Tilbake til forsiden:
www.stumfilm.no
TYSK HISTORIE 1890 - 1933 INNLEDNING
Innenfor den ideologiske debatten markerte "det sosialdemokratiske partiet" (SPD) seg før utbruddet av verdenskrigen, en debatt som også fikk stor betydning for sosialdemokratiet i en rekke vestlige land og som var en direkte følge av situasjonen i Tyskland. Samtidig var den politiske situasjonen såpass vanskelig at "det sosialdemokratiske partiet" (SPD) valgte en forsiktig linje av frykt for represalier. Denne frykten var ikke ubegrunnet da det i 1903 ble dannet en antisosialistisk masseorganisasjon som en følge av "det sosialdemokratiske partiet" (SPD) fremgang ved valget. Dette forbundet samarbeidet med arbeidsgiverkretser, og kunne derfor ved Riksdagsvalget true med f.eks. masseoppsigelser i en valgkrets hvis det ble valgt inn sosialistiske kandidater. Men selv om "det sosialdemokratiske partiet" (SPD) førte en forsiktig linje var det ganske aktive, ikke spesielt om riksdagen, men om valgkampene og andre valplasser. Dessuten hadde de en rikholdig partipresse som avslørte mangler og urimeligheter i det vilhelminske samfunn og de avslørte bl.a. korrupsjoner og bestikkelser innen politi og hæren, storfinansen som støttet statsmaktens antifaglige og antisosialistiske virksomhet. Andre avsløringer tok for seg den tyske våpenindustriens, bl.a. Krupps, dobbeltmoral ved at Essen-fabrikkene også solgte våpen til Tysklands fiender. En
av
de store avsløringene var kuppet i Köpenick i 16.10.1906 der
en gammel fengselfugl ikledd kapteinsuniform, hvor
uniformen var hans eneste legitimasjon, fikk hjelp av
militære til å arrestere borgemesteren i
den lille byen Köpenick. I BBC serien "Europa -
en reise" tar forfatteren Geert Mak () for seg utviklingen i
Europa. I program to stiller han
spørsmålet om det finnes noe somt som et
tysk folkeslag, en typisk tysk mentalitet. Som eks
på dette viser han til denne hendelsen i
Köpenick den 16.10.1906 da den arbeidsledige
skomaker Friedrich
Wilhelm Voigt (13.02.1849-03.01.1922)
utførte et tyveri som ble opphavet til begrepet
køpenickiade. Tidligere hadde han kjøpt
deler av en kapteins uniform fra ulike butikker.
Ikledd en offisersjakke og en stor lue gav han en
gruppe soldater ordre om å følge ham til
rådhuset. I følge "Wikipedia" var
soldatene indoktrinert til å adlyde offiserer
uten å stille spørsmål. Han tok
så et tog til Köpenick,
okkuperte det lokale rådhuset med sine soldater
og beordret dem til å dekke alle utgangene. Inne
i rådhuset beordret han embetsmennene til
å gi ham kontantene i kommunekassen, et
beløp på 4002 mark og 37 pfennig. Det
skal her nevnes at i følge "Europa
- en reise" var beløpet på 4000 mark og
70 pfennig. Disse pengene stakk han, i
følge "Europa - en reise",
vekk i luen. I det skuespillet som oppføres i
byen så sier Friedrich Wilhelm Voigt
"Jeg har den 16 oktober 1906 overtatt forvaltningen av
Köpenick." Skuespiller
Michale Sternbeck
() sier om den tyske mentaliteten at: "Jeg har den oppfatning at
tyskerne desverre ofte i visse tilfeller tilpasser
seg visse ting. Om det er det tredje rike eller
senere har de alltid underordnet seg og delvis sett
bort fra det som ligger under. De har gått med
på det. Det er det vi vil skildre med
teaterstykket. Denne prøysiske trangen til
lydighet. Den prøver vi å sildre
satirisk. For å vise at sånn var det
før og at det fortatt er sånn!" Historien om skomakeren illustrerer den tyske lydighet og underdanighet og tyskerne underordnet seg ledere bare de hadde større skyggelue. Som en parallel til denne hendelsen kan man ha Friedrich Wilhelm Murnaus film "Der letzte Mann" (1924) i tankene. Den tar for seg temaet er dørvaktens uniform hvor hans identitet og sosiale tilhørighet sitter bokstavlig talt i uniformen. Historien i filmen er en antimilitaristisk fabel om hvor viktig en uniform er, om en liten mann i uniform som føler seg veldig viktig og når de tar den av ham føler han seg forferdelig. Dette viser oss at verdien av uniformen er relatitiv. Dette kommer tydelig frem i historien som handler om en dørvakt som i sin storsalgne uniform føler at han den mest viktige personen i nabolaget. Tyskernes forhold til uniformen hadde en lang tradisjon da offiseryrket tradisjonelt representerte en sosiale status i Tyskland. Reaksjonene fra det keislige samfunn på disse avsløringene talte sitt tydelige sprog da det i 1908 ble vedtatt den såkalte "Riksforeningsloven" som gav politiet rett til å overvåke møter og møtedeltagere og å gripe inn hvis de hadde behov for det. I 1910 vedtok den prøyssiske Landdagen bestemmelser om nye forhandlingsprosedyrer der hensikten var å innskrenke ytringsfriheten. Resultatet av disse lovene viste seg tydelig i 1912 da en sosialdemokratisk representant ble ført bort av politiet under en pågående debatt. Dette var ikke første gang representanter for "det sosialdemokratiske partiet" (SPD) hadde problemer med statsmakten. I følge det sosialdemokratiske hovedorganet "Vorwärts" ble medlemmer av arbeiderbevegelsen i perioden 1890 - 1910 ble totalt idømt 1 180 års fengsel, 111 års års tuktehus og over en halv million mark i bøter. Den andre delen tar for seg perioden 1918 - 1933 og tar for seg den politiske utvikling like før og under Weimarperioden og hvilken påvirkning den hadde på tysk filmekspresjonisme og da på de filmene som ble laget i Weimar-epoken. Den vil belyse den sosiale påvirkning av filmgenren, da filmene i sterk grad var preget av sin samtid og avspeilte den splittelse som var i det politiske liv. Dette vises tydeligst i de mange temaene om dobbeltgjenger og splittede personligheter. Dette kommer også til uttrykk hos ekspresjonistene ville avbilde tidens splittrede tilværelse som var preget av angst, kaos og utvikling. Samtidig ville de vise menneskenes sjelelige spenninger i forhold til sosiale konflikter i samfunnet. Kunstneren skulle ikke beskrive verden ut i fra en objektiv beskrivelse men gjengi den ut i fra en indre opplevelse. Deres utgangspunkt var en ekstrem subjektiv gjengivelse av verden hvor kunsten skulle være et redskap for menneskets tanker, følelser og fantasi. For de tyske ekspresjonistiske forfatterne var grunntanken et moralsk, sosialt og politisk opprør mot den politiske systemet i det tyske samfunn. Med sin antiautoritære tendens og sin dragning mot det formløse tok den litterære ekspresjonismen opp arven efter 1700-tallets "Sturm und Drang". Et eksempel på en dikter fra denne tiden er George Heym (30.10.1887-16.01.1912) fikk bare utgitt en eneste diktsamling "Der ewige Tag" (1911). Der tar han for seg temaer som rotløshet, fortvilede eksistenser og farshatet. Som flere andre ekspresjonistiske forfatter hadde han et sterkt farshat. I en dagbok anklager han sin far for at han ikke ble en av de store diktere og at det skyldes at han hadde "et sånt svin av en far". Dette motsetningsforholdet til faren var sterkt preget av ekspresjonistisk generasjonsfilosofi. Den litterære ekspresjonismen hadde en kraftig reaksjon mot den autoritære prøyssiske ånd, og som for George Heym ble legemliggjort i faren, en far som var typisk familiefedre på den tiden. Det nye, ekspresjonistiske i hans diktning ligger i bildene, ofte hentet fra storbyens verden. Andre brukte sin livserfaring til å uttrykke den allmennmenneskelige lidelse hvor tapt uskyld, høst og undergang preget mye av det han skrev. Gjennom den ekspresjonistiske kunst og diktning fant han en mulighet til å uttrykke redselen til de som ble kastet inn i krigens vanvidd. Utviklingen
av
den
tyske
ekspresjonismen
kan
deles
opp
i tre faser. Først har vi den tidlige
ekspresjonismen som er preget av redselen for en krig.
Kunstretningen var preget av angstfylte
undergangsstemninger, men dette ebbet ut før
krigen for alvor kom i gang. En av årsakene var
at dens to viktigste representanter, lyrikerne George
Heym (30.10.1887-16.01.1912) og George Trakl
(03.02.1887-03.11.1914) døde henholdsvis i 1912
og 1914. Den andre fasen faller sammen med
krigsårene. Ekspresjonismen er her mer preget av
utadvendt, revolusjonær karakter. Den tredje
fasen tilhører efterkrigstiden og perioden frem
til Adolf Hitlers maktovetagelse. I denne
perioden utvikler ekspresjonismen mot andre
modernistiske strømninger som dadaisme og
surrealisme.
|