CARL TH. DREYER - PRÆSIDENTEN (1919)
"Præsidenten"
(1919) ble, i følge "det danske filminstitut,
spilt inn sommeren 1918, til dels i Visby på
Gotland, og var ferdigklippet søndag
11.08.1918. Filmen var basert på Karl Emil Franzos
roman "Der President" (1884), en roman som utkom
på dansk i 1883. Carl
Th. Dreyer hadde sommeren 1916 skrevet et
manuskript på grunnlag av denne romanen og "Nordisk
Films Kompagni"
hadde kjøpt rettighetene til å
filmatisere den. Men i denne perioden var det ingen
regissører som var interessert i manuskriptet
slik at Carl Th. Dreyer fikk
tillatelse til å bruke dette manuskriptet til
sin først film. Dette dreier seg ikke om en
enkel historie, men det er tre historier i forlengelse
av hverandre, en slektsfortelling over tre
generasjoner der man finner nesten den samme
situasjonen. I kronologsik
rekkefølge deles filmen, i følge
Martin Drouzy (??.1923-??.1998) "Carl
Th. Dreyer, født Nilsson", inn i tre deler: 1.
Franz Victor von Sendingen blir en dag fasinert av en
vakker og yppig vaskepike, datter av familieslottets
portner. Han kan ikke motstå henne og det ender
med at hun blir gravid. Hun sender ham et brev hvor
hun forlager at de skal gifte seg, hvis ikke vil hun
ta kontakt med hans far. Det gjør hun og faren
hans forlanger at han gfter seg med den kvinnen han
hadde forført. Men dette ekteskapet blir ikke
lykkelig, tvertimot så blir det en forbandelse
som har ødelagt ham fullstendig. På
slutten av sitt liv er han plaget av en alvorlig
hjertesykdom og på dødsleie får han
sin sønn til å love, at han aldri skal
gifte seg under sin stand. 2.
Denne innledningen forklarer sønnen Karl
Victors adferd. Han har nettopp bestått juridisk
embetseksamen og foran ham venter en fremtid, da han
med ett befinner seg i nøyaktig samme situasjon
som sin far i sin tid. Han blir også forelsket i
en ung kvinne, denne gangen guvernanten for hans
onkels barn, også hun blir gravid. Han vil
gjerne gifte seg med henne, men da han er bundet av
løftet til sin far, forlater han henne
før hun har født deres barn. 3.
Karls Victors uekte datter Victorine, hvis mor
døde i ung alder, blir også et offer for
en mann. Denne mannen er, til tross for at han er
adelig, en slygel og en forfører som lover
Victorine ekteskap for å få sin vilje med
henne. Men da han har fått sin vilje igjennom,
forlater han slottet og legger ut på en lang
reise. Han svarer ikke på henens brev og lar sin
mor, komtessen, i hvis hjem Victorine arbeider som
guvernante, å sette henne på porten.
Victorine reiser så hurtig bort og føder
sitt barn, som dør under fødselen noen
timer senere. Den unge kvinnen blir angklaget for
mord, og tilfelle vil, at den som skal dømme
henne, er Karl Victor, hennes far som hun ikke
kjenner, og som i mellomtiden var blitt en
berømt dommer, som er respektert og høyt
verdsatt for sin ubestikkelighet. Nå står
han atter for valget mellom atter å flykte, for
å bevare sitt gode navn g rykte, eller å
ta en risiko. Han velger det siste og hevder at han er
syk slik at han skal slippe å fungere som dommer
i saken. Resultatet av rettsaken er at hun
dømmes til døden for barnemord. Karl
Victor besøker henne i celle, forteller henne
hvem han er og efter en tid forteller henne at hun er
blitt benådet, noe som ikke stemmer. I all
hemmelighet får han henne ut av fengslet og
sammen flykter de til utlandet.Tre år senere
gifter han henne bort til den mann som hun elsker, en
plantasjeeier, som tar henne med til fjerne land. Karl
Victor, som mener at han har vanæret seg selv,
kaster seg derfor ut fra ruinene av familieslottet og
får det hele til å se ut som en ulykke. I
følge Martin
Drouzy (??.1923-??.1998) "Carl Th. Dreyer,
født Nilsson" har denne tredelte historien en
rekke felles med Carl Th. Dreyer
egen livshistorie. Fedre som nekter å
vedgå faderskapet, ugifte kvinner og deres barn,
som sviktes. Den sentrale episoden i filmen er
her lik Josefina Bernhardine
Nilsson siste levedag,
dødsdommen over Victorine, som også
må betale barnets død med sitt eget liv.
I forhold til selve romanen har han endret noe av
innholdet ved at han bl.a. har fjernet det meste av
romanens politiske og sosliale bakgrunn, det
være seg attentatet mot den østeriske
keiser, motsetningene mellom de forskjellige politiske
fraksjonene, de sosiale konflktene og undertrykkelsen
av ar beiderne. Selve handlingen er også flyttet
frem fra 1950 til begynnelsen av det tyvende
århundrede. Det
han derimot har konsentrert seg om var Karl Victor og
Victorines personlige historie. men også her har
han endret flere detaljer i romanen. I boken vet ikke
Karl Victor at hun venter barn, i filmen får han
vite det i et brev fra den unge kvinnen. Ved å
bruke denne vinklingen får Carl
Th. Dreyer tydeligere frem Karl Victors feighet.
I romanen er den unge Victorine fiendtlig innstilt
overfor sin far og da han gir seg til kjenne, nekter
hun å tilgi ham. Men i filmen har hennes mor
på sitt dødsleie fått henne til
å love å tilgi ham. Martin
Drouzy (??.1923-??.1998) hevder i sin bok "Carl
Th. Dreyer, født Nilsson" at
det Carl Th. Dreyer her
gjør er å anklage mannen og rense
kvinnen. Videre endret også Carl
Th. Dreyer Karl Victors bakgrunn for å
svikte sin elskede da et i romanen utvikler seg
gradvis, mens i filmen er det en utløsende
faktor da han lover sin døende far om ikke
gifte seg nedover sin stand. Selve
strukturen i filmen tar for seg en slektshistorie som
spenner over flere generasjoner som begynner og
avslutter med bryllup, fra bestefaren Franz Victors
ekteskap med vaskepiken og barnebarnet Victorines
ekteskap med den nederlandske plantasjeeieren. Mellom
disse to ekteskapene er det to forhold som ikek blir
noe av, Karl Victor som er bundet av sitt løfte
til sin døende far og Victorines ekteskap da
hun blir sviktet av komtessens sønn. Resultatet
av disse fire forholdene er at den første
generasjonen inngår et ekteskapet uten
kjørlighet, andre generasjon er det motsatt ved
at han elsker sin kvinne men på grunn av et
løfte så kan han ikke gifte seg med
henne, ved tredje generasjon er det hverken snakk om
ekteskap eller kjærlighet og det er efter en
rekke hendelser opplever hun både
kjærligheten og ekteskapet. Men i følge
Martin Drouzy (??.1923-??.1998) "Carl
Th. Dreyer, født Nilsson" har Carl
Th. Dreyer her sin tolkning av hva en lykkelig
slutt er, da bryllupsermonien er full av ironiske
detaljer. Eksempler på det er en gammel, blind
organist, assistert av en merkelig kalkant, dvs en
belgtråkker, som spiller bryllupsmasjen og
brudgommen med sitt fyldige
ansikt som svarer presten med et rungende ja.
I
sin første film "Præsidenten"
(1919) brukte Carl
Th. Dreyer teknikken "flashbacks", en metode han
senere ikke var så fornøyd med og som han
sjelden brukte senere. I
sine sine selvbiografiske
notater skrev han at denne teknikken virket som en god
idé da han skrev filmmanuskriptet men at han
senere mente at "Flash-back
Teknikkens kinesiske Æske-System virkede
besværlig og "krukket"". Martin
Drouzy (??.1923-??.1998) hevder i sin bok "Carl
Th. Dreyer, født Nilsson"
hevder at Carl Th. Dreyer ikke
ble en pioner innen for den tidsmessige dimensjonen og
hans bildebeskjæringer og kamerabevegelse er mer
originale enn selve fortellerformen og montasjen.
Allerede i sin første film legger han stor vekt
på bildekomposisjoner og vektlegging av å
skape en atmosfære. I følge
Martin Drouzy (??.1923-??.1998) "Carl
Th. Dreyer, født Nilsson" skal han ha
vært inspirert av malerne James
Abbott McNeill Whistler (11.07.1834-17.07.1903)
og Vilhelm
Hammershøi
(15.05.1864-13.02.1916). Et
godt eksempel på hans bildekomposisjon fra
filmen er den scenen der Victorine sitter i rettsalen
med hodet dekket av et hvitt slør. I sine
selvbiografiske notater beskriver han følgende
om filmen: "Med denne Film søgte jeg
at komme bort fra det upersonlige
Dusininteriør, saadan som det gerne
smækkedes op af en særlig
Dekorantionsmaler. I modsætning til hvad der
dengang var Skik og Brug, byggede jeg selv mine
Dekorationer. Jeg ønskede selv at præge
mine Films lige ned til de mindste Enkeltheder, og
med Hensyn til Stueinteriørerne saa jeg en
Sammenhæng mellem Personligheden og de
Omgivelser han har valgt at leve i. Jeg gjorde
m.a.O. et Forsøg paa at karakterisere
Personligheden gennem de Stuer han i Filmen beboede.
Derfor møbleredes Præsidentens Stuer
med stive, fornemne, symmetrisk opstillede
Møbler, svarede til hans retlinede, korrekte,
afdæmpede Personlighed." Videre
skriver han i sine selvbiografiske
notater: "Af beslægtede Grunde
valgte jeg allerede i denne Film Typer til de mindre
Roller, f.Eks. til de fire Meddomsmænd og til
Referenterne. Paa Filmen skulde de Optrædende
ikke ligne det de skulle forestille, de skulde af
Aand og Mentalitet være det." Om
atmosfæren i filmen skrev han at: "Det slo mig, at der i enhver
Film som i ethvert Hjem er en vis "Atmosfære",
bestemt af de Mennesker, der færdes i Hjemmet
og af Tingene, som findes i Hjemmet." Innholdsmessig
hevder Ebbe Neergaard
(30.03.1901-02.08.1957) i sin bok "bok om Dreyer" at
filmen var preget av "Nordisk
Films Kompagnis" forkjærlighet
for melodramaet og det var første og siste
gang, Carl Th. Dreyer
valgte et så utpreget romantisk stoff. Det som
gjør at denne filmen hører til innenfor
den gamle "nordiske" stilen, den sterkt
melodramatiske, er fabelen i filmen og skuespillernes
spill i de store følelsesscenene. I filmens
historie fortelles det om tre forførelser og
uekte barn, noe som Ebbe Neergaard
(30.03.1901-02.08.1957) hevder i sin bok "bok om
Dreyer" blir temmelig overveldende.
Dette var Carl Th. Dreyers første film og Ebbe Neergaard (30.03.1901-02.08.1957) hevder i sin bok "bok om Dreyer" at han ikke bekymret seg så mye om regiarbeidet og det først da han så den ferdige filmen at konstanterte at filmen var spilt inn i den vanlige patetiske stil, noe som Frejlif Olsens skole neppe ville ha satt pris på. I
følge Ebbe Neergaard
(30.03.1901-02.08.1957) "bok om Dreyer" var alle Carl
Th. Dreyers manuskripter preget at de var holdt
i en nærmest novellistisk form. De er bare delt
opp i større, avrundede dramatiske situasjoner,
men inneholder ikke enkeltinnstillinger. Hans
manuskripter kan derfor ikke betraktes som
drejebøker, men heller notater om de visjoner,
han hadde hatt, da han forestilte seg filmen, tanker
om filmen som han brukte under filminnspillingen for
å holde fast ved sin opprinnelige inspirasjon.
Med tanke på at han på den tiden arbeidet
med stumfilm, som var i svart hvitt, hadde han
egenartet arbeidsmetode da han i sine manuskripter
kunne beskrive at den og den rødmet eller
bleknet, eller at skuespillerens stemme skulle lyde
på en bestemt måte. For Carl
Th. Dreyer var det helheten som
telte og han hevdet at det var denne form for
manuskript som stilte regissøren langt friere
enn en drejebok, da denne på forhånd var
fstlagt og oppdelt i alle enkeltheter. Ulempen ved
bruk av drejebok var at inspirasjonen og poesien
forsvant under den teknsike gjennomføringen av
manuskriptet og det ble da vanskeligere å
utnytte de ideer, som oppstod under filmopptakene,
eller å bruke det en talentfull skuespiller
kunne tilføre filmen. Selv
om "Præsidenten"
(1919) var en melodramatisk film, så hevder Ebbe Neergaard
(30.03.1901-02.08.1957) i sin bok "bok om Dreyer" at Carl
Th. Dreyer interesserte seg mer for de scenene i
filmen, hvor hovedskuespillerne inngikk som bifigurer
og var underordnet en montasje, enn for selve de
melodramtaiske opptrinnet, hvor han lot skuespillerne
spille på rutine. I sin første film var
hans oppmerksomhet rettet mot bipersonene og
dekorasjonen og i forhold til utvelgelsen av
skuespillere så valgte han eldre mennesker til
gamle roller. Hallander
Hellemann Franz (25.01.1850-02.05.1920) i
rollen som "i tjeneste hos præsidenten" og Fanny Petersen
(23.10.1847-24.09.1925) i rollen som "Brigitta,
tjenestepige hos præsidenten".
Det skal her nevnes at Fanny Petersen
ikke var skuespiller, men gift med
teaterdirektør Vilhelm Petersen
(02.03.1852-02.06.1939) som også hadde en rolle
i "Blade af Satans bog" (1919)
og "Du skal ære din
hustru" (1925). Både
Hallander
Hellemann Franz og
Fanny
Petersen var deror i en alder
som var i overenstemmelse med deres roller. Dette var
noe nytt på den tiden da yngre skuespillere
vanligvis ble sminket som eldre. Ved innspillingen av
sccenen der presidentens datter dømmes til
døden så gikk Carl
Th. Dreyer utenom de vanlige
statistene da han skulle skaffe tilhørere til
rettsmøte og samlet sammen forskjellige typer
sammen, bl.a. fra "Hanskemagerstiftelsen" på
Nørrebro. Årsaken var at han hadde lagt
merke til, at filmkameraet ikke lot seg lure, men
avslørte det uekte. Derfor burde gamle
mennesker være gamle på film og dette var
ikke først og fremst et naturalistisk krav ,
men et filmisk. Ut
i fra Ebbe Neergaard (30.03.1901-02.08.1957)
"bok om Dreyer" at Carl
Th. Dreyer var særlig interessert for
binpersonene i filmen, så tyder det på at
han ville gjøre filmens grunnstemning ekte og
det var de mennesker som ga filmen miljøpreg
som opptok Carl Th. Dreyer.
Bifigurene hørte med til "dekorasjonene", men
da ikke ut i fra den vanlige oppfatningen av
dekorasjoner. Han oppfattet dekorasjonene på en
ny måte der den ikke skulle oppfattes som
dekorsjon. Bakgrunnen for denne tankegangen var at
regissører på den tiden bare bestilte et
sceneoppsett, f.eks. en "borgelig dagligestue", og
så fikk den levert ferdig av faste
leverandører og malere. Selv bygde han sine
dekorasjoner og valgte med omhu ut møblene.
Derfor skapte han stuer, som var preget av de
mennesker, som levde i dem og derfor valgte han f.eks.
møblene i presidentens værelser som
stive, fornemme og symmetriske. Med
sitt arbeid med "Præsidenten"
(1919) avslørte Carl
Th. Dreyer, i følge Ebbe Neergaard
(30.03.1901-02.08.1957) "bok om Dreyer",
det som skulle vise seg å være "Nordisk
Films Kompagnis"
svake punkt, den melodramatiske stil. Det var gjennom
sitt arbeide med miljøet, som ble skapt gjennom
dekorasjoner, bipersoner og statister, at han
søkte å skape det første
grunnlaget for filmisk ekthet. I
følge Ebbe Neergaard
(30.03.1901-02.08.1957) "bok om Dreyer" ble Carl
Th. Dreyer i filmkretser betraktet om ytterste
lovende og en av "Nordisk
Films Kompagnis"
direktører, Wilhelm Stæhr
(??-??), hadde for vane å gi filmene karater i
selskapets produksjonsprotokoll, og "Præsidenten"
(1919) fikk et rent "ug". (I
følge "Den Danske Ordbog" betyr "ug" i
overført betydning "udtryk for en høj
vurdering af en præstation eller egenskab"). Det
selskapet var imponert over var Carl
Th. Dreyers idé med å besette
statistrollene med ekte typer.
I
følge ""carlthdreyer.dk"
fikk filmen en blandet mottagelse i dagsavisene og de
fleste anmelderne var noelunde postive, dog uten
å ha vært voldsomt begeistret. Men i
avisene "B.T."," København" og
"Detailhandlerbladet" var kritikken hard, og denne
kritikken gikk bl.a. på bruken av nye ansikter.
Anmelder i "B.T." skrev følgende at: ”Derimod
er de øvrige – specielt Hovedrollerne – kun i
Stand til at understrege, at ”Præsidenten” er
noget værre noget. Forhaabentlig faar Udlandet
aldrig at se denne Film som et Vidnesbyrd om det
Standpunkt, dansk Kinokunst staar paa i 1920”. Journalisten
bak signaturen "Laurids" i avisen "København",
var nådeløs og anså filmen for "…
umaadeligt sørgmodigt at skulle anmelde noget
saa daarligt …”. Han skal ha hevdet at han
skammet seg som danske over både manuskript,
iscenesettelse, maskering og fotografi og slutter sin
anmeldelsen med ordene: ” … noget mere
mislykket er ikke længe set”. "Politikens"
anmelder var ikke så krass i vurdering av filmen
og den 10.02.1920 skrev han at: ”Der
er i Filmen – som i Romanen – en Standsfornemhed, der
nu og da ikke just virker helt ægte. Men der er
mange fortræffelige Optrin, et Par
særdeles nydelige, og nogle af en ret
ualmindelig Effektfuldhed og i Iscenesættelsen
glimtvis et Indfald, som man paaskønner.
Fakkeltoget var udmærket, Slutningen paa Filmen
af voksende dramatisk Styrke, og i det store
Figurgalleri bemærkede man – foruden Hr. Halvard
Hoff og Olga Raphael Linden i Hovedrollerne – Axel
Richard Christensen, Fru Kirkeby og Fru Fanny Petersen
og Hellemann som et hyggeligt Tyendepar." .
|