Tilbake til forsiden:
www.stumfilm.no
NORSK FILMHISTORIE 1896 - 1930 INNLEDNING
1920 - 1930 BONDE- OG NASJONALROMANTIKKEN
Jeg
vil her ta for meg den norske stumfilmperioden
1896-1930 og for å få en bedre oversikt
har jeg valgt å dele den i tre deler. I
motsetning til våre naboland Danmark og Sverige,
som tidlig produserte spillefilm i stor skala med
internasjonal suksess, kom Norge sent i gang med sin
filmproduksjon. Produksjonen i Norge fikk aldri omfang
som i Danmark og Sverige og i perioden 1908-1930 ble
det, i følge "Norsk filmografi" spilt inn 48
spillefilmer, samtidig som det ble spilt inn et ukjent
antall dokumentarfilmer. Man vet lite om den aller
første norske spillefilmen, for filmen er tapt
og kildematerialet tvetydig. Det man vet, er at den
ble laget mellom 1906 og 1908 og het ”Fiskerlivets Farer” eller ”Et
Drama paa Havet” (eller begge deler).
Efter dette spede forsøket ble det ikke laget
spillefilm i Norge før i 1911, da vi fikk ”Fattigdommens Forbandelse”
av Halfdan Nobel Roede, som av mange regnes
som den egentlige første norske spillefilmen. Halfdan
Nobel Roedes filmer var inspirert av dansk
erotisk melodrama, og hadde ingen nasjonal
forankring. Den første perioden som den ble spilt den første norske spillefilmen. Man vet lite om den aller første norske spillefilmen, for filmen er tapt og kildematerialet tvetydig. Det man vet, er at den ble laget mellom 1906 og 1908 og het ”Fiskerlivets Farer” eller ”Et Drama paa Havet” (eller begge deler). Efter dette spede forsøket ble det ikke laget spillefilm i Norge før i 1911, da vi fikk ”Fattigdommens Forbandelse” av Halfdan Nobel Roede, som av mange regnes som den egentlige første norske spillefilmen. Halfdan Nobel Roedes filmer var inspirert av dansk erotisk melodrama, og hadde ingen nasjonal forankring. I 1911 regissert Jens Christian Gundersen sin eneste film "Dæmonen" (1911), som var tatt opp i København med assistanse fra "Det Skandinavisk-Russisk Handelshus". På den tiden knyttet han forbindelser til Danmark der Ole Olsens "Nordisk Films Kompani" hadde vokset til en filmprdusent av internasjonal målestokk. Men da Jens Christian Gundersen avviklet sine danske interesser og forbindelser, mistet han samtidig tilgangen til den profesjonelle hjelp han var avhengig av for filmproduksjon, og det er nok årsak til at han gikk tilbake til sine mange forretningsforetagener knyttet til kinodrift, filmleie og agenturvirksomhet. Man må huske på at på dette tidspunkt i Norge fantes ikke den produksjonsmessige infrastruktur, atelier, filmfotografer o.l. som var en viktig del av filmproduksjonen. Samtidig gjenngikk film- og kinobransjen i Norge store endringer i kjølvannet av kinoloven høsten 1913, noe som sannsynligvis var én medvirkende årsak til at spillefilmproduksjonen helt opphørrt i Norge i 1913, og at man får tre år uten spillefilmproduksjon her i landet, før forfatteren Peter Lykke-Seest setter igang ny filmproduksjon i 1916 med filmen "Paria" (1916). For
perioden 1916 - 1919 representerer
spillefilmproduksjonen i norsk filmhistorie et nytt
steg i retningen av en narrativt integrert filmtype,
som slår ut for fullt med det nasjonale
gjennombruddet på 1920-tallet. De sene
1910-tallsfilmene og 1920-tallsproduksjonen arbeidet
snarere med psykologiske karakterskildringer enn rene
erotiske pirringer og uintegrerte danseinnslag. I
disse norske filmene har man lært å
fortelle på en helt annen måte enn
tidligere. Først fra 1920 fikk Norge en
kontinuerlig, profesjonell spillefilmproduksjon.
Samtidig endret filmenes karakter seg, og det vi
kaller "det nasjonale gjennombrudd" i norsk film
innledes med Rasmus Breisteins ”Fante-Anne” (1920).
Mens de første norske filmene foregikk i den
anonyme storbyen, satte regissørene nå
fokus på norsk natur og friluftslivets gleder. I
forhold til nabolandene Danmark og Sverige hadde norsk
film ført en kummerlig tilværelse. Walter Fürst
gir i sin artikkel "Norsk Film på skilleveien.
Vi må få kontigentsystem" et godt billede
av norsk films sitituasjon frem til 1930. Denne
artikkelen stod på trykk i Aftenposten
lørdag aften 18.10.1930 og jeg vil her gjengi
deler av artikkelen som berører den
filmhistoriske delen: "Norsk film har alltid
ført en kummerlig tilvørelse. Fra 1907 til idag. Vanskelige arbeidsforhold. 1) M a n g e l p å k a p i t a l. Det er alltid vanskelig å reise kapital til en film herhjemme. Våre produsenter har derfor derfor måttet legge innspillingene så billig an som mulig. De fleste av våre filmer i de siste 10 år kostet mellem kr. 30,000 og kr. 70,000 til kr. 150,000 på sine filmer. De har også laget enkelte som har kostet over 1 million kroner. Tyskland og i enda høiere grad Amerika ligger igjen langt over Sverige. Men publikum og presse dømmer norsk film på like fot med utenlandsk. Man stiller de norske filmer op mot utlandets beste, og sier: våre folk kan ikke lave film. 2) M a n g e l p
å a t e l i e r. Mens utlandet,
også Sverige, har nedlagt millioner i
kolossale atelierbygninger, har vi som oftest
herhjemme været henvist til å leie et
vareskur, tørkeloft eller verkstedsrum for et
par måneder. Og mens de utenlanske studios er
forsynet med en nær sagt ubegrenset mengde
filmlamper og andre tekniske hjelpemidler, har norsk
film bare disponert over et minimum av disse
nødvendige og kostbare rekvisiter. 3) M a n g e l p
å k o n t i n u i t e t. Vår
filmproduksjon eier ikke tradisjon. Næsten
hver gang en film blir laget, er staben av hjelpere
tilfeldig sammensatt, og de fleste mangler erfaring
og rutine. Instruktør og skuespillere kan for
eksempel aldri føle sig sikre på det
tekniske apparat, noget som i høi grad hemmer
den kunstneriske hengivelse i opgaven. 4) F o r l i t e h j
m m e m a r k e d. Norske produsenter har tidligere
alltid måttet kalkulere med å få
sine filmer dekket i Norge. Først de siste
par år har man begynt et virkelig
internasjonalt samarbeide som på forhånd
sikrer filmens avsetning utenlands. Tatt i betraktning at hele Norge
bare har halvparten så mange innbyggere som
byen Berlin, blir det klart hvor vanskelig
våre produsenter varr stillet i konkurransen."
Det
var først i 1930 at Norge fikk en filmperiode
som man kan kalle "den norske films gullalder" og som
varte fra 1930 til 1939 og ble innledet med den
første norske lydfilmen ”Den store barnedåpen”
(1931) av Tancred Ibsen
(11.06.1893-04.12.1978), barnebarn efter
dikterkjempene Henrik Ibsen (Henrik Johan
Ibsen) (20.03.1828-23.05.1906) og Bjørnstjerne
Bjørnson (Bjørnstjerne
Martinius Bjørnson) (08.12.1832-26.04.1910).
For videre lesning om den "den norske films gullalder"
albefaler jeg studieheftet "Tancred Ibsen og den norske
gullalderen". Den
26.03.1932 hadde "Aftenposten" en større
artikkel i "A Magasinet" nr 13 der de tar for seg
norsk film gjennom 25 år. Artikkelen het "Et
norsk film jubileum. Gjennem 25 år fra "Et darma
på havet" til storfilmen av 1932." Der skriver
de bl.a: "Når disse linjer
leses er der gått 25-år siden den
første norske såkalte "dramatiske film"
blev il. Det var "Et drama på havet", optatt av
den kjente filmmann direktør Hugo Hermansen. Norsk film feirer
altså iår sitt 25-års jubileum, og
det er helt underlig å tenke på. Og til
tross for at et kvart århundre er runnet,
står vi fremdeles uten et ordentlig filmatelier,
og tross alle anstrengelser og opofrelser uten nogen
fast filmproduksjon. Det er hverken noget behagelig
eller flatterende resultat å være
nådd frem til efter 25 år, men
årsakene hertil har været mange og tildels
av ganske ekstraordinær art. Dog - ved et
jubileum sømmer det sig best å la de
mindre hyggelig ting ligge, vi får se å
finne frem til de lyse sider. Og heldigvis, der er nok av
lyse og muntre ting å tenke tilbake på.
Der har ialfall været laget film - ca. 50 ialt -
og der er en broket billedbok vi her kan blade
igjennem, rik på minner og oplevelser, endda
rikere på glødende tro og optimisme, og
aller rikest - kanskje - på skuffelser. Jeg tror
jeg tør si at den norske films folk har hatt en
egen evne til å bære nederlaget - hvor
bitert og svidende dette enn kunde være.
Håbet har ingen mistet, og mottoet tror jeg har
været felles for alle; "Hvem teller vel de tapte
slag på seirens dag!". .
|