Tilbake
til forsiden: www.stumfilm.no
SOVJETISK FILMMONTASJE "Filmmontasje
betyr å sette sammen opptaktsbildene til en helhetlig historie."
Den Sovjetiske montasjefilmen hadde sin glanstid i perioden fra 1920 til 1932. I denne perioden utviklet de sovjetiske filmskaperne et nytt nivå med sin særegne interesse for filmens montasje eller klipping. Den største av de sovjetiske filmskaperne var Sergei Mikhailovich Eisenstein. Sammen med andre filmskaperne som Lev Kulesjov og Vsevolod S. Pudovkin brukte han den nye kunnskapen i sine filmer. Grunnlaget de bygde på kom fra en annen stor filmskaper som holdt til i statene, nemlig David Wark Griffith (22.01.1875-21.07.1948). Det var særlig David Wark Griffith og Edwin Stanton Porter som laget store filmer i denne tiden. Edwin Stanton Porter lagde i 1903 fiksjonsfilmen "The Great Train Robbery" (1903) , mens David Wark Griffith lagde sine to største filmer noen år efter. Det var "The Birth of a Nation" (1915) og "Intolerance" (1916). Det var særlig filmen "Intolerance" (1916) som skulle få stor betydning i utviklingen av den sovjetiske montasjefilmen. Montasje betyr å sette sammen, som i filmens syn blir klipping. David Wark Griffiths filmer ble nøye studert av de unge filmskaperene som interesserte seg spesiellt for klippingen. Filmene ble brukt som læringsmateriale ved den nye skolen. Det filmskaperne oppdaget var at ved ulik klipping kunne materialet få ulik betydning. Lev Kulesjovs eksperiment med å klippe det uttrykksløse ansiktet til den kjente skuespilleren Ivan Mosjoukines, sammen med bl.a. en tallerken suppe og en død kvinne, viste at Ivan Mosjoukines ansikt ga uttrykk for varierende følelsesuttrykk avhengig av hvordan filmen ble klippet. Forskjellige montasjer skapte forskjellige uttrykk, forskjellig fra fotografiets fysiske virkelighet. Lev Kulesjov ble den første som teoretiserte dette, selv om David Wark Griffith hadde benyttet seg av dette i sine filmer. Følgen ble at redigeringsprosessen ble betraktet som den mest kreative prosessen i filmskaping, i motsetning til de tyske ekspresjonistene som la vekt på kameraets muligheter til å fange inn det kreativt konstruerte handlingsrommet. I motsetning til den tyske ekspresjonismen som la vekt på bildets plastiske egenskaper (iscenesettelsen), la sovjetfilmen vekt på montasjen og redigeringen som det sentrale. Det som var felles var at interessen var forskjøvet fra kameraets mulige virkelighetsgivende kraft til en konsentrasjon om filmbildets fiksjonelle muligheter. Dette kom til uttrykk hos Sergei Mikhailovich Eisenstein gjennom attraksjonsmontasjen. I attraksjonsmontasjen brukte man en attraksjon, et element, for å gi assosiasjoner til den idémessige delen av en handling. Det vil si at meningen i et bilde kunne underbygges ved å klippe over til et annet bilde som nødvendigvis ikke tilhører samme handling. Eksempel på dette er i "Stachka" (1924) da streikende arbeidere ble massakrert av tsarens politi, som ble klipt sammen med kveg som ble slaktet i et slakteri. Attraksjonsmontasjen bruktes som en "knyttneve" for å gi en sjokkeffekt. De sosiale motsetningnene ble tydeliggjort og tilskuerne ble gjennom attraksjonsmontasjen oppfordret til å ta standpunkt. Montasjeelementene var på en måte frigjort fra fiksjonsuniverset og fremstod som tydelige innsnitt og brudd. De mente at montasjen og filmklippingen gjorde handlingen mulig og delte opp bilder og sekvenser i mindre enheter, slik av de kunne legge til andre bilder og sekvenser for å gi nye muligheter og ny mening. De uthevet de detaljer som var viktige for handlingen. Tidsforløpet kunne endres drastisk begge veier, både med tidshopp eller ved å forlenge øyeblikket. Den første pionèr innen sovjet-filmen var Lev Kulesjov (01.01.1899-30.03.1970). Allerede som attenåring publiserte han en serie avanserte filmteoretiske artikler i tidskriftet "Vestnik Kinematografi". Gjennom sine klippeeksperimenter skapte han en montasjeteori. Ut fra sin teori utviklet han forskjellige filmmontasjer som assosiasjons-, kontrast- og dialektisk montasje.Teknikken han bl.a. brukte var at han tok en hel serie bilder fra ulike steder og ved forskjellige tidspunkter og monter dem sammen slik at det skapte en helhet. Lev Kulesjovs "Eksperrimentelle laboratorium" la vekt på klippingens skapende rolle, og det er fra Lev Kulesjov at det berømte montasje-eksperimentet stammer fra. Han har her montert sammen et nærbilde av et ansikt, som var regissøren Pudovin, som er så uttyktløst og nøytralt som mulig, med andre filmstri,ler som viste en tallerken suppe, en likkiste og et barn. Da montasjen ble vist for et uforberedt publikum, ble dette begeistret for det uttrykk av sult, sorg og faderlig ømhet som det samme bilde kunne vise. De to første filmene han lagde var "Proyekt Inzhenera Prajta" (1918) og "Pesn Lyubvi Neddopetaya" (1918). I kretsen rundt Lev Kulesjov, var forfatteren Majakovskil (), som hadde latt den unge teaterintruktøren Sergei Mikhailovich Eisenstein slippe til i sitt avant-garde tidsskrift. Her propangerte Sergei Mikhailovich Eisenstein for ytterligere utvikling av mantasjen, den såkalte attraksjonsmontasje. Hensikten med denne filmretningen var å samle "Attraksjoner" som var hentet fra vilkårlige steder i tid og rom. Lev Kulesjov skapte en egen filmretning med sin montasjeteorier og hans to elever Vsevolod S. Pudovkin (23.02.1893-30.06.1953) og særlig Sergei Mikhailovich Eisenstein utviklet teorien videre og skapte et filmsprog som fikk avgjørende betydning for den videre utvikling. Filmene deres var ekspressive og de la stor vekt på et symbolsk billedsprog. Innholdsmessig var de sterkt påvirket av den politiske situasjonen ved at de hyllet den kommunistiske ideen og fordømte den politiske ledelse som var før revolusjonen. Dziga Vertov tilhørte også en kretsen av filmskapere som fulgte i Lev Kulesjovs fotspor i forsøkene på å finne metoder for gjorde det mulig å fremstille abstrakte tanker i stumfilmen.
Disse teorien ble publisert da han i 1922 begynte å arbeide med filmtidsskriftet ”Kino-Pravda” (Filmsannhet), en tittel serien tok fra den offentlige regjeringens avis ”Pravda”. Tidsskriftet kom med uregelmessig mellomrom og i hans hyppige essays redegjorde han for de visjonenene som drev ham i sitt arbeide, og det var å fange "Kino-Pravda", ”filmsannheten”, som var fragmenter av virkelighet som, når det ble organisert sammen, hadde en dypere sannhet som ikke kunne bli sett med det nakne øye. Bakgrunnen for Dziga Vertovs tanker var det såkalte "film-øyets" teori hvor han ønsket å eliminere instruksjon, dreibok og skuespillere, noe han avviste som borgelig oppfinnelse. Dziga Vertov ville bare bruke elementer fra det virkelige liv. Sammen med sin bror, fotografen Mihail Kaufman, ønsket han å overromple livet og filme personer uten at de visste om det. Disse "film-øye filmer" besto altså av autentiske opptak, redigert og med kommenterende mellomtekster. Hans teorier fikk betydlig innflytelse i Sovjet-republikken, men det ble ikke alltid efterlevd selv av ham sel. i og med at de var alt for teknisk krevende. Kameraene på den tiden var relativt tunge og krevde godt lys, og man kunne knapt unngå å forstyrre den man filmet.
Dziga Vertov hadde klare hensikter med en aktiv forbindelse med sitt publikum i en serie, i finalesegment han inkluderte kontaktinformasjon, men ved den 14 episoden av serien hadde den blitt så eksperimentell at noen kritikere avviste Dziga Vertovs anstrengelser som "vanvittig". Dziga Vertov svarte på deres kritikk med å skrive en essay hvor han konkluderte med å love å "sprenge Babels kunsttårn". Ut i fra hans synsvinkel var "Babels kunsttårn" en underdanighet til filmens teknikk til narrative, vanligvis kjent som "institusjonspreget måte av fremstilling". Ved dette punktet i hans karriere var Dziga Vertov klar og eftertrykkelig misfornøyd med den narrative tradisjon og uttrykte også sin fiendtlighet mot av alle slags dramatisk fiction, og kom gjentatte ganger med åpenlyst kritikk med begge filmretningene. Han betraktet drama som et annet "opium for massene". Dziga Vertov fortsatte fritt med sin kritikk med sitt arbeid med "Kino-Pravda" serie, en serie som hadde begrenset påvirkning. Ved slutten av "Kino-Pravda" serien hadde han et liberal bruk av "stop motion", "frysing av bilder" og andre filmmatiske virkemidler og ga en økning av kritikken, ikke bare av hans skarpe dogmatiske holdning, men også for hans filmteknikk. Dziga Vertov forklarte da selv i "On Kinopravda" i redigering av "muligheter ved filmklippingen" sammen for "Kinonedelia" serier, begynte han å tvile på viktigheten av en litterær forbindelse mellom individuelle visuelle elementer kunne skjøtes sammen. Dette tjente som utgangspunkt for "Kino-Pravda". På slutten av det samme essay omtalte han kommende prosjekter og et av dem skulle sannsynligvis bli filmen "Chelovek s kinoapparatom" (1929) (Man with the Movie Camera), et prosjekt han omtalte som en eksperimentell film og som skulle lages uten noe scenario, og han nevnte en scene fra "Kino-Pravda" som skulle være helt kjent for seerne av filmen.
Men det var også en annen på den tiden som påvirket Sergei Mikhailovich Eisenstein, og det var den amerikanske regissøren David Wark Griffith (22.01.1875-21.07.1948) og hans filmer "The Birth of a Nation" (1915) og "Intolerance" (1916). Men i motsetning til den amerikanske klassiske filmen, benyttet ikke Sergei Mikhailovich Eisenstein seg av de samme usynlige kontinuitetsprinsippene som gikk ut på å sy sammen historien. Der den amerikanske klassiske filmen tilby publikum en slags visuell tilfredstillelse ved å engasjere tilskueren med en bestemt fortellermåte, tvinges tilskueren ved filmmontasjen til å delta i den kreative prosessen som filmskaperen har benyttet seg av, uten å skjule arbeidet bak filmen. Dette gjør at tilskueren får en annen tilskuerposisjon. Istedenfor å bli "forent med handlingen" og bli sugd inn i fiksjonsuniverset som i den klassiske filmen, får tilskueren en posisjon som befinner seg utenfor fiksjonsuniverset, søkende, urolig og kritisk. Dette er filmens patos; evnen til å tvinge tilskueren til "å gå ut av seg selv". Sergei Mikhailovich Eisenstein delte montasjen inn i fem typer, og jeg vil her kort forklare hva de gikk ut på. Metrisk montasje angår kun kuttlengden, ikke innholdet. Lengden bestemmes av et metrisk mønster lagt oppå sekvensen. To scener av ulik lengde klippes i hverandre eller lengden avtar/øker gradvis. Eisenstein anså metoden for mekanisk og primitiv. Her er det motsetningene som altså er utgangspunktet for montasjen, de ulike bevegelsene i bildet. En bevegelse bygges opp, øker i hastighet og brytes tvert av en motgående bevegelse. Sergei Mikhailovich Eisenstein mente selv at gjennom metrisk montasje kan filmskaperen lage en grunnrytme. Lengden på hver sekvens er avgjørende og de settes sammen etter et bestemt mønster. Enkle former for metrisk montasje kan være valsetakt (3/4) eller marsjtakt (2/4), og vil gi en pulserende effekt. Mer avanserte former (16/17 eller 22/57) kan ikke oppdages uten at man på forhånd vet hvilket mønster som følges, og slike overkomplekse metriske rytmer lager et følelsesmessig kaos framfor å formidle en bestemt emosjonell tilstand. I rytmisk montasje er det rytmen til bevegelsen i bildet er avgjørende for klipplengden. Spill mellom rytme på innholdsiden forsterker eller kontrapunkterer klipperytmen. I den tonal montasje er det klippets dominerende følelsesmessige tone som er basis for klippingen. Den emosjonelle klangen, bevegelsen i vid forstand, kan f.eks. være lyskvalitetene som sammenklippes. Overtonal montasje er en syntese mellom de tre ovennevte metoder. Konflikten kommer ut fra motsetningene mellom den dominante og overdominante klangen i bildet. Det overdominante er noe som ikke er umiddelbart iakttagbart. Kan ha stor relevans i forhold til lyd. Den intellektuell montasjen handler om ting utenfor bildet som oppfattes ved en ideologisk betinget tolkning. Konflikt mellom den intellektuelle og den emosjonelle klangen. Montasjen skaper abstrakte ideer. Panserkrysseren Potemkin er en av de store filmene i filmhistorien og har i enormt stor grad vært med på å prege utviklingen. Men Eisenstein gav seg ikke med dette. Han gikk lenge med planer om å filmatisere Karl Marxs "Kapitalen", og efter hans død ble notater til et manusutkast publisert. Her har han kommet til det femte og foreløpig siste nivået i sine montasjeteorier: den intellektuelle montasjen, som skulle være i stand til å formidle abstrakte begreper og ideer. Sergei Mikhailovich Eisensteins første film var "Dnevnik Glumova" (1923), men det var først med sin neste film "Stachka" (1925) at han helt brukte montasjeteknikken som det bærende element. Her introduserte han en annen fortellerteknikk ved at det var massen ved arbeiderkollektive som var heltene og ikke enkeltpersoner. Hans neste film var "Bronenosets Potymkin" (1925). Filmen ble laget under et stort tidspress og skulle hylle de revolusjonære fra 1905. Her bruker han klippeteknikken bevisst for påvirke tilskuerene og styre deres oppmerksomhet mot bestemte detaljer i hendelsesforløpet. På den måten fikk han vektlagt det politiske innholdet uten at bar preg av en propogandafilm. Den mest berømte scenen i filmen er der menneskene flykter nedover Odessatrappen, forfulgt av soldater. Her bygger han opp spenningen i scenen ved vekselvis å klippe mellom de flyktende og soldatenes støvler. I blant følger vi enkeltpersoner før vi igjen får se menneskemengden. Hans neste film var "Oktyabr" (1927) som var en hyllest til tiårsjubiléet av oktoberrevolusjonen. Her bruker han montasjeteknikken i sin mest rendyrkede form. Men det var med denne filmen han første gang fikk problemer med myndighetene. Han ble nå betraktet som altfor intellektuell og formalistisk i sin film.
FAGINFORMASJON Montasjen blir oppfunnet
Panserkrysseren Potemkin
Slutten
|