Tilbake
til forsiden: www.stumfilm.no
DANSK FILMHISTORIE
1906 - 1909 MANGFOLDET DEL 2: ANDRE AKTØRER
"...fotograferer stuer med personer eller selskaber om aften såvel som om dagen med magnesium".
Et av hans større filmprosjekt på den tiden kan ha vært da han i februar 1906 skulle filme begravelsen til Kong Christian IX døde den 29.01.1906. Men i motsetning til Ole Olsen som hadde sikret seg eneretten til å komme innenfor sperringene med sitt kamera, måtte Thomas S. Hermansen nøye seg med å skikke inn gjennom vinduene eller avstandsbilleder fra forskjellige opphøyde steder. Denne hendelsen beskriver han i et intervju med "Filmmagasinet" mr. 9. 1923: "Da jeg kom til Byen for at optage Højtideligheden, var Ole Olsen kommet mig i Forkøbet, han havde nemlig sikret sig Eneretten til at komme indenfor Afspærringen, og der stod den vordende Generaldirektør og drejede paa Kameraet, mens jeg maatee nøje med forskellige Vinduespladser."
"Paa Grund af manglende Sagkundskaber ikke vilde benytte". Dette i følge Thomas S. Hermansens uttalelser. Kort efter åpningen av "Fotorama-teatret", hadde bladene i Aarhus en stor annonse som beskrev utførlig hver enkelt film som var i et sammensatte programmet. Jeg har ikke funnet ut hvilke filmer det var, borsett fra at det ble vist filmen "Fra Marselisborg". Denne filmen ble beskrevet følgende: "Vi er først ved hønseriet uden for Marselisborggården, hvor forpagterens frue fodrer hønsene. Duerne flagrer omkring hende, og en hund jager gæsserne på flugt. Billedet skifter, og man ser Magdalenemøllen, hvor nogle drenge leger i mergelgravens lave vand. Dernæst ser man det lille vandfald ved Varna nær stranden. Et par arbejdere kommer gående. De føler sig tørstige og fylder deres flasker med miniaturevandfaldet og slukker deres tørst. Til sidst ser man Kalundborgdamperen, der sejler ind i Århus havne." I følge Bernardt Jensen "Da Århus var Hollywood" kildehenvisninger stod annonsene i Aarhusbladene den 12.07.1908, men dette stemmer ikke i forhold til åpningsdatoen hos begge kildene. Jeg antar derfor at annonsene stod i Aarhusbladene den 12.07.1907 da annonsene, i følge Bernardt Jensen "Da Århus var Hollywood" skal ha stått i Aarhusbladene kort efter åpningen av "Fotoramateatret".
En interessant problemstilling som var på en tiden var kinomaskinistenes behandling av filmene. I følge Bernardt Jensen "Da Århus var Hollywood" var ikke de folk Thomas S. Hermansen like kyndige med å behandle film og av og til måtte hans tekniske hjelper, Mortensen (), ut for å gi dem et kursus, samt at det hendte at de fikk en skriftlig overhalling. N. E. Jacobsen skal en gang ha skrevet følgende på vegne av firmaet til Jul. Nielsen I Ålborg efter dennes retunering av av en film: Jeg har ikke i den tid, jeg har udlejet film, set nnoget tilsvarende griseri. Jeg har måttet klippe store stykker af. De har formodentlig fået en ny operatør. De bedes meddele ham, at han må være omhyggelig!"
"Ifølge behagelig samtale fremsender jeg hermed en oversigt over mine forskellige biografteatre og min forretning i udleie af films, hvoraf De vil se, at forretningens indtækt for i år vil andrage mindst 107.000kr., medens mine forkellige aktiver uggør 68.600 kr. Desuden står forretningen overfor en tilgang af en del nye kunder, der ikke er medberegnet her, f.eks. Galten, Tørring, Fanø, Esbjerg, Hornum, ørting. Jeg tillader mig at tilbyde Dem forretningen med samtlige aktiver for en kontant købesum af 100.000 kr. samt på vilkår af 10 pct. af overskuddet, når dette første gang i et regnskabsår bliver 125.000 kr. i netto indtægt. Grunnen til, at jeg vil sælge, er den, at jeg ønsker at starte en fabrik for levende billeder. Med
højagtelse
Thomas S. Hermansen var så ikke sen med raskt med å kontakte forskjellige personer i byen for å få startet et aksjeselskap som kunne overta og fortsette kinoene og utleieforretningene, og den 04.01.1908 kunne han på "hotel Royal" stifte et selskap med en aksjekapital på 125 000 kr, et beløp som skulle innbetales av aksjonærene, men som også skulle forsyne Thomas S. Hermansen med aksjer for 25 000 kr som delvis betaling, samt at Johs. Hansen skulle ha aksjer for 5 000 kr for "hans medvirken ved selskabets tilblivelse og afståelse af de ham håndgivende værdier og rettigheder." Ut over de 25 000 kr i aksjer fikk Thomas S. Hermansen 75 000 kr i kontant. Men aksjene fikk han senere mest glede av. Til sammenligning kan de her nevnes at Ole Olsen fikk 100 000 kr. i 1911 som avståelsessum for sitt firma, og summen Thomas S. Hermansen fikk kan tyde på at han må hatt et stort selskap. 14 dager efter stiftelsesmøtet ble den første generalforsamlingen avholdt og til ære for Thomas S. Hermansen fikk selskapet navnet "Aktieselskabet Thomas S. Hermansen". Dette selskapet ovetok to av hans nærmeste medarbeidere, N. E. Jacobsen og S. Hansen og fra nå av kunne Thomas S. Hermansen konsentrere seg helt om sin interesse, fortografering og filmopptak. Det skal her legges til at Thomas S. Hermansen ikke fikk plass i det nye styret, men ble ansatt som fotgraf. Årsaken var, i følge Bernardt Jensen "Da Århus var Hollywood" at styret for det nye "konsulerende aktieselskab" i de første månedene av 1908 måtte rydde opp i de uoversiktlige forholdene i Thomas S. Hermansens forretningsvirksomhet og for å få overført hans bevilgninger og rettigheter. I følge Bernardt Jensen "Da Århus var Hollywood" oppdaget styret at forretningen ikke var en gullgrube som aksjonærene hadde fått forespeilet, men som selskapet senere skulle utvikle seg til. For i virkeligheten var det kun "Fotorama" i Århus som var en lukrativ kino, og skulle styret få orden på økonomien, måtte de hurtigst mulig ansette en direktør som kunne avløse Thomas S. Hermansen og hans nærmeste medarbeidere. En av de som ble sagt opp var N. E. Jacobsen som da reiste til Kolding og ble leder av et nystartet konkurrende utleieforretning, "Filmcentralen" et selskap som var startet og finansiert av "Kolding Avis" redaktør Bertel Møller (). FREDE
SKAARUP
"Det var da en voldsom interesse, De har for det. Kunde De måske tænke Dem at blive direktør for et filmselskab?" Dette var Frede Skaarup (11.10.1881-02.01.1942) interessert i da han på den tiden var ute efter en jobb da han nylig hadde gått fallit som kjøpmann. Samtalen mellom de to endete med at de overnattet i Skjern og om aften, og utover natten, snakket de på hotellet om film. Neste dag, som var en søndag, reiste de sammen til Ringkøbing hvor de besøkte Frede Skaarups kino. Frede Skaarup startet opp i 1903, i en alder av 22 år, en kjøpmannsforretning, samtidig som han opptrådte som byens forlystelsesråd som arrangerte komedier og sportsfester.Da filme ble mer spredet utover i Danmark, oppførte han en kino, som var i realiteten et treskur, som kunne romme 100 tilskuere, og som brukte gassmotor og dynamo til drift av fremviseren, en utgift på 2 000 kr. Men på grunn av et noe utsvevende liv gikk det ikke lang tid før han gikk konkurs. Det var nok grunnen til at han sendte en søknad til aksjeselskapet og kort efter kom han til Århus og der resenterte Johs Hansen ham for styret og det endete med at han den 01.07.1908 ble ansatt med en årlig gasje på 3 000 kr. pluss tantieme, fastsatt det første året efter generalforsamlingens bestemmelser. Under hans ledelse vokste alle firmaets forretninger, og selskapets kontorlokaler, som lå over "Fotorama-teatret" ble for små slik at de ganske raskt flyttet tuk "Brun & Sørensens" bygning på den andre siden av gaten. Det er tydelig at Frede Skaarup må ha gjort en god jobb som direktør, for tross den voldsomme konkurransen om filmutleie kunne "Aktieselskabet Thomas S. Hermansen" allerede i mars 1909 vedta et utbytte til aksjonærene på 10%. Det skal her nevnes at utbyttet til aksjonærene økte hvert år slik at det i 1909/1910 var på 12%, 1910/1911 var på 25%, 1911/1912 var på 25%, 1912/1913 var på 30%, 1913/1914 var på 30%, 1914/1915 var på 50% og ved 1915/1916 var utbyttet på 25%. Denne ekspansjonen var nok årsaken til at "Filmsentralen" i Koldingen gav opp for "Aktieselskabet Thomas S. Hermansen" i løpet av året og solgte seg til konkurrenten. Dette førte til at N. E. Jacobsen vendte tilbake til Århus og ble ansatt i forsendelelsesavdelingen for 2 500 kr om året mot løfte om ikke å beskjeftige seg på annen måte med film i de neste ti år. Thomas S. Hermansen var, som tidligere nevnt ikke lenger med i ledelsen og var nå ansatt som fotograf og arbeidet med fortsatt med reportager og naturfilmer. Det skal her nevnes at han som person kunne være vanskelig å samarbeide med og en karaktereristikk av en av hans onkler som: "en lille kvik mand, der gerne ville gøre en handel, og som ikke var bange for at have en anden mening end den, der var almindelig på bjerget."
Men Thomas S. Hermansen var også opptatt av handlingsfilm, og det allerde innen Frede Skaarup kom til Aarhus, hadde han vært inne på tanken om å spille inn små handlingsfilmer. I følge Bernardt Jensen "Da Århus var Hollywood", kilden var "Demokraten" den 31.03.1930, skal det ha blitt spilt inn en film i Vennelyst, en ekteskapsscene med en mann, spilt av Aage Schmidt (13.09.1885-11.09.1949), som kom hjem i god stemning og mottaes av sin vrede kone, hvorpå han - og det var det som var filmens clou - retter en sitronstråle mot sin hete panne. Jeg har ikke funnet noen informasjon om denne filmen hos "Det danske filminstitut", hverken ved å søke på Thomas S. Hermansen eller Aage Schmidt. Foreløpig kan jeg derfor ikke bekrefte denne opplysningen. Men det man har kilder til er at selskapets inspektør i mai 1908 skrev følgende brev til skuespiller Schøiler-Linck () i København. "Af Deres hertil indsendte filmmanuskript "Forbrydernatur" kan vi benytte en del og tilbyder Dem 25 kr. derfor. Lystspil, som vi kan benytte fuldt ud efter manuskriptet, byder vi dem 35 kr. for. For så vidt De vil afhænde det alt indsendte manuskript for den anførte betaling, bedes De meddele os det, ligesomt vi vil sætte pris pa at modtage Deres manuskripter, når det deri findes nye ideer." LANDBRUKSUTSTILLINGEN
I
AARHUS I 1909
EDUARD
SCHNEDLER-SØRENSEN
DEN FØRSTE
FILMPRODUKSJONEN
I den første perioden hadde ikke "Aktieselskabet Thomas S. Hermansen" bygd noen form for atelier og fikk da bruke klubben "Polyhymnias" gård og have i Kanniegade, nå "Aarhuus Stifstidendes" eiendom, til å sette opp dekorasjonene til filmen. Det resulterte i at de opptok de "innendørsscenene" under åpen himmel, og siden dekorasjonene stod ute i et fri var de helt avhengig av sollyset og så snart solen forsvant, ble det pause i opptakene, og da gikk de over gaten til "Rozzis café" på Bispetorvet. Det var derfor noe primitive forhold de arbeiet under ved innspillingen av filmen og dekorasjonene som ble brukt var av tykt innpaknigspapir som ble festet på trerammer med tegnestifter. Resultatet ble derfor at stueveggene bevegde på seg når det blåste litt. Det var teatermaler Emil Poulsens (??-??) assistent, Ludvig Steensen (??-??), som for 8 kr. pr. stykk malte dekorasjonene.Slik jeg har forstått det, var dette hans eneste arbeide for filmbransjen. For Emil Poulsen vedkommende stod han i 1914 for produksjonsdesignet til Alfred Cohns (??-??) film "Den sorte Familie" (1914). Til stuedekorasjonene måtte de også ha et gulv og her ble det lånt en del bordplater fra et av de nærliggende hotellene, bordplater som ble lagt sammen til en form for gulv. Et problem som oppstod i forbindelse med dekorasjonene var at størrelsen var helt feil i forhold til det filmkameraet kunne fange opp. Selve dekorasjonen var konstruet i størrelsen 7-8 meter bred og kun 2 meter høy, og det var et slikt utsnitt Alfred Lind ikke kunne fotografere. I følge ham skulle dekorsasjonen hatt størrelsen 4 meter bred og 3 meter høy. Den beste løsningen ble derfor å flytte sceneriet rundt om på en rummelige gårdplassen. Til skueplass for filmenes krigsscener ble områdene ved Vejby, med de militære skytebaner, brukt og skuespillerne ble fraktet ut med vogner. Ved siden av de faste skuespillerne, kom det til hest og vogn også 100 mann av dragonregimentet, under ritmester V. Johansens () ledelse. Soldatene ble delt i danske og tyske og ble ikledd gamle uniformer som Frede Skaarup hadde lånt og fraktet med i gamle kasser. Hele opptaket av denne spillefilmen kostet "Fotorama" 1 600 kr og hovedrollens innhaver fikk den store summen på 75 kr. for sin medvirkning. Eduard Schnedler-Sørensen fikk 200 kr. for idé og regiarbeidet, dette til tross for at Alfred Lind påstod, at det var ham, som hadde laget filmen. Selskapet tjente godt på filmen og bare i Danmark tjente de 23 000 kr netto på filmen. Filmen ble en kjempesukses med en gang efter premieren den 21,10.1909, og noe av den oppmerksomheten kan skyldes Frede Skaarups smarte reklame i forbindelse med lanseringen av filmen. Flere steder ble det plassert ut et par hornblåsere utenfor kinoen, og inne i Ålborgs "Fotorama" spilte et fire manns orkester militære melodier. I den perioden filmen ble vist på "Fotorama" i Ålborg, ble den sett av ca 15 000 mennesker og i foråret 1909 satte firmaet følgende annonse den 26.12.1909 i "Aashus Stiftstidende". "Over dette nationale mindebilleder har nu over 15 000 danske leet, grædt, klappet og jublet." Derefter gikk stykket sin seiersgang ut over Jylland og Fyn og i foråret 1910 nådde det til København. Til slutt vil jeg nevne et "påskeegg" som dukker opp i filmen der tyskerne kjemper under tricoloren i stedet for det tyske flagget. I
følge
Marguerite
Engeberg "Dansk stumfilm" spilte også selskapet
inn en film til
det året, og det en ballettfilm med ballettdanserinnen
Agnes Nyrop
() i filmen "De fire Aarstider" (1909?). Jeg har ikke
funnet noen andre
kilder som kan bekrefte denne opplysningen, hverken
ved søk på
filmselskap, filmtittel eller navnet på
ballettdanserinnen. Det nærmeste
jeg har kommet, og som jeg antar er den riktige
filmen, er "De fire årstider"
(1909) hvor Agnes Nyrup Christensen (Agnes
Louise Olivia Nibak (født
Nibach)) (07.08.1880-21.01.1933) medvirket i en rolle.
Produksjonsselskapet
var "Th. S. Hermansen" og filmen hadde premiere på
"Fotorama" den
05.11.1909. Det spesielle her er at Marguerite
Engeberg "Dansk stumfilm"
staver navnet hennes slik:
Agnes Nyrop,"www.danskefilm.dk" staver
det slik: Agnes Nyrup Christensen, "Det danske
filminstitut" staver
det slik: Agnes Nyrop Christensen, men nevner
ikke filmen "De fire
årstider" (1909) og "www.svenskfilmdatabase.se"
skriver navnet hennes
slik: Agnes Nyrup-Christensen. Det
filmhistoriske interessante her
er imidlertid at hun i perioden 1910-1912 medvirket i
syv filmer som ble
produsert av det svenske filmselskapet "Frans
Lundberg", Malmö. For videre lesing om
svensk filmhistorie,
anbefales 1906
-
1911 DEN FØRSTE SPILLEFILMPRODUKSJONEN.
.
|
|