Tilbake til forsiden:
www.stumfilm.no
NORSK FILMHISTORIE 1896 - 1910 DET FØRSTE FORSØK INNLEDNING
I
følge Torolf
Elster (27.05.1911-04.11.2006) beskriver i
sin bok "Hverdag i gate og grend" (1956) om
situasjonen i Norge i begynnelsen av
århundreskifte. Han hevdet at perioden 1905 til
1914 var gode år med en kraftig utvikling av
landets økonomi, en rivende utvikling som aldri
før eller frem til boken ble skrevet hadde hatt
en slik økonomisk utvikling. Det førte
til at levestandaren steg for alle grupper i
samfunnet. Videre fikk den moderne sosiallovgivning
sitt gjennombrudd og arbeidstagerne fikk større
rettigheter. Denne utviklingen påvirket
også kulturlivet ved at det fikk en
større bredde og innledet til en ny
blomstringstid. Det tok da ikke lang tid før det plutselig over hele verden oppstod en stor efterspørsel på billig, masseprodusert underholdning for en billig penge. Det var da en ny, voksende industri som kunne dekke denne efterspørslen, og det var filmindustrien. Men for at denne industrien skulle vokse, var filmen lenge avhengig av arbeiderklassens voksende vellstand og de økonomiske konjekturene. I starten var filmen avhengig av de forskjellige organisasjonene eide lokaler som de leide ut til revy, amatørteater, konserter, lysbilledefremvisning og film. Den danske teater- og filmekspert Harald Engberg (??-??) har uttrykt dette med følgende at: "Det kan jo næppe være helt tilfeldigt, at ved århundredskiftet, da de første levende blilleder hoppede afsted i de førstebiografer, udsendte samtidig de store "bladkonger" i England, Northcliffe og Rothermere, deres første billige, letfattelige masseavis "Daily Mail" og Hearst i Amerika sin berygtede "gule presse" med de første forsøg på kolorerede Illustrastioner og - Marconi sendte sine første radiobølger gennem æteren. Grammofonen begynte at skratte, og det var også tiden, da man organiserede de store koncertagenturer og internationale bureauer for billeder og reproduksjoner. En ny tid indvarsledes hermed socialt og kulturelt. De anonyme masser forvandlesdes til et kæmpepblikum i løbet af forbavsende få år, et publikum hvis fantasi helt regeredes af billedet og det talte ord, og som det næsten var umulig at få tale ad anden vej". Som moderne massemedium kunne filmen bare vokse i takt med det nye samfunnet som utviklet seg til et industrisamfunn på den tiden. I denne nye tiden fikk teatrene besøk av omreisende teaterselskap som oppførte syngespill, dramaer eller lystspill og i mange lokaler ble det arrangert aftenunderholdning. Dette var alt fra foredrag med lysbilleder, opplesninger litterære kabareter elelr konserter. Samtidig var et omreisende tivoli, vokskabinetter og sirkus som hadde et bredt tilbud av attraksjoner. De fleste underholdningstilbudene var i begynnelsen kostbare, men efterhvert som underholdningen utviklet seg ble tilbudene mindre sporadisk sporadiske, noe som igjen førte til at prisene sank slik at de fleste fikk råd til noe av underholdningen. For de med bedre økonomi kom efterhvert varietéen en spesiell rolle. Disse varietéene tok form omkring 1850 og slo igjennom i 1880-årene, og i løpet av omtrent et tiår utviklet varietéteatrene til en dominerende rolle i de europeiske storbyenes forlystelsesliv. Det tok derfor ikke lang tid før de tok over sirkusets posisjon som ledende underholdningsform. Efterhvert overtok kinoen varitéens rolle, og i det første tiåret i vårt århundre ble mange av varitéene gjort om til kinoer. TIDLIG
UNDERHOLDNING Denne
formen for underholding var populær over en lengre
periode og i en skildring fra Moss i 1902 fortelles det,
i
følge Einar
Nistad - "Det magiske rommet", om herrene D. Fernander (??-??)
og R. Hallseth
(??-??) som viste frem billeder fra pasjonsskuespillene
i Oberammergau. I følge "Store norske leksikon"
er pasjonsskuespillene
religiøse skuespill som fremstiller Kristi
lidelseshistorie og det mest kjente av disse er
pasjonsskuespillene i Oberammergau i Bayern. Dette pasjonsskuespillet
stammer fra 1634, da menigheten efter en epidemi lovte
å fremstille Kristi liv dramatisk. I følge
Einar Nistad -
"Det magiske rommet" ble forestillingen i Moss omtalt
på følgende måte: "Alle kristne der interesserr seg
for Vår Frelsers liv og gjerninger her på
jorden må se disse legemestore, levende
"fotografier" overensstemmende med Den hellige
skrift." Pastor Hans Møller-Gasmann
(28.01.1872-06.12.1961), skal, i følge Einar Nistad - "Det
magiske rommet", ha skrevet at han følte seg i
høy grad oppbygget ved fremvisningene og at
billedene var så klare "at man kunne se løvet
skjelve og klæderne bevæge sig i vinden."
Under denne turnéen var han i Skive hvor han, i følge sin selvbiografi "Filmens Eventyr og mit eget", var på et marked og så "en stor Neger, der skulde forestille at være Kannibal, i Færd med at spise raa Kaniner". Efter forestillingen kom han "i Snak med Negeren, der kunde lidt Dansk - han var fra Sankt Croix - og han kunde nok tænke sig at blive Høvind for en Trup. Det lykkedes mig virkelig i Løbet af forholdesvis kort Tid at faa samlet femten Negre gennem en Agent". I løpet av kort tid klarte han å få samlet sammen femten personer gjennom en agent og møtte dem så i Hamburg. Utgiftene til denne "Karavenen" var på 400 kr om dagen, samt de utgiftene han hadde da han kjøpte inn en samling orginale Kongo-ting samt negermusikk. Med denne truppen turnerte han i Norge, Sverige og Tyskland, og i sistnevnte land gav han en rekke forstillinger som endte til slutt i Hamburg, hvor truppen ble oppløst og:"Negrene spredtes for alle Verdenshjørner ombord paa forskellige Skibe, og jeg saa dem aldrig siden." I
følge Sigurd Evensmo - "
Det store tivoli. Film og kino i Norge gjennom 70
år" hadde underholdningstilbudet et visst omfang
for det brede publikum, men det var fortsatt flere
forhold som satte grenser for hva den vanlige arbeider
kunne tillate seg av slik underholdning. For det
gjaldt det stort sett bare det som bodde i
hovedstaden. For det andre satte den økonomiske
situasjonen grenser for hva de hadde råd til og
for det tredje var denne folkelige underholdningen
nokså sterotyp og engnet seg lite for barn og
ungdom. ![]() ![]() Men på denne spesielle den dagen trådte herrene en efter en frem til apparatet og så inn i kassens indre gjennom støpejernsokularet på toppen. Det summet i en elektrisk motor inne i kassen og foran øynene på tilskueren startet en billedserie opp. I følge "Aftenposten" torsdag 06.04.1995 i Per Haddals () artikkel "Jakten på den første kinoskatten" skal kinetoskopet ha bestått av en kasse som var av vokset og polert furu- eller ekematerialer. Kassen var 150 cm høy, omtrent 100 cm bred og 60 cm dyp. Øverst var kortsidene brukket innover, dette for at tilskueren lettere kunne lene seg inn over kassen og titte i den gjennom en linse som var montert på toppen. Selve filmen var festet slik at den løp mellom to rader med messingvalser i en uavbrutt sløyfe. Av avisreferatene fra visningen hos J. E. Maakestad har man fått identifisert tre av de aller første filmene ble vist i Norge. Den ene var "Chinese Laundry Scene" (1895) som var en kortversjon av et slapstick-nummer fra en varieté. Den handler om en mann i sid jakke og med lang hårpisk som løper rundt foran et hus. Straks dukker det opp en annen mann i uniform, hjem og betong og han opptar forfølgelse av den første. De slår kolbøtter og springer bukk over hverandre, inntil den første mannen kaster en bunke vasketøy i hodet på den uniformerte. Den andre filmen var "Fire Rescue Scene" (1894) som trolig er det første utendørsopptaket i filmhistorien og som viser brannmenn som løfter en gutt og en pike ned fra en stige, mens røyk velter frem i bakgrunnen. Den tredje filmen var musicalen "Finale from the First Act of Hoy´s `A Milk White Flag" (1894) som var hentet fra en populær Broadway-musikal. Det var et opptak med "Slutningen af et Skuespil, hvori over 30 Personer optræder." I følge "Aftenposten" torsdag
06.04.1995 i Per
Haddals () artikkel "Jakten på den
første kinoskatten" skal billeten ha kostet
10 øre, noe som tilsvarte timelønnen
til en fagarbeider. Bildene må ha gjort sterkt inntrykk på tilskuerne og "Dagbladets" journalist var meget positiv og skrev, i følge Einar Nistad - "Det magiske rommet", følgende tirsdag 21.01.1896: "Denne over hele verden meget omtalte Opindelse er i dag forevist herstedt af Hr. Stenograf Maakestad, Kongensgade. I løbet af et Sekund farer 44 fotografbilleder - tagne som Øiebliksfotografier Slag i Slag i det Teater, som tilhører Mr. Edisons Laboratorium - forbi vort Øje. De par tusen Billeder, som med denne store Hast passerer, fremstiller en pantomimisk-gymnastisk Scene, hvor en Politibetjent er paa Jagt efter en Kineser. Alt i Bevægelse av Personer og Ting er saa livagtigt, at man maa klype sig selv i Armen for at faa afgjort, om dette er Natur eller Kunst. Tilslutt kaster Kinesren Politimanden en Vaskebunke i Hodet, saa Fillerne fyker!... Vi er saa næer som muligt indpaa det Vindunderlige". Sigurd Evensmo -
siterer "Dagbladets" artikkel følgende i sin
bok "Det store tivoli. Film og kino i Norge gjennom 70
år": "Denne over hele Verden meget omtalte Opfindelse er igaar og idag forevist hersteds af Hr. Steongraf Maakestad, Kongensgade. I løbet af et Sekund farer 44 Fotografbilleder - tagne som Øjeblikksfotografier Slag i Slag i det Teater, som tilhører Mr. Edisons Laboratorium - forbi vort Øje. De par tusen Billeder, som med denne store Hast passerer, fremstiller en pantomimisk Scene, hvor en Politbetjent er paa Jagt efter en Kineser. Alt i Bevægelse af Personer og Ting er saa livagtigt, at man maa Klype sig selv i Armen for aa faa afgjort, om dette er Natur eller Kunst. tilslut kaster Kineseren Politimanden en Vaskebunke i Hodet, saa Fillerne fuker!... Vi er saa nær som muligt indpaa det vidunderlige. Kinetoskopet er saaledes et Sidestykke til Fonografen. Denne gjengir, hvad vi hører, - Kineto I følge
"Aftenposten" tirsdag 21.01.1896 skrev anmelderen
følgende: "Vi havde iaftens
Anledning til at se Kinetoskopet i Virksomhed. Paa
en alderes forbausende og interessant Maade faar
man her se de mest brogede Scener, Dans,
gymnastiske Øvelser og idethele en Flerhed
af Produktioner udført paa forskjellige
Tidspunkter af forskjellige Personer. Det hele
virker saa forbausende, at man kun maa
spørge sig selv, hvad i al Verden det
næste Aarhundrede vel skap bringe af
lignende Overraskelser!" Det var nok ikke bare journalistene som lot seg imponere, for dagen efter kunne "Dagbladet", i følge Einar Nistad - "Det magiske rommet", fortelle at: "...det her udstillede Kineoskop ... er solgt til Kjøbmand Gabrielsen i Stavanger for 1800 Kr. Det skal benyttes til offentlige Forevisninger". Prisen på kinetoskopet var høy med tanke på at det han betalte var 6-7 ganger årslønnen til en alminnelig arbeider, og det er da tydelig at Gabrielsen (??-??) tok chansen på at kinetoskopet skulle bli en god inntektskilde. I følge "Aftenposten" torsdag 06.04.1995 skrev Per Haddal () en artikkel "Jakten på den første kinoskatten". Der skriver han at avdelingsdirektør Nils Klevjer Aas ved "Det norske filminstituttet var på jakt efter den forsvunne kinetoskpskatten. Der bekreftes det at apparatet ble solgt til kjøpmann Martin Gabrielsen i Stavanger og at han skulle bruker det til "offenlige Forestillinger". Det siste sporet efter kinetoskopet
var, i følge Einar Nistad -
"Det magiske rommet", at Martin
Gabrielsen den 12.02.1896 annonserte i
"Stavanger Aftenblad" om sine filmfremvisninger og
brukte Edison-navnet som blikkfang. I følge "Aftenposten" torsdag
06.04.1995 skal han ha gitt forestillinger i
malermester Larsens
(??-??) hus i Arneakeren, omtrent der
Stavangerkinoene holder til den dag i dag. Her
forsikret han, i
følge Einar
Nistad - "Det magiske rommet", også Stavanger-publikummet om
at kinetoskopet har fått "Rosende Udtalelser af Londoner-
Kristianiabladene". Jeg dessverre ikke kommet over noe
informasjon om hvordan kinetoskopet ble mottatt og
opplevd av folk i Stavanger, eller hvordan det gikk
med filmfremvisningene, men det er nok stor
sannsynlighet at apparatet har gått tapt. I
følge Sigurd
Evensmo - "Det store tivoli.
Film og kino i Norge gjennom 70 år"
skal J. E. Maakestad i
begynnelsen av april 1896 mottatt informasjon om
forbedringer av kinetoskopet og lørdag
04.40.1896 skrev "Dagbladet" følgende: "Hr. Stenograf Maakestad har
idag modtaget Underretning om at Kinetoskopet har
undergaat en stor Forbedring. Det er nemlig nu
lykkedes at fremstille Fotografier
tilstrækkeligt fine til at de kan taale at
forstørres 5 000 ganger uden at vise
Misdannelse. Som følge heraf vil fra nu af
Kinetoskopets Billedserier kunne kastes paa et
Bagteppe og gjengives i fuld Legemsstørrelse." I mai 1895 gjorde Max Skladanowasky (30.04.1863-30.11.1939) de første opptakene for sin dobbelt-prosjektør i haven til restaurant "Sello" i Berlin-forstaden Pankow. Det var artister var familien Skladanowskys omgangskrets som stilte opp som aktører, sjongløren Paul Petras (), de russiske brødrene Tsjerpanoff, turnfamilien Gruntano, "Mr. Delaware" og hans boksende kenguru, samt andre artister. I alt tok Max Skladnowsky opp ni korte filmer som gikk i sløyfe på fremviseren og kunne derfor vises så mange ganger som det var ønskelig. Den 01.11.1895 fikk filmene première på "Berliner Wintergarten", et meget velrenommertere varietéteater nær promenadegaten Kurfürstendamm. Det
er
store muligheter for at direktør Bernhard
Jacobsen (??-??) på "Tivoli" i Christiania
hadde sett opptreden og så raskt skrevet
kontrakt med Max Skladanowsky og Emil
Skladanowsky (1859-1945) om en opptreden i
Kristiania på nyåret. Men i mellomtiden
hadde brødrene fått et engasjement
på "Folies
Bergères" i Paris fra onsdag
01.01.1896, et oppdrag som ble kansellert på
grunn av brødrene Lumières
umåtelig suksess lenger ned i byen. Efter en
turné i Midt-Tyskland kom brødrene Skladanowsky
til Kristiania ved påsketider i 1896 for å
vise film på "Circus
Varieté" i
"Tivoli" som
lå
i Vika i Christiania. Jeg
har ikke funnet så mye informasjon om direktør
Bernhard Jacobsen,
men i følge "Aftenposten" morgen søndag
27. 11.1898 var han direktør for "Tivoli" i 11 år,
dvs i perioden 1887-1898. Avisen skriver bl.a.
følgende: "Tivolis Direktør. Resten
av artikkelen tar for seg teater, ballett og opera,
men nevner ikke filmen med et eneste ord. Ut
i fra et historisk synspunkt er det verdt å
merke seg at i følge tidsskriftet "Tobias"
tidsskriv for arkiv og oslohistorie nr 1-2 2005, ble
Kristiania Tivoli, i 1905 omtalt som: ”det tidligere ”Klingenberg er
det ældste af Kristiania Forlystelsessteder og
nævnes allerede Aar 1700.” Området
lå mellom fire gater: Filosofgangen, Bakke-,
Klingenberg- og Stortingsgaten, og bestod av, i
følge adresseboken: ”en stilfuld Restau-
rantbygning, et Friluftstheater, endvidere: Cirkus,
der bortleies dels til Varieté, dels til
Circusselskaber, samt en Theaterbygning.” I
følge tidsskriftet "Tobias"
tidsskriv for arkiv og oslohistorie nr 1-2 2005,
hadde Sirkusbygningen på 1890-tallet 2600
sitteplasser pluss konge- losje! Forlystelsestedet
hadde stor have og friluftsteater. Det var på
dette stedet at det ble vist de siste innovasjoner
enten det var fonografen i1877, Kinetoskopet i1888
eller røntgenstrålerne som ble oppfunnet i
1895 og omtalt som ”Professor Røntgens
X-Straaler, Videnskabens nyeste Triumf”. Disse
skal ha blitt vist, i følge tidsskriftet
"Tobias" tidsskriv for arkiv og oslohistorie nr 1-2
2005,, som forestilling samme dag
som den første offentlige filmvisning forgikk
på "Circus Varieté" i "Christiania Tivoli". I
følge Sigurd
Evensmo - "Det store tivoli.
Film og kino i Norge gjennom 70 år"
så åpnet "Christiana Tivoli" i
1877 og var sentrum for fornøyelseslivet i
byen. Her ble det vist illuminerte folkefester,
teater- og artistprogrammer av på flere scener,
samt populærkonserter. Den store, runde
Circusbygningen ble reist i 1891. Det var her byen
fikk sitt nye, populære innslag, "Circus
Varieté". I sin bok "Det
store tivoli" skriver Sigurd Evensmo at
"Cirkus Verdensteater" ble
oppført i 1908 og videre: "...kinoen som hadde sikret seg
arenaen med den sterkestes rett og tok over da
Cirhus Varieté ble nedlagt."
I
følge en annonse for "Circus
Varieté" i "Aftenposten" aften torsdag
21.03.1895 referer
annonsen til flere aviser som omtaler
åpningen den våren. Jeg tar her med et
utdrag av annonsen for å vise hvilken omtale
"Circus Varieté" fikk
på den tiden.
I følge annonsen skrev "Dagbladet" bl.a. "Tivoli lykkedes det
at faa Aabningen af Circus Varieté gjort
til en Begivenhed." "Aftenposten" skrev: "Tivolis
Varieté aabnedes iaftes i Circus for
adeles overfyldt Hus og under Jubel." "Orabladet" berettet at:
"Kristiania
Tivoli aabnede igaaraftes i Circus og en
Varieté under stor Tilstrømning af
Mennesker. Hvad Tivoli dennegang særlig
synes at have valgt til Specialitet, er
pragtfuldt Udstyr, - Øinenes Forlystelse
gjennem brillante Dragter, Decorationer og
Lysvirkninger." "Morgenposten" skrev at:
"Circus
Varieté aabnedes atter Fredag. Det store
Rum var besat til sidste Plads og der var Jubel
og megen Glæde over Gjensynet af de gamle
haller." DEN
FØRSTE OFFENTLIGE FILMFREMVISNINGEN ANDRE
PÅSKEDAG MANDAG 06.04.1896 "Kun i Paris og
Christiania - CINEMATOGRAFEN (Bioskop)." Pressen var på plass under denne store begivenheten og det var ikke tvil om hva som var kveldens store opplevelse. I følge Sigurd Evensmo - "Det store tivoli" skal "Aftenposten" den 08.04.1896 ha skrevet at: "Circus Varieté byder nu paa et nyt Program, der stadig trækker fuldt Hus. Det interessanteste er "Cinematografen", der paa en særdeles underholdende Maade ved en i lynsnar Række paa hinanden følgende Fotografier giver et formeligt levende Billede af Dans, Gymnastik, Brydekamp, Jonglørkunster etc. Den Filmren, som den uophørlige Vexlen af Billeder selvfølgelig bevirker, er noget forstyrrende for Synet, men ellers er Experimentet brillant, og det lønnes da ogsaa efter Fortjeneste med stormende bifald."" En annen avis som hadde dekket denne begivenheten, var "Dagbladet" som observerte at: "Folk sad som slaaende af den megen Lighed med levende Mennesker. Enkelte troede endog, at der var Personer bag Lysskjermen, som udførte Bevegelserne. En lidt uheldig Vibration fortalte dog, at den var kunstig frembragt". I en annen artikkel skrev "Dagbladet" at: "Vi lever i Overraskelsens Tid. Hvem ved, om vi ikke om kort Tid oplever at se og høre Ting, som vi troede var Eventyr fra Tusind og en Nat! Skal der paa Fotografiens Omraade fortsættes med Opdagelser, vil dette lede til en hel Omvæltning. Vi har X-Straalene, Momentfotografier; tilbage er Farvefotografier. Skal vi i dette "fin de siècle` se saadanne?"". Ingen av de to avisene nevner noe om at Bioskop-fremvisningen ble akkompagnert av musikk fra orkester. Men allerede til Berlin-premièren hadde Max Skladnowsky fått komponert ni små musikkstykker, og jeg regner med at Circus-orkesteret spilte disse musikkstykkene mens filmene ble vist.
"Italiensk Bondedans
udføres af 2 børn. 2. Komisk Reck v.
Brødr. Milton. Mr Delevare m. sin boxende
Kænguruh. 4. Mr. Petras, Jonglør. 5.
Akrobatisk Potpourri (8 Personer). 6. Kammarintzky,
russ. National-Dans (6 Brødre Tscherpanoff).
7. Serpentindans (Mdlle. Aneron). 8. Brydekamp
mellem Greiner & Sandon. 9. Apoteose
(Brødrene Skladanowsky)." Jeg
har søkt i "Aftenpostens" arkiv, men den
utgaven for 06.04.1896 er foreløpig ikke
tilgjengelig. Det nærmeste jeg fant var fra en
artikkel i "Aftenposten" aften mandag 10.02.1959. Her
gjengir de annonsen som stod i "Aftenposten" aften
lørdag 25.04.1896. Jeg antar at den er den
samme som den som stod i avisen den 06.04.1896. Pga
dårlig gjengivelse er jeg ikke helt sikker
på det som står der, se billede på
høyre og venstre side, men jeg antar at det
står: "Italiensk Bondedans X Brødr. Milton, komisk Reck X Mr Delevare med sin boxende Kænguruh X Mr. Petras, Jonglør X Akrobatisk Potpourri, 8 Personer X Russ. National-Dans, 6 Brødr. Tscherpanoff X Brydekamp mellem Greiner & Sandow X Apoteose." Dette var det samme programmet som ble vist i Berlin. Filmprogrammet der bestod av ni korte filmer som hver varte under et minutt. Programmet bestod av følge korte filmsekvenser med de førende kjente artister og varieté-artister, "Italienischer Bauerntanz" (1895) med barnegruppen Ploetz-Larella, (se bilde nr 1 under), "Komisches Reck" (1895) med Milton Brothers, "Das boxende Känguruh" (1895) med Mr. Delaware, (se bilde nr 2 under), "Der Jongleur" (1895) med Paul Petras, "Akrobatisches Potpourri" (1895) med turnerfamilien Grunato, den russiske nasjonaldansen "Kamarinskaja" (1895) med de tre brødrene Tscherpanoff, (se bilde nr 3 under) "Serpentintänzerin" (1895) med Mademoiselle Ancion, "Ringkampf" (1895) med Greiner og Sandow (se bilde nr 4 under) og "Apotheose" (1895). Til filmene spilte et orkester ni korte musikkstykker som var satt sammen fra populære musikkstykker fra Johann Strauß () til John Philipp Sousa ().
"Endvidere Optræden af en
Række nye Artister, ankomne fra Newyork,
Marsielle, Wien og Kjøbenhavn." Sammenligner
man det andre som stod på programmet med det de
tyske brødrene Max Skladanowsky og Emil
Skladanowsky viste, så er det tydelig at
at det første filmprogrammet i sitt innhold var
lagt tett opp til vanlig varietéunderholdning.
I følge Sigurd Evensmo - "Det store tivoli"
så fikk filmen fra første stund en
bevisst og sterk tilknytning til tivoli, et bånd
som skulle holde seg lenge. Onsdag
08.04.1896 skrev "Aftenposten" den første
filmanmeldelsen i Norge. Der skriver de at: "Circus Varieté byder nu
paa et nyt Program, der stadig trækker fuldt
us. Det interessanteste er "Cinematografen", der paa
en særdeles underholdende Maade ved en i
lynsnar Række paa hindanden følgende
Fotografier giver et formeligt levende Billede af
Dans Gymnastik, Brydekamp, Jonglørkunstner
etc. Den Flimren, som den uophørlige Vexlen
af Billeder selvfølgelig bevirker, er noget
forstyrrende for synet, men ellers er Experimentet
brilliant, og det lønnes da ogsaa efter
Fortjeneste med stormende bifald."
Tre
uker efter den første forestillingen ble
det, i
følge Sigurd Evensmo -
"Det store tivoli. Film og kino i
Norge gjennom 70 år",
nevnt følgende
i annonser: "Christiania var den
2den By i Europa, der bargte denne sensationelle
opfindelse - nu er den kommen til London, hvor
den hver aften bringer udsolgte Hus til 5
Theatre!" Efter å ha vært i Norge fortsatte brødrene Skladanowsky turnéen til Danmark og Sverige. I et jubileumsskrift for kinoene i Fredrikstad skal det, i følge Sigurd Evensmo - "Det store tivoli. Film og kino i Norge gjennom 70 år", skal det i 1896 blitt vist levende billeder i byen og da i et telt i "Gjersøhaven" i Storgaten. Da det var en tysker som skal ha vist filmene så antar jeg at det må ha vært Skladanowsky som hadde vist sitt program fra "Circus Varieté". OMREISENDE
FILMFREMVISNING I 1898 ble de første filmopptakene vi kjenner til fra Norge gjort i Bergen, i forbindelse med "Landutstillingen" i 1898 og i 1899 ble det vist originalopptak fra hovedstaden og omegnen på "Circus Varieté" i "Tivoli". Alle disse opptakene ble gjort av omreisende kinomaskinister, som leide seg inn i ledige lokaler hvor de kom og viste sine medbrakte filmer. Denne omreisende perioden skulle frem til 1904 bli den eneste formen for filmfremvisning. I 1898 ble det også, i følge Sigurd Evensmo - "Det store tivoli. Film og kino i Norge gjennom 70 år", vist filmer i Drammen, Skien, Bergen og Tromsø.
"...skal jeg hertil knytte den bemærkning, at jeg, der siden 1898 har drevet biografvirksomhed, herunder startet 26 teatre i provinsen, Kosmorama på Østergade, Royalbiografen på Vesterbrogade og senest Paladsteatret..." I følge "Kinoens mørke og fjernsynets lys" og Sigurd Evensmo - "Det store tivoli. Film og kino i Norge gjennom 70 år" besøkte han i 1899 både Chrisitania og Drammen og han skal ha hatt stor filmsuksess i Norge. I bøkene antydes det at det var denne suksessen som førte til at han et par år senere kunne åpne en fast kino i København. Høsten
1899
foreviste
Fernander (??-??) og Halseth (??-??)
film hos "Brødrene
Hals" i Christiania. En
annen utlanding var tyskeren Paul Kräusslich
(??.1862-??) var, i følge "Wikipedia", en
viktig kulturperson for distrikts-Norge med sin
filmopptak og fremvisninger. Omring på slutten
av 1880-tallet skal han reist rundt i landet og viste
frem film. I
følge Sigurd Evensmo -
"Det store tivoli. Film og kino i
Norge gjennom 70 år",
skal ha fulgt fiskerflåten langs kysten og
gitt forestillinger langs Nord-Norge. Han
skal ha filmet fisket i Lofoten. I Tromsø
skal han i augsut 1900 ha vist opptak fra
"Boerkrigen", og de følgende somrene skal han
også ha vist reportasjer fra Nord-Norge. I 1901
skal han ha vist opptak av en russisk
isbryterekspedisjon som hadde vært innom
Tromsø, og i 1902 viste han billeder fra
"Ofotbanen". I Vaedø viste han levende billeder
i 1904 og det var han som i 1911 åpnet "Bio"
byens første faste kino. Fredag
22.06.1906 filmet Paul Kräusslich
kroningen av kong
Haakon VII () og dronning Maud () i Nidarosdomen i
Trondhjem og allerde efter tre timer skal han ha vist
frem filmen. I følge "Wikipedia" skal han i
1908 ha vist filmen for kongefamilien mens de bodde
på Stiftsgården. Jeg har ikke sett filmen,
men hjemmsiden til "Kongehuset"
har beskrevet hendelsen. I
følge Leslie Wood "Eventyret om
filmen", norsk oversettelse av Bernt A. Nissen
1937 skal det i de første årene ha blitt
til annet enn tilfeldige og ambulerende forestillinger
noen steder i Norge. Det var forsatt vanskelig å
etablere kinoer og publikum ble fort lei de
første filmene. Efter at den første
nyhetsinteressen for det nye mediet hadde lagt seg var
det tydelige at publikum ikke lenger lot seg lokke til
kinoer med de primitive og enkle filmene. Det var
først efter århundredeskiftet at det ble
skapt større interesse rundt filmen. Men
årsaken til at Utkant-Norge fikk se levende
billeder ganske tidlig i filmens historie var, i
følge Sigurd Evensmo -
"Det store tivoli. Film og kino i
Norge gjennom 70 år",
delvis utviklingen i Sverige. Som nevnt over
så dabbet filminteressen efter de par
første årene, noe som også
gjaldt i Sverige. Det førte til at bl.a.
svensken Bernhar Forssberg () tok med sitt
fimutstyr i 1901 og besøkte først
Norrland, Findland og til slutt Nord-Norge. DEt
var en reiserute på tilsammen 6 000
km. I Nord-Norge besøkte han
TRomsø, Hammerfest og Narvik I
følge Sigurd
Evensmo - "Det store tivoli.
Film og kino i Norge gjennom 70 år"
førte ikke suksessen for de levende billeder i
"Tivolihaven" våren 1896 til at
denne nye underholdning ble etablert som en egen
underholdningsbransje. Mens både
København og Stockholm kom i gang med spredte
forsøk med etablering av "kinematograftheatre"
i 1897, gikk det hele åtte år før
Christiania fikk Norges første kino.
Situasjonen for Norge var, i følge Bengt Idestam-Almquist -
"När filmen kom til Sverige", et
gjennomgående trekk i mange land. Når den
første filminteressen i 1896-1897 for en tid
dabbet kraftig av, dels på grunn av den
manglende tilgangen på nye filmer, dels fordi
fremvisningen virket altfor mangelfull når den
ikke lenger basere seg på nyhetssensasjonen om
en ny teknikk og en nysgjerrighet hos publikum. I
følge Sigurd
Evensmo - "Det store tivoli.
Film og kino i Norge gjennom 70 år"
var den situasjonen i Norge at oppgangstiden ble
avløst av en økonomisk krise fra
århundreskifte. Denne krisen førte til at
det i Christiania var det mange tusen som ble
arbeidsløse. De levende billedene ble dermed
foreløpig bare en sporadisk folkeunderholdning.
FILMSITUASJONEN 1896 - 1904 Frem
til 1898 var programmene fortsattt preget av filmer
som hadde enkle kameraeksperimenter og det var
på den tiden at "filmavisen" kom til verden. I
følge Sigurd
Evensmo - "Det store tivoli.
Film og kino i Norge gjennom 70 år"
var det fra 1898 at det ble tatt opp reportasjefilmer
fra virkelige hendelser som bl.a. fra "den spansk-amerikanske
krigen", en krig som pågikk i
perioden 25.04.1898 - 10.12.1898, og fra januar 1900
ble det vist filmer fra "boerkrigen",
en krig som pågikk i perioden ca 1898 - 1902.
Disse nyhetsfilmene påvirket programmet til "Circus Varieté" og
snart hadde de et helt program bestående av "Nyt
fra Krgsskuepladsen". Ved siden av de internasjonale
filmene så hadde "filmavisen" fra starten av et
innslag av lokalreportasjer, de første filmene
som var tatt opp på norsk jord. Torsdag
26.01.1899 startet "Pressens Tivoliuge" som
åpnet med en stor forestilling i "Circus Varieté".
Jeg har ikke funnet ut mer informasjon om dette
bortsett fra at Henrik Ibsen () var blant de som var
invitert og i "Henrik Ibsens skrifter" nevnes to brev. "Mottaker: KOMITEEN FOR
PRESSENS TIVOLIUGE Til: UKJENTE
MOTTAGERE [12. januar 1899] Et
innslag i dette programmet skal, i følge
Sigurd Evensmo
- "Det store tivoli.
Film og kino i Norge gjennom 70 år",
ha vært "ORIGINALKINEMATOGRAF
med billeder fra Kristiania og Omeng.". Et år senere, dvs fredag
09.02.1900 hadde norsk reportasjeopptak fått
en hedersplass i programmet, "FRA HOLMEKOLRENDET,
levende Fotografier tagne af Fotograf Hilfling
Rasmussen () og Etablissmentets Biomotograph!".
Det skal her nevnes at Frederik Hilfling-Rasmussen
(14.10.1869-27.12.1941) var, i følge
"Wikipedia" født i Brenderup, Denmark
og og emigrerte til Norge i 1896 og i 1898 skal
han ha startet sitt eget fotostudio. I
følge "Store Norske Leksikon, regnet som en
av de store personlighetene innen norsk fotografi
i perioden rundt 1900 og frem til den annen
verdenskrig. Han ble betraktet både som en
av landets fremste portrettfotografer og skal ha
vært pioner og pådriver i organisering
av faget og fagutdannelsen. Men i forbindelse med
sin filming fra Holmekollrennet i 1899 så
skal det i følge "Aftenposten" ikke ha
gått så bra da han hadde været
imot seg. Avisen skrev, i
følge Sigurd
Evensmo - "Det store tivoli.
Film og kino i Norge gjennom 70 år",
at: "Gaardagens store Nummer var et kinematografisk Billede ag Hoprendet i Holmekolbakken. Dæsverre faldt det ikke videre heldigt ud. Man saa en Del forvirrede Skikkelser, der dumpede ud i Luften og forsvant i Taagerne. Det var det hele!" KINEMATOGRAF-THEATRET
"Kinematograf faar vi nu som en fast Institution her i Byen. Hr. Schuback har nemlig arrangert et praktisk og hyggeligt lidet Kinematograftheater i Stortingsgaten. I Salonen er der Plads til 130 Mennesker, og de, som kommer midt under en Forestilling, kan, medens de oppebier den næste, kige i Dagens Aviser, som er udlagt i de to hyggelge Venteværelser. Endel Indbudnehavde Lørdag Anledning til at se nogle af Billederne, som dels var af alvorligt Indhold dels humoristiske og visstnok kan gjøre Regning paa at interessere baade store og smaa. Programmet vil fornyes hver Uge, og man haaber at skaffe mange interessante Billedeer. forestillingerne vil ledsages af Pianospil, som skal sætte Publikum i den rette Stemning. Kinematografapparatet, som er fra Pathé Frères i Paris, er konstruert efter de nyeste Principer og drives af en liden elektrisk Motor. Naar Theatret er i god Gjænge, vil Eieren skaffe sig et eget Kinematografkamera og bringe Billeder fra Livet i Christiania og Omeng. Entréen bliver meget lav." Dette "praktiske og hyggelige Kinematograftheater" lå i annen etasje, med inngang fra Stortingsgaten. De svenske eierne lovet å skifte program hver uke og å by på: "Billeder som dels af alvorligt Indhold, dels humoristiske og visstnok kan gjøre Regning paa at interessere baade store og smaa". Til forestillingene ville det være pianoakkompagnement, og billettprisene skulle holdes meget lave, 25 øre for voksne og 15 øre for barn. Dette var meget lave billettpriser sammenlignet med prisene under brødrene Skladanowskys forestillinger på "Circus Varietéen" i "Tivoli". Der var prisene på billettene 1 krone i parkett. Denne laven billettprisen hos "Kinematograf-Theatret" førte selvfølgelig til stor tilstrømning av publikum og årsomsetningen er blitt anslått til mellom 70 og 80 000 kr. Filmfremviseren som svenskene brukte var en av datidens mest anerkjente, fra Pathé Frères i Paris, drevet av en elektrisk motor. "AB Svenska Kinematografen" hadde også større fremtidsplaner enn bare å vise film: "Naar Theatret er i god Gjenge, vil Eieren skaffe sig et eget Kinematografkamera og bringe Billeder fra Livet i Christiania og Omegn." HUGO
HERMANSEN ETABLERINGER AV KINEMATOGRAFER
I
følge Sigurd
Evensmo - "Det store tivoli.
Film og kino i Norge gjennom 70 år"
skal ikke åpningen av den første faste
kinoen ha ført til noen oppmerksomhet hos
pressen. I avisene skal det bare ha vært noen
få og beskjedne annonser om at "Kinematograf-Theatret" åpnet
med "levende Billeder"
og "Nyeste Billeder",
samt at forestillingene ville vare fra kl. 17:00 til
kl. 22:00 alle dager og dessuten fra kl. 13:00
til kl. 15:00 på søndager. Sigurd Evensmo
hevder i sin bok at
billettprisen var 25 øre for voksne og 15
øre for barn og ikke 10
øre for barn som Leslie
Wood hevder i sin bok "Eventyret om filmen". Men åpning av "Kinematograf-Theatret" vakte ikke oppmerksomhet blant journalistene og det var, i følge Sigurd Evensmo - "Det store tivoli. Film og kino i Norge gjennom 70 år", tydelig at det ikke ble lagt mer vekt på denne nye, faste kinoen enn bl.a. på de tilfeldige forestillingene som høsten 1904 ble vist i "Turnhallen", hvor "Frelsesarmeens Kinematograf" viste film. Årsaken til denne manglene interessen hos norske aviser var nok at de levende bilder som et teknisk fenomen nå var åtte år gammel, mens filmprogrammene ikke hadde utviklet seg så mye i løpet av disse årene til å vekke en fortsatt interesse. I begynnelsen var den økonomiske gevinsten ved driften av kinoen heller mager da de i de første par dagene bare finn inn 16 kr til 18 kr i kassen, men da bruttoinntekten den første søndagen kom opp i 60 kr ble de klar over at denne kinodriften ville gå. I følge Sigurd Evensmo - "Det store tivoli. Film og kino i Norge gjennom 70 år" tilsvarte denne summen omtrent en månedslønn for vanlige arbeidere på den tiden. Efter hvert ble kinodriften så god forretning at den hadde en bruttoomsetning på mellom 70 000 kr og 80 000 kr om året. Efter ca et halvt års forløp kunne "Norsk Kinematograf Aktieselskab" åpne sin kino nr. to i Akersgaten 16, og ikke lenge efter etablerte de den tredje kinoen, "Olympia Kinematograf" i Storgaten.
Hugo Hermansen tjente i denne perioden så godt på kinodriften at selskapet allerede i 1907 kunne utvide aksjekapitalen til 150 000 kr. I løpet av et par år hadde "Norsk Kinematograf Aktieselskab" etablert 26 kinoer. da foruten kinoer i Oslo omfattet det to kinoer i Bergen, to i Stavanger og én i Drammen, Kristiansand, Skien, Egersund, Halden, Fredrikstad, Sarpsborg, Tistedalen, Moss og Hamar. Kinoen i Sarpsborg ble etablert i 1906 og, i følge Sigurd Evensmo - "Det store tivoli. Film og kino i Norge gjennom 70 år", ble det ganske raskt etablert tre kinoer til. Filmen hadde nå fått en fast og sikker plass i byens forlystelsesliv, og "Norsk Kinematograf Aktieselskab" kunne i 1908 vise filmer på 43 kinematografer i landet, og selskapet reklamerte med at det bare på et år ble vist frem 1 400 km med film. I en reklamenotis fra 1908 het det da også, i følge Leslie Wood "Eventyret om filmen", norsk oversettelse av Bernt A. Nissen 1937, uten at det blir nevnt når og hvor dette reklamenotiset ble trykt: "Senere er en hurtig Udviling foregaaet saa at sige for det store Publikums Øine. Lokalerne i Stortingsgaden 12 utvidedes og smykkedes af vore bedste Dekorationsmalere. Selv Teatersalen roses af alle for at være meget vakker; op til denne støder tre rummelige Venteværelser, et Læseværelse, Telefonrum o. s. v., alt elegant udstyret. I samme Gaard har selskabet nu Kontorer, Filmslager, Fotografisk Atelier, Filmfabrik, Reparationsverksted, Farvelægningsanstalt m. v. Fra den beskedne Begyndelse med 7 Funktionærer har Selskabet i disse fire Aar udviklet sig saadan, at det gir fast Beskjætigelse for 235 Mennesker."
"GÖTEBORGS KINEMATOGRAF, KUNGSGATAN 15, ÄR FRÄMST. Redan i Söndags visade Göteborgs Kinematograf norske kungens ankomst till Kristiania. ALLTSÅ FÖRST. Göteborgs Kinematograf var den enda som lyckats få en af sina fotografer ombord å ångaren Heimdal, som mottog norske kungen. ALLTSÅ PÅPASSLIGAST. Göteborgs Kinematograf opererade med tre kameror, hvilket ingen annan firma oss veterligt hade. ALLTSÅ STÖRST. Göteborgs Kinematograf bjuder på ting från mottagningen, som ingen annan har. Alltså fullständigast. ALLTSÅ BÄST. I dag, Onsdag, fullständig serie från KONUNG HAAKONS mottagning i Kristiania d. 25 Nov. GÖTEBORGS KINEMATOGRAF, Kungsgatan 15, ÄR FRÄMST." Andre aktører den dagen var, i følge Sigurd Evensmo - "Det store tivoli. Film og kino i Norge gjennom 70 år", den senere kjente pressefotografen Skarpmoen (??-??) som hadde stilt seg opp på Vippetangen for ¨fotografere, og ved Gand hadde den daværende kinoeier i Larvik, Haagaas (??-??) tatt oppstilling med sitt kamera, og efter opptaket skal han ha fraktet filmen til Larvik, fremkalt den og vist den der kl 21:00 samme kveld. Men ved siden av å filme de kongelig, inviterte han også de kongelige til filmforestillinger på "Kinematograf-Theatret", og ved et av de besøkene passet han på å gjøre filmopptak av ankomsten. Disse opptakene fikk han fremkalt med en gang under forestillingen slik at de kunne vises som siste innslag i programmet, bare en time efter at den var tatt. Dette ble ansett som en særdeles stor presentasjon dengang. Ved siden av at de kongeliges besøk ga Hugo Hermansen ekstra omtale ved å utnytte de kongeliges nærvær i annonser for kinoen, var også besøkene med på å styrke kinoenes prestisje. Han brukte også de kongelige i sin reklame og i et reklameblad, og i følge Leslie Wood "Eventyret om filmen", norsk oversettelse av Bernt A. Nissen 1937, uten at det blir nevnt når og hvor dette reklamenotiset ble trykt, stod det følgende:
"Følgende fyrstelige Personer
Dette reklamebladet kan virke
nærmest overveldende, men det skal her nevnes
at, i følge Leslie Wood
"Eventyret om filmen", norsk oversettelse av Bernt
A. Nissen 1937, ble det en gang holdt en
separatforestilling på "Kinematograf-Theatret" i
Stortingsgaten 12, hvor blant de fremmøtte var
storfyrste Alexander
() og hans hustru Xenia
(), tsarens søster og det norske kongeparet. KRONINGSFERDEN I 1906 Resultater
fra kroningsferden var at det ble laget en rekke
kortfilmer fra denne hendelsen. Jeg har funnet
følgende filmer på "IMDb" hjemmeside: "Kroningen
i Trondhjem" ( med alternativ tittel: "Kong
Haakons Kroning i Trondhjem")
(1906) ble filmet av "Nordisk Films Kompagni"
og var en dansk film. Peter Elfelt
(01.01.1866 - 18.02.1931) filmet de to
filmene "Kongen og Dronningen kører
til og fra Kroningen i Trondhjems Domkirke. den 22,
juni 1906" (1906) og "Kong
Haakon og Dronning Mauds Indtog i Trondhjem"
(1906) I
følge Sigurd
Evensmo - "Det store tivoli.
Film og kino i Norge gjennom 70 år" Erling Eriksen
(??-??), som på den tiden var en av Hugo Hermansens
medarbeidere, i 1915 ha fortalt følgende om
denne tiden: "Vi hadde 20 minutters
forestillinger, og folk stod i kø opover
trappene. Da vi fikk "slagere" som
Kroningsfærden, var folk elleville av
henrykkelse over kinematografens vidundere, og for
en ustanselig strøm kjørte vi
programmet på det mulige antal minutter. Det
er vel faa films som i forhold til sin længde
har indbragt saa meget." I
følge Sigurd
Evensmo - "Det store tivoli.
Film og kino i Norge gjennom 70 år"
skal det allerede på den tiden ha utviklet seg
en tøff konkurranse mellom filmreporterne og
skal ha brukte ganske tøffe metoder overfor
hverandre. En svensk fotograf som den dagen filmet
kong Haakon, skal ha fortalt at enkelte fotografer
hadde leiet in løsgjengere for å hindre
kollegaer i sitt filmarbeide. Det kunne f.eks.
være å sparke over ende kamerastativet til
fotografen når han hadde kongen i "skuddlinjen".
Hugo
Hermansen skal, i
følge Sigurd
Evensmo - "Det store tivoli.
Film og kino i Norge gjennom 70 år", ha
forstått hva de konglige kunne bety for kinoens
renommeé på lengre sikt og i et notis han
senere rykket inn i et reklameblad skrev han
følgende: "Følgende fyrstelige
Personer har overværet Norsk Kinematograf
Aktieselskabs Forestillinger i Stortingsgaden 12: H.
M. Dronning Alexandra af England, H. M. Kong Haakon af
Norge, H. K. H. Prinsesse Victoria af England. Desuden
har Norsk
Kinematograf Aktieselskab ved en særlig Forestilling
i Berlin forevist levende Billeder fra Norge for H.
K. H. Kronprinsen af Tyskland samt 30 tyske fyster.
Kronprinsen udtalte sin store Tilfredshed med de
interessante Billeder. Vort Selskab har den
Glæde at se det norske Kongepar som sine
stadige Gjæster i Stortingsgaden 12." Nå
stemte det ikke at de kongelige fra Europa og Russland
stadig gikk på på "Kinematograf-Theatret", og sannheten var, i
følge Sigurd
Evensmo - "Det store tivoli.
Film og kino i Norge gjennom 70 år", nok den at det ble arrangert en
enkelt spesialforestilling for kongeparet og detes
utenlandske gjester. I
følge nettstedet "Mediemøter" skal
filmene om kongen, og ikke minst de kongelige som besøkte
filmforestillingen på "Kinematograf-Theatret", ha
vært med på å gi filmmediet
høy status i starten. Men
på sikt skal denne utviklingen ha gått i
motsatt retning da filmmediet mistet gradvis anseelse
blant samfunnseliten. Filmen ble efter hvert heller et
populært medium blant arbeiderklassen, en gruppe
som hadde behov for lett underholdning efter lange og
harde arbeidsdager. "Norsk Kinematograf AS" fortsatte å produsere aktualitetsfilm, korte reportasjefilmer fra hele landet. Disse filmene fra Norge var svært populære, men selv om det ble produsert en del norske filmer bestod kinoprogrammet hovedsakelige av importert film. I første rekke var disse innkjøpt gjennom forbindelser i København og filmene kom nok i første rekke fra Frankrike, datidens største produksjonsland, men også amerikansk, engelsk, italiensk og tysk film var også representert. Det skal her legges til at i de tidlige årene var hver film sjelden over 30 meter lang, med en spilletid på et par minutter. Forestillingene var satt sammen av en rekke slike "Billeder" og varte en halvtime. Forestillingene startet kl 17:00 og gikk frem til kl 22:00. Senere ble både filmene og forestillingene lengre, men kinoens åpningstider har holdt seg helt frem til våre dager. "Kinematograf-Theatret" ekspanderte raskt under Hugo Hermansens ledelse og i 1908 ledet selskapet film til 43 av landets snaut 150 kinoer. Av disse kinoene eide "Kinematograf-Theatret" 28 av disse kinoene og i disse tider var Hugo Hermansen i ferd med å bygge opp et kinoimperium. Men det var også noe annet som skjedde i denne perioden Hugo Hermansen også tok initiativ til en spillefilm. FISKERLIVETS
FARER, ET DRAMA PAA HAVET Filmen ble, i følge Ottar Gladtvet selvbiografi "Filmkameraen går!", produsert av Hugo Hermansen. I følge "Norsk filmografi 1908-1979" er filmen blitt oppført med årstallet 1908 mens "IMDb" har oppført 1907. Det man vet er at det var den svenske fotografen Julius Jaenzon (08.07.1885-17.02.1961) som stod bak kameraet. Det interessante her er at han debuterte først i Sverige som fotograf i 1911 med "Opiumhålan" (1911) med regi av Eric Malmberg (08.02.1888-06.04.1951). Jeg vil derfor anta at han på tidspunktet var en ukjent fotograf. ”Fiskerlivets Farer. Et Drama paa Havet” (1908) ble spilt inn av "Norsk Kinematograf A/S" og filmen ble spilt inn ved Skarpsno. I følge Ottar Gladtvets selvbiografi "Filmkameraen går!" ble filmen spilt inn på: "Frognerkilens speilblanke vannflate hvor Oscarhall speiler sitt slanke tårn". (Bildet til høyre viser Hugo Hermansen og Julius Jaenzon fra en annen innspilling og er tatt omkring 1910). Filmen er 150 meter lang og i følge "IMDb" er spilletiden på fire minutter, en fransk hjemmeside oppgir fem minutter og "Wikipedia" oppgir seks minutter. Man vet ikke hvem som spilt rollen som fiskeren, men I følge Ottar Gladtvet selvbiografi "Filmkameraen går!" var det en ung teatermaler med pålimt løsskjegg som spilte rollen. Alma Lund (??.1854-??.1932) spilte fiskerens kone og i følge Ottar Gladtvets selvbiografi "Filmkameraen går!" var hun korinspektrise ved "Nationaltheatret". Alma Lund født i Finland og i følge "Wikipedia" var hun ansatt ved operaen i Helsingfors og da hun flyttet til Norge så ble hun ansatt ved Den Nationale Scene i Bergen. Senere reiste hun, og flere bergenske skuespillere, til det nye Nationaltheatret i Christiania, da dette åpnet i 1899. Her sang hun i teatrets kor, en besetning som også var faste statister, samt at hun hadde en del småroller og sangroller. Henry Hagerup (??-??) hadde rollen som fiskerens sønn. I følge Ottar Gladtvets selvbiografi "Filmkameraen går!" var han en ung gutt som filmselskapet traff på gaten. Han ble senere revyartist og maler. Som betaling fikk han fem kroner for rollen og de to andre fikk hver 10 kroner for sine roller. Slik jeg forstår "www.dinfilm.no" var dette den eneste filmen de medvirket i, og i følge Ottar Gladtvet er det påstått at filmen kostet 80 kroner å lage. I følge Leslie Wood "Eventyret om filmen", norsk oversettelse av Bernt A. Nissen 1937 skal den ha kostet 100 kroner og skal ha blitt vist over hele Norden. Originalfilmen er gått tapt, men i følge "Wikipedia" ble filmen spilt inn på ny i 1954 efter initiativ fra Oslos kinodirektør Kristoffer Aamodt () hvor han også spilte den ene rollen i rekonstruksjonen. Regissøren Edith Carlmar (15.11.1911-17.03.2003) hadde den andre rollen. Filmen
handler
om
fiskeren
og
hans sønn som ligger ute på "havet" og
fisker. Det ville havet er i virkeligheten en
speilblank Frognerkilen i Christiania. Plutselig
faller sønnen overbord og efter store
anstrengelser får faren ham ombord igjen. Men
det er for sent da gutten er død. Guttens mor,
som har sett ulykken fra strandbredden, løper
fortvilet frem og tilbake og vrir sine hender. En
innklipt tekst "DØD"
forteller tydelig at gutten er død. Det
var,
i følge A. H. Heltberg "Norsk
film gjennom 35 år",
firmaet "Norsk Kinematograf as" som tok opp
filmen. Den
26.03.1932 hadde "Aftenposten" en større
artikkel i "A Magasinet" nr 13 "Et norsk film
jubileum. Gjennem 25 år fra "Et drama på
havet" til storfilmen av 1932." Der beskrev de
innholdet i filmen: "Men tilbake til
begynnelsen, og det var det rystende skuespill "Et
drama på havet". Mot den uhyggelige og dystre
bakgrunn som Frognerkilens speilblanke og solglitrende
vann gav tilskueren, oprukkedes det nervepirrende
drama. Fiskeren er dratt ut på
sitt hårde og farefulle arbeide.
Fiskerbåten er langt til havs - det er bare
såvidt man kan skimte Oscarshalls silhouett i
bakgrunnen. Uforferdet kaster fiskeren og hans
sønn, en femtenårs gutt, ut garnene. Da
plutselig reiser gutten sig, går frem til
rællingen og slår ut med armene. Er han
blitt svimmel - eller der det et nervøst
anfall? Nei, han er et offer for "fiskerlivets
farer" (under denne titel husker forresten flere
eldre kinogjengere filmen), og med et plask
forsvinner han i Frognerkilens grønne dyp. På land har moren
været vidne til det forferdelige drama. Hennes
sorg er fryktelig. Filmen slutter med at den
fortvilde mor kaster sig over sønnens
avsjelede legeme." A. H. Heltberg
beskriver følgene forhistorie til filmen i sin
bok "Norsk film gjennom 35 år", utgave 1943: "En helt ukjent mann kom en
dag opp på direktør Hermansens kontor og
tilbød seg å iscenesette en film som han
hadde fått ideen til. Han forlangte imidlertid
en meget høy pris, nemlig 80 kroner, en
prisHermansen under tvil gikk med på. Filmen ble tatt opp på
Skarpsno, helt improvisert og uten manuskript.
"Regissøren" hadde på forhånd
sikret seg korinspektrise ved Nationaltheatret, fru
Alma lund, til å spille rollen som fiskerens
kone, og den gamle fisker ble spilt av en meget ung
teatermaler som siden reiste til Amerika.
På vegen utover til Skarpsno ble en gutt, som
man tilfeldigvis traff på gaten, engasjert til
å spille fiskerparets sønn. Diss tre
utgjorde hele skuespillerstaben. Honorarene var ikke
fyrstelige, nemlig 10 kroner til hver av
fiskerparet, mens gutten måtte nøye seg
med 5 kroner. Fotograferingen ble foretatt av den
unge, seinere så berømte svenske
filmfotograf, Julus Jaentzon, som inntil 1910
arbeidet noen år her i Norge." I følge et intervju med Julius Jaenzon på 30-tallet gav han følgende beskrivelse av filmens handling: "De medverkande vore tre: fiskaren, hustrun och sonen. Först såg man de tre stående på en brygga. Havet stormade, vågorna vräkte. Männen ville ut och fiska, men hustrun bad bevekande att de skulle låta bli. Hon var minst lika upprörd som havet. Men männen struntade naturligtvis i bönerna, och lade ut. Båten dansade som ett nötskal på vågorna. Männen kämpade för livet. Båten kantrade. Fiskaren kravlade ensoam i land- sonen var druknad. Han föll gråtande i hustruns armar." I følge Leslie Wood "Eventyret om filmen", norsk oversettelse av Bernt A. Nissen, utgave 1937, var handlingen følgende: "Tre mennesker står på en brygge, den gamle fisker, hans kone og deres sønn. Frognerkilen er i opprør og bølgene bryter mot land. De to menn vil ut og fiske, men konen bønnfaller dem om ikke å ro ut. De trosser hennes bønner og legger fra land. Båten danser som et nætteskall på bølgee og de to kjemper for livet. så kullseiler de og den gamle får reddet sig i land på Bygdø. Men sønnen er druknet. Den gamle faller hulkende i sin kones armer. Slutt." Efter åpningen i 1904 av "Kinematograf-Theatret" var det en kraftig utvikling av bransjen og i perioden 1904-1905 dukket det opp kinematografer i de fleste bydeler i Christiania og i slutten av 1904 var det fem kinoer i drift i byen. Hugo Hermansen selskap etablerte kinoer i en langt rekke byer og i 1907 opererte "Norsk Kinematograf Aktieselskab" med en aksjekapital på 150.000 kr og hadde 235 ansatte. Det skal her nevnes at i en periode drev Hugo Hermansen 26 kinoer, i forskjellige byer. Ved siden av kinodriften arbeidet Hugo Hermansen med filmproduksjon, og som tidligere nevnt, knyttet han til seg to svenske fotografer, Charles Magnusson (26.01.1878 - 18.01.1948) og Julius Jaenzon (08.07.1885-17.02.1961). Sistnevnte reiste i flere år omkring i Norge og tok opp lokalreportasjer og landskapsvyer, samt at han også var han på en reportasjereise til USA, noe som økte produksjonen med egenprodusert filmer. Men i 1909, bare 30 år gammel, ble denne energiske mannen rammet av slag, og det betydde slutten på hans lille "kino-imperium". Da han efter lengre tids sykdom kom bena igjen, måtte han oppgi kinodriften. Han fortsatte imidlertid i filmbransjen, med utleivirksomhet og teksting. I 1915 tok han initiativet til dannelsen av "Filmbyråenes Landsforening", og han var med på å starte flere selskaper: importbyrået "Nora Film" sammen med Gustaf Adolf Olsen () i 1917, tekstfabrikk og distribusjonsselskap "A/S Cinema" i 1923 og importbyrået "A/S Triangelfilm" i 1936. Til
slutt
kan man reflektere over hvordan norsk filmhistorie
ville ha utviklet seg hvis Hugo Hermansen ikke
hadde fått slag og hvordan "Norsk Kinematograf A/S"
hadde fått utviklet seg vider fra 1909. Tenk
på hvordan dansk film utviklet seg i Danmark
under Ole Olsen (05.05.1863-05.10.1943) og i
Sverige under Charles Magnusson. Kunne norsk
film ha kommet i samme posisjon som i nabolandene?
Denne refleksjonen ut i fra den erfaringen fra de to
nabolandene som hadde vist at en sterk stilling
på kinosiden og i distribusjon av film til de
mange nye kinoene, dannet også grunnlag for
også å produsere film. ETABLERING AV FASTE KINOER
I NORGE
Her må også nevnes Alma Fahlstrøm og
Johan
Fahlstrøms kino "Verdensspeilet" i
Torggaten 9, som aller først gikk under navnet
"Eldorado variete- og revyteater". Johan Fahlstrøm
solgte senere kinoen og de nye eieren ga kinoen det
prangende navnet "Admiral- Palads". Da
kommunen senere overtok, fikk kinoen tilbake sitt
opprinnelige navn: "Eldorado". Det ble det stadig etablert flere kinoer, "Fata Morgana" som siden flyttet til Tostrupgården og ble til "Grand Kinematograf", "Theatre Amunsant" som var forløperen til "Paladsteatret" på Karl Johan, "Edison" i Storgaten, "Cordial" i Stortingsgaten og "Eldorado" i Torvgaten. Senere gikk "Cirkus Varieté" over til å bli kino under navnet "Cirkus Verdensteater", og det varte ikke lenge før "Fahlstrøms teater" kapitulerte for tidene og ble til "Verdensspeilet". Men tross den raske etableringen av kinoer i Norge, samt de reportasjene som ble spilt inn, kom de første kinematografene, i følge Leslie Wood "Eventyret om filmen", norsk oversettelse av Bernt A. Nissen 1937, helt i begynnelsen av til å leve nesten utelukkende til å basere seg på utenlandsk film. I begynnelsen var det omreisende agenter som besørget leveransen, senere ble filmen distribuert gjennom faste byråer i Christiania. De første byråene var "Norsk Kinematograf Aktieselskab", "Grand Biograf Co.", "Cordinal" og "Nerliens Filmbyrå", der sistnevnte byrå ble disponert av Gunnar Fossberg (). Filmene
på
den
tiden
var
ganske korte slik at det gikk mange filmer på et
program. Disse kortfilmene kunne, i følge Leslie
Wood "Eventyret om filmen", norsk oversettelse
av Bernt A. Nissen 1937, leies for 15 kr til
20 kr per film og som stort sett bestod av
severdigheter og aktualiteter fra utlandet, virkelige
hendelser og rekonstruksjoner av virkelige
begivenheter. FILMPRODUKSJONEN
1905 - 1906 En
kilde til denne utviklingen er en
jubileumsberetning, muligens i "Sarpsborg kommune
kinematografer gjennom 25 år". Jeg er ikke
sikker da Sigurd Evensmo ikke konkret viser til
hvilken kilde han bruker i sin bok "Det store tivoli.
Film og kino i Norge gjennom 70 år", stod det
at: "kinoene ble snart en meget
populær folkeforlystelse i Sarpsborg. Det ble
spilt 4 til 6 korte stykker ved her forestilling,
programmet var gjerne sammensatt av en naturfilm, en
morskapfilm, en dyrefilm, et drama og endelig en Wild
vest film. Det hele varte en halv times tid og kostet
25 øre for voksne go 10 åre for barn, og
lokalene var som oftest fulle. Om søndagen
kunne det være opptil 7 forestillinger på
rad. Særlig begeistring vakte de små,
norske filmene som av og til ble fremvist, som
kongeinntoget i 1905, kroningen i Trondheim 1906, og
norsk naturfilm. På alle disse private
kinoene var det musikkledsagelse til filmen, piano
og undertiden hele orkester. Omreisende artister
opptrådte også ofte med
varieténummere mellom filmene - akrobater,
tryllekunstnere danserinnder osv. - Ikke
særlig høytliggende underholdning." Det
interessante her er at det i programmet ble vist
innslag fra Norge, innslag som, i
følge Sigurd
Evensmo - "Det store tivoli.
Film og kino i Norge gjennom 70 år",også
ble vist på andre kinoer på den tiden. I
begynnelsen skal det utelukkende har dreid som om
korte dokumentariske filmer som skildret aktuelle
begivenheter i Norge, samt filmer fra den norske
naturen. Denne interessen for disse kort filmslagene
fra Norge førte til en økning av
produksjonen av norske dokumentarfilmer. Høsten
1906 reklamerte Johan
Widnes () i Moss med en ekstra attraksjon i
forbindelse med "Kroningsfærden". I
følge Sigurd
Evensmo - "Det store tivoli.
Film og kino i Norge gjennom 70 år"
skal han ha annonsert at: "Den
store konsert-fonograf gjengir personlige taler av
statsminister Michelsen og stortingspresident Berner!"
I
tillegg til kongereportasjene som fikk en sterk
posisjon hos publikum, så ble det i de
første årene tatt opp kortfilmer av
landskaper og bymiljøer. Disse lokale opptaken
ble veldig populære og, i
følge Sigurd
Evensmo - "Det store tivoli.
Film og kino i Norge gjennom 70 år", og da Kristiansand i
1907 åpnet sin andre kino "Fønix"
ble filmprogrammet innledet med "Kristiansandsbilleder
under Musiktiden" (1907?) og "Sommerdag
udenfor Jæderen" (1907?). Senere ble
det på "Fønix" vist en serie
programmer som hadde fellesbenevnelsen "Lær
dit Land at kjende". Den
første filmen het "En Reise gjennem
Sætersdalen" (1907?) og var kombinert med
filmen "Slavindens Kjærlighet",
(en østerlandsk Fyrstes og en Slavindes
Skjæbne) (??). FILMPRODUKSJONEN
1907 - 1910 Danmark hadde sin
første spillefiminnspilling med Peter Elfelts
(01.01.1866 - 18.02.1931) "Henrettelsen"
(1903), en dramatisk film med et sensasjonelt
innhold. Filmens handling er en kvinne som
føres ut gjennom en dør og opp gjennom
en søylegang av en katolsk prest og en
uniformert mann med skjegg. Mens kvinnen, presten og
den uniformerte mannen nærmer seg
bakgrunnen, venter en mann med sylinderhatt i
forgrunnen. Han tar hatten av for de tre og
fører sammen med den uniformerte mannen
kvinnen ut av bildet. presten tørker en
tåre og ser efter de tre. Det
gikk så tre år før "Nordisk
Films Kompagnis" regissør Viggo Larsen
(14.08.1880-06.01.1957) dominerte i perioden 1906 til
utgangen av sesongen 1909 hele produksjonen av
spillefilmer ved "Nordisk Films Kompagni".
Med få unntak var det han som hadde regien for
alle filmene. I løpet av denne perioden
regisserte han 23 filmer og medvirket dessuten i mange
av filmene, hvor han tildelte seg selv
hovedrollene. I Sverige skal Ernest Florman
(Carl Ernest Oliver Florman) (??.1862-??.1952) i
1897 ha regissert filmene "Byrakstugan" (1897) og "Akrobat Med Otur" (1897). I
følge tidsskriftet "Biografägaren" den
01.04.1925 blir "Byrakstugan" (1897)
regnet som den første svenske spillefilm. I
1903 skal han ha regissert "Sköna Helena"
(1903) og i 1906 regisserte Knut Lambert () "Lika
mot Lika" (1906). Høsten 1907 begynte
”Svenska Bio”
å prøve seg på
spillefilmområdet og i 1908 besluttet göteborgselskapet
å drive egen filmprodusjon i et eget
atelje. I perioden 1907 - 1910 ble det produsert en
rekke filmer. Men i Norge ble det ikke laget en enste fiksjonsfilm før i 1911 da Halfdan Nobel Roede (04.11.1877-??.1963) regisserte sin første film "Fattigdommens Forbandelse" (1911), med en lengde på 680 meter. Spørsmålet Sigurd Evensmo stiller i sin bok "Det store tivoli. Film og kino i Norge gjennom 70 år" er hvorfor det gikk omlag fire år fra den første filmen ble regissert i Norge til "Fattigdommens Forbandelse" (1911). Dette i forhold til at både Danmark og Sverige økte sin filmproduksjon kraftig i dette tidsrommet. LYDFILM I
1907
|