|
FRIEDRICH
WILHELM MURNAU - DER LETZTE MANN
"Der
letzte Mann" (1924) regnes som en av Friedrich Wilhelm Murnaus store
filmer, en film som raskt "ble kalt et fulllendt mesterverk" (Øivind
Hanche-Mellom Caligari og Mabuse", "Stummfilmklassiker" (filmportal.de)
og at den er "blitt stående ikke bare som et høydepunkt
i Weimar-filmen, men også som et av stumfilmens aller ypperste verk."
(Gunnar Iversen-Tysk filmekspresjonisme). Denne filmen regnes som høydepunktet
innen kammerspillfilmene og her beveger regissøren seg mellom den
rendyrkede ekspresjonismen og kammerspillet. Tematisk avdekker også
kammerspillfilmene det sosiale kaoset og følelsen av en opprevet
virkelighet, som mange av de ekspresjonisme filmene, men en annen vinkling
til livsoppfatningen. Her fant man temaer som viste tidens følelser
og ga et bilde av Weimar-tidens problemer, først og fremst inflasjonens
problemer, redselen for sosial deklassering og tap av identitet som skapte
et sosialt kaos.
Filmen bygger
på et filmmanuskript av Carl Mayer, en historie som var inspirert
av
Nicolaj Vassiljevitsj Gogols (01.04.1809 (20.03.1809 i følge
gregoriansk kalender)-04.03.1852) novelle "kappen" (1842) og var en antimilitaristisk
fabel om hvor viktig et klesplagg er. Novellen skildrer en underordnet
tjenestemannen "Akakij Akakijevitsj" som blir jaget og plaget av kollegaer
og overordnede. Hans liv består av det usle og forfrosne kvistværelse
hvor han bor og arbeidet som kopist for et stort departement. Der utfører
han håndverket sitt med en presis flid og dyktighet som overgår
de andre kopistene, et Arbeid som er hans eneste lidenskap. Ofte tar han
med seg arbeidet hjem om kvelden, og sitter inne hos sin 70 år gamle
vertinne for å spare på sine egne vokslys. Så en dag
oppdager han at kappen han har båret så lenge han kan huske
holder på å gå i oppløsning, og det er tvingende
nødvendig å anskaffe en ny så han ikke skal fryse i
hjel på vei til kontoret. Han er imidlertid en fattig mann, og lønnen
og hans møysommelige oppsparte midler strekker overhodet ikke til.
Han får heller ikke noen hjelp fra kollegaene da de allerde har brukt
opp sparepengene sine for å tekkes sine overordnede. Midt i fortvilelsen
dukker likevel pengene opp fra flere kanter, og efter lengre pruting hos
skredderen "Petrovitsj" får han sydd seg en kappe. Her fremstilles
skredderen som demonisk og vi introduseres for det urgamle motivet om å
slutte en avtale med fanden, slik vi bl.a. finner igjen i Faust-diktningen.
I ukene som går venter Akakij tålmodig og med en voksende jubel
i maven, og i det kappen legges over skuldrene hans, vokser hans verdighet
og selvfølelse. Kappen er et stykke vakkert håndverk, ikke
mindre enn en riktig embetsmannkappe. Men klesplagget forvandler seg under
djevelens innflytelse fra å verne mot kulden til noe som fryder eierens
øye og han blir som forvandlet av kappen. Tidene med sparing og
sulting var nå forbi, nå spiser han lykkelig og opprømt
sin kveldsmat og legger seg "som en sybaritt" på sengen uten å
kopiere en eneste stavelse. Han forsømmer for første gang
arbeidet til fordel for det behaglige og lystbetonte. En kveld er han i
et selskap, men det blir en skuffelse for ham og han spaserer hjemover.
Men i sin nye sinnsstemning kommer han inn på øde, tvilsomme
gater og der blir han frastjålet kappen av noen skjeggete røvere.
Dette vekker en sterk harme hos ham og han går amok. Novelle slutter
med at han henvender seg til "Den betydningfulle person", men der får
han en brutal overhalling av eksellensen som er så sterk at det blir
hans død. I den avsluttende delen hører vi om et kapperøvende
gjenferd og ryktende forteller at det er "Akakij Akakijevitsj" som går
igjen.
Opprinnelig
var det meningen at Lupu Pick skulle regissere denne filmen da den
skulle utgjøre den avsluttende delen av triologien som han startet
med "Scherben" (1921) et filmmanus han skrev sammen med Carl Mayer
og "Sylvester" (1923) som Carl Mayer skrev, men på grunn av
uenighet dem i mellom i arbeidet med "Der letzte Mann" tok Friedrich
Wilhelm Murnau over regiarbeidet. I denne filmen videreutviklet han
de to stiltrekkene som Lupu Pick og Carl Mayer hadde etablert
i sine tidligere "kammerspillfilmene". Det man vil legge merke til i denne
filmen er dens tekstløshet og at den har bare en mellomtekst mellom
selve filmen og epilogen. Det andre man vil legge merke til er det bevegelige
kameraet. Sammen med kameramannen Guido Seeber (Friedrich Konrad
Guido Seeber) (22.06.1879-02.07.1940) hadde Lupu Pick utviklet et
"frigjort" kamera, "die entfesselte Kamera". Dette videreutviklet Friedrich
Wilhelm Murnau sammen med kameramannen Karl Freund (16.01.1890-03.05.1969)
og filmen åpner med en lag kamerabevegelse hvor vi følger
kameraet ned en heis mens vi nedenfor kan se personer bevege seg i lobbyen,
mange i hektisk hastighet, og da spesielt de ansatte. Heisen stanser og
heisførenen lukker opp heisdørene, tar av seg luen og bukker
for gjestene som forlater heisen, først to kvinner og så en
mann. Ved neste scene ser vi hotellets høye svingdør som
er hele tiden i bevegelse ved en ansatt står på høyre
side av døren og holder den i bevegelse. Kameraet føres helt
bort til svingdøren og vi ser ut gjennom glassrutene i døren.
Ute regner det kraftig og vi ser mann i en regnkappe og paraply, med navnet
"ATLANTIC" på paraplyen, geleide en mann og to kvinner til en drosje
før han vender tilbake til hotellet i det han slår sammen
paraplyen. For å få til denne scenen hadde kameramannen festet
kameraet på maven og skapte dermed en ny mobilitet i kameraarbeidet.
Også
dekorer i filmen er med for å holde bevegelse og rytmen i filmen.
Et godt eksempel på det er den store svingdøren som i filmen
blir en port mellom liv og død, noe som også forsterkes ut
i fra de første scenene av filmen. Kameraet er på innsiden
av svingdøren og betrakter hovedpersonens arbeid på utsiden.
Objektene i filmen har en viktig funsjon ved at de får en symbolsk
dimensjon som er utover sin rolle som rene rekvisitter. Et godt eksempel
på det er dørvaktens uniform. Hans identitet og sosiale tilhørighet
sitter bokstavlig talt i uniformen. Historien i filmen er en antimilitaristisk
fabel om hvor viktig en uniform er, om en liten mann i uniform som føler
seg veldig viktig og når de tar den av ham føler han seg forferdelig.
Dette viser oss at verdien av uniformen er relatitiv. Dette kommer tydelig
frem i historien som handler om en dørvakt som i sin storsalgne
uniform føler at han den mest viktige personen i nabolaget. Men
når han blir gammel blir han fratatt uniformen sin og blir degradert
til toalettvakt. Denne deklasseringen medfører et tap av identitet
som skaper et sosialt kaos. Samme natt bestemmer han seg å stjele
uniformen så han kan vende tilbake i den til nabolaget. Så
skal hans niese gifte seg og igjen er dørvakten i sentrum med uniformen
sin. Om morgen leverer han uniformen sin til oppbevaringskontoret på
jernbanestasjonen før han vender til hotellet for å arbeide
på toalettet. Men en dag oppdager en nabo at han arbeider som toalettvakt
og det forteller hun til de andre i nabolaget og alle ler nå av den
gamle mannen.
Filmen viser
tydelig at hvis man fratar en person det sosiale ytre, forvandles personen
til en helt annen. Uten den store, flotte uniformen er dørvakten
en helt annen person, selv hans gestikulatur og kroppsholdning forvanles
brått. I dette identitetstemaet vises det et bilde av Weimar-tidens
problemer, først og fremst redselen for sosial deklassering og tap
av identitet som skapte et sosialt kaos. Som tittelen "Der letzte Mann"
antyder er dørvakten "den siste mann" og i Weimar-tiden var en deklassert
småborger en "siste mann". |