den fikk dårlig kritikk av samtidens
kritikere. Det de spesielt skal ha kritisert var de
ufrivillig komiske druide-lignende
marsboere. Men samtidig står filmen i dag
som uriøs milepæll
i science fiction-genrens historie.
Hans J.
Wollstein (??-) i "the
New York Times" har skrevet følgende om filmen: "This silent comedy-drama is something unusual as a Danish sci-fi story! Written by novelist Sophus Michaelis and the founder of the Great Northern Company, Ole Olsen, Himmelskibet starred Gunnar Tolnæs as the brave Avanti Planetaros (!), who travels to the planet Mars. Once there, he falls in love with a pretty Martian (Lily Jacobsen) and together they return to Planet Earth to spread the Martian theories of love, peace and understanding, a timely message indeed in the midst of World War I. One of the Great Northern's biggest undertakings, Himmelskibet was filmed in a rock quarry south of the Danish capitol of Copenhagen."
"Lydia" (1918) hadde
premiere på "Panoptikon". Holger-Madsen regisserte "Har jeg Ret til at tage mit eget Liv?" (1920) og skrev filmmanuset sammen med Valdemar Andersen (09.06.1889-01.08.1956). Filmen hadde premiere 22.10.1920 på "Panoptikon" og var på 1745 meter. Holger-Madsen spilte i filmen rollen som "Teosofen, professor Arildt". "Gudernes
Yndling" (1920) ANDERS
WILHELM SANDBERG Den skønne Evelyn (1916) Klovnen (1917) Kærlighedsleg (1919)
I perioden 1914-1919 regisserte han for "Nordisk Films Kompagni" over 200 filmer, og temaene i hans filmer var ikke store svulmende dramaer eller kjærlighetslystspill, som vi finner hos regissører som bl.a. August Blom, Robert Dinesen og Holger-Madsen, men korte farcer og komedier, som er beskrevet av hans sønn Lau Lauritzen Jr. i boken "50 aar i dansk film" som: ".. altid renlivede, altid formidlede af et lune som vekslede mellem det barokke, det godmodige, det satiriske og ikke mindst det medfølende." Han
brukte en fast gruppe med folkekjære komiske
skuespillere, som gik igen i mange av hans filmer.
Skuespillere som kan nevnes er Lauritz Olsen, Oscar
Stribolt, Frederik Buch, Ingeborg Bruhn Bertelsen,
Rasmus Christiansen, Astrid Krygell, Kate Fabian,
Christian Schrøder, Agnes Andersen og Carl
Schenstrøm. KARL
MANTZINUS Utover disse tre filmene medvirket han i 1919 i Victor Sjöströms (20.09.1879-03.01.1960) film "Hans nåds testamente" (Gjord till levande bilderbok i fyra avdelningar) (1919) i rollene som "Hans nåd, baron, titulärkammarherre" og "f.d. ryttmästare Roger Bernhusen de Sars". CARL THEODOR
DREYER "Herr Dreyer er forpliktet til,
saavidt som muligt inden for en daglig Kontortid fra
Kl. 2 til 6 at udføre de ham paalagte
Arbejder samvittighedsfuldt og efter bedste Evne." I
første omgang arbeidet han med å skrive
mellomtekstene til filmene, men det varte ikke lenge
før han også begynte å arbeide med
å velge ut og redigere manuskripter som ble
sendt til "Nordisk Films
Kompagni". Hver uke mottok
selskapets kontor stor mengde filmmanuskripter og
derfor trengete de ansatte som kunne gjennomlese,
vurdere og eventuelt anbefale manuskripter til
selskapet. I de første årene en flittig
deltager av selskapets produsjon av gjennomsnttfilmer,
filmer som han i en artikkel "Svensk Film" i
"Filmmand" den 07.01.1920 kritiserte sterkt. I
følge Marguerite Engberg "Dansk
Stumfilm" stod artiklet i "Filmand", men i
følge "100 års Dansk Film" stod kronikken
i avisen "Dagbladet". I denne perioden skrev han en
rekke manuskripter. Carl
Th. Dreyer skrev i perioden 1913 - 1919
filmmanuskript til følgende filmer: Carl Th. Dreyer tilbrakte det meste av tiden ved klippebordet og da han ikke lenger var tilfreds over sine nye arbeidsforhold skal han, i følge Martin Drouzy (??.1923-??.1998) "Carl Th. Dreyer, født Nilsson", den 31.10.1917 ha sendt et brev til en av "Nordisk Films Kompagnis" direktører, Ole Olsens svigersønn, hvor hangir uttrykk for sin bitterhet og sine beklagelser. Han opplever at hans sjefer åpenbart ikke setter pris på ham mer og at han i de siste fem årene har stått på samme rangstige. Han krevet at de forfrememr ham eller så vil han reise. Dette brevet må ha hatt en viss virkning for den 01.05.1918 blir hans kontrakt annullert og fra nå av arbeidet han på helt andre vilkår. Han var ikke lenger manuskriptforfatter eller funksjonær med fast arbeidstid, men var nå blitt regissør.
"Præsidenten"
(1919) er et melodrama om en
"rettspresident Karl Victor von Sendlingen" som bor i
en midre by. Hans far måtte som ung gifte seg
med en pike av lavere stand da han hadde gjort henne
gravid. Av den grunn tvang han sønnen til
å love å aldri gjøre det samme. Men
som ung mann forfører han en ung kvinne men
svikter henne efter at hun har født en datter.
Like efter fødselen dør kvinnen. Mange
år senere skal Karls Viktor
dødsdømme en ung kvinne som har drept
sitt eget barn. Han blir klar over at den unge kvinnen
er hans egen datter og efter kvalefulle overveielser
befrir han henne fra hennes celle og de flykter sammen
til utlandet. Et par år senere gifter hun seg og
Karl Victor tar sitt liv ved kaste seg utfor ruinene
av familiegodset. Denne
debutfilmen viser tydelig Carl
Th. Dreyers
høye ambisjonsnivå. I filmen benytter han
seg av intrikat flashback-handlingsstruktur og
raffinerte bildevirkninger og innholdsmessig skildrer
han hovedpersonen på en psykologisk kompekst
måte. Filmen er efter danske forhold usedvanlig
hurtig klippet, og han har mange flere
enkeltinnstillinger enn hva som var normalt i
europeisk film. Denne estetisk raffinerte filmen viser
en usedvanlig følelsesdybde som ble et
kjennemerke for Carl Th. Dreyer. Som flere
filmer senere bruker han amatører til
småroller i denne filmen. Grunnen til det var
å understreke ekthetspreget i filmene. "Præsidenten" (1919) hadde urpremiere i Sverige mandag 03.02.1919 hvor den, i følge Martin Drouzy (??.1923-??.1998) "Carl Th. Dreyer, født Nilsson", fikk en temmelig kjølig mottakelse. Det var først mandag 09.02.1920 at filmen ble vist i Danmark og hadde da premiere på " Panoptikon". I Danmark fikk den ikke noen spesiell omtale og en anmelder brød seg ikke noe om den alt for kompliserte handlingen, men en annen bemerket interessante ting ved filmen. Men til tross for den dårlige omtalen filmen fikk så hadde Carl Th. Dreyer fortsatt tillitt hos "Nordisk Films Kompagni" og han fikk raskt tilbud om å lage en ny film.
Hans neste film var "Blade af Satans Bog" (1921) og var basert på Edgar Høyers (24.10.1859-29.10.1942) filmmanuskript "Blade af Satans Bog". Det var en prolog, hvor Gud forbannet Satan og forbannet ham og dømte ham til igjen og igjen å friste mennesket. Det er først når noen motstår ham at han kan bli satt fri. De fire episodene foregår i Jødeland på Kristi tid, Spania under inkvisisjonen, den franske revolusjon og den røde Garde i Finland på nåtiden. Selv om det var fire forskjellige tidsperioder, så var alle intrigene nesten identiske. Filmmatiseringen av dette ville krave store forberedelser og nøyaktige historiske rekonstruksjoner, noe som efterhvert også kom til å påvirke budsjettet for filmen. "Blade
af Satans Bog" (1921) var en
meget ambisiøs produksjon som i likhet med D.W.
Griffiths "Intolerance" skulle vise ondskapens
makt over menneskene fra fire historiske epoker.
Forskjellen mellom disse to filmene er
fortellerteknikken da Carl Th. Dreyer valgte
å fortelle hver historie for seg mens D.W.
Griffith valgte å flette dem sammen.
Filmen ble ikke så storstilt som Carl Th.
Dreyer hadde håpet på og grunnen var
budsjettets størrelse som var på 150.000
kroner. Et budsjett som kun var litt under det den
dyreste svenske filmen i 1918, Mauritz Stillers
"Sången Om Den Eldröda Blomman"
(1918) hadde kostet. Filmen
ble spilt inn i perioden onsdag 19.03.1919 til torsdag
28.08.1919 og filmteamet spilte inn, i følge "www.carlthdreyer.dk"
først episode fire og i følge et
intervju med Carlo Wieth
(11.121885-30.06.1943) var Findlandavsnittet blitt
tatt opp ved Kagerup stasjon i Grib
Skov. Dette er bekreftet i en
artikel i Frederiksborg Amts Avis fra lørdag
05.04.1919, hvor stedet mere presist er oppgitt til
"Kildeport Holdeplads". Det ble bygget en kulisse av
stasjonsbygningen, hvilket kostet kr 9 000.
Første episode med Jesus i Gethsemane skal
muligens blitt tatt opp i eller omkring
"Aalsgaarde" og, i følge "Dagens
Ekko" mandag 08.09.1919, skal
skuespillerne blitt indkvartert på "Aalsgaarde
Badehotel". I følge Martin
Drouzy (??.1923-??.1998) "Carl Th. Dreyer,
født Nilsson" skal opptakene ha forløpet
seg uten uhell. Men på grunn av budsjettet
så måtte Carl
Th. Dreyer endre på sine
opprinnelige planer der prologen, som opprinnelige
skulle bli vist i bilder, ble erstattet med en lang,
forklarende tekst. Tredje episode, som foregikk under
den franske revolusjon, ble temmelige kraftig
beskåret. Der ble hele prosesses mot
Marie-Antoinette og flere andre sekvenser fjernet. I
forbindelse med innspillingen av fjerde episode lagde
de en kort alternativ avslutning. I denne alternative
slutten dør ikke den unge kvinnen, "Siri,
Paavos hustru", men blir liggende hardt såret og
får der vite om Rødgardistenes nederlag.
Om innspillingen av den fjerde episoden skriver han, ifølge
Martin Drouzy (??.1923-??.1998) "Carl
Th. Dreyer, født Nilsson",
følgende i sine selvbiografiske notater: "Det finske Afsnit af Filmen var,
hvis jeg ikke husker forkert paa 550 Scener, der
tilsammen havde en Længde paa 600 Meter (dette
kan forøvrigt ses af Samlemanuskriptet, hvis
De faar fat i det). Jeg arbejdede i denne Film ogsaa
for første Gang i større Stil med
bevægeligt Kamera, baade lodret og vandret.
Bl.a. i det glidende Nærbillede af Gruppen af
Rødgardister." Fredag
03.10.1919 var filmen klippet ferdig og ble vist for Edgar Høyer
og skuespillerne i "Frihavnen". Den
ferdige filmen var på ni ruller, og i
følge utgaven som den 05.01.19 ble fremlagt den
danske filmsensur var filmen på 2 422 meter uten
tekster og 3 091 meter med danske tekster. Den kopien
som ligger på Filmmuseet har en nøyaktig
spilletid på 150 minutter, med 18 bilder per
sekund. Spilletiden på den DVD-utgaven jeg har
er på 121 minutter. Filmen hadde urpremiere
mandag 15.11.1920 på "Victoria Teater" i
Krstiania i Norge og
premiere i Danmark mandag 24.01.1921 på
"Palads". Filmen
vakte raskt flere reaksjoner og en prest fra
Indremisjonen, som ikke hadde sett filmen og som
også hadde bestemt seg for aldri å se
filmen, skrev fredag 21.01.1921 en artikkel der han
stemplet filmen for blasfemisk. Han hevdet at det
å fremstille Jesus, og det att på til
på et kinolerret, var en ugudelig handling, som
kristne mennesker kun kunne fordømme. Fredag
28.01.1921 skrev, i følge
Martin Drouzy (??.1923-??.1998) "Carl
Th. Dreyer, født Nilsson", "Kristelig Dagblad"
en leder med overskriften "Utilbørligt".
Der skriver de at: "Vi har kun eet Ord til at
betegne dennde Forestilling med. Vi kalder det
oprørende. Det er oprørende, at der
findes Mennesker, som har villet spille disse
Roller, og dobbelt oprørende, at det atter
her har vist sig, at Danmark er et Land, hvor man
kan gøre, hvad man vil, blot man gør
det, selv om det drejer sig om Bespottelse af det
helligste." Videre
appelerte den anonyme forfatter til sensuren for
å opprettholde respekten for de hellige ting.
Carl
Th. Dreyer valgte å forlate Nordisk Film
da "Blade af Satans Bog"
var ferdig og det var i den sammenheng han skrev
artikkelen "Svensk Film" i "Filmmand". Samtidig var
artikkelen en lovprisning til hans neste arbeidsgiver
som var Svensk Filmindustri
(SF), et selskap som var grunnlagt
27.12.1919. Sommeren 1920 lagde han "Prästänkan"
(1920), en film om pliktekteskap i 1600 tallets Norge.
Filmen ble spilt inn i Lillehammer.
|