Tilbake til forsiden:
www.stumfilm.no
SOVJETISK FILMHISTORIE 1917 - 1927 DEN SOVJETISKE FILMS GULLALDER INNLEDNING
Men samme år vedtok de også godkjennelsen av "Brest-Litovsk fredsavtale" med Tyskland hvor det ble slått fast at de ikke krevde anneksjoner eller erstatninger fra Tyskland. Slik jeg har forstått det, var denne ensidige fredsslutningen med Tyskland en av årsakene til at England og Frankrike sendte styrker inn i landet for å styrte den revolusjonære regjering og for å støtte den "hvite hær", grupper fra det styrtede myndigheters militære styrker. Efter flere kamper ble de utenlandske styrkene i 1920 beseiret og i 1922 endte borgerkrigen med den "Røde Hærs" seier under ledelse av Lev Trotskij (Lev Davidovitsj Bronstein) (07.11.1879-21.09,1940) (bilde til venstre). I Disse årene hadde den sovjetiske regjeringen innført "krigskommunisme", hvilket innebar en maksimal sentralisering av makten og en nesten total opphevelse av pengeforholdene. Men i 1921 led Russland av hungersnød og store økonomiske problemer som førte landet ut i et økonomisk sammenbrudd. Russlands Kommunistiske Parti (bolsjevikisk) (RKP) ble derfor i 1921 tvunget til å avslutte "krigskommunismen" og i stedet basere landets utvikling på den såkalte "Ny Økonomisk Politikk" (NEP). Denne nye politikken var i virkeligheten et taktisk tilbakeskritt der de igjen privat styring av bedrifter, markedskreftene fikk igjen utfolde seg og mindre private virksomheters ageren på markedet. Statens rolle ble nå å ivareta infrastrukturprosjekter, utvikling av storindustrien og utforming av en sentralisert planlegging. Som
alle
andre industrier brukte filmindustrien flere år
på å bygge seg opp og årsaken til
flere av problemene i filmindustrien efter
revolusjonen i 1917 og den derpå følgende
borgerkrig, var at en stor del av den russiske
filmindustrien emigrerte til Frankrike. I følge
Rune Waldekranz
- "Filmen växer upp" hadde Russland under
tsartiden hatt en blomstrende og nasjonell egenartet
filmindustri. Dette forsvant med revolusjonen og
resulterte i en egen russisk/fransk filmproduksjon i
Paris som holdt seg i noen år. Det skal her
nevnes at en av de filmskapere som ble igjen efter
revolusjonen var Vladimir Rostislavovich Gardin
(18.01.1877-29.05.1965) som i sin karriere både
spilte, skrev og regisserte han en rekke filmer. I
perioden 1913-1927 regisserte ha 17 filmer. Han
debuterte som regissør med filmen "Klyuch schastiya"
(1913) og hans siste film som regissør var "Poet i tsar"
(1927) I perioden 1914-1927 skrev han
manuskripter til åtte filmer. Som skuespiller
spilte han i perioden 1913-1950 i 29 filmer. Hans
første film som skuespiller var "Klyuch schastiya"
(1913) og den siste stumfilmen var "Krov zemli" (1931). ARBEIDERBEVEGELSENS FORHOLD
TIL FILMEN Efterhvert endret arbeiderbevegelsen sin holdning til filmen da den i seg selv ikke var et onde, men fordi filmindustrien trengte kapital for å produsere film ble filmmediumet, i følge forfatteren, bare brukt av mellomklassen. Men selv om den nye konklusjonen om at filmen i seg selv ikke var borgerlig, så endret det ikke på at filmen var kapitalkrevende og at det var bare middelklassen som kunne benytte seg av dette mediet. Det var først ved den russiske revolusjonen at arbeiderbevegelsen endret helt sin holdning til filmen. OVERGANG TIL STATLIG FILMINDUSTRI I
følge Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden" skal Vladimir Iljitsj Uljanov
Lenin ha sagt til Lunatjarskij i følge brev fra Lunatjarskij til
Boltjanskij fredag 09.01.1925: "Vi kjenner deg som en kunstens beskytter, så du må huske på at av alle kunstarter, er filmen den viktigste for oss." I
følge Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden" stod den
sovjetiske filmindustrien overfor store problemer
efter revolusjonen. Hele den russiske kino- og
filmindustrien hadde bestått av private
selskaper og forfatteren hevder i sin bok at
filmledelsen hadde flyktet med de hvite styrkene og de
som var igjen motarbeidet den unge sovjetstatens
forsøk på å opprette egen
filmproduksjon. De filmstudioene som var forlatt skal
ha blitt ribbet for alt brukbart materiale og i enkelt
tilfeller ble utstyr ødelagt eller brent.
Tilgangen på råfilm, som det før
oktoberrevolusjonen hadde vært rikelig tilgang
på, var nå en mangelvare. Regjeringens
forsøk på å skaffe råfilm og
amerikansk opptaksutstyr feilet da den amerikanske
mellommannen lurte regjeringen og stakk av med en
betydelige del av de russiske dollarreservene. Den
sovjetiske filmindustrien stod derfor overfor store
utfordringer i forhold til mangel på utstyr og
at det bare var igjen en håndfull filmskapere
efter revolusjonen. Blant de var Vladimir
Rostislavovich
Gardin, Lev Kulesjov () og Eduard Tisse (). I
følge Bjørn
Sørensen var det de som la det
kunnskapsmessige grunnlaget for den nye filmen.
Forfatteren har her ikke ført opp noen kilder
slik at det blir vanskelig å efterprøve
hans påstander om situasjonen like efter
oktoberrevolusjonen. Men
sovjetstyret skal, i følge Bjørn
Sørensen, i de første
åtte månedene efter revolusjonen ha
vært forholdsvis passive overfor den private
russiske filmindustrien. Årsaken skal ha
vært at bolsjevikene og Vladimir Iljitsj Uljanov
Lenin skulle tidlig ha gitt uttrykk for at de
prioriterte filmen høyt innen det kulturelle
arbeidet. Det ble dagen efter at revolusjonen
var et faktum opprettet en egen underavdeling for film
i den nye undervisningskommusjonen. Våren 1918
ble denne kommisjonen avløst av
"Kinokomiteér" i Moskva og daværende
Petrograd, nå St. Petersburg. I løpet av
et år var det disse "Kinokomiteéne"
som var ansvarlig for den statlige filmpolitikken. Problemet
for "Kinokomiteéne" var
at de ikke klarte å gjennomføre en
sosialistisk filmpolitikk da produksjonsmidlene for
film fortsatt var styrt av de private filmselskapene.
I følge Bjørn
Sørensen skal de private
filmselskapene og kinoeierne ha forsøkt å
forhindre sovjetregjerings forsøk på
å skape en ny filmindustri. Denne motstand skal
ha bestått passiv motstand til aktiv sabotasje,
og ved sistnevnte var det da snakk om hamstring og til
dels ødeleggelse av råfilm og utstyr.
Videre skal de private utleiebyråene ha
boikottet utleie til kinoer som var overtatt av
bolsjevikene efter at eierne hadde rømt. Den
passive motstanden hevder Bjørn
Sørensen skal ha vært på
det plan at filmproduksjonen beholdt sitt gamle
innhold og temavalg der filmstudioene fortsatte
å produsere sine melodramaer. Eksempler på
slike filmer er "Knust i livets malmstrøm",
kjærlighet, hat og død" og "forrådt
kjærlighet". Dessverre har forfatteren ikke
oppgitt de originale filmtitlene slik at jeg ikke vet
som stod for regien. Men
til tross for sine problemer med de private
aktørene så hadde sovjetregjeringen en
avventende holdning og i mars 1918 skal Moskva -
sovjetet ha sendt ut et dekret hvor de informerer at
den private filmindustrien ikke skulle nasjonaliseres
og videre ble det påpekt at det var ulovlig for
arbeidere å okkupere eller overta kinoer og
studier og at brudd på disse retningslinjene
ville bli straffet. Bakgrunnen for dette dekretet var
at grupper av Moskva-arbeidere hadde prøvd
å overta enkelte kinoer på egen
hånd. Spørsmålet
i denne sammenheng er hvordan de private
aktørene reagerte på at staten skulle
overta filmindustrien. Fra Norge vet man at det var
sterke reaksjoner da det i 1915 de første
skrittene til en kommunal kinodrift ble tatt, idet
Notodden kommune overtok driften der. I 1918 fulgte
Oslo efter ned en beslutning som blandet kommunal og
privat drift frem til 1926, da Oslo kommune overtok
helt og holdent kinematografdriften. I 1917 ble "De
kommunale kinematografers landsforbund"
opprettet, og to år senere, dvs i 1919,
etablerte de sitt eget utleiebyrå, "Kommunenes
Filmcentral" med Gunnar Fossberg () som disponent.
På den tiden var det allerede en rekke private
filmbyråer i Norge, der de fleste var agenturer
for store utenlandske selskaper. I begynnelsen skal de
private utleiebyråene ha forsøkt å
få de utenlandske selskapene til å
boikotte filmdistribusjon til den kommunale
virksomheten. AGIT - TOGET VGIK
(VSESOYUZNYI GOSUDARSTVENNYI INSTITUT KINEMATOGRAFII)
"Undertegnelsesdatoen til dette
dekret er den offisielle dato for likvideringen av
den kapitalistiske russiske filmindustrien og
begynnelsen til den sovjetiske sosialistiske
filmindustrien." Et
annet administrativt vedtak var opprettelsen av den
første filmskolen i verden, "VGIK"
(Vsesoyuznyi Gosudarstvennyi Institut Kinematografii)
"Statens Filmskole" i oktober 1919, grunnlagt i Moskva
av Lev Kuleshov, Vladimir Rostislavovich
Gardin og andre. I følge "Wikipedia" og Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden" var
det Vladimir Rostislavovich
Gardin som grunnla denne
skolen. Han var også skolen første leder
Denne filmskolen ble i 1925 reorganisert til "GTA"
(Statens Technicum for Filmkunst). I 1930 ble den en
del av en sentralisering av filmkunstens institusjoner
og ble organisert som "GIK" (Statens Institutt for
Filmkunnskap) og i 1934 omorganisert til "VGIK". Fra
1922
begynte gjenoppbygningen av sovjetisk film og fra
dette året stammer også Vladimir Iljitsj Uljanov
Lenins proklamering
om at av alle kunstarter er filmen den viktigste. I
denne perioden dukket det opp flere avantgarde grupper
som var med på å legge grunnlaget for
fremtidens sovjetfilm og eksempel på slike
grupper er Lev Kulesjovs
(01.01.1899-30.03.1970) "Eksperimentelle
laboratorium", Kozincev (), Leonid
Trauberg (17.01.1902-14.11.1990) og Jutkevitsjs
() "Den eksentriske skuespillers fabrikk", som la vekt
på voldsomme, outrerte sceneriske
uttrykksbilder, hentet bl.a. fra sirkus og
musikkhallen, samtidig som de benyttet alle kjente
triksmidler i filmen, og Dziga Vertovs
"Kinok-bevegelse". I
1925 ble den sovjetiske filmen, i følge
Rune Waldekranz
- "Filmen växer upp",
organisert gjennom dannelsen av "Sovkino", en sentral
for innspillinger og distribusjon. Den
statlige
russiske filmindustrien hadde en bestemt og klar
oppgave hvor den skulle tjene den politiske
propagandaen.Dette kravet fylte også
regissører som Dziga
Vertov (02.01.1896-12.02.1954) og Sergei
Mikhailovich
Eisenstein (01.01.1898-11.02.1948). Men i følge
Rune Waldekranz
- "Filmen växer upp" var deres filmer en anelse
for intellektuell for den brede massen. Derimot gikk
en annen av sovjetregissørene, Vsevolod
Illarionovich
Pudovkin
(28.02.1893-30.06.1953), i en retning som falt mer i
publikums smak. Vsevolod S.
Pudovkin var i mye av sitt filmarbeid en motpol
til Sergei Mikhailovich
Eisenstein med sine folkelige, lyriske og
følelsesmessige filmer. Hans vinkling i sine
filmer var å romantisere revolusjonen. FILMEN UNDER NEP - DEN NYE
ØKONOMISKE POLITIKKEN Denne
utviklingen skjedde også med filmproduksjonen og
spesielt innen distribusjonssiden, private kinoer og
filmbyråer. I
følge Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden"
økter distribusjonen av utenlandske filmer
kraftig og for det meste amerikanske
underholdningsfilmer, filmer som gav en stor
fortjeneste. Men på produksjonssiden var billede
et helt annet da produksjonsselskapene var avhengig av
å få solgt sine filmer slik at de kunne
få dekket sine utgifter. Dette påvirket
også innholdet i filmene og i
følge Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden"
unngikk produsentene politiske emner da de var redde
for at det ikke ville selge. I
forhold til den sovjetiske filmens utvikling tar Bjørn
Sørensen for seg to ledende
filmhistorikeres syn i sin bok. "Gryr i Norden". Der
kommer det frem at Jerzy
Toeplitz (24.11.1909-25.07.1995) så
på filmpolitikken under NEP-perioden som et
tilbaketog inn i kapitalismen og hevdet at, i Bjørn
Sørensens oversettelse: "Situasjonen i åra fra 1921
til 1923 var katastrofal. Framtida til en sovjetiske
filmkunsten så trøstløs ut." Jerzy Toeplitz oppfatning av denne perioden skal negativ, og i følge Bjørn Sørensen, skal han ha sett på hele NEP-perioden "som et onde som forsinket utviklingen av sovjetfilmen kraftig." Den
britiske filmhistorikeren Jay Leyda (12.02.1910-15.02.1988) har
derimot et mer nyansert syn på den sovjetiske
filmens utvikling under NEP-perioden. I sin bok "Kino.
A history of the Russian and Soviet Film" (1960) er
han enig med Jerzy Toeplitz om
de skadevirkningene borgerkrigen hadde for
filmindustrien, men han har et helt annet syn på
konsekvensen av NEP-periodens påvirking av
filmens utvikling. Jay Leyda hevdet
at NEP-politikken var et nødvendig virkemiddel
for å bote på de skadene som oppstod som
følge av borgerkrigen. I
sin bok skal han ha vist til en uttalelse fra Vladimir Iljitsj Uljanov
Lenin hvor han bl.a. skal
ha hevdet, i Bjørn
Sørensens oversettelse:
"Overført til
filmindustrien betydde dette at de første
skritt innen produksjonen i gjenreisningsfasen måtte
være avhengig av subsidiering gjennom
skattlegging av de private NEP-konsesjonene, mens distribusjonskanalene, som nå var
tørket ut p.g.a. manglende bruk, skulle
gjennomflømmes med nye filmer og den
nødvendige restaurasjon av kinoene ville
nødvendigvis bli konsesjonsholdernes
første investering. Man tok sikte på
å gjøre produksjon så vel som
distribusjon selvberget så snart utenlandsk
kapital hadde sørget for det
nødvendige pusterommet. Hvor alvorlig
filmindustrien trengte denne midlertidig krykken
går fram (av dette)..." Side 156 Videre
tar Jay Leyda for seg den materielle
situasjonen som årsak til sovjetfilmens store
gjennombrudd omkring 1925. I sin bok "Kino.
A history of the Russian and Soviet Film"
(1960)skriver han bl.a. på side 169, i Bjørn
Sørensens oversettelse: "I NEP-periodens siste
år (som Leyda regner som 1924) hadde staten
gjenvunnet økonomisk så vel som politisk
kontroll over filmen. NEP hadde, som i resten av
Sovjetunionens økonomiske liv, utøvd en
restaurerende funksjon innen filmindustrien.
Overgangen til monetær økonomi, fordelene
av ny kreditt i innkjøp av utenlandsk
materielle og gjenvinningen av bybefolkningens
betalingsevne, var alle bidrag til en ny solid
materiell basis." Men
om NEP-perioden var en økonomisk fremgang
innenfor filmindustrien så var den ideologisk et
tilbakeskritt for den politiske utviklingen. I
følge Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden" var
sovjetmyndighetene klar sovjetmyndighetene klar over
denne ideologiske faren og i de første
årene efter 1921 ble det arbeidet med en rekke
sentrale direktiv og resolusjoner for å bevege
filmindustrien fra et NEP-stadiet til et sosialistisk
stadium. Et av de mest berømte direktivene er
"den leninistiske filmproporsjonen", et direktiv den
17.01.1922 fra Vladimir Iljitsj Lenin
til undervisningskommisæren Evgraf Alexandrovich
Litkens (??.1888-??.1922). (Det skal her
nevnes at Evgraf Alexandrovich Litkens i
1922 ble drept i Jalta.) Vladimir Iljitsj Lenin
tar for seg i dette direktivet nødvendigheten
av statlig kontroll av både film- og
kinovirksomheten. I
følge Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden" i hans
oversettelse står det bl.a. at: "...For hver filmfremvisning
må en bestemt proporsjon ligge til grunn: a)
underholdningsfilmer for reklame og inntekt
(selvfølgelig uten smakløsheter eller
kontrarevolusjonært innhold) og ...Det må sørges for
at kinoer som befinner seg på private hender
tilfører staten tilstrekkelige inntekter i
form av leie; det er opp til eierne å
øke eller forandre filmprogrammet, men bare
under sensur av folkekommisariatet for
undervisningsvesenet og under forutsetning av at den
nevnte proporsjonen mellom underholdningsfilmer og
filmer av propagandistisk karakter under mottoet
"Fra folkets liv i alle land" blir opprettholdt,
dette for å interessere produsentene i å
fremstille nye filmer. Disse skulle innenfor denne
rammen finne et stort virkefelt." I
følge Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden"
efterfulgte ikke kinoene Vladimir Iljitsj Lenins
direktiv og en av årsakene til det var en
overflod av filmer i kategori a) mens det var en total
mangel på filmer i kategori b). Imidlertid fikk
dette direktivet en stor betydning for utviklingen av
dukumentarfilmen. Under
artikkelen om Dziga Vertov
(02.01.1896-12.02.1954) vil jeg ta for meg hvordan
Dziga Vertov brukte "den
leninistiske filmproporsjonen" i sin kamp for
dokumentarfilmen mot spillefilmen.
FIKSJONSFILMEN
INNEN ARBEIDERFILMEN Det
som kjennertegner krigskommunismens spillefilmer var
at de var korte og bestod av en "agitka", dvs en til
to ruller agitasjonsfilm. Disse filmene hadde gjerne
et lokalt tilsnitt og ble brukt som propogandafilmer
ved fronten og for å styrke moralen i byene. I
perioden 1918-1920 ble det produsert et stort antall
filmer, dvs "agatki", og ofte ble disse filmene
produsert i forbindelse med "agit-togene".
Se artikkelen ovenfor om "agit-togene".
En "agitka" var bygget generelt opp som en dramatisk
handling og med en tydelig moral.I følge
Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden" var disse
filmene bygget opp som de tradisjonelle
fimmelodramaene hvor hovedpoenget i melodramaet er
å frembringe sterke følelser og sette
historien i forbindelse med de moralske verdier i en
skjematisk form. Ofte er handlingen forbundet med
ekstreme situasjoner og hendelser, der de onde
kreftene til slutt blir bekjempet av det gode. Det er
en form som benytter seg av spenningsoppbygging av et
voldsomt vendepunkt. Rollefigurene i melodramaet
representerer de gode og de onde kreftene i filmen.
Konflikten i handlingen er preget av de ondes trussel
mot de gode, og hvor de gode til slutt vinner. I
"agitki" var det "bolsjevikene" som var helten og
skurken representerte alltid "de hvite". Produksjonen
av "agitki" må ha ha vært svært
viktig for den sovjetiske regjering siden hele den nye
filmproduksjonen ble trukket inn i dette arbeid. I følge
Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden" fikk
studentene ved "VGIK"
(Vsesoyuznyi Gosudarstvennyi Institut Kinematografii)
"Statens Filmskole", under ledelse av skolens
grunnlegger Vladimir Rostislavovich
Gardin, flere oppdrag om å produsere slike
filmer. Men samtidig ble krigskommunismens
"agitki" sett på som bruksfilm til
propogandaøyemed og det er grunnen til at den
som form ble forlatt eftr borgerkrigen og i NEP-tidens
første år. Av
de mange "agitki" som ble laget så ble, i følge
Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden,
noen av disse vist i utlandet. En av de filmene som
her nevnes er Vladimir Rostislavovich Gardin
(18.01.1877-29.05.1965) film "Golod... golod... golod"
(1921) ( på norsk "Sult... sult... sult"). Denne
filmen hadde Vladimir Rostislavovich Gardin
regissert og skrevet filmmanuset sammen med Vsevolod
Illarionovich
Pudovkin (28.02.1893-30.06.1953, og Eduard Tisse
(13.04.1897-18.11.1961) stod bak kameraet. I
følge Bjørn Sørensen () "Gryr
i Norden" ble det i perioden mellom
oktoberrevolusjonen og utbruddet av borgerkrigen gjort
bare noen få forsøk på å lage
sovjetisk spillefilm. I den perioden var det
særlig Vladimir Vladimirovitsj
Majakovskij (18.07.1893-14.04.1930) som var
en drivende kraft i denne perioden. Han ble i 1918
aktiv innen filmproduksjonen og det året skrev
han, i følge "IMDb", filmmanuskriptet til tre
filmer og var medprodusente til den ene av dem. Det
var kortfilmen "Baryshnya i khuligan"
(1918) hvor han hadde regien sammen med Yevgeni Slavinsky
(24.01.1877-23.09.1950) og skrev filmmanuset som var
basert på Edmondo
De Amicis (21.10.1846-11.03.1908)
novelle "Cuore" (). Se ellers egen artikkel om Vladimir Vladimirovitsj
Majakovskij. I
borgerkrigens første år, 1919, ble det, i
følge Bjørn Sørensen () "Gryr
i Norden, spilt inn tre filmer som
mulig viste en retning i den sovjetiske spillefilmens
utvikling og det var filmer som var basert på
russiske klassikere. Bjørn
Sørensen bruker i sin bok norsk
retskrivning av de russiske navnene. Genrelt holder
jeg meg til norsk rettskrivning av russiske navn, men
der jeg ikke får noen treff på Internet
eller i engelske oppslagsverk så bruker jeg
både den norske og engelske skrivemåten. Aleksandr Yefimovich
Razumnyj (Rasumnij norsk
skirvemåte) (01.05.1891-16.11.1972)
spilte inn "Mat"
(1919?) med premiere i 1920?. Denne filmen var basert
på Maksim
Gorkijs (16.03./28.03.1868-18.06.1936) roman
"Мать" (Moren) (1906). Aleksandr Ivanovsky
(Ivanovskij norsk
skirvemåte) (29.11.1881-12.01.1959)
regisserte filmen "Punin i Baburin"
(1919) som var basert på Ivan Sergejevitsj
Turgenevs (28.10/09.11.1818-22.08/03.09.1883)
roman "Пунин и Бабурин" (Punin
og Baburin) (1874). Aleksandr Akimovich Sanin
(Aleksander
Sanin norsk
skirvemåte) (??.1869-08.05.1956)
"Polikushka" (1919?)
med premiere i 1922?
Denne filmen var basert på Grev Lev Nikolajevitsj
Tolstoj (28.08/09.09.1828-07.11/20.11.1910)
novelle "Поликушка" (Polikusjka) (1863). I følge
Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden" var disse
tre filmene spilt inn i 1919 men da det på den
tiden var mangel på positivfilm, så
eksisterte bare filmene som arbeidskopi frem til
positivfilm ble tilgjengelig. YAKOV ALEKSANDROVICH
PROTAZANOV Efter
å ha regissert "Golgofa
zhenschiny" (1919)
reiste Yakov Aleksandrovich Protazanov
på et tidspunkt til utlandet og regisserte
følgende filmer i Frankrike, "L'angoissante
aventure" (1920), "Justice d'abord"
(1921), "Le sens de la mort" (1922),
"Pour une nuit d'amour" (1923), "L'ombre
du pêché" (1923), "Chlen
parlamenta" (1923) som er en russisk - fransk
film og en film i Tyskland, "Der Liebe
Pilgerfahrt" (1923) "Aelita"
(1924) var den første sovjetiske filmen Yakov Protazanov
regisserte da i 1923 vendte tilbake til hjemlandet
efter tre år i eksil. I følge
Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden" ble han
foreslått å overta innspillingen som var
basert på Aleksey Nikolayevich
Tolstoys (Алексе́й Никола́евич Толсто́й)
(29.12.1882/10.01.1883-23.02.1945) science fiction
"Aelita" (Аэлита) (1923). I denne filmen ble
det brukt gode skuespillere og det ble også
hentet inn dekoratører fra Moskva-teatrene. Bak
kameraet fikk han den efterhvert så rutinerte
filmfotografen Yuri Zhelyabuzhsky
(Sjeljabuskij norsk
skirvemåte) (12.12.1888-18.04.1955)
og den tyske filmfotografen Emil
Schünemann (18.04.1882-26.05.1964). Filmen skal,
i følge Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden", ha
fått en stor forhåndsomtale og skal ha
vært den mest omtalte filmen i utlandet
før Sergei
Mikhailovich Eisensteins (01.01.1898-11.02.1948) "Bronenosets Potymkin"
(1925), og den skal ha blitt eksportert til 11 land. Året
efter regisserte Yakov Aleksandrovich
Protazanov to filmer, "Zakroyshchik
iz Torzhka" (1925) og "Yego
prizyv" (Его призыв) (1925). Filmen
er bygget opp som en tradisjonell melodramatisk fabel,
og i følge
Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden", er
den lagt det revolusjonære Sovjet og om
landsbybefolkningens reaksjon på Vladimir Iljitsj Uljanov
Lenins død med en
tradisjonell "happy end". Selve filmen handler om en
ung pike som blir anbrakt på landet efter at
hennes far har falt under revolusjonen. Her vokser hun
opp under sovjetstatens første vanskelige
år. Som i den tradisjonelle intrigen så er
det en ung bolsjevik som forelsker seg i henne, men
hun blir inntatt i en sjåfør. Men
så viser det seg at sjåføren er
sønn av den tidligere godseieren og er på
jakt efter familieformuen og at han som "hvitgardist"
vil hevne seg over "de røde". På slutten
av filmen blir han avslørt og intrigen blir
løst. I sluttscenen, som viser til filmens
tittel, får landsbybeboerne høre rykter
om at Vladimir Iljitsj Uljanov Lenin er
død. Men da telegrafen er brutt så blir
en ung gutt sendt med hest gjennom snestormen til det
nærmeste tettstedet for å få
bekreftet om ryktet stemmer. Efter flere timer med
venting så kommer guten tilbake og kan bekrefte
det tunge budskapet. Efter sorgreaksjonen hos
landsbybeboerne kommer så oppfordringen om
å følge Vladimir Iljitsj Uljanov
Lenin kall: "å ta
hans plass i partiet. Denne
filmen er blitt betraktet som et avgjørende
gjennombrudd for den "sosialistiske filmen". På
den tiden ble filmen i de fleste bevissthet knyttet
til melodramaet eller komedien, og
i følge Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden" ville en
"sosialistisk film" være ensbetydende med et
tradisjonelt melodrama med revolusonært innhold.
Den kommunistisk politiske aktivisten Willi Münzenberg
(14.08.1889-??.06.1940) skal ha presentert filmen i et
større oppslag i
"Arbeiter-Illustrierte-Zeitung", samt viet den
også stor plass i plamfletten "Erobert den Film"
der han bl.a. karakteriserer filmen slik, i følge
Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden": "Was den Film besonders
wertvoll macht, ist die exakte Durchführung einer
geschlossenen Handlung mit packenden, tragisschen
Momenten und ein vollendetes künstlerischen Spiel
der im Film mitwirkenden Kräfte... ...Kurz, sowohl in der Handlung
wie in der Ideologie strangste Einheit, lebendige
Bilder, raschfolgende Szenen, die den Zuschauer in
ständig wachsender Spannung erhalten, um durch
die Schlussbilder die Spannung auszulösen in
das bejahende Wollen, mitzuhelfen und mitzuwirken an
den grossen Zielen, die sich die proletarische
bewegung gesteckt har." Willi Münzenberg
skal også ha fremhevet filmens teknikk som ikke
lenge efter skulle få betegnelsen "montasje". I
sin artikkel nevner han to eksempler på denne
teknikken der i det første
eksemplet sitter noen emigranter i Paris. De har et
kart over Russland som de studerer og planlegger
hvordan de skal gjenerobre sitt tapte fedreland. Dette
billede tones så over i et annet kart, denne
gangen over den polske invasjonen av Russland og
her er det fem ungdommer som står rundt kartet
og studerer strategien mot invasjonshæren. I det
andre eksemplet er det en scene der en fabrikkarbeider
stolt viser opp den første sølvmynt som
er preget av Sovjetregjeringen. Dette billede tones
så over til en emigrathånd i Paris som
holder i den siste tsarrubel. "Protsess
o tryokh millionakh" (1926) VLADIMIR
ROSTISLAVOVICH GARDIN JOSEPH SOIFFER YAKOV MIKHAILOVICH POSELSKY ALEKSANDR YEFIMOVICH
RAZUMNYJ ALEKSANDR IVANOVSKY IVAN
NIKOLAEVICH PERESTIANI LEV
VLADIMIROVICH KULESJOV Ut fra sin teori utviklet han forskjellige filmmontasjer som assosiasjons-, kontrast- og dialektisk montasje. Teknikken han bl.a. brukte var at han tok en hel serie bilder fra ulike steder og ved forskjellige tidspunkter og monter dem sammen slik at det skapte en helhet. Lev Kulesjovs "Eksperrimentelle laboratorium" la vekt på klippingens skapende rolle, og det er fra Lev Kulesjov at det berømte montasje-eksperimentet stammer fra. Han har her montert sammen et nærbilde av et ansikt, som er regissøren Pudovin, som er så uttyktløst og nøytralt som mulig, med andre filmstri,ler som viste en tallerken suppe, en likkiste og et barn. Da montasjen ble vist for et uforberedt publikum, ble dette begeistret for det uttrykk av sult, sorg og faderlig ømhet som det samme bilde kunne vise. De to første filmene han lagde var "Proyekt Inzhenera Prajta" (1918) og "Pesn Lyubvi Neddopetaya" (1918). I kretsen rundt Lev Kulesjov, var forfatteren Majakovskil (), som hadde latt den unge teaterintruktøren Sergei Mikhailovich Eisenstein slippe til i sitt avant-garde tidsskrift. Her propangerte Sergei Mikhailovich Eisenstein for ytterligere utvikling av mantasjen, den såkalte attraksjonsmontasje. Hensikten med denne filmretningen var å samle "Attraksjoner" som var hentet fra vilkårlige steder i tid og rom. Lev Kulesjov skapte en egen filmretning med sin montasjeteorier og hans to elever Vsevolod Illarionovich Pudovkin (23.02.1893-30.06.1953) og særlig Sergei Mikhailovich Eisenstein utviklet teorien videre og skapte et filmsprog som fikk avgjørende betydning for den videre utvikling. Filmene deres var ekspressive og de la stor vekt på et symbolsk billedsprog. Innholdsmessig var de sterkt påvirket av den politiske situasjonen ved at de hyllet den kommunistiske ideen og fordømte den politiske ledelse som var før revolusjonen. Dziga Vertov tilhørte også en kretsen av filmskapere som fulgte i Lev Kulesjovs fotspor i forsøkene på å finne metoder for gjorde det mulig å fremstille abstrakte tanker i stumfilmen. DZIGA VERTOV
Dziga Vertov var, i følge "Wikipedia", sønn av en bokforhandler og kom fra en familie av jødiske intellektuelle i Bialystok, Polen, som på den tiden var en del av det russiske imperium. Han russifiserte sitt jødiske slektsnavn til Arkadievich i sin ungdom. Dziga Vertov studerte musikk ved universitetet i Bialystok frem til at hans familie i 1915 flyktet fra den tyske invasjonsarmeen til Moskva. Senere flyttet familien til St. Petersburg hvor han begynte å skrive poesi, science fiction og satire. I perioden 1916-1917 studerte han, i følge i følge "Eastern european and russian cinema" medisin ved psychonevrologisk institutt i St. Petersburg, og i fritiden eksperimenterte han med "lydcollages". Det var på den tiden han endret navnet til Dziga Vertov, som betyr "spinning top". I følge "Wikipedia" skrev han en rekke skrifter mens han fortsatt gikk på skolen, og da med et fokus på individet kontra naturen gjennom en kameralinse, noe som han kalte det "andre øye". Efter bolsjevikenes revolusjon i 1917 ble han tilbudt en filmjobb av en gammel venn. Senere ble han sjef for "Moskvas Kino Komitées" reportasjefilm avdeling og startet med å eksperimentere med kamera og brukte brukte sine videnskaplige kunnskaper for å øke sine erfaringer av effekten på publikum med forskjellige filmteknikker. Året efter, i 1918, begynte han i en alder av 22 år å redigere for "Kino-Nedelya" (Кино-Неделя) (Kinouke), Moskvas kinokomitéens ukentlig filmserie, og den første reportasjefilmserien i Russland. Mens han arbeidet for "Kino-Nedelya" møtte han Elizaveta Svilova (), som på den tiden var ansatt med å bevare filmer, og spm senere ble hans kone. Det første nummeret av seriene kom ut i juni 1918. Dziga Vertov regisserte sammen med sin bror Mikhail A. Kaufman (??.1897-??.1980) som stod bak kameraet, denne serien over en periode på tre år, hjalp til med å etablere og drive filmvognen på president Kalinins () "agit-tog" under den pågående russiske borgerkrigen mellom kommunistene og kontrarevolusjonære. Noen av vognene på "agit-togene" var utrustet med skuespillere for "live" fremføring eller for den trykte presse. Dziga Vertov hadde utstyr for å filme, utvikle, redigere og vise filmer. Toget reiste til kampfrontene på agitasjonpropoganda oppdrag med opprinnelig hensikt å støtte opp om moralen til troppene og de hadde også til hensikt å agitere for revolusjonære tanker for mengden. DOKUMENTARFILMEN INNEN
ARBEIDERFILMEN Det ble allerede like efter revolusjonen og i løpet av borgerkrigen lagt stor vekt på dokumentarfilmen og den omfattet tre typer: "propogandafilmen", "nyhetsfilmen" og "kultur- eller opplysningsfilmen". I følge Bjørn Sørensen () "Gryr i Norden"var et lite skille mellom "propogandafilmen" og "nyhetsfilmen" og disse to retningene gled ofte over i hverandre. Nyhetsreportasjene var viktige i propagandaøyemed da den skulle styrke moralen bak fronten ved å vise den store fremgangen de røde troppene hadde. Disse filmene ble, som tidligere nevnt, i en periode sendt tilbake til Moskva hvor Dziga Vertov klippet dem sammen til ukerevyer, dvs "Kino-Nedelya" (Кино-Неделя) (Kinouke). I perioden 01.06.1918 - 24.12.1919 skal han ha klippet sammen 43 ukerevyer, et arbeid som ble grunnlag for hans revolusjonære og revolusjonerende teorier om klipping og dokumentarfilm. Dziga
Vertov hevdet helt i fra begynnelsen at det var
virkeligehtsgrunnlaget og stoffet fra virkeligeheten
som var filmens a til å og det førte til
at "Kino-Glaz"
(Kino-Øye) gruppen konsentrerte seg om
dokumentarfilmen. Disse filmene ble skapt i en skarp
kontrast og bevisst motsats til ved den tids
stiliserte teatre. Dziga
Vertov skal ha arbeidet noe anderledes enn
datidens regissører med sine filmer ved at han
at mer arbeidet med
vitenskapsmannens eksakthet der intet ble gjort
på måfå, men der alt ble
utført efter et nøye fastlagt skjema. I
hans filmer ble hver scenes tidslengde bedømds
med den største betydelse og billedene ble satt
sammen til et slags rytmiske skalaer. Resultatet var
filmer med en eksakt og bunden form og hvor innholdet
hverken inneholdt inntriger eller var dramatisk bygd
opp. Det
var
i denne perioden at Dziga
Vertov, i følge Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden", at han
samlet sammen reportasjefilmene fra "Kino-Nedelya"
(Кино-Неделя) (Kinouke), et materiale for
sine to helaftens dokumentarfilmer. Den første
var for årsdagen av revolusjonen, som ble hans
første fullengdefilm, "Godovshchina
revolyutsii" (1918) (The Anniversary of
the Revolution), og i 1922 satte han sammen historien
om borgerkrigen, "Istoriya
Grazhdanskoi voiny" (1922) (The History
of the Civil War). Det var i disse tom filmene at Dziga
Vertov for første gang bevisst tok i bruk
sin versjon av montasjeteorien og satte den ut i
praksis. Det var i forbindelse med "Kino-Nedelya"
(Кино-Неделя) (Kinouke) at han han hadde utført
en rekke eksperimenter og gjort oppdagelser som
førte til en fornyelse av ukerevyene. Under
sitt arbeid skal han begynte å forlange at fotografene
skulle ha større variasjon i sine
innstillinger, der det var mulig å
utføre, dette da deler av montasjen skulle
planlegges allerede på opptaksstadiet. Dette
arbeidet viderførte han i peridoen efter
borgerkrigen og frem til 1925 da han hadde ansvaret
for "Kino-Nedelya" (Кино-Неделя)
(Kinouke). KINO-PRAVDA (FILMSANNHET) Disse
teorien
ble
publisert da han i 1922 begynte å arbeide med
filmtidsskriftet ”Kino-Pravda” (Filmsannhet), en
tittel serien tok fra den offentlige regjeringens avis
”Pravda”. I følge
Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden
atskilte ”Kino-Pravda” (Filmsannhet)
seg fra ukesrevyen ved at det flyttet fokuset bort fra
aktualitetene og bygde heller hvert nummer rundt et
tema. videre tok de opp film som var spesielt egnet
for temaet eller de brukte tidligere filmklipp som var
relevant for det bestemte temaet.
Tidsskriftet kom med uregelmessig mellomrom og i hans hyppige essays redegjorde han for de visjonenene som drev ham i sitt arbeide, og det var å fange "Kino-Pravda", ”filmsannheten”, som var fragmenter av virkelighet som, når det ble organisert sammen, hadde en dypere sannhet som ikke kunne bli sett med det nakne øye. Bakgrunnen for Dziga Vertovs tanker var det såkalte "film-øyets" teori hvor han ønsket å eliminere instruksjon, dreibok og skuespillere, noe han avviste som borgelig oppfinnelse. Dziga Vertov ville bare bruke elementer fra det virkelige liv. Sammen med sin bror, fotografen Mihail Kaufman, ønsket han å overromple livet og filme personer uten at de visste om det. Disse "film-øye filmer" besto altså av autentiske opptak, redigert og med kommenterende mellomtekster. Hans teorier fikk betydlig innflytelse i Sovjet-republikken, men det ble ikke alltid efterlevd selv av ham sel. i og med at de var alt for teknisk krevende. Kameraene på den tiden var relativt tunge og krevde godt lys, og man kunne knapt unngå å forstyrre den man filmet.
Dziga
Vertov hadde klare hensikter med en aktiv
forbindelse med sitt publikum i en serie, i
finalesegment han inkluderte kontaktinformasjon, men
ved den 14 episoden av serien hadde den blitt så
eksperimentell at noen kritikere avviste Dziga
Vertovs anstrengelser som "vanvittig". Dziga
Vertov svarte på deres kritikk med
å skrive en essay hvor han konkluderte med
å love å "sprenge Babels kunsttårn".
Ut i fra hans synsvinkel var "Babels kunsttårn"
en underdanighet til filmens teknikk til narrative,
vanligvis kjent som "institusjonspreget måte av
fremstilling". Ved dette punktet i hans karriere var Dziga
Vertov klar og eftertrykkelig misfornøyd
med den narrative tradisjon og uttrykte også sin
fiendtlighet mot av alle slags dramatisk fiction, og
kom gjentatte ganger med åpenlyst kritikk med
begge filmretningene. Han betraktet drama som et annet
"opium for massene". Dziga Vertov fortsatte
fritt med sin kritikk med sitt arbeid med
"Kino-Pravda" serie, en serie som hadde begrenset
påvirkning. Ved slutten av "Kino-Pravda" serien
hadde han et liberal bruk av "stop motion", "frysing
av bilder" og andre filmmatiske virkemidler og ga en
økning av kritikken, ikke bare av hans skarpe
dogmatiske holdning, men også for hans
filmteknikk. Dziga Vertov forklarte da selv i
"On Kinopravda" i redigering av "muligheter ved
filmklippingen" sammen for "Kinonedelia" serier,
begynte han å tvile på viktigheten av en
litterær forbindelse mellom individuelle
visuelle elementer kunne skjøtes sammen. Dette
tjente som utgangspunkt for "Kino-Pravda". På
slutten av det samme essay omtalte han kommende
prosjekter og et av dem skulle sannsynligvis bli
filmen "Chelovek s
kinoapparatom" (1929) (Man with the
Movie Camera), et prosjekt han omtalte som en
eksperimentell film og som skulle lages uten noe
scenario, og han nevnte en scene fra "Kino-Pravda" som
skulle være helt kjent for seerne av
filmen. KINO-GLAZ (KINO-ØYE) "I am kino-eye, I am a mechanical eye. I, a machine, show you the world as only I can see it." Dziga
Vertov interesse for filming førte til en
nysgjerrrighet med hensyn til det filmmatiske
grunnlaget for filmkunsten. Hans bror Boris
Kaufman var en fremtredende filmfotgraf som
arbeidet for regissører som Elia Kazan
() og Sidney Lumet (), og hans andre bror Mikhail
Kaufman, var Dziga Vertovs filmfotograf
inntil han selv begynte å lage egne
dokumentarer. I august 1922 ble manifestet om
"Kino-Glaz" (Kino-Øye) teori om produkjonen av
dokumentarfilmen publisert. Der stod det bl.a. "Vi: En Versjon av et Manifest"
og om utviklingen i de følgende år i
"Kino-Glaz" (Kino-Øye) skrev de følgede:
"Kino-Øye: En
Revolusjon". Disse manifestene
kunngjorde at: "Fremtiden
til filmkunsten ligger i vraking av
presentasjonen" og argumenterte
for at: "filmkunstens
øye er mer perfekt enn menneskets
øye" og på grunn av
dette var filmkunsten i stand til å skape en mer
perfekt virkelighet enn virkelighetens selv,
delvis gjennom fantasirik kameraarbeid men hovesakelig
gjennom montasjen. I
følge Bjørn Sørensen () "Gryr
i Norden" er det to fremtredende trekk ved Dziga
Vertovs teori om "Kino-Glaz"
(Kino-Øye). Bjørn
Sørensen deler inn teorien i to
grupper hvor det første er en detaljert
beskrivelse av montasjeprinsippet ved bruk innen
dokumentarfilmen, samt utviklingsmulighetene ved dette
prinsippet. I det er i manifestet "Vi" fra 1922, som Dziga
Vertov skal ha hevdet
å ha skrevet i 1919, at vi i følge
Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden" finner den
tidligste bruk av montasjebegrepet. Det
andre tar for seg Dziga
Vertov totale avvisning av fiksjonsfilmen og
hans motstand av filmdramaet som et medium for en
sosialistisk filmkunst. Hans holdning var at det var
dokumentarfilmen som var den beste formen for en
sosialistisk film. Det var her at han trakk frem
direktivet til Vladimir Iljitsj Uljanov
Lenin, "den leninistiske
filmproposjonen" som en bekreftelse på sine
teorier for dokumentarfilmens ideologiske
overlegenhet. Dette var en ideologisk kamp han
førte fra 1922 og som han fortsatte selv efter
gjennombruddet for de sovjetiske spillefilmene. Hans
standpunkt var fortsatt at for ham respresenterte en
sosialistisk film "livet selv". I 1926 skrev han en
krigserklæring mot spillefilmen, som i Bjørn
Sørensens oversettelse er
følgende: "1. Filmdramaet
er opium for folket. I 1926 gav Dziga
Vertov, i følge "sense
to cinema", følgende
foreløpige instruksjoner til "Kino-Glaz"
(Kino-Øye)
gruppen: "Our eyes see very little and very badly – so people dreamed up the microscope to let them see invisible phenomena; they invented the telescope…now they have perfected the cinecamera to penetrate more deeply into he visible world, to explore and record visual phenomena so that what is happening now, which will have to be taken account of in the future, is not forgotten." I 1929 forklarte Dziga
Vertov, i følge "sense
to cinema", begrepet følgende i "From Kino-Eye to
Radio-Eye," I forhold til Dziga Vertov filmteori så nådde de i første omgang ikke ut over debatten innen Sovjetunionen og i følge Bjørn Sørensen () "Gryr i Norden" kan det ha sammenheng med hans uforsonlige angrep på spillefilmen i en tid hvor de revolusjonære spillefilmene ble hyllet både inne- og utenlands. Jeg skal til slutt ta for meg en av dokumentfilmer, "Chelovek s kino-apparatom" (Человек с киноаппаратом) (1929) ALEKSANDR AKIMOVICH SANIN I følge Bjørn Sørensen () "Gryr i Norden" var denne spilt inn i 1919 men da det på den tiden var mangel på positivfilm, så eksisterte bare filmene som arbeidskopi frem til positivfilm ble tilgjengelig i 1922 ved at de forhåndsolgte rettighetene til filmen der. Årsaken var at tilgangen på råfilm, som det før oktoberrevolusjonen hadde vært rikelig tilgang på, var en mangelvare. Derfor ble det yil produksjonen av denne filmen brukt hver meter med råfilmsom kunne skaffes til veie under krigen. Av de vel 2 000 meterene som ble brukt ble filmen klippet ned til 1 800 meter. At filmen bare ble klippet ned med ca 20 meter forteller noe om arbeidssituasjon filmarbeiderne arbeider under. Bjørn
Sørensen hevder i sin bok "Gryr
i Norden" at denne filmen skal ha
blitt stående som den viktigste russiske filmen
frem til Sergei Mikhailovich
Eisenstein (01.01.1898-11.02.1948) internasjonal
gjennombrudd. Filmen hadde, som tidligere nevnt, premiere
den 23.10.1922 som var under NEP-periodens
første periode. Men selv om filmen vakte en
viss interesse så forsvant den i den store
mengden av Hollywood-filmer som de nyopprettede
private filmselskapene og kinoene satte opp i de
større byene. Men det skal her nevnes at filmen
fikk stor kritikersuksess da den som første
sovjetiske spillefilm hadde utenlandspremiere på
"UFA-Palast" i Berlin i overgangen februar / mars
1923. Ivan Mikhailovich Moskvin
(18.06.1874-16.02.1946) hadde hoverollen i filmen og i
følge Bjørn Sørensen () "Gryr
i Norden" må filmens suksess tilskrives
skuespilleren. Han kom fra "Stanislavskijs Moskva
kunstnerteater" og det var i denne filmen at
"Stanislavskijsmetode" ble brukt i en film,
en metode som Vsevolod Illarionovich
Pudovkin (28.02.1893-30.06.1953) senere skulle
tillempe filmen. Det skal her nevnes at "Stanislavskijs
Moskva kunstnerteater" (Московский художественный театр им. А. П.
Чехова) ble grunnlagt i 1897 av Konstantin Stanislavskij
(05.01/17.01.1863-07.08.1938) og Vladimir
Nemirovitsj-Dansjenko (??-??). "Stanislavskijsmetoden"
går, i følge Wikipedia" ut på at
skuespilleren skal finne frem til og uttrykke ekte
følelser og opplevelser. Dette i motsetning til
tidligere hvor skuespillernes fremføringer av
sine rollers følelser og
skikkelser var mer preget av stereotype
og maskepregede. En
kritiker i Berlin-pressen skrev, i følge
Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden",
følgende om filmen: "...Moskwin ist ein Beispiel
für alle, die im Glashaus wirken. Wenn er beim
entdecken de Geldverlustes den Mund aufreisst. Ist
dieser stumme Schrei lauter und herzreissender als
macher, der von der Sprechbühne gellt. Wenn er
den Kopf durch die Schalinge steckt und dich, mench
im Parkett, anblickt, dann hast du Seelenleser noch,
hoffe ich, den ungeheurer Schauer Menchsein
verspürt..." De
to neste filmene han regisserte var "Devi gory" (1919). Filmen var
basert på en roman av Evgeny Nikolayevich
Chirikov (Евге́ний Никола́евич Чи́риков)
(05.08.1864-18.01.1932). Hans siste film "Soroka-vorovka" (1920) var basert
på en roman av Alexander Ivanovich Herzen
(Russian: Алекса́ндр Ива́нович Ге́рцен)
(25.03/06.04.1812-09.01/21.01.1921). VSEVOLOD
SILLARIONOVCH PUDOVKIN I 1923 fikk Vsevolod Illarionovich Pudovkin engasjement hos det tysk-russiske filmstudioet "Mezhrabpom-Rus" (Межрабпомфильм, Межрабпом-Русь) der det tyske selskapet "Die Internationale Arbeiterhilfe" (IAH) hadde 50% av akskjekapitalen. Her arbeidet han både med spill og regi. Som skuespiller skal han ha vakt oppsikt fremfor alt som "Fedja" i Fedor Ozeps (09.02.1895-20.06.1949) innspilling av "Det levende liket" (), en film som kom til Berlin i 1928. I
motsetning til Sergei Mikhailovich Eisensteins
filmer hvor massen hadde hovedrollen, spilte individet
en større rolle hos Vsevolod S. Pudovkin.
Begge var de, som tidligere nevnt, elever hos Lev
Kulesjov og fulgte sin læremester
både i teori og praksis. Men forskjellen mellom
disse to regissørene var at Vsevolod S.
Pudovkin holdt seg nærmere David Wark
Griffith og lagde filmer der han brukte
montasjen til å sammenkjede bilder og sekvenser,
i usynlige klipp, på en slags tilnærmet
klassisk stil og fortellermåte. Sergei
Mikhailovich Eisenstein ønsket å se
på montasjen som en parallell til en dialektisk
prosess, der bilder står i kontrast eller i
konflikt til hverandre. Bildene skulle kollidere, ikke
kjedes sammen. Vsevolod Illarionovich
Pudovkin bruker
forøvrig også en større grad av
melodramatiske elementer enn Sergei Mikhailovich
Eisenstein. Vsevolod Illarionovich
Pudovkin skulle
appellere til identifikasjon av den usynlige montasjen
for å få en kontinuerlig handlingskjede
som bygger bro mellom bildene. Jeg forstår det
derfor slik at man derfor kan oppfatte ham som et
bindeledd mellom to poler representert med den
klassiske-filmen på den ene siden og Sergei
Mikhailovich Eisenstein med sin
kollisjonsmontasje på andre side. Men det som
var typisk for de to, og andre regissører
på en tiden, var at de så på filmene
som bidrag i den politiske kampen for å
realisere den sosialistiske sovjetstaten. I følge
Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden" har Sergei
Mikhailovich Eisenstein beskrevet forskjellen
mellom de to på følgende måte: """formel": "sammenkjeding -
P" og "kollisjon - E, der P står for Pudovkin og E står for Eisenstein." En annen sentral forskjell mellom de to regissørene, i følge Bjørn Sørensen () "Gryr i Norden", var deres syn på filmskuespilleren i forhold til "Stanislavskijs Moskva kunstnerteater" (Московский художественный театр им. А. П. Чехова) og Konstantin Stanislavskijs (05.01/17.01.1863-07.08.1938) metode om at skuespillerne skulle gå så inn i rollene og at de skulle føler seg i ett med rollefigurene. Sergei Mikhailovich Eisenstein tok helt avstand fra "Stanislavskijsmetoden", mens Vsevolod Illarionovich Pudovkin tok denne metoden i bruk i sine filmer. Videre er Vsevolod Illarionovich Pudovkins filmer, i motsetning til Sergei Mikhailovich Eisensteins, basert på den personlige helt og benytter da også kjente skuespillere i ledende roller. En annen forskjell mellom de to regissører ligger i bruken av lignelser eller metaforer. Der Sergei Mikhailovich Eisenstein sverger til den forannevnte attraksjonsmontasje, bruker Vsevolod Illarionovich Pudovkin en montasje av sekvenser som ikke henter bilder utenfor filmens tid eller handling.
Vsevolod
Illarionovich
Pudovkins regisserte
sin første film var "Golod...
golod... golod" (Все́волод
Илларио́нович Пудо́вкин) (1921)
sammen med Vladimir Rostislavovich Gardin (Влади́мир
Ростисла́вович Га́рдин)
(06.01/18.01.1877-29.05.1965). Den
neste han regisserte samme år var "Serp
i molot" (Серп и молот) (1921). Ved begge
disse filmene var han, i følge "Wikipedia",
assistentregissør. Fire
år senere regisserte han "Luch
smerti" (Луч смерти) (1925) og sammen med Nikolai Grigoryevich
Shpikovsky (25.08.1897-03.12.1977) regisserte
han "Shakhmatnaya Goryachka"
(Шахматная горячка) (1925).
Den sistnevnte filmen var en oppfinnsom humoristisk
film hvor sjakkspillet utkonkurrer en vakker kvinne. Hans neste film var dokumentarfilmen "Mekhanikha Golovnovo Mozga" (Механика головного мозга) (1926) som illustrer Ivan Petrovitsj Pavlovs (Иван Петрович Павлов) (14.09/26.09.1849-27.02.1936) teorier. MAT I følge Bjørn Sørensen () "Gryr i Norden" skal Vsevolod Illarionovich Pudovkin ha hevdet at han med "Mat" (Мать) (1926) skal ha beveget seg lengst mulig bort fra Lev Vladimirovich Kulesjov og Sergei Mikhailovich Eisenstein, men fortsatt var "montasjen" et element som forenet de tre filmskaperne. Hos Vsevolod Illarionovich Pudovkin i "Mat" (Мать) (1926) er "montasjeteknikken" underodnet selve filmfortellingen, men fortsatt var det elementer som forbandt ham med Sergei Mikhailovich Eisenstein.
Filmen
handler om da St. Petersburg skiftet navn til
Leningrad. Det
som er felles for Vsevolod
Illarionovich
Pudovkins film "Konets Sankt-Peterburga"
(Конец Санкт-Петербурга) (1927)
og Sergei Mikhailovich
Eisensteins film "Oktyabr" (Октябрь
«Десять дней, которые потрясли мир»)
(1927) er stormingen av Vinterpalasset (Зимний
дворец) og av praktiske årsaker arbeidet
begge filmteamene samtidig i St. petersburg. I følge
Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden" skal Vsevolod
Illarionovich
Pudovkin ha fortalt
følgende i et intervju med Ivor Montagu
(23.04.1904-05.11.1984), i Bjørn
Sørensens oversettelse: "Jeg bombarderte Vinterpalasset
fra "Aurora", mens Eistenstein bambarderte det fra
Peter-Paul-Festningen. En natt slo jeg vekk en del
av balustraden på taket og var redd for at jeg
ville komme i vanskeligheter, men, heldigvis, samme
natt ødela Sergei Mikhailovitsj 200
vindusruter i private soverom."
Det
karakteristiske for filmen er, i følge
Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden", Vsevolod
Illarionovich
Pudovkins økende bruk av natursymbolikk,
et element som også hadde en fremtrendende plass
i "Mat"
(Мать) (1926), men som i
denne filmen skulle få en mer sentral plass i
innholdet. Eks på det er sluttscenen hvor
stormen symboliserer det mogolske folkets seier over
de engelske styrker Disse
tre siste filmene har alle
bevisstgjøringsprosessen som felles tema. "Mat" (Мать)
(1926), den unge bonden i "Konets Sankt-Peterburga"
(Конец Санкт-Петербурга) og
Djengis Kahns sønn i "Potomok Chingis-Khana"
(Потомок Чингиз-Хана)
(1928) er alle uvitende mennesker som først
efter viss tid forstår hvilke plikter som hviler
på arbeidsplassen. FILMTEORI SERGEJ
MIKHAILOVICH EISENSTEIN I
1917 ble Sergei Mikhailovich Eisenstein vitne
til da de opprørske massene var på vei
til tsarens Vinterpalass i Skt. Petersburg og det var
da han bestemte seg for sin fremtid. Han meldte seg
frivillig i den "Røde Arme" og hjalp til med
å konstruere festningsverker, og som et
første skrittet inn i sin fremtidige karriere,
å produsere underholdnings for troppene. I
følge Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden. Norsk
arbeiderfilm 1928 . 2949 i et internasjonalt
perspektiv" var Sergei
Mikhailovich Eisenstein på en av "agit-togene"som
plakat- og karikaturtegner og det var mulig at det var
her han fikk sitt første møte med
filmmediet, slik også mange andre kommende
filmskapere i Sovjetunionen også gjorde. Hans
fremtidige kameramann Eduard Tisse var selv en veteran
innenfor filmarbeidet på "agit-togene". Arbeidsforholdene
på "agit-togene" var vanskelige og
filmarbeiderne slet med dårlig filmutstyr og
mangel på råfilm. Men denne vanskelige
arbeidssituasjonen førte til at filmskaperne ut
i fra ren nødvendighet måtte
eksperimentere da de tradisjonelle løsninger
var umulig å gjennomføre. Den russiske
filmhistorikeren N.
Jesuitov () oppsummerte, i følge Jerzy Toeplitz ()
"Geshichte des Films" i Bjørn
Sørensens oversettelse, i
1936 viktigheten av dette filmarbeid: "Den sovjetiske filmkunsten
ble ikke født i avstengte atelier under
kunstlys, men i krigens røyk og støv,
under maskingeværskyting..." I
1920 forlot han militæret og begynte ved "Proletkult-Teatret" i
Moskva, det første folketeatret, som
assisterende scene-konstruktør. Hurtig fant han
seg til rette som medintruktør og i 1923
regisserte han sitt første teaterstykke alene.
Det skal her kort nevnes at det russiske teateret
på den tiden ble dominert av personligheter som
Vsevolod Emilevich
Meyerhold
(10.02.1874-02.02.1940?) og Constantin Sergeyevich
Stanislavski
(17.01.1863-07.08.1938). I 1922 grunnla Vsevolod Emilevich
Meyerhold sitt eget teater i
Moskva, et teater som ble kjent som "Meyerhold-teater",
og som holdt på frem til 1938. Dette teatret var
avansert i sin spillerstil og, i følge
"Wikipedia" var Vsevolod
Emilevich Meyerhold i sterk konfrontasjon
til datidens teatrets
klassiske kunstretning da han mente at denne
teatertradisjon ikke var i stand til å finne et
felles sprog som var i samsvar med den nye
virkeligheten. Hans metoder var scenerisk
konstruktivisme, en bevegelse som ble en kunstnerisk
og arkitektonisk bevegelse fra 1919 og som avviste
"kunsten for kunstens skyld" i favør av kunst
som var praktisk rettet mot sosiale formål, og,
i følge Rune Waldekranz - "Filmen växer
upp", en
sirkusstil der han ville forvandle scenen til et slags
artisk sirkus. Det teatret Sergei
Mikhailovich
Eisenstein arbeidet ved bestod derfor av
akrobater og linedansere der oppsetningene ikke kunne
være for eksperimentelle eller for vågale.
I følge Rune Waldekranz -
"Filmen växer upp" ble de klassiske dramaene
spilt i kubistiske eller naivistiske oppsetninger og i
dets innhold forherliget dette teatret revolusjonen. I
følge "Wikipedia" skal Vsevolod Emilevich
Meyerhold
på den tiden ha satt opp sine mest suksessfulle
stykker som Nikolai Erdmans
(16.11.1900-10.08.1970) "The Mandate", Vladimir Mayakovskys
(19.07.1893-14.04.1930) "Mystery-Bouffe", Fernand Crommelyncks
(19.11.1886-17.03.1970) "The Magnificent Cuckold" og Alexander
Sukhovo-Kobylins (29.09.1817-24.09.1903) "Tarelkin’s
Death". Det spesielle ved "Meyerhold-teatret" var at det ikke hadde
noen primadonnaer, men der individet forsvant i
ensemblet, og hvor han bare eksisterte som en del av
en helhet. I følge
Rune Waldekranz
- "Filmen växer upp" fremstod sovjetteatret ut i
fra en sann kollektiv og kommunistisk ånd.
Resultatet var at det individuelle ble noen ganger
så undertrykket at forestillingene gav et
skjematisk og kjølig inntrykk. Det var disse
revolusjonære kollektivistiske tradisjonene som
Sergei Mikhailovich Eisenstein
overflyttet til filmen. I følge
Rune Waldekranz
- "Filmen växer upp" er det tvilsomt om den
russiske filmens kunne ha nådd en så
høy kunstnerisk standard uten sitt forbillede
fra modernistteatrene. Men samtidig lærte han
også fra Lev Vladimirovich Kulesjov og
Dziga Vertov, regissører som
var svorne fiender til teatrenes stilretning. Sergei
Mikhailovich Eisenstein representerte her noe
nyskapende, en syntese av
de tydelige motsetningene mellom Vsevolod Emilevich
Meyerhold og Dziga
Vertov. Ved
siden
av sitt regiarbeid, var han også filmteoretiker
og var inspirert av fysiologen Ivan Pavlovs
(14.09.1849-27.02.1936) teorier om stimuli og respons,
lanserte han i 1923 en artikkel om attraksjonens
montasje i avant-garde tidsskriftet til forfatteren Majakovskil.
Her propagerte Sergei Mikhailovich Eisenstein
for ytterligere utvikling av montasjen, den
såkalte attraksjonsmontasje. Hensikten med denne
filmretningen var å samle "Attraksjoner" som var
hentet fra vilkårlige steder i tid og rom.
Gjennom attraksjonsteateret skulle instruktøren
forme tilskueren på en bestemt måte ved
å tilby bestemte stimuli. Alle
uttrykksmåter kunne benyttes og det
avgjørende var elementenes mulige attraksjon
eller effekt i forhold til tilskueren. Sergei
Mikhailovich Eisenstein var knyttet til
konstruktivistiske ideer, der instruktøren
konstruerer kunsten. Slik jeg har forstått Sergei
Mikhailovich Eisensteins teori, brukte han det
japanske bildesproget (ideogrammet) for å
illustrere sine synspunkter om montasje og
sammensetningen av bildetegn for at en betydning skal
oppstå. (hund + munn = å bjeffe). Det er
dette som er montasje! Man har enkeltinnstillinger som
bringes til å kollidere gjennom
redigeringsprosessen(montasje). Videre sammenlignes
enkeltinnstillingene med celler, som sammen danner en
organisme. Filmen er et intellektuelt redskap som
gjennom avbildning av gjenstander på et
primært nivå settes sammen i montasjen til
å uttrykke abstrakte tanker og idéer. Sergei
Mikhailovich Eisenstein fikk anledning til
å utprøve disse teoriene ved å
sette opp et stykke på "Proletkult-Teatret", men det ble i filmen "Stachka" (1924) han fikk best anledning til å
bevise attraksjonsmontasjens uttrykksfulle kraft. I følge Rune Waldekranz - "Italiensk film" ble Sergei Mikhailovich Eisenstein påvirket av italiensk film gjennom Enrico Guazzonis film "Quo Vadis?" (1912) og Giovanni Pastrone (13.09.1883-27.06.1959) film "Cabiria" (1914). Giovanni Pastrone (13.09.1883-27.06.1959) regisserte "Cabiria" (1914), en film som fikk en gjennomgripende betydelse for filmens utvikling. Det er en film som skal ha inspirert både David Wark Griffith (22.01.1875-21.07.1948) og Cecil B. De Mille (12.08.1881-21.01.1959) i deres filmarbeid, der David Wark Griffith, i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film", "tog intryck av den och efterbildade den delvis i Intolerance." Denne filmen gjorde et sterkt inntrykk på Sergei Mikhailovich Eisenstein , og årsaken til denne påvirkningen var at til tross for at "Quo Vadis?" (1912) og "Cabiria" (1914) hadde innviklede intriger, hadde disse to filmene dramaer om massene, store folkeoppløp og massescener. Sergei Mikhailovich Eisenstein har, i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film", selv fortalt om hvordan han i den italienske monumentalfilmen fikk en visjon om kollektivets dramatikk, en visjon som skulle påvirke hans filmer som "Stachka" (1924) og "Bronenosets Potymkin" (1925).
Sergei
Mikhailovich Eisensteins holdning til den
amerikanske regissøren var at "Griffith er den geniale
mesteren i amerikansk film", og
det som han i første rekke la vekt på her
var det å perfeksjonerer parallellmontasjen som
spesielt knyttet til spenningsoppbyggingen. Eksempelet
på dette var kryssklippingen mellom de to
parallelle handlingene der denne klippingen gradvis
øker spenningen. Dette var det grunnleggende
konstruksjonsprinsippet for fortellingen som helhet,
hvor vi i kortere eller lengre sekvenser vekselvis
følger de forskjellige personene. Forskjellen
mellom sovjetmontasjen og parallellmontasjen var at
man, ifølge Sergei Mikhailovich Eisenstein,
kunne oppnå en annen dimensjon, en metaforisk
idé, i sovjetmontasjen, som ikke var mulig i
den grad i den amerikanske klassiske filmen. I motsetning til den amerikanske klassiske filmen, benyttet ikke Sergei Mikhailovich Eisenstein seg av de samme usynlige kontinuitetsprinsippene som gikk ut på å sy sammen historien. Der den amerikanske klassiske filmen tilby publikum en slags visuell tilfredsstillelse ved å engasjere tilskueren med en bestemt fortellermåte, tvinges tilskueren ved filmmontasjen til å delta i den kreative prosessen som filmskaperen har benyttet seg av, uten å skjule arbeidet bak filmen. Dette gjør at tilskueren får en annen tilskuerposisjon. Istedenfor å bli "forent med handlingen" og bli sugd inn i fiksjonsuniverset som i den klassiske filmen, får tilskueren en posisjon som befinner seg utenfor fiksjonsuniverset, søkende, urolig og kritisk. Dette er filmens patos; evnen til å tvinge tilskueren til "å gå ut av seg selv". Jeg vil her kortfattet ta for meg Sergei Mikhailovich Eisensteins filmer i stumfilmperioden og vil senere gå mer i dybden av hans filmer i en egen artikkel. Jeg viser også til en egen artikkel om sovjetisk filmmontasje som vil analysere nærmere denne filmretningen enn det jeg har gjort i denne artikkelen. DNEVNIK
GLUMOVA STACHKA
"Stachka"
(Стачка) (1924) ble
den første store filmen i montasjebevegelsen og
det var her at han helt brukte montasjeteknikken som
det bærende element. Her introduserte Sergei
Mikhailovich Eisenstein en annen
fortellerteknikk ved at det var massen ved
arbeiderkollektive som var heltene og ikke
enkeltpersoner. Han bruker også
attraksjonsmontasjen uttrykksfulle kraft ved at han
f.eks. lot bilder av en massakre av arbeidere under
tsaren veksle med bilder av dyr som ble flådd i
slakteriet. "Stachka"
(Стачка) (1924) tiltrakk seg stor oppmerksomhet og
bidro til at Sergei Mikhailovich Eisenstein
fikk i oppdrag av regjeringen å lage
jubileumsfilm for å markere revolusjonen i 1905. I
følge Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden", var
"Stachka"
(Стачка) (1924) Sergei
Mikhailovich Eisensteins første
arbeiderfilm og i forhold til den senere "Bronenosets Potymkin"
(Броненосец Потёмкин) (1925), var denne en langt
større grad av en arbeiderfilm. Bjørn
Sørensen
viser til en kritiker i "Pravda" (Правда) som betegnet
filmen som: "...det første
revolusjonære kunstverk innenfor vår
film." Filmen
skal også ha vakt en stor debatt blant de
sovjetiske filmskaperne, en diskusjon som i omtrent
ikke nådde ut til arbeiderpublikummet som filmen
var beregnet for. Det er tydelig at filmen ikke vakte
så stor oppmerksom blant arbeiderne da den ble
utkonkurrert av NEP-tidens utelandsimporterte
filmer.
Dette
er en av filmhistoriens vikigste filmer og, I
følge Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden", innledet
filmen en ny æra i filmhistorien og fortsatt
rangeres den høyt på listen over "verdens
beste filmer", en liste som filmkritikere og
filmhistorikere har satt sammen. Filmen er av mange
filmhistorikere, og ikke minst av Sergei
Mikhailovich Eisenstein selv, og og er blitt
stående som selve inkarnasjonene av
montasjebegrepet. Men det er en side ved filmen som Bjørn
Sørensen () i sin bok "Gryr i Norden"
efterlyser, og det er at denne filmen for mange
arbeidere i Europa var det første møte
med arbeiderfilmen. Videre efterlyser han en
ideologisk og politisk analyse av den betydningen
filmen hadde for de europeiske arbeiderne. Ved denne
filmen fikk de anledning til å se sine
kameraters seiersrike kamp mot utbytterklassen. Denne
filmen reprensenterer, i følge
Rune Waldekranz
- "Filmen växer upp", syntesen av de tydelige
motsetningene mellom Vsevolod
Emilevich Meyerhold og Dziga
Vertov, og
som dokumentarfilmens avspeiling av sannheten og
kunstens raffinerte formformulering.
Resultatet ble en av filmhistoriens store nyskapende
filmer og gjennom denne og de efterfølgende
filmene var det åpenbart, at den russiske
filmens egenart lå i montaget, i
idéinnholdet. Filmen skilte seg i sin tid fra
filmer fra vesten ved at Sergei
Mikhailovich Eisenstein sjelden arbeidet inne i
atelierer, men filmet heller ute i de miljøene
som han ville skildre. Dette gav filmen en avspeiling
av virkeligheten med en dokumentarisk sannhet. Opprinnelig
var denne filmen, i
følge Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden",
tenkt som en del av en større film om
revolusjonsåret og var
et bestillingsverk i anledning av at det var 20
år siden opprøret og skulle hylle de
revolusjonære fra 1905. Våren 1925 startet
Sergei Mikhailovich Eisenstein
arbeidet med filmen og delvis på grunn av
tidspress så konsenstrerte han seg om en
hendelse opprørske matroser i
svartehavsflåten kapret panserkrysseren
"Potemkin". Videre måtte han på grunn av
værforholdene flytte innspillingsstedet fra St.
Petersburg til Odessa. Her brukte søsterskipet
til panserkrysseren "Potemkin",
"De tolv apostler", panserkrysser
som da ble brukt som ammunisjonslagerskip for den
sovjetiske Svartehavsflåten. Filmen
ble levert efter bare noen ukers innspilling i Odessa
med ytterst få skuespillere, men med hele byens
befolkning som statister. Filmen ble laget under et
stort tidspress for at filmen skulle få premiere
i jubileumsåret, noe den akkurat rakk, med
premiere i "Bolsjojteateret"
(Большой театр) mandag 21.12.1925. I Moskva fikk
filmen premiere mandag 18.01.1926, men selv med en
storslagent premiere så tok det, i
følge Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden", lang tid
før den bel fyttet over til annenklasses kinoer
hvor den gikk for halvfulle hus. Sergei Mikhailovich Eisenstein tilførte filmen en uttrykksform som "Proletkult-Teatret" hadde innstiftet straks efter Oktober-revolusjonen. Det var store masseopptrinn, de såkalte massepantomimer, hvor befolkningen deltar i gjenskapning av historiske begivenheter. I "Bronenosets Potymkin" (Броненосец Потёмкин) (1925) deltok opptil 10 000 mennesker i scenen hvor folket uttrykket sin bitterhet og sorg over den falne "matrosen Vakulintsjuk" som ligger på lit-de-parade på på havnen. Dette viser Sergei Mikhailovich Eisensteins prinsipper om "massen som helt", og bortsett "matrosen Vakulintsjuk", som er lederen for opprøret på panserkrysseren, er det meget få skikkelser som trekkes frem. Imidlertid benytter han seg av muligheten til å trekke frem og individualisere massen gjennom nærbilder av ansikter og andre detaljer. I
denne filmen bruker Sergei Mikhailovich Eisenstein
klippeteknikken bevisst for påvirke tilskuerne
og styre deres oppmerksomhet mot bestemte detaljer i
hendelsesforløpet. På den måten
fikk han vektlagt det politiske innholdet uten at bar
preg av en propagandafilm. Den mest berømte
scenen i filmen er der menneskene flykter nedover
Odessatrappen, forfulgt av soldater. Her bygger han
opp spenningen i scenen ved vekselvis å klippe
mellom de flyktende og soldatenes støvler. I
blant følger vi enkeltpersoner før vi
igjen får se menneskemengden. Slik jeg har
forstått årsaken til at Sergei
Mikhailovich Eisenstein brukte disse trappene i
scenen som er filmens dramatiske høydepunkt, er
at han var bergtatt av de imponerende trappene opp til
monumentet over Odessas grunnlegger, og brukte dem som
en metafor for det mislykkede opprøret.
Trappescenen utgjør filmens dramatiske
høydepunkt, og er en av de mest berømte
i filmhistorien: En folkemengde, samlet til
støtte for mytteristene, står
øverst i trappene og ser utover havnen mot
Potemkin. Regjeringssoldater åpner ild bak dem,
og de livredde innbyggerne stormer nedover trappene
for å unnslippe. Scenen ble filmet fra
nærmere 40 kameraposisjoner. Ett av kameraene
ble håndtert av en akrobat mens han løp,
snublet, falt og rullet nedover trappene. Andre kamera
var plassert midt i den enorme mengden av statister
som stormet nedover. Opptakene ble klippet sammen til
en suggererende sekvens basert på Sergei
Mikhailovich Eisensteins montasjeteori. Bildenes
konstruksjon gir en overbevisende effekt, og tvinger
seeren til å sympatisere med filmens
synspunkter. Som
nevnt ovenfor så gikk det ikke lang tid
før filmen gikk for halvfulle hus på
annenklasses kinoer og det førte til, i
følge Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden", at Sergei
Mikhailovich Eisensteins fiender, og på
grunn av hans polemiske utfall mot andre film- og
teaterretninger hadde de økt i antall, kom med
en skarp kritikk av filmen. Kritikken gikk bl.a. ut
på at filmen gav "en
dårlig fremstilling av emnet." Men
Sergei Mikhailovich Eisenstein
hadde også sine støttespillere, og da
spesielt den russiske poeten Vladimir
Vladimirovitsj Majakovskij (Влади́мир
Влади́мирович Маяко́вски)
(07.07/19.07.1893-14.04.1930), som også var
blant de som la press på at
"Sovkino-organisasjonen", dvs det Sovjetiske
filmdistribusjonsselskapet, for å få
filmen solgt til utlandet. Efter en del nøling
på grunn av filmens innhold, og at Sergei
Mikhailovich Eisenstein
hadde omtalt filmen som en "arbeiderfilm", gikk de til
slutt med på å eksportere den. Det
var, i
følge Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden", at Sergei
Mikhailovich Eisenstein
manifest "Metoden for å lage arrbeidsfilm", i
tidskriftet "Kino" () i august 1925, at han brukte
begrepet "abeidsfilm" om sine intensjoner. Den
"metoden" han omtalte i sitt manifest var hans teori
om "attraksjonenens montasje", en teori han hadde tatt
med seg fra sitt teaterarbeid hos Vsevolod Emilevich
Meyerhold ved "Meyerhold-teatret".
Manifestet var en oppsummering av hans arbeid
med "Stachka"
(Стачка) (1924) og samtlig legges
det på mange måter føringer
på hans arbeid med "Bronenosets Potymkin"
(Броненосец Потёмкин) (1925). Han hevder bl.a. at: "...et sunt og integrert publikum
vil alltid reagere på et epos om klassekamp." Jeg
vil her kort komme inn på hva "attraksjonenens
montasje" er og viser ellers til egen artikkel Filmmontasje .
Sovjetfilmen la vekt på montasjen og
redigeringen som det sentrale. Det som var felles var
at interessen var forskjøvet fra kameraets
mulige virkelighetsgivende kraft til en konsentrasjon
om filmbildets fiksjonelle muligheter. Dette kom til
uttrykk hos Sergei Mikhailovich Eisenstein gjennom
attraksjonsmontasjen. I attraksjonsmontasjen brukte
man en attraksjon, et element, for å gi
assosiasjoner til den idémessige delen av en
handling. Det vil si at meningen i et bilde kunne
underbygges ved å klippe over til et annet bilde
som nødvendigvis ikke tilhører samme
handling. Eksempel på dette er i "Stachka"
(Стачка) (1924) da
streikende arbeidere ble massakrert av tsarens politi,
som ble klipt sammen med kveg som ble slaktet i et
slakteri. Attraksjonsmontasjen
bruktes som en "knyttneve" for å gi en
sjokkeffekt. De sosiale motsetningnene ble
tydeliggjort og tilskuerne ble gjennom
attraksjonsmontasjen oppfordret til å ta
standpunkt. Montasjeelementene var på en
måte frigjort fra fiksjonsuniverset og fremstod
som tydelige innsnitt og brudd. De mente at montasjen
og filmklippingen gjorde handlingen mulig og delte opp
bilder og sekvenser i mindre enheter, slik av de kunne
legge til andre bilder og sekvenser for å gi nye
muligheter og ny mening. De uthevet de detaljer som
var viktige for handlingen. Tidsforløpet kunne
endres drastisk begge veier, både med tidshopp
eller ved å forlenge øyeblikket. "Bronenosets Potymkin"
(Броненосец Потёмкин) (1925) fikk store problemer med
sensuren i vest-europeiske land på grunn av sin
oppriktighet og voldsomhet og den ble blant annet
forbudt i flere land og klippet kraftig ned i Norge.
For Sergei Mikhailovich Eisenstein
førte filmens nasjonale og internasjonale
suksess til de best mulige arbeidsforhold. Han fikk
all den hjelp og frihet han ønsket seg til
å gå i gang med filmverket "Staroye i novoye"
(1926-27), som imidlertid strakk seg over alt for
mange år og ble avbrutt da han høsten
1926 fikk i oppdrag å lage en film til
Oktoberrevolusjonens 10-års jubileum. Av den
grunn måtte ha legge til side "Staroye i novoye"
(1926-27) og begynne på
innspillingen av "Oktyabr"
(Октябрь «Десять дней, которые потрясли
мир») (1927). "Staroye i novoye"
(1926-27) kom senere ut i en forkortet utgave i 1929 i
Europa under tittelen "Generalnaya
liniya" (Старое и новое
«Генеральная линия») (1929) og handlet om
nødvendigheten av å kollektivisere
landbruket. Til slutt kan nevnes at under arbeidet med "Bronenosets Potymkin" ((Броненосец Потёмкин)) (1925). måtte Sergei Mikhailovich Eisenstein klippe vekk en rekke revolusjonsledere. I den endelige versjonen sees f.eks en sentral person som Leo Trotskij () kun i et par scener. Dette forteller veldig mye om den politiske situasjonen som rådet i Sovjet-unionen på den tiden. Derfor var det hyggelig å lese at ved filmfestivalen i Berlin, som ble arrangert i perioden 10. til 20. februar 2005, ble filmen vist i rekonstruert originalutgave. Filmen er blitt rekonstruert til regissørens originalutgave. Et Leo Trotskij-sitat innleder igjen filmen og de originale russiske tekstplakatene er tilbake. Mindre omredigeringer gjort av sovjetisk sensur, blant annet i den kjente trappescenen, er også fjernet. Jeg viser ellers her til artikkelen Sovjetisk historie.
I "Oktyabr" (1927) tar Sergei Mikhailovich Eisenstein skrittet fullt ut og bruker montasjeteknikken i sin mest rendyrkede form. Han eksperimenterer med "intellektuell montasje" og rask klipperytme, og filmen er også det fremste eksempelet på hans montasjeteorier. Intellektuell montasje innebærer at bildene benyttes for å uttrykke abstrakte idéer, et konsept som er kjernen i hans filmteori. Idéen var at en sammensetning av to bilder skulle føre til at tilskueren kunne tolke seg fram til en mening som ikke var representert i noen av de to opprinnelige bildene. "Oktyabr" (Октябрь «Десять дней, которые потрясли мир») (1927) ble da også ansett for å være starten på fremtidens filmkunst, men samtidig også kritisert for å være for abstrakt for at vanlige folk kunne forstå den. Det var med denne filmen han første gang fikk problemer med myndighetene og han ble nå betraktet som altfor intellektuell og formalistisk i sin film. I to artikler fra 1929, "Methods of montage" og "The Filmic Fourth Dimension", utdypet Sergei Mikhailovich Eisenstein sine teorier og presenterte fem former for montasje: De enkleste, metrisk montasje og rytmisk montasje, illustreres i "Bronenosets Potymkin" ((Броненосец Потёмкин)) (1925). Gjennom metrisk montasje kan filmskaperen lage en grunnrytme, og lengden på hver sekvens er avgjørende og de settes sammen efter et bestemt mønster. Enkle former for metrisk montasje kan være valsetakt (3/4) eller marsjtakt (2/4), og vil gi en pulserende effekt. Mer avanserte former (16/17 eller 22/57) kan ikke oppdages uten at man på forhånd vet hvilket mønster som følges, og slike overkomplekse metriske rytmer lager et følelsesmessigst kaos fremfor å formidle en bestemt emosjonell tilstand. I den rytmiske montasjen tas det i tillegg hensyn til innholdet i bildet når delenes faktiske lengde skal bestemmes. Den rytmiske montasjen oppstår altså når det på grunn av bildets kvalitet blir nødvendig å sette seg utover det metriske mønsteret. Skal tempoet økes gjennom metrisk montasje, må de ulike delene forkortes like mye (slik at tempoet øker), mens formelen for sammensettingen beholdes. Med rytmisk montasje kan man oppnå den samme effekten ved at delene forblir like lange, men får et mer plasskrevende innhold. I
Generallinjen er montasjen utviklet enda mer. Her
spiller den på alle elementene i bildet, og
motsetningene blir flere parallelle og kryssende
linjer. Og Sergei Mikhailovich Eisenstein
ville ikke gi seg med dette. Han gikk lenge med planer
om å filmatisere Karl Marx
(05.05.1818-14.03.1883) "Das Kapital. Kritik der politischen
Ôkonomie" (1867), og efter hans
død ble notater til manusutkast publisert. Her
har han kommet til det femte og foreløpig siste
nivået i sine montasjeteorier: den
intellektuelle montasjen, som skulle være i
stand til å formidle abstrakte begreper og
ideer. Det interessante i denne sammenheng er hans
dialektiske syn på montasjen. Ved hjelp av
montasje ville han fange publikum og gjennom
konflikter og motsetninger lede deres tanker i en
bestemt retning. Dermed får montasjen noe av den
samme virkningen som Szondi () mente den fikk
i Bruckners () drama. "Oktyabr" (Октябрь
«Десять дней, которые потрясли мир»)
(1927) hadde, i følge "IMDb", premiere i
Russland fredag 20.01.1928 og i
følge Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden" hadde
filmen premiere i Moskva i mars 1928. Men filmen ble
ikke godt mottatt og ble sammenlignet med Vsevolod
Illarionovich
Pudovkins (28.02.1893-30.06.1953) film "Konets Sankt-Peterburga"
(Конец Санкт-Петербурга) (1927). Ved denne
sammenligning falt Sergei
Mikhailovich Eisensteins film helt igjennom og
selv Vladimir Vladimirovitsj Majakovskij
var skuffet over filmen. Det gjaldt da først og
fremst, i
følge Bjørn
Sørensen () "Gryr i Norden", valg av
skuespiller til rollen som Vladimir Iljitsj Uljanov
Lenin. På grunn av sitt prinsipp om
"typefiksering", dvs at skuespilleren skal ligne mest
mulig på sin rolle, så førte det
til at en arbeider fra Ural, Vasili Nikandrov
(??-??) fikk rollen. Probelmet var at han hverken
kunne spille eller gjenskape Vladimir Iljitsj Uljanov
Lenins personlighet. Det
hjalp ikke at Sergei
Mikhailovich Eisenstein fikk trent ham på
Vladimir
Iljitsj Uljanov Lenins
bevegelser som han kunne bruke i kortere
innstillinger. Resultatet ble det Vladimir Vladimirovitsj
Majakovskij omtalte som at Vasili Nikandrov
bare minnet om en "statue
av Lenin."
I følge Bjørn
Sørensen () i sin bok "Gryr i Norden"
var Sergei Mikhailovich
Eisensteins problemer med "Oktyabr" (Октябрь
«Десять дней, которые потрясли мир»)
(1927) at han med denne filmen prøvde ut sine
teorier om den "intelektuelle film". Sergei
Mikhailovich Eisenstein
forsvarer sine teorier i artikkelen "A Dialectic
Approach to Film Form", i antologien "Film Form" fra
1929 og her nevner han spesielt den kritikken han ble
utsatt for med sin film "Oktyabr" (Октябрь
«Десять дней, которые потрясли мир»)
(1927). Her skriver han bl.a. om sine teorier om film
som stimulus for følelsesmessigee reaksjoner og
med eksempel i to scener fra filmen skriver han at: "While the conventional film
direct the emotions, this suggests an oportunity to
encourage and direct the whole thought process, as
well." "Generalnaya liniya" (Старое и новое «Генеральная линия») (1929) og handlet om nødvendigheten av å kollektivisere landbruket. LEONID
LEONIDOVICH OBOLENSKY MIKHAIL DOLLER ALEKSANDR PETROVICH
DOVZHENKO Alexandr
Petrovich Dovzhenko debuterte med "Yagodka Lyubvi" (Ягoдки
Любви) (1926) og lagde samme
år "Vasya reformator"
(Вася - реформатор) (1926). Hans neste film var "Sumka Dipkuryera"
(Сумка дипкурьера) (1927) før han slo igjennom
med "Zvenigora"
(Звенигора) (1928). Det er en merkelig film med
innslag Ukrainsk folkesaga og magi. Den neste filmen "Arsenal" (Арсенал)
(1928) handler om den revolusjonære kampen i
1918. ZEMLYA Til tross for at denne stumfilmen kom i begynnelsen av lydfilmens inntreden så skal den, i følge Bjørn Sørensen () "Gryr i Norden", ha gjort et sterkt inntrykk på grunn av sin lyriske skildring av emnet, og hvor billedekomposisjonen i de enkelte innstillingen fikk en betydeligere rolle enn ved tidligere filmer. ALEXANDRE
TSUTSUNAVA Konstantin Vladimirovich Eggert (09.10.1883-24.10.1955) "Posledniy vystrel" (1926) sammen med Vladimir Yevgenyevich Yegorov (19.03.1878-08.10.1960) og David Morskoi (??-??) "Medvezhya svadba" (1926) sammen med Vladimir Rostislavovich Gardin (Влади́мир Ростисла́вович Га́рдин) (06.01/18.01.1877-29.05.1965) "Chuzhaya" (1927) "Ledyanoy dom" (1928) "Khromoy barin" (1928)
Cheslav Genrikhovich Sabinsky (??.1885-??.1941) David Morskoi (??-??) Posledniy vystrel (1926) sammen med Vladimir Yevgenyevich Yegorov (19.03.1878-08.10.1960) og Konstantin Vladimirovich Eggert (09.10.1883-24.10.1955) Nikolai Saltykov
(??.1886-??.1928) Vladimir Karin
(Vladimir Nikolayevich Karin-Yakubovsky)
(??.1881-??.1951) Vladimir Shmidtgof (Vladimir Georgiyevich Lebedev-Shmidtgof) (??.1899-10.01.1944) Vladimir Vladimirovitsj
Majakovskij (18.07.1893-14.04.1930) Vladimir Yevgenyevich
Yegorov (19.03.1878-08.10.1960) Yakov Aleksandrovich Protazanov (04.02.1881-09.08.1945) Yevgeni Iosifovich
Slavinsky (24.01.1877-23.09.1950) var en
kameramann som regisserte en film, "Baryshnya i
khuligan" (1918) Yevgeni Veniaminovich Chervyakov (27.12.1899-17.02.1942) Vyacheslav Kazimirovich
Viskovsky (??.1881-??.1933)
.
|
|