Tilbake til forsiden:
www.stumfilm.no
NORSK FILMHISTORIE 1911 - 1919 PIONERTIDEN
KINODRIFTEN
HALFDAN
NOBEL ROEDE
"At han har været og er en
den drivende kraft i Filharmoniske Selskap, at han
var en av filmens første dristige pionerer
her, at han bygget en række efter vore forhold
imponerende kinematografer, at han var været
teater- og kabaretdirektør, at han er
komponist og blandt andet har komponert en
række melodiøse og levedyktige valser,
at han er pianist og kunstelsker, at han er en
uegennyttig, hjælpsom mand og en
velgjører med med meget mere er saa kjendt,
at vi ikke skal komme nærmere ind paa det ved
denne anledning."
Halfdan Nobel Roede regisserte i perioden 1911 - 1912 fire filmer for produksjonsselskapet "Internasjonalt Film Kompagni A/S". Selskapet produserte i løpet av de to årene fem filmer, fire filmer som Halfdan Nobel Roede regisserte og en film som Pehr Qværnstrøm regisserte. Halfdan
Nobel Roedes første film het "Fattigdommens Forbandelse"
(1911), med en lengde på 680 meter, efter et
filmmanus av Victor Mogens ().
Produksjonsselskapet var "Internasjonalt
Film
Kompagni A/S" og filmen ble spilt inn
ved Riis hovedgård i Ris ved Oslo. Filmen hadde
premiere den 06.10.1911 på Kosmorama. I
følge "Wikipedia" gikk ble filmen vist i 12
dager, noe som var en samtidig rekord. Rollene var
besatt av Emmy Worm-Müller
(03.05.1875-23.08.1953), Signe Danning
(25.08.1878-10.02.1980), Hans Hedemark (), Pehr
Qværnstrøm (??-??) og Robert
Sperati (). Filmen handler om streik,
kjærlighet og mord hvor klimakset er et
"sjøslag" i Vika. I følge "Aftenposten" morgen 24.01.1942 i artikkelserien "Norsk filmhistorie" del tre, ble filmen efter datidens forhold betraktet som ganske god, men det er tydelig at den ukjente fotografen hadde gjort en dårlig jobb da "Aftenposten" skriver at den ble delvis ødelagt på grunn av dårlig fotografering. Hans
neste
film "Under Forvandlingens
Lov" (1911) regisserte han sammen med Pehr
Qværnstrøm (09.02.1878-??), som
også hadde en rolle i filmen, og i følge
"IMDb" efter et filmmanus av Peter Lykke-Seest
(26.09.1868-04.02.1948).
Filmen hadde premiere den 06.12.1911. Bak kameraet var
den svenske filmfotografen Henrik Jaenzon
(Henrik Pontus Jaenzon) (01.10.1886-27.04.1957) og var
bror til Julius Jaenzon. Han kom først
i kontakt med film under sitt besøk i
Kristiania og det var her han tok opp sine debutfilmer
og han ble i 1912 ansatt hos "Svenska
Bio" på Lidingö, som han ble
till 1923. Den første filmen han fotograferte i
Sverige var året efter med "Dödsritten under
cirkuskupolen" (Cirkusdrama i 2 akter)
(1912) med regi av Georg af Klercker
(15.12.1877-13.11.1951). I følge "Aftenposten" morgen 24.01.1942 i artikkelserien "Norsk filmhistorie" del tre, så ville ikke Peter Lykke-Seest vedkjenne seg forfatterskapet da filmen var ferdig. I teksten ble den derfor heller angitt som "forfattet av Sølvenskjold Pedersen, fritt efter Ulykke-Seest." Rollene
i
"Under Forvandlingens Lov"
(1911) var besatt av Signe Danning (), Botten
Soot (), Olaf Hanson (), Pehr
Qværnstrøm og Hans Hedermark
(). I følge "IMDb" hadde filmen følgende
rollebesetning: Olaf Hanson () i rollen som
"Arthur", Ingeborg Hauge () som "Francisca", Birger
Widt () medvirket som "Camillo", Signe
Danning () spiller "Julia", Hans Hedemark
() i rollen som "Sanger", Bertha Ræstad
medvirker i rollen som "Danser", Botten Soot
() som " Danser", Hedvig Dietrichson ()
medvirket som "Danser" og Christian Danning ()
i en rolle. I følge "dinfilmside.no" medvirket
følge i filmen Olaf Hanson () i rollen
som "Arthur", Ingeborg Hauge () medvirket som
"Francisca", Birger Widt () spilte "Camillo" ,
Signe Danning () som "Julia", Hans Hedemark
() i rollen som "Sanger", Bertha Ræstad
() var "Danser", Botten Soot () spilte
"Danser", Hedvig Dietrichson () medvirket som
"Danser" og Christian Danning () i en rolle. Innholdet
i denne filmen er ofte blitt forvekslet med Halfdan
Nobel Roedes siste film
var "I Frihetens
Bur" (1912). Kilder som Norsk
Filminstitutts bok "Norsk Filmografi 1908-1979" og A.
Heltberg "Norsk film gjennom 35 år" har
forvekslet disse to filmene. Ved en tidligere
oppdatering av denne hjemmesiden så har jeg
videreformidlet denne feilen, en uriktighet som Michael Wynn
gjorde meg oppmerksom på via en e-post den
23.08.11. Takk for tilbakemeldingen. Ingunn Økland
skrev også om dette i Aftenposten morrgen
torsdag den 22.08.11. Der skriver hun bl.a. at: "Under forvandlingens lov av
Halfdan Nobel Roede ble laget i 1911. Den er
tidligere blitt forvekslet med en film kalt
Frihetens bur, men også den er tapt. Som for
å bidra til forvirringen, har Under
forvandlingens lov en alternativ tittel, nemlig Jo
tykkere, jo bedre." I følge Ingunn Økland i Aftenposten morgen torsdag den 22.08.11 og Norsk Filminstitutts bok "Norsk Filmografi 1908-1979" og A. Heltberg "Norsk film gjennom 35 år" i de to sistnevntes beskrivelse av innholdet i filmen "I Frihetens Bur" (1912) så utspiller filmen seg i typisk overklassemiljø i Christiania, der to velstående par dyrker vennskap og flørt. Men en dag oppdager "Camillo" og "Francisca" at deres respektive ektefeller, "Julia"og "Arthur", har innledet et kjærlighetsforhold og en dag de to utro går hjem til den ene, heller dennes ektefelle sovepulver i drinkene til turtelduene. De utro blir så puttet inn i hvert sitt bur, for at de der skal sone sin synd. I følge "dinfilmside.no" var det også Halfdan Nobel Roede som regisserte "Hemmeligheden" (1912), men i følge "Norsk filmografi 1908-1979" var filmen fra 1911. "IMDb" opererer her med årstallet 1912. Man vet ikke når filmen hadde premiere, spilletiden eller filmlengden, bare at det var "Internationalt Film Kompagni A/S" som stod bak produksjonen. Medvirkende i filmen var Robert Sperati () i rollen som "Halling, godseier", Signe Danning () spilte "Elise, hans datter", Chr. Nobel () medvirket som "Almeng, løytnant", Pehr Qværnstrøm () som "Fiskeren" og Emmy Worm-Müller () spilte "Fiskerens kone". Filmen handler om en ung dame fra en liten norsk kystby som blir med barn under et opphold i Paris. Ombord på båten hjem beslutter hun seg for å kaste barnet overbord, men barnet overlever og blir reddet av en fisker som tar det som sitt eget. Samvittighetsnaget fører til at hun tilstår for foreldrene og da fiskeren hører om det, vender alt seg til det beste. Den neste filmen "Alt For Norge" (1912) hadde premiere den 16.01.1912 og er mer en dokumentarfilm da den handler om en ballongferd den 17.09.1911 fra Bislet stadion i Kristiania til Braenmoen i Solør. I rollene finne vi Chr. Nobel (), Eugen Hovdin () og Robert Stephanson () som førte ballongen "Norge". Halfdan Nobel Roedes siste film var "I Frihetens Bur" (1912) med en spilletid på xx og en filmlengde på 600 meter og var tintet. Rollene i filmen var besatt av Botten Soot (), Hedvig Dietrichson (), Sæbjørn Butterdahl (), konsul Christian Sandberg (), Bertha Ræstad og, i følge "Norsk filmografi 1908 - 1979), en dansk skuespiller Bugge (??-??). Men jeg har ikke funnet noen dansk skuespiller fra den tiden på danske søkerside som het Bugge. Ut
i fra forvekslingen med "Under Forvandlingens Lov"
(1911) så antar jeg at det er "I Frihetens Bur"
(1912) som handlet om en forbitret
kamp mellom arbeidere og arbeidsgivere, og i den
forbindelse skildret Halfdan Nobel Roede de
sosiale forholdene som var i Norge på den tiden.
I
følge "Aftenpostens" artikkel i "A Magasinet"
nr 13, den 26.03.1932, "Et
norsk film jubileum. Gjennem 25 år fra "Et drama
på havet" til storfilmen av 1932.", arbeidet
også Halfdan Nobel
Roede i en periode med filmen "Overfallet
på Bergensbanen". Denne filmen ble av
tekniske årsaker aldri noe av. Da jeg ikke har
funnet informasjon om denne filmen i andre
kilder så er jeg ikke sikker på når
denne filmen skal ha blitt spilt inn. Ut i fra at det
i artikkelen stod at: "...og det skulde gå flere år før der overhodet blev tale om ny film i Norge." kan det være snakk om 1912 - 1913. Min begrunnelse for denne vurderingen er at det i 1913 ble bare produsert en film, Ottar Gladtvets "Overfaldet paa postaapnerens datter eller Kampen om pengebrevet" (1913) og det i 1916 bare ble produsert en film, Peter Lykke-Seests "Paria"(1916). Bakgrunnen
for filmen var, i følge
"Aftenpostens" artikkel i "A Magasinet" nr 13, den 26.03.1932,
skrevet av Leif
Sinding (19.11.1895-19.05.1985), at
Halfdan Nobel Roede,
sammen med en rekke andre filmfolk, ville ta opp
konkurransen med dansk og svensk film. Halfdan
Nobel Roede planla derfor å skape den
første norske storfilm som kunne ta opp denne
konkurransen. Han kjøpte inn et beste
manuskriptet som kunne skaffes med tittel "Overfall
paa Bergensbanen". En rekke av de første
skuespillerne ble engasjert. Det ble tatt flere tusen meter film under opptakene, og slik jeg forstår på artikkelen, så ble det ikke spart på film da Halfdan Nobel Roede og hans interesser ikke la skjul på at de anså denne filmen for å være den avgjørende prøve på om de kunne ta opp konkurransen med Danmark. Men
i følge Leif Sindings artikkel
i "Aftenposten" skjedde
følgende under filminnspillingen: "...Særlig var de
engelske turister ivrige. En av dem, som til tross for
at han trofast hadde fulgt filmingen,
øiensynlig ikke forstått meget av det
innviklede drama, spurte en dag direktør Roede:
"Who´s the villain?" Og Roede, som den evige
spøkeful han er, pekte på fotografen, der
også fungerte som regissør. Englenderen
nikket på hodet og sa: "Yes I see". Her var jo
heller ingen tvil mulig. Men spøken skulde
vise sig å komme temmelig nær op til
sannheen. Filmen kom aldri op på noget lerret.
Og hvorfor? Jo, det viste sig at fotografen hadde
glemt å åpne for blederen. Alle filmens
mange optrin var sveivet blindt - der var absolutt
intet på negeativet! En liten formue var kastet
bort til ingen nytte. Og naturlig nok trakk de folk
som hadde finansiert foretagendet sig tilbake fra nye
innspillinger. Den avgjørende
prøve var blitt en fiasko. Fortuna hadde
sviktet oss i skjebnetimen, og det skulde gå
flere år før der overhodet blev tale om
ny film i Norge." I
følge "Aftenposten" morgen 24.01.1942 i
artikkelserien "Norsk filmhistorie" del tre, arbeidet
Halfdan Nobel Roede med en film som
skulle spilles inn på Finse. Det blir her ikke
nevnt noen filmtittel, men ut i fra beskrivelsen av at
filmen aldri ble vist så regner, samt at den
filmet på Finse, så antar jeg det er "Overfallet
på Bergensbanen". "Til næste film, som skulde
optas på Finse, sikret derfor Roede seg den
landkjente friluftfotograf A. B. Wilse. Det var stor
spenning omkring utfallet av denne skspedisjon:
direktør, regissør, fotograf og
skuespillere blev interjuet, og avisene bragte
spaltelange artikler under optagelsens gang. Men -
av en bestemt grunn, som jeg ikke her skal
røbe - blev filmen aldri forevist. Og Wilse
svor på at det var første og siste gang
han sveivet et filmkamera. Han må ikke
forveksles med sønnen, som senere har tatt en
det utmerkede naturoptagelser på film." Det skal kort nevnes at i følge "Nasjonalbiblioteket" blir Anders Beer Wilse (1865 - 1949) regnet som en av Norges viktigste fotografer. PEHR
QVÆRNSTRØM Jeg har ikke funnet så mye informasjon om Pehr Qværnstrøm, og artiklene i "Aftenpostens" elektroniske arkiv står det bare om hans arbeid som skuespiller på teatre. "Aftenposten" lørdag morgen 23.11.1929 skriver at han den dagen hadde vært skuespiller i 25 år. Der kommer det frem at han spilte komedie i "Studentersamfundet" før han debuterte som skuespiller i november 1924 på "Centralteatret" i Gustav Wieds () stykke "Tummelumsen". Med utgangspunkt i artikkelen i "Aftenposten" så var han ansatt ved "Centralteatret" i perioden 1904 - 1910 satte han kursen ut i provinsen hvor han oppholdt seg i perioden 1910 - 1919. Det eneste jeg har funnet ut om denne perioden var at han kort nevnes i forbindelse med innvielsen av et nytt teaterlokale i Vadsø den 30.11.1914 var det han som malte både kulisser og tepper. "Aftenposten" tirsdag aften 01.12.1914. I
1919 vendte han tilbake til hovedstaden og ble da fast
knyttet til "Det norske teatret" hvor
han høstet stor popularitet. I følge
"Aftenposten" var det de komiske rollene som lå
best til rette for ham. Videre ble han omtalt som: "...
en meget arbeidsom og samvittighetsfull kunstner og
skal ha ros at det er med en følelse av
trygghet, man ser ham komme inn på scenen. Han
er sikker både i sin opfatning og i sin
behandling av rollens tekst." Den siste artikkelen jeg har funnet om Pehr Qværnstrøm er i "Aftenposten" morgen 03.03.1948 er i forbindelse med Finn Bøs () anmeldelse av Henrik Ibsens () stykke "Peer Gynt" (). "Harald Heide Steen,
Asbjørn Toms Larsen, Pehr Qværnstrøm og Gisle Straume var morsomme
som henholdsvis Master Cotton, Monsieur Ballon, v.
Eberkopf og Trumpeterstråle." "Bondefangeri I Vaterland" (1911) hadde premiere den 11.11.1911 efter et manus av Pehr Qværnstrøm, som også hadde en rolle i filmen. Bak kameraet stod den svenske filmfotografen Henrik Jaenzon (Henrik Pontus Jaenzon) (01.10.1886-27.04.1954), bor til Julius Jaenzon. Akkurat som sin bror, kom han i kontakt med filmen under sitt besøk i Kristiania debuterte her som filmfotograf før han i 1912 kom til "Svenska Bio" på Lidingö, hvor han ble till 1923. Medvirkende i filmen var Hans Hedemark () i rollen som "Boden", Emmy Worm-Müller () medvirket som "En gatepike" og Signe Danning () spilte "En gatepike", samt at løsgjengere fra Vaterland i Kristiania også medvirket i filmen. Filmen
handler
om
livet
blant lasaroner i Vaterland efter den gode gamle
oppskriften om gatepiken som tar pengene og
oppgjøret som følger. Den
26.03.1932 hadde "Aftenposten" en større
artikkel i "A Magasinet" nr 13 "Et norsk film
jubileum. Gjennem 25 år fra "Et drama på
havet" til storfilmen av 1932.",
skrevet av Leif
Sinding (19.11.1895-19.05.1985). Der
beskrev han en hendelse under filminnspillingen: "Under optagelsen av den siste
film inntraff den kalamitet at samtlige
aktører en dag blev arrestert av en
nidkjær konstabel. En slik fæl samling
av lasaroner og gauker hadde han da aldri sett.
"Værsgo bli med på stasjon!" Og hvad var
det for en tøvete undskyldning fantene kom
med! "Vi filmer!" sa de. "Ja, jeg skal filme dere,
jeg", sa konstabelen, "Det nytter ikke å komme
med fremmedord til mig. Tenk filme! på norsk
heter det å "holde kvalm i gata", Stod dom
ikke og hujet og skreik, mend en lang svensk
bønnestengel stod og sveiva på en
kasse!" Ja, det var i de dager - hedigvis kunde
fullmektigen på stasjonen forstå det
merklige fremmedordet som hadde opirret den gode
konstabel, og skuespillerne slapp fri". JENS
CHRISTIAN GUNDERSEN Jens Christian Gundersens kunstneriske interesse, og nære forhold til teateret, kan være én årsak til at han mot slutten av 1906 begynte å interessere seg for kinodrift og filmimport. Våren 1907 innledet han et kundeforhold til "Nordisk Films Kompagni" i København, og han var den syvende som det dansk selskapet opprettet forretningsforbindelse med i Kristiania. Dette kan tyde på at det var en sterk interesse for den nye filmmediet og kinodrift, og samtidig et tegn på at den danske filmen hadde en sentral betydning i Norge på denne tiden. Dette var også karakteristiske ved den svenske filmproduksjonen i perioden 1912-1916 som på denne tiden var ikke var direkte påvirket av amerikansk eller europeisk film, men med ett unntak som var Danmark. Der hadde Ole Olsens "Nordisk Films Kompani" vokset til en filmprodusent av internasjonal målestokk. Datidens svenske filmskapere kopierte ofte de danske suksessene. Den danske filmen "De fire Djævle" (1911) fikk flere svenske efterfølgere bl.a. "Svenske Bios" "De svarta maskerna" (1912) av med regi Mauritz Stiller (). I årene som fulgte drev Jens Christian Gundersen virksomhet som både filmimportør og kinoeier. Den 26.07.1907 etablerte han selskapet "A/S Norsk Films Kompani", sammen med advokat Emil Gamborg (). Firmaet drev kjøp, salg og utleie av film, og Jens Christian Gundersen ble direktør for selskapet. Samme dag ble ytterligere et selskap drevet og delvis eid av Jens Christian Gundersen, registrert i handelsregisteret. Det var "A/S National Kinematograf Kompagni", og hadde som formål å "drift av Arendals og Christianssands Kinematografer, samt kinematografen Grand og Central, Bergen, samt øvrig kjøb eller anlæg og drift av kinematografer på forskjellige steder i Norge og hvad dermed måtte stå i forbindelse." Det tredje selskapet "A/S Norsk Biograf Kompani" ble stiftet 14.12.1907, også her med Jens Christian Gundersen som direktør. Dette selskapets formål var å drive kinoene "National" og "Londonbiografen" i Kristiania, samt "National" i Horten og "Londonerbiografen" i Fredrikstad. Dette kinoselskapet leide igjen sine filmer fra "A/S Norsk Films Kompani", og på den måten knyttet Jens Christian Gundersen sine ulike selskaper sammen til en stor og effektiv enhet. Senere etablerte Jens Christian Gundersen flere selskaper, bl.a. kinoselskapet "Biograf A/S" i 1911, og hadde eierinteresser i utenlandske selskap. Han ble i tillegg generalagent for hele Skandinavia for det store amerikanske filmselskapet "The Vitagraph Company", hadde eneretten til "Nordisk Films Kompanis" filmer i Norge i perioden 1908 til 1910, samt var agent med enerett for det norske markedet for en rekke filmselskaper som det italienske "Ambrosio", amerikanske "Edison" og franske "Eclair". Ut i fra denne aktiviteten kan karakterisere Jens Christian Gundersen som en driftig forretningsmann, med mange jern i ilden. Hans sentrale posisjon, spesielt blant kinoeierne i hovedstaden, og brede nasjonale og internasjonale virksomhet, gjorde ham til et naturlig valg som kommunal kinodirektør i 1926. På dette tidspunkt hadde imidlertid hans filmleie- og kinoimperium stadig blitt redusert, og våren 1919 ble f.eks. "A/S Norsk Films Kompani" oppløst. Men i begynnelsen av 1910-tallet var imidlertid Jens Christian Gundersen fortsatt en mektig mann i norsk og nordisk filmbransje. Han eide kinoer, drev agentur og filmsalg, og hadde også begynt å tenke på produksjon av spillefilm. I mars 1911 ble Jens Christian Gundersen for alvor engasjert i filmvirksomhet i utlandet, og ble da kontaktmann for norske interesser som i mars 1911, sammen med "Det Skandinavisk-Russiske Handelshus", overtok aksjemajoriteten i den københavnske kinoen "Løvebiografen" på Amagertorv 33 i København, og han ble selv med i styret av filmselskapet "Det Skandinavisk-Russiske Handelshus". Det er på bakgrunn av hans danske engasjement og korrespondansen med Danmark som viser at filminnspillingen av "Dæmonen" (1911) var vel forberedt, og langt fra var hastig, improvisert og tilfeldig. Dette i forhold til de påstandene som Sigurd Evensmo () fremsatte i sin bok "Det Store Tivoli" hvor han hevder at forberedelsene og innspillingen av denne filmen et eksempel på den "forrykende improvisasjon" som preget filmproduksjonen i Norge på 1910-tallet. "Dæmonen" (1911) trekkes fram som "norsk rekord" i slik spillefilmimprovisasjon. På side 48 - 49 skriver han følgende: "Den kjente herre var o.r.sakfører og direktør Jens Chr. Gundersen, som med sitt omfattende kjennskap til bransjen hadde funnet ut at det var lettere å lage film i Danmark enn i Norge. Følgelig tok han båten til København, skrev manuskriptet ombord, sikret seg skuespillere fra Det Kongelige Theater, og i løpet av noen dager var opptakene gjort og filmen ferdigklippet. Med de første kopiene i kofferten tok Gundersen båten hjem igjen og satte dem øyeblikkelig opp på sine to Kristianiakinoer Bull og National i Stortingsgata, i konkurranse med Bondefangeri i Vaterland på Kosmorama." Det virker her som Sigurd Evensmo benytter historien om "Dæmonen" for å forsterke et syn om at den tidlige norske filmproduksjonen var både primitiv og tilbakestående, spekulativ og kvalitetsmessigst sett var dårlig, en holdning innen filmforskning som fortsett preges i nyere framstillinger av Jens Christian Gundersen karriere og filmproduksjon. Som tidligere nevnt, hadde Jens Christian Gundersen kjøpte seg inn i "A/S Løvebiografen" i København og denne investeringen var ikke bare en mulighet til å være med i dette selskapets virksomhet, og tjene penger på kinovirksomheten, men det var også en mulighet til å plassere noen av de filmer han hadde de skandinaviske rettighetene til på det danske markedet, uten å selge filmkopiene eller videreselge rettigheter for enkeltfilmer. Allerede i mai 1911 skrev han til sin danske kontakt Lachmann (), og ba om at en "Vitagraph-film" han ikke tidligere hadde solgt i Danmark, "To byer" (??) som var en filmatisering av Charles Dickens () historie, ble satt opp på "A/S Løvebiografen". Men at han også har andre planer som var knyttet til filmproduksjon, kommer tydelig frem i hans korrespondanse fra 01.07.1911. I et lengre brev til "Det Skandinavisk-Russiske Handelshus", som først og fremst knyttet til leiebetingelser og økonomiske transaksjoner, stiller han en betingelse at han får hjelp til innspilling av tre "kinodramaer". Han ønsket assistanse til "arrangementer, optagelser i Deres Glashus o.l.". Videre ba han om at selskapet formidlet kontakter med skuespillere og fotograf, og understreket spesielt at han ønsker kontakt med Alfred Lind (27.03.1879-29.04.1959). I løpet av juli 1911 gjorde avtaler med Alfred Lind, som skulle filme "Dæmonen" (1911), og med "Det Skandinavisk-Russiske Handelshus" om leie av atelier samt hjelp med innkjøp av råfilm, lån av innspillingpersonale og kontakter med skuespillere. Jens Christian Gundersen ønsket videre at innspillingen skulle foregå i perioden 26.07.1911 - 08.08.1911, og ut i fra den videre korrespondansen antyder det ikke andre tidspunkter, så dette var sannsynligvis innspillingperioden. Efter at filmen var spilt inn tok det tid før filmen ble satt opp på kinoer i Norge, Sverige og Danmark. I oktober 1911 skrev Jens Christian Gundersen til konsul Magnus Blikstad () i Lysaker, som hørte til de norske forretningsmenn som hadde aksjer i "A/S Løvebiografen", om salg og distribusjon av filmen. I brevet skriver han: "Angaaende den optagne negativ "Dæmonen" meddeles, at Det Skandinavisk-russiske Handelshus overveiede at give kr. 9000 for negativen for alle lande undtagen Norge, Sverige og Finland. Jeg foretrak imidlertid at sælge på følgende betingelse: Handelshuset overtager salget udenfor Skandinavien og Finland og garanterer iallfald mindst kr. 6000, sex tusinder kroner, der afgjøres strax ved tre vexler à kr. 2000, forfaldne over 2, 3 og 4 maaneder. Salgskontrakten forelægges os, og hvad der opnaaes udover kr. 6000 deles ligt mellem Handelshuset og Filmscompagniet. I Kjøbenhavn forpligter Handelshuset sig til at opføre "Dæmonen" som tredie program efter aabningen af det nye theater og at betale 25 % af bruttofortjenesten i mindst 14 dage. Dette betyder antagelig kr. 2000 alene i Kjøbenhavn, da den sandsynlige bruttoindtægt pr. uge er omkring kr. 4000. Jeg gaar saaledes ud fra kr. 8000, muligens kr. 10000, i udlandet og Kjøbenhavn. I Norge vil bruttoleien blive mindst kr. 5000, og jeg har truffet udleiearrangementes i Danmark og Sverige, der antagelig mindst bringer en lignende sum. Negativen med alle nødvendige kopier i Skandinavien vil komme på ca. kr. 14500, og den samlede indtægt vil blive ca. 5000 større, saavidt det nu kan beregnes." Man vet ikke hvilken grad filmen ble den suksess regissøren selv regnet med er foreløpig ukjent, og det er foreløpig ikke mulig å finne ut hvor mye han tjente på filmen. Men det man vet er at Jens Christian Gundersen allerede i 1911 uttrykte for en misnøye med "Det Skandinavisk-Russiske Handelshus", dette i forhold til at mente at selskapet hadde vist i forhold til veksler, kontrakter og filmleveranser fikk ham til å miste all tillit til firmaets ledelse, og han ønsker helst å avslutte denne forretningsforbindelsen snaret mulig. I mars og april 1912 skrev han brev til "Det Skandinavisk-Russiske Handelshus" hvor han etterlyste opplysninger om leieinntekter av filmen i Danmark. "Dæmonen" (1911) hadde da vært vist i en rekke byer, men han hadder hverken fått oppgave over publikumstall og inntekter eller betaling for leien. Dette er nok grunnen til at han sa opp kontraktene med selskapet og løste ut de norske interessenes aksjer. Et år senere, i april 1913, opphørte hans korrespondanse og kontakter med selskapet.I forbindelse med sitt salg av sine aksjer i "A/S Løvebiografen" og "Det Skandinavisk-Russiske Handelshus" solgte han også negativet til "Dæmonen" (1911) til "Det Skandinavisk-Russiske Handelshus" for 4.000 kroner. Dette negativet har vært oppbevart hos Alfred Lind, og en positivkopi overførtes fra selskapet "Fotorama" til "Det Skandinavisk-Russiske Handelshus". Men da Jens Christian Gundersen avviklet sine danske interesser og forbindelser, mistet han samtidig tilgangen til den profesjonelle hjelp han var avhengig av for filmproduksjon, og det er nok årsak til at han gikk tilbake til sine mange forretningsforetagender knyttet til kinodrift, filmleie og agenturvirksomhet. Man må huske på at på dette tidspunkt i Norge fantes ikke den produksjonsmessige infrastruktur, atelier, filmfotografer o.l. som var en viktig del av filmproduksjonen. Samtidig gjennomgikk film- og kinobransjen i Norge store endringer i kjølvannet av kinoloven høsten 1913, noe som sannsynligvis var én medvirkende årsak til at spillefilmproduksjonen helt opphørte i Norge i 1913, og at man får tre år uten spillefilmproduksjon her i landet, før forfatteren Peter Lykke-Seest setter igang ny filmproduksjon i 1916 med filmen "Paria" (1916). Den eneste filmen Jens Christian Gundersen regisserte, var "Dæmonen" (1911), og i følge "Det danske filminstitut" var Alfred Lind medregissør og det var han som stod bak kameraet. Jens Christian Gundersen skrev filmmanuset og selskapet hans ""A/S Norsk Films Kompani" stod for produksjonen. Filmen hadde premiere 14.11. 1911 på Jens Christian Gundersen to kinoer "Bulls Kinematograf "og "National Kinematograf" i Kristiania. I Danmark hadde den premiere den 04.01.1912 på "Victoria-Teatret". I avisannonsene ble filmen karakterisert som en "Opsigtsvækkende Nyhed" og genreplassert som "kunstfilm i tre akter". Avisannonsene inneholdt rollebesetningen, som i hovedstaden ble avsluttet med en uthevet markering av at rollen som "Pierrot" i filmen "udføres af en av vore mest kjendte Kunstnere". Ved visninger utenfor Kristiania ble denne gåtefulle "teaser" nærmere forklart. Da filmen fikk premiere på "Kinografen" i Trondhjem sto følgende i avisannonsen: "Den i stykket forekommende Dans 'Mallchiche' danses af Maleren Per Krogh, Kristiania (Søn af Prof. Chr. Krogh) og Frk. Carla Rasmussen, Kr.ania.". De medvirkende i filmen var Arne Strøm (??-??) tolket hovedrollen "Grev Werner von Falkenstein, løjtnant" og kom fra "Centralteatret og Ingeborg Hauge (??-??) spilte den andre hovedrollen som "Cleo, danserinde". De andre norske skuespillere var Annegrethe Antonsen (??-??) spilte "Grevinde Frida von Falkenstein", Per Krohg (??-??) hadde rollen som "Pierrot" og Clara Rasmussen (??-??) spilte rollen som "Pierette". Resten av skuespillerne i filmen var danske, Rasmus Ottesen (14.06.1871-08.03.1957) i rollen som "General von Mannheimer", Ellen Edith Tegner (19.12.1878-15.05.1957) spilte rollen som "Mannheimers datter", Richard Jensen (28.03.1883-20.10.1935) i rollen som "Baron Hugo von Langen", Karen Sandberg (Karen Sandberg Caspersen) (20.08.1890-14.05.1941) som "Estrelle, danserinde", Peter S. Andersen (31.01.1871-30.05.1948) og Einar Rosenbaum (22.06.1881-10.03.1965) medvirket i filmen. Det har tidligere vært uenighet om filmens lengde da ulike kilder, bl.a. "Norsk Filmografi 1908 - 1979) har tidligere oppgitt at lengden på Dæmonen var 1000 meter, men i følge avisannonser fra Trondhjem, og filmens programblad fra hovedstadspremieren, har man kommet frem til at filmen i Norge hadde en lengde på 1.200 meter og var delt inn i tre akter. Filmens
innhold
må
ha
inneholdt sterke scener får man tydelige bevis
for da filmen skulle settes opp i Sverige. I Norge
fantes ennå ingen sentral sensurinstans, og
filmen ble dermed ikke offentlig gransket, men i
Sverige hadde man imidlertid fått sensur
allerede i 1911, og på det svenske sensurkortet
er lengden 741 meter da filmen innleveres til Statens
Biografbyrå. Den 15.02.1912 godkjennes filmen
for offentlig forevisning i Sverige, "dock icke för barn under
13 år", efter at 30 meter
er klippet bort, og den endelige lengden var 704
meter. På sensurkortet står
følgende beskrivelse av det sensurerte
materialet: "Då hon
söker döden till dess faderen kommer
hem med henne, samt duellscenen till dess v.
Lange ligger död." Det som
ble klippet bort av den svenske sensuren var et
selvmordforsøk og en duellscene. "Dæmonen" (1911)
ble i Sverige distribuert av "AB
Fribergs Filmbyrå" som Jens
Christian Gundersen hadde nære
forretningskontakter med i en årrekke. Selskapet
ble grunnlagt i 1905 i Karlskrona av C.A. Friberg
().. Fra 1911 var selskapet i Stockholm. Senere ble
det gjort om til et datterselskap till "SF". Filmen
hadde premiere i Sverige den 05.03.1912 på
"Sluss-Teatern". Lengden på den svenske utgaven
tyder på at det er påfallende stor
forskjell mellom den svenske versjonen og den norske.
"Dæmonen" (1911) ble lenge regnet som tapt inntil 1986 da Per Haddal () skrev i "Aftenposten" morgen 08.03.1986 at en rull av filmen var funnet. Videre ble det informert at hvis det var teknisk mulig så ville rullen bli vist under under 90-årsmarkeringen den 06.04.1986 for den første kinoforestilling i Norge. ADAM ERIKSEN
Filmen handler om "Grosserer Willmann" som blir betatt av den vakre ekspeditrisen "Anny" som arbeider i en sigarbutikk og tilbyr henne med visse baktanker jobb i sin manufakturfabrikk. Det oppstår et forhold mellom dem og "Anny" brenner alle broer. Men så bedårer hun "Grosserer Willmanns sønn" som stjeler farens nøkler og sammen raner de pengeskapet og drikker opp pengene. Dette blir oppdaget og "Grosserer Willmann" forlanger at sønnen skal dra til Amerika, men før han reiser klarere han å lure i seg gift, blir bragt hjem og tatt til nåde. "Anny" derimot synker stadig dypere og ender i den største elendighet. OTTAR
GLADTVET "...Men jeg fødtes vel samtidig som en annen sped plante så dagens lys. En plante som skulde vokse seg større og kraftigere enn de fleste moderne planter i vår tid, - nemlig kinematografen." Selve
filminteressen
startet efter hans første kinobesøk i
februar 1900. Selv beskriver han det slik, i følge
artikkelen "Tredve år bak filmkamera" i
Aftenposten aften den 28.10.1943. Jeg velger her
å referere til deler av teksten da den gir et
godt billede av filmens barndom og de utfordringene
som filmpionerene stod overfor for: "Jeg ble tidlig bitt av
filmbasillen, Filmflugan som svenskene sier. Ti
år gammel så jeg den første film -
Nå ja, Here Gud, det har da vel de fleste av oss
sett, vil leseren indignert bemerke. Ja fullstendig
enig med dem ærede leser. Men da jeg var ti
år gammel skrev vi det Herrens år 1900. Og
det var på den siste Christianiamarken at
underet ble fremvist. I konkurranse med "Havfruen fra
"Det røde hav", "Damen uten underkropp" og
lignende vidundere som hadde meget større
besøk enn den lille beskjedne kinematografen.
Den holdt til i en av de små tomme salgsbuene i
Bazarhallene. Havfruen, som holdt til i en tom butikk
i Youngsgata, hadde derimot veldig søkning men
da tilskuerne i iveren trakk halen av henne og
avslørte den eksotiske deilighe at var fra Carl
den XIItes gate og het Amanda, ja da varte det ikke
lenge før en vertabel pipekonset var i full
gang og politiet fikk et svare strev med å
gjenopprette orden. Den første
kinoforestilling. Scenen forestilte en episode
fra den fransk-tyske krigi 1870. Noen franske soldater
står bak et brystvern og avfyrer sine
geværer. De lader og skyter en rekke ganger. Da
kommer en granat susende, eksploderer og river ned en
del av brystvernet. En av soldatene faller om
såret. To sanitetssoldater og en sykepleierske
kommer med en båre. Den sårede legges
på båren. Sykepleiersken forbinder ham.
Båren med den sårede bæres ut.
Soldatene gjenopptar skytingen. Hele episoden varte
ved 1 1/2 a minutter. Så lot atter den danske
røst seg høre. No vilde man se alle
tiders største trllekunstner. Navnet har jeg
glemt. Det kan no også være det samme.
For manne nsom opptrådte på lerretet var
ikke stort å skryte av, men mannen som hadde
fotografert filmen var ikke så lite av en
trollmann. jeg skal i korte trekk gi et lite resyme
av hva vi fikk se. Tryllekunstneren kommer inn fra
siden med en stol som han setter midt på
scenen og vinker på en ung dame som kommer og
setter seg på stolen. Han tar et laken og brer
over damen, tar sin tryllestav og gjør noe
hokus pokus. Tar lakenet vekk og i stedet for damen
sitter et et skjelett på stolen. Han brer
lakenet over igjen. Atter noe hokus pokus, fjerner
lakenet og damen sitter igjen smilende på
stolen." "Men så kommer neste nummer
på programmet. Og det tør jeg ikke
engang i dag forklare hvordan ble utført.
Tryllekunstneren setter seg på stolen med en
banjo i hånden. Han begynner å spille og
synge til. Dette var selvfølge i stumfilmens
dager, så sangen og musikken fikk vi tenke
oss. Han synes visst at synger fælt, for
plutselig slipper han banjoen og river hodet av seg
selv og setter hodet opp på en hylle på
veggen. Han setter seg og tar atter banjoen, og i
samme øyeblikk sitter hans eget hode
på halsen igjen; mens hans eget hode som han
rev av fremdeles står på hyllen på
veggen. Han begynner å synge igjen. Men det
låter visst like fælt. For i neste
øyeblikk river han atter sittt eget hode av
og setter det opp til første på hyllen.
Dette gjentar han i alt seks ganger, så han
har seks hoder, alle av seg selv, stående
på hyllen, mens han fremdeles har sitt eget
hode sittende på halsen. Han synger igjen, og
alle seks hodene synger med. Men det låt visst
like fælte for plutselig tar han banjoen og
slår alle seks hodene ned av hyllen så
de disse forsvinner. , bukker for publikum, vender
seg om og løper innover i bildet. Han blir
mindre og mindre inntil han til sist forsvinner i
mørket." Efter
sin første filmopplevelse ble han så bitt
av "filmbasillen" at han fikk med seg de
forestillingene han hadde råd til. Under
forestillingene plasserte han seg nærmest mulig
fremvisermaskinene for å studere hvordan de var
innrettet. Ottar Gladtvet
fortsetter i sin artikkel å beskrive en film
før han så skriver om Kinematograf-Teatret,
populært kalt “Tollern”, som lå i
Stortingsgaten 12 i Kristiania. Den
ble, i følge Norsk Filminstitutt, åpnet
den 01.11.1904 og var Norges første permanente
kino. I følge Ottar Gladtvet var
den i drift allerede høsten 1903. ""Tollern" var mektig
populær. Men dette var en av de
første filmer som ble fremvist på byens
første faste kino i Stortingsgata 12 som
populært gikk under navnet "tollern" Den
begynte høsten 1903 og var i en årrekke
byens mest eksklusive kino. Jeg som allerede flere
år i forvegen hadde fått "filmflugan",
travet selvfølgelig dit så ofte jeg
så meg i stand til å mobilisere den
nødvendige 25 øre. Offisielt gikk jeg
på tegneskolen om kvelden. No var det
m´nemlig min tur til å bli kunstner. Men
jeg må tilstå at min interessefor
filmens muse var atskillig sterkere en for
tegnekunstens. Og mine forskjellige påfunn for
å skulke tegneskolen strakk seg fra hode-,
mage- og tannpine til avdød bestemor og annen
tam hesorg. Den høsten og vinteren
begynte det å dukke opp kinoer flere steder i
byen. Vi fikk Bulls kinematograf i Akersgata Teater
Amusant i det gamle Dioramalokale hvor Palassteatret
ligger. Vi fikk en kino på Stortorget og en i
Møllergata. Og da det ble opprettet en kino
skrå overfor min fars isenkrambutikk da var
jeg i den syvende himmel. Jeg stod nemlig bak min
fars disk om dagen og solgte spiker, spader og
bøtter og alt det jernskrammel som en
sådan butikk er utstyrt med. Men om kvelden
var jeg sikkert å finne på kinoen over
gaten. Det varte ikke lenge før jeg var blitt
kjent med mannen som sveivet og fikk lov å
komme inn i det aller helligste, nemlig
maskinrommet. Og hva en vitenbegjærlig gutt
kunde spørre om, det fikk den stakkars
maskinisten svare på. Han ble rett og slett
"Spørt ihjel"." Allerede som 15 åring forsøkte han å bygge sin egen fremvisermaskin, og i følge Aftenposten den 12.06.1962 "...en merkelig konstruksjon som imidlertid fungerte utmerket" . Selv beskriver han det følgende i sin artikkel: Bygger sin egen kinomaskin. Jeg var selvfølgelig stolt
som en spansk hane. Og hvem vilde ikke vært
det. Dette var jo lenge før man kunde
gå inn i en fotografisk forretning og
kjøpe et således apparat fullt ferdig.
Men nettopp derfor var det jo så mye
morsommere. Det ble atskillige filmforestillinger
med mitt heimelagde skrangleverk av en kino. Men
fordringene var jo ikke store. Fem øre for
vaoksne to ære for barn. En hel familie gikk
for 10 øre når barna satt på
fanget." Omtrent
på den tiden tok hans far kontakt med
kinodirektør Gunnar
Knudsen (??-??) i "Grand Kinematograf" i
Tostrupgården og i oktober 1905 fikk han jobb
som læregutt hos Gunnar Knudsen. I
følge Ottar Gladtvets
selvbiografi "Filmeventyret begynner" tok
det ikke lang tid før før hans far,
onkel, en venn av hans far og han kjøpte en
brukt kinomaskin av Gunnar
Knudsen og den 02.06.1906 startet de
"Folke-kinematografen" i Brogaten 1 som lå
vis-á-vis "Guneruis Pettersen magasin". I 1910
åpnet de sin andre kino "Kristiania Kinematograf
Teater" som lå i Torvgaten 26. I følge
Aftenposten den 12.06.1962 ble begge disse
kinematografer drevet av familien Gladtvet så
lenge private fikk lov til å drive offentlig
kinovirksomhet i Norge. Selv beskriver han det som da
skjedde: Egen kino i Brugata. Superoptimisme. - Tenk Dem til,
å state en kino midt på blanke
forsommeren når alle menesker bare lengter ut
av byen. Og at startdagen viste seg å
være pinseaften gjorde ikke saken bedre. Vi
ble derfor høylig forbauset over den
upåregnede store søkning allerede
første aften. Min far og min onkel som var
blitt mine kompanjonger, gned seg i hendene.
Død og pine, dette skulde bli forretning. I
vår enfold visste vi ikke at alle offentlige
forlystelser ifølge politivedtektene skulde
være lukket pinseaften. Vi hadde med andre ord
det eneste forlystelsesetablissement i byen for ikke
å si hele landet, som hadde åpent
pinseaften. Var det da noe rart i at vi hadde fulle
hus? - Første pinsedag skjønte vi at
vi måtte holde lukket, men så kom annen
dag, og besøket var mildest talt skralt. Da
var de andre kinoene og teatrene åpne,
været va strålende , og folk
rømmet byen. Og så kom tredje pinsedag
med innkallelse til lovgivningen! politiet for
overtredelse av helligdags- Vi slapp med en advarsel. Og det
var førstte og forhåpentlig siste gang
jeg har hatt noe utestående med politiet.
Sommeren gikk med dårlig besøk. For
dengang var det virkelig sommer med sol og varme, og
byen var folketom. Men så kom høsten,
og da kom det liv i sakene. Fulle hus hver
lørdag og søndag, og jevnt godt
besøk hele uken. Søndagene begynte vi
klokken 13 middag, og kjørte uavbrutt til
klokken 24 natt. Så tidlige
middagsforestillinger, som no er satt i gang igjen,
er intet nytt av i dag. Men send en vennelig tanke
til den stakkars djevelen, det var nemlig meg, som
måtte stå og sveive, uavbrutt fra
klokken 13 middag til klokken 24 natt, i et
maskinrom som var 2 ganger 2 meter i firkant, og i
selskap med en kullspissbuelampe som utviklet en
bestalsk temperatur. Men hadde dere ikke moter til
å drive maskinen, måtte De stå og
sveive hele tiden? vil en vel spørre. Nei,
motor fikk vi først mange år seinere,
da jeg hadde avansert til hva man i dag kaller
direktør, og selv fikk lov til å
bestemme over maskinutstyret. I februar 1912 kjøpte de inn et brukt filmkamera og det første filmopptaket var en aktualitetsfilm som han gjorde den 20.02.1912. Han filmet da et billøp på bunnefjorden, med start og innkomst i sundet mellom Nordstrand og Ulvøya. Der fikk han festet på film en dramatisk hendelse hvor en av de startende bilene gikk i spinn ved innkomsten og kjørte inn i folkemengden. Ingen ble drept, men flere ble alvorlig skadet. Dette opptaket gav mersmak og utover året filmet han flere aktualitetsfilmer. Den første filmreportasje. "Min første selvstendige
film opptok jeg i februar 1912. Det var en
filmreportasje av et billøp på Bunde
fjorden. Siden ble det å oppta lokale nyheter
som vi kjørte på vår egen kino.
Blant annet opptok jeg Bergensbrannen i 1916, hvor
jeg var første mann på pletten." I følge Ottar Gladtvets selvbiografi "Filmeventyret begynner" ble han vinteren 1912-1913 med et hjelpetog som skulle oppover til Geilo og Haugastøl med en militær skiavdeling som skulle bringe frem proviant til et innesnedd tog hvor passasjerene hadde sittet værfast i 14 dager. Denne turen resulterte i en filmreportasje og det var på denne tiden han begynte å få kunstneriske ambisjoner om å lage en spillefilm. Han satte seg ned og begynte å skrive på det som ble filmmanuskriptet til "Poståpnerens datter" eller "kampen om pengebrevet" som resulterte i hans første spillefilm "Overfaldet paa postaapnerens datter eller Kampen om pengebrevet" (1913) med premiere den 16.03.1913 med en spilletid på 15 minutter og en filmlengde på 850 meter. Ved siden å stå for regien skrev han også filmmanuset og stod bak kameraet. Blant skuespillerne finner vi Solveig Gladvedt (??-??) i rollen som "Ingrid, poståpnerens datter". Ut i fra efternavnet antar jeg at det var Ottar Gladtvets kone. "Jeg er også skyld i en av
de første norske innspilte filmer som
så lyset i februar - mars 1913. Filmen het
"Poståpnerens datter, eller kampen om
pengebrevet. Et rystende drama i en akt". To skumle
Kristiania-lasaroner overfaller den gamle
poståpners datter som er sendt til stasjonen
med dagens post, blant annet et bankobrev med fem
tusen kroner. Etter en spennende jakt på
forbryterne, hvor den ene blir fanget, mens daen
andre kaster seg på et tog og blir skutt av
politiet som setter etter toget i biler. Forbryteren
styrter ut for en høy skråning og
omkommer. pengebrevet blir funnet og
rettferidigheten seierer, som en ser en typisk
røver- og bandittfilm, av dem som fylte
kinoene den gang. Den fylte iallefatt våre
kinoer i atskillige uker. Men om den høynet
moralen noe hos gutta fra Grunerløkka,
Rodeløkka, Kampen og Vålerenga som var
vårt faste publikum, ja, se det var et annet
spørsmål." Filmen var nok preget av at norsk film fortsatt var i pionertiden og atelieret Ottar Gladtvet brukte var haven utenfor huset de bodde i på Nordstrand. Der bygget de opp et par vegger i vinkel med vindu ut mot haven. De sløyfet vindusruter og hengte opp et par gardiner som flagret i vinden når det blåste inn i "stuen". Det eneste som var ekte i den dekorasjonen var bakgrunnen utenfor vinduet, en have med sne på trær, busker og på bakken. Gulvet inne i "stuen" var hardtrampet sne, så Ottar Gladtvet måtte beskjære bildet av skuespillerne fra knærne og ned så ikke "gulvet" ble synlig. også rollebesetningen var preget av sin tid ved at de medvirkende byttet fra den ene rollen til den andre, alt efter det som passet. Den ene dagen kunne en mann spille den gamle giktbrudne postføreren med langt skjegg og briller, og neste dag spilte han en eldre gråhåret politimester., for så igjen spille en politikonstabel. En dag manglet e noen til å spille politikonstabel og det endte med at Ottar Gladtvet og hans far spilte rollene mens moren tok seg av filmingen av denne scenen. "Overfaldet paa postaapnerens
datter eller Kampen om pengebrevet" (1913) handlet om de
to Kristiania-lasaronene "Krestjan Reka" og
"Ka´l Røver`n" som gikk på loffen.
De fikk øye på den energiske "Ingrid,
poståpnerens datter" som var ute med postvesken.
De overfalte henne og stjal postvesken hennes som
bl.a. inneholdt et pengebrev pålydende 5 000 kr.
Politiet ble varslet og de ble oppdaget, og en
spennende forbryterjakt sattes i gang. Den ene ble
fanget, men den andre klarte å komme unna og
nådde et tog som stod klar for avgang på
en jernbanestasjon. Han fikk kastet seg på den
siste vognen, konduktørvognen, og kjørte
fra politiet. Politiet fikk rekvirert flere biler og
jakten var i gang. Et stykke utenfor rasstedet mellom
Bekkelaget og Nordstrand stasjoner nådde bilene
igjen toget og banditten trakk sin revolver og
skjøt ned mot politibilene. Politiet besvarte
ilden og traff banditten som stod på bakerste
plattform. Han ble truffet og ramlet av toget, styrtet
utover stupet og trillet nedover veien. Våren
1916
fikk
forfatteren
Peter Lykke-Seest (26.09.1868-04.02.1948)
reist kapital slik at han grunnlagt "Christiania Film Co. A/S"
og det første atelieret ble bygget på "Fredriksborg tivolis"
terrasse ved Langvikbukten ute på Bygdøy.
Ottar Gladtvet ble selskapets første
filmfotograf og fotograferte flere av hans filmer.
Gasjen hos den faste staben var ikke stor, men Ottar
Gladtvet var nok en av de høyest betalte
med 300 kr per måned. Jeg vil i artikkelen om Peter
Lykke-Seest komme inn på de filmene hvor
han stod bak kameraet, bare her nevne kort om hans
arbeid med "Unge Hjerter"
(1917). Under utescenene var det Ottar Gladtvet
som stod bak kameraet, men under atelieropptakene
hadde den danske filmfotografen Carl Wieghorst
() overtatt kameraet, og han var blitt degradert til
å være hans kameraassistent. Slik jeg
forstår boken "Filmeventyret begynner" var han
bare glad til da han var klar over at han hadde mye
å lære. Men så viste seg at Carls
Wieghorst ikke akkurat var den typen som
lærte bort sine kunnskaper og jeg tror nok ikke
at Ottar Gladtvet lært noe av dansken.
Under filminnspillingen tok det heller ikke lang til
før Carls Wieghorst røk uklar
med Peter Lykke-Seest slik at Ottar
Gladtvet ble tatt til nåde igjen og ble
betrodd å reise til Stockholm med filmen for
å få den fremkalt og kopiert. Men da de
gikk igjennom filmen skjedde det noe som var typisk
for pionertiden. Det viste seg at de hadde glemt
å ta opp en del scener og han fikk jobben med
å finne egnede steder som fortsatt hadde sne.
Efter å ha lett en del fant han noen brukelige
steder for eksteriøropptak som så
noenlunde kunne gå sammen med opptakene på
Rørosvidda. Teamet reiste opp til Brannfjellet
på Ekeberg og Ottar Gladtvet stilte opp
kameraet så lavt som mulig så trær
og busker nedenfor ble skjult. I følge artikkelen "Tredve år bak filmkamera" i Aftenposten aften den 28.10.1943 beskriver han følgende om "Christiania Film Co. A/S": "Våren 1916 fikk jeg
ansettelse ved det da nystartede Christiania Film
Compani med forfatteren P. Lykke Seest som
direktør. Det er morsomt å tenke
tilbake på disse pioner-årene, da vi tok
opp film et et glasshus av utseende og
størrelse som et middels stort drivhus.
Kunstig belysning kjente vi kun av navn. Når
solen skinte måtte vi hvitte over alle
smårutene med kalk for å få jevn
belysning. Og når det regnet, så regnet
det nesten like mege inne i atelieret som utenfor,
så utett var det. At det i det hele tatt kunde
bli film av det, med så primitive greier som
vi den gang hadde, ja, det kan i dørste rekke
takkes de ildsjeler for, med Lykke-Seest i sissen,
som den gang forsøkte å lage film i
konkurranse med den mektige amerikanske filmen, som
ikke tålte noe tiltak fra annet hold."
I
følge artikkelen "Tredve år bak
filmkamera" i Aftenposten aften den 28.10.1943
beskriver han følgende om sitt arbeidet med
filmen: "Revolusjonens datter".
I følge Ottar Gladtvet selv, fra hans selvbiografi i "Filmeventyret begynner", fikk han idéen til filmen mens han var på nøytralitetsvakt og passet på en jernbanebro i Østfold. Mens han var på vakt kom tanker og idéer myldrene, idéer som ble til scener som visualiserte seg for hans indre øye. Efter vakten att han på køyekanten i brakken og bygde opp manuset scene for scene, og så snart han slapp hjem igjen satte han igang filmingen. Til atelier leide han et gammelt halvt nedrevet ishus på blylaget på Nesodden, hvor han bygget dekorasjonene egenhendig, bare med hjelp av hans venn bokseren Valdemar Holberg, som senere fikk hovedrollen i filmen. Både Ottar Gladtvets kone og Valdemar Holbergs hustru hjalp til hvor de kunne, og i løpet av et par uker var studioet ferdig til de første opptakene. Det skal her nevnes at Ottar Gladtvet stod for det meste i forhold til denne filmen. Han var manuskriptforfatter, iscenesetter, fotograf, dekorasjonsbygger og maler. Hand bygget til og med et helt flygel som de revolusjonære skulle slå i filler med slegger. Videre var han sin egen laboratoriearbeider som fremkalt og kopierte filmen. Filmen kostet Ottar Gladtvet 9.000 kr og han fikk igjen 2.000 kr for en, med enerett for Norge. Det var hans kone Solveig Gladvedt som fikk hovedrollen i filmen som ""Claire Staalhammer", Valdemar Holberg spilte arbeideren "Albert Fjeld", varietéartisten Fred Boston, spilte verftseieren "Dalton" og broren til Ottar Gladtvet og hans to søstre deltok i mindre roller. Til statister fikk han velvillig assistanse av en flokk turnere som var medlemmer av "Holbergs bokseskole". "Revolutionens datter" (1918) utspiller seg i en tenkt fremtid, da landet splittes opp i en opprivende revolusjon, men hvor revolusjon og streik sidestilles med anarki og pøbelvelde. Filmen åpner på "Wulkanværftet", der platearbeideren "Albert Fjeld" skader hånden ved maskinen. Direktørens datter "Clair Staalhammer" kommer forbi og forbinder håndens hans, til stor ergrelse for hennes far "Staalhammer" som med en irritert håndbevegelse sender hennes hjem for å "passe på sin musikk" og ikke spille barmhjertig søster. Samtidig er det urolige tider og en storstreik utløser revolusjon. Anarkiet seirer og "røde bander" terroriserer byen. En slik bande stormer direktørens bolig, dreper ham og knuser inventaret. "albert Fjeld" befinner seg blant bandens medlemmer og han redder "Claire Staalhammer" da hun blir overfalt.. De to flykter fra stedet under stor dramatikk. Utkledd til gutt kommer "Clair Staalhammer" unna, men "Albert Fjeld" må stadig forsvare dem med sine never. Til slutt lykkes det dem å seile til "nabolandet". I dette "nabolandet" oppsøker "Clair Staalhammer" en forretningsforbindelse av faren, "godseier Dalton", og hun og "Albert Fjeld" får bo hos ham. I mellomtiden gjenopprettes det ro og orden i Norge, og dødsboet efter direktør "Staalhammer" gjøres opp. Det kommer da frem at "Clair Staalhammer" har arvet en million kroner. I følge "Norsk filmografi 1908-1979" har godseier "Dalton" en vaklende økonomi, og da han får høre om arven får han sin sønn "Jack Dalton" til å forsøke å erobre henne. Så godseierens sønn vil derfor gifte seg med henne for å få tak i arven. Men det far og sønn ikke er klar over er at "Clair Staalhammer" har overhørt det hele og bestemmer seg for å få sette ham på prøve. "Clair Staalhammer" vil la "Albert Fjeld" og "Jack Dalton" bokse om hennes hånd. Filmen avsluttes med boksekampen mellom de to, en kamp som foregår i Olympiaklubben, og lenge er stillingen jevn. Men i fjerde runde slår imidlertid "Albert Fjeld" ned sin motstander, han vinner kampen og "Clair Staalhammers" hånd. I en kort epilog, fem år senere, møter vi "Albert Fjeld" som lekebokser med sin sønn "Tommy. "Clair" roper de to inn til frokost, og familien går opp mot "Staalhammers" rikmannshus der de nå bor. Lille "Tommy" sitter på "Albert Fjelds" arm. "En sterk Mands kæreste Byrde". Filmen ble en økonomisk skuffelse for Ottar Gladtvet, og det hjalp ikke at deler av hovedstadspressen var positivt innstilt til spillefilmen når publikum sviktet. I "middagsavisen" den 16.10.1918 skrev en anonym anmelder bl.a. "Det være sagt med en Gang, at av de Prøver paa norsk Films som hittil har været fremvist, er denne bedre end sine Forgjængere". Videre skriver anmelderen om handlingen at "...der er Fart og Liv over Handlingen og Billederne er likefremt fremragende gode og klare. Det nye Gladtvet Filmsfirma som her har sin Debut lover godt." Under
vignetten
"KinoRevy" skrev en anonym anmelder den 18.10.1918 en
ikke så rosende omtale av filmen hvor
vedkommende starter anmeldelsen med at: ""Revolutionens datter" er det
pompøse navn hvorunder "Gladtvedt film"
præsenterer sin første optagelse.
Beskedenhed kommer tydeligvis ikke til at blive
selskabets hovedfeil." Om innholdet i filmen skrev anmelderen at: ""Revolutionen" indskrænker
sig til i al enkelthed at omfatte et snes arbeidere
eller to, som under indflydelse af "dunder" og
"himmelspræt" gaar beserkergang i vor
kjære by. Og om det virker ganske pudsig,
især paa grund af de stedlige forhold.
Besøg i "Sompa", under broerne og i Vika
hører jo ikke netop til vore daglige
ekspeditioner og kan have sin interesse for en gangs
skyld. Ellers samler denne sig i flokken af
amatører gangske selvfølgelig om
dansken Waldemar Holberg, kjendt som en af verdens
beste boksere. Boksekampen tilslut er mere
spændende, fra sportsstandspunkt betragtet,
end egentlig rimelig som løsning paa
konflikten om "den skjønne"." Selv om "Revolutionens datter" (1918) tar opp temaet klassekonflikt, regnes den ikke som en politisk pamflettfilm. I sin tematikk er den forankret i melodramatradisjonen innen teater og litteratur, der et av hovedtemaene er den sosialt overskridende kjærligheten. historien i filmen bygger på en tradisjonelle fortellingen om hvordan en mann og en kvinne fra hver sin sosial klassemøtes og forenes i et overskridende ekteskap. Men denne filmen peker også frem mot 1920-tallets bonde- og nasjonalromantikken, der husmannsgutten ofte vinner storbondens datter efter en fysisk styrkeprøve. Bergen filmklubb viste filmen på Cinemateket USF fredag 02.09.2005 kl. 19:00 og Cinemateket USF søndag 04.09.2005 kl. 19:00. Der beskriver de filmen på følgende måte:. "Revolutionens datter hører til hans heller beskjedne fiksjonsfilmproduksjon. Handlingsforløp og bruk av virkemidler plasserer ham som regissør og manusforfatter langt ute på ytterste venstre fløy. Filmen avslører sterk sympati med revolusjonen som nylig hadde funnet sted i Russland. Arbeiderne på Wulkanverftet har lenge lidd under de rike industrieiernes nådeløse åk, og har omsider bestemt seg for å gjøre opprør. I spissen for massene står den taleføre Albert Fjeld, en ung, oppvakt arbeider som vil kjempe for verdige arbeidsforhold. Albert har imidlertid falt for den søkkrike fabrikkeieren Staalhammers sjarmerende datter Claire, og når arbeiderne stormer Staalhammers residens med fatalt utfall for magnaten, må Albert rømme bygda med sitt hjertes utkårede. De to drar til nabolandet, hvor godseieren Dalton tar dem inn under sine vinger fordi han kjente Claires far. Dalton junior gjør snart kur til Claire, som blir tvunget til å foreta et valg mellom arbeiderklassegutten Albert og den rike godseiersønnen. Klassemotsetningene er overtydelige og dramatiske, og kulminerer i en væpnet duell mellom de to beilerne. Filmen ble spilt inn i 1918, og i mangel på spektakulære spesialeffekter, brukte Gladtvedt mer maleriske metaforer, lånt fra russisk realisme i samtiden; når arbeiderne går til opprør serveres vi mellomteksten "Gnisten, der tændte" - en mannsarm tenner så en ild som eksploderer i en tønne fylt med krutt. Måten
mellomtekstene brukes både som
fortellerstemme og dialogbærende element
er symptomatisk for filmer i den tidlige
stumfilmæraen. Der amerikanske filmskapere
for lengst hadde begynt å bruke
mellomtekstene til å direkte sitere
dialog, som i D.W. Griffiths The Birth of a
Nation (1915), var tendensen i Europa fortsatt
å kommentere handlingen mer
sekundært gjennom tekstplakatene.
Revolutionens datter representerer på
denne måten et mellomstadium på vei
mot 1920-tallet, hvor langt de fleste
mellomtekstene ble brukt til å sitere
dialog." Det skal til slutt nevnes at i flere kilder jeg har lest så har det kommet frem at Ottar Gladtvet regisserte to spillefilmer i sin filmperiode. Men i følge Gunnar Iversens () artikkel "Sensasjoner i en atraksjonstid, om Ottar Gladtvet som spillefilmregissør" spilte han inn en kortfilm i 1917. Det var en liten kortfilm, "Kvinderovet paa Ekeberg" (1917). Jeg har foreløpig ikke funnet noe mer om filmen og vil senere komme tilbake med mer informasjon. PETER
LYKKE-SEEST De filmen han skrev filmmanus til i Danmark hadde premierer i perioden 1912-1916 hvor hovedvekten var i 1912. Det er mulig at han skrev filmmanuset til de to siste filmene i 1912 men at de ble regissert og sendt ut på markedet noe senere. For den danske regissøren Eduard Schnedler-Sørensen (22.09.1886-30.09.1947) skrev han manus til "Shanghai'et" (1912) og "Vor Tids Dame" (1912) og for August Blom (26.12.1869-10.01.1947) skrev han filmmanuset til "Historien om en Moder" (1912), "Hjærternes Kamp" (1912) og "Den tredie Magt" (1913). Den siste filmen var "Den omstridte Jord" (1916) med regi av Holger-Madsen (11.03.1870-17.06.192). I Sverige arbeidet han som manuskriptforfatter for "Svenska Bio" i perioden 1912-1913, enten under sitt eget navn eller i blant under signaturen Benvenuti, og var nok den best betalte forfatteren med i gjennomsnitt to eller tre ganger så høy honorar for hvert manuskript som andre samtidige forfattere. totalt kjøpte "Svenska Bio" minst et tyvetalls manuskripter av ham, men av disse ble ikke engang halvparten spilt inn. Jeg vil her kort ta for mege filmene ut i fra filmmanusene til Peter Lykke-Seest. Victor Sjöström (20.09.1879 - 03.01.1960) regisserte fem filmer som var basert på filmmanuskripter av Peter Lykke-Seest. Slik jeg forstår det var den første filmen "Blodets röst" (Karaktärsskådespel i 4 akter) (1913). Det opprinnelige manuskriptet ble kjøpt inn 19.03.1913 som på den tiden leverte banale ukeblad historier på løpende bånd til nordiske filmprodusenter. Manuskriptet til "Blodets röst" (Karaktärsskådespel i 4 akter) (1913) var på 20 sider og oppdelt i 19 scener og skal visst ha vært ganske enkel. Det var nok grunnen til at Victor Sjöström besluttet seg for å skrive om manuskriptet fra grunnen og for Bengt Idestam-Almquist (09.09.1895-16.09.1983), svensk forfatter, journalist, filmkritiker, filmhistoriker og medforfatter til filmmanus, har han senere fortalt hvordan det gikk til: "Här i Blodets röst tror jag att jag gjorde min första ordentliga manusbearbetning, gjorde ett självständigt manus, diktade om och diktade till på egen hand, sökte undvika den tradiga vägen. Jag åstadkom bl a ett slut, som skiljde sig från de vanliga och bildade skola. I stället för omfamning och slutkyss mellan hjälte och hjältinna lät jag i slutscenen hjälten bege sig ut i köket, där hans söta dotter kokade kaffe. Dotterns ansikte var slutintrycket publiken tog med hem från bion. Filmen klingade ut i ett durackord, täck ungdom och humor. Nu låter det inte så märkvärdigt, men då var det nytt." Men selv om Victor Sjöström skrev om manuskriptet er selve grunnhistorien var den samme, ble da mindre banal og med en bedre personkarakteristikk. Filmen er antageligvis en av de første filmene som våger å ta opp barnets situasjon i forbindelse med en skilsmisse. Hans tolkning av rollen som den alkoholiserte "Daniel Barkner, bankkamrer", peker frem mot filmen "Körkarlen" (1921) der han spiller den alkoholiserte "David Holm". Manuskriptet til "Livets konflikter" (1913) ble kjøpt inn 23.11.1912. Opprinnelig var det meningen at Mauritz Stiller skulle regissere filmen, og hadde bearbeidet manuskriptet og planlagt innspillingen. Hans navn var på omslaget til et av de bevarte eksemplarene av manuskriptet og oppstillingen av forslag til rolleinnehavere er skrevet med hans håndskrift. Årsaken til at satte i gang innspillingen sensommeren 1913 var nok fordi Mauritz Stiller ble syk på den tiden. "Halvblod" (Drama i 4 akter) (1914) "Kärlek starkare än hat eller Skogsdotterns hemlighet" (Ett drama från den svenska skogsbygden i 2 akter (fördelade på 26 tablåer)) (1914) "Prästen" (Skådespel i 4 akter med prolog) (1914) var Victor Sjöströms tolvte film, og den femte, og siste, som var basert på et manuskript av Peter Lykke-Seest. Mauritz Stiller () regisserte to av filmmanusene til Peter Lykke-Seest. Den ene var "Gränsfolken" (Drama i 3 akter) (1913) der filmen bygger på visse motiv som står i grunntankene til Zolas () roman "La débâcle" (1892), som den 19 og nest siste del av hans romansyklus "Les Rougon-Macquart". Her har Peter Lykke-Seest behandlet det ganske fritt og bl.a. lagt handlingen, som hos Zola foregår i en Pariskommune i 1871, til et allment, nærmest norsk-svensk miljø. Men Mauritz Stiller flyttet igjen handlingen til en østeuropeisk, nærmest russisk miljø, ga personene polske og russiske navn og kledde offiserer og soldater i uniformer som direkte assosieres til russiske forhold. Peter Lykke-Seest må ha vært klar over forbildet til sitt manuskript, som han ga tittelen "Krigen", da det var den samme tittel som Zola hadde i den danske oversettelsen. Tross det forsikret han i forfatterkontrakten at det var et originalmanuskript fra hans side. Den andre filmen var "På livets ödesvägar" (Skådespel i 4 akter) (1913) som ble spilt inn i august 1913. I motsetning til den forrige filmen, er det her ytterst ubetydelige tilknytninger til en eksisterende roman, denne gangen Emilie Flygare-Carléns () roman "Rosen på Tistelön" (). Likheten er at det foregår i vestkystmiljøet, filmen er spilt inn i i Dalarö, og visse personer i historien er like. I den kontrakten, der Peter Lykke-Seest solgte manuskriptet til "Svenska Bio" er det heller ingen referanse til Emilie Flygare-Carléns roman, men at han forsikrer at det er hans eget originalarbeidet. Av det eneste bevarte eksemplaret at manuskriptet, Mauritz Stillers regieksemplar, kan man se at det inneholder tallrike endringer, tillegg og strykninger som er gjort med Mauritz Stillers håndstil. DET
FØRSTE FILMATELERET Det var i denne perioden Peter Lykke-Seest kom tilbake fra Sverige og med seg hadde han erfaring og kunnskap fra svensk filmindustri. Han tok da initiativ til dannelsen av et eget norsk filminnspillingselskap. I følge "Aftenpostens" artikkel i "A Magasinet" nr 13, den 26.03.1932, "Et norsk film jubileum. Gjennem 25 år fra "Et drama på havet" til storfilmen av 1932.", skrevet av Leif Sinding (19.11.1895-19.05.1985), var planen å samle sammen en kapital på en million kroner, men det viste seg å være umulig å skaffe så mange penger. Årsaken skal ha vært at mistilliten til å investere i norsk film og selskapet måtte derfor starte med en kapital som neppe utgjorde en fjerdedel av det planlagte beløp. Våren 1916 fikk Peter Lykke-Seest reist kapital, i følge Leslie Wood "Eventyret om filmen", norsk oversettelse av Bernt A. Nissen 1937 var kapitalen på 250 000 kr, slik at han fikk grunnlagt "Christiania Film Co. A/S". Denne summen blir også bekreftet i "Aftenposten" morgen 24.01.1942 i artikkelserien "Norsk filmhistorie" del tre, der det står at aksjekapitalen var på kr. 250.000. I følge "Aftenpostens" artikkel i "A Magasinet" nr 13, den 26.03.1932, "Et norsk film jubileum. Gjennem 25 år fra "Et drama på havet" til storfilmen av 1932." røk planene til en viss grad overende og "Christiania Film Co. A/S" fikk et økonomisk grunnlag som umuliggjorde enhver konkurranse med dansk og svensk filmindustri. Det
første atelieret ble bygget på "Fredriksborg tivolis"
terrasse ved Langvikbukten ute på Bygdøy.
Dette tivoliet var da nedlagt, men skal ha vært
et førsteklasses anlegg da det var på
sine høyder. I
følge "Aftenpostens" artikkel i "A Magasinet"
nr 13, den 26.03.1932, "Et
norsk film jubileum. Gjennem 25 år fra "Et drama
på havet" til storfilmen av 1932." ble ateliet
lite, uhensiktsmessig og svært dyrt. Teatersalen
var lagt slik i terrenget at taket var en stor
terrasse med friluftsscene. Rundt terrassen var det
satt opp ca to meter høye glassvegger for
å hindre trekk. Disse glassveggen ble tatt ned
og benyttet til å bygge det første norske
filmateler med. Blant
de ansatte ved filmselskapet var snekkermester Lønvik
() som stod for dekorasjoner og kunstmaleren Th.
Fosnes () var engasjert som maler. Av den faste
staben kan nevnes Peter Reimers Gill () som
var rekvisitør, Ottar Gladtvet som
filmfotograf og den danske filmfotografen Carl
Wieghorst (). Av skuespillere som var ansatt,
kan nevnes Robert Sperati (). Men ellers
så måtte han, i følge Leslie
Wood "Eventyret om filmen", norsk oversettelse
av Bernt A. Nissen 1937, ta inn
amatørskuespillere til sine filmer da han ikke
hadde råd til gode skuespillerkrefter.
Resultatet av dette valget av
amatørskuespillere var at filmene hans
også ble preget av amatørmessig
skuespill. Det var i alt en stab på 8 - 10
personer som arbeidet for selskapet. Det med
skuespillerne blir også bekreftet i "Aftenpostens"
artikkel i "A Magasinet" nr 13, den 26.03.1932, "Et
norsk film jubileum. Gjennem 25 år fra "Et drama
på havet" til storfilmen av 1932.",
skrevet av Leif
Sinding (19.11.1895-19.05.1985). I
følge artikkelen var de midlene som stod til
disposisjon for innspillingene var sterkt begrenset,
og det var årsaken til at Peter
Lykke-Seest
valgte å satse med vesentlig amatører som
skuespillere. De gode scenekunstnere var for kostbare
da de var vant til de store svenske gager. I følge "Aftenposten" morgen 24.01.1942 i artikkelserien "Norsk filmhistorie" del tre, fungerte Peter Lykke-Seest selv som både administrerende direktør, instruktør og manuskriptforfatter. Men her har artikkelen en noen annen vinkling til hans bruk av amatørskuespillere. I følge artikkelforfatteren var årsaken til at han bare benyttet seg utelukkende av amatørkrefter, at skuespillere fra scenen ikke egnet seg som filmskuespillere. I
følge "Aftenpostens" artikkel i "A Magasinet"
nr 13, den 26.03.1932, "Et
norsk film jubileum. Gjennem 25 år fra "Et drama
på havet" til storfilmen av 1932.",
skrevet av Leif
Sinding (19.11.1895-19.05.1985),
fikk "Christiania
Film Co. A/S" bare
et par års levetid og årsaken var Peter
Lykke-Seests ledelse av
selskapet. Han skal ha: "...fått
megen og skarp kritikk for sin ledelse av
selskapet. At han først og fremst var
kunstneren, optimisten, og mindre forretningsmann,
tør være utviltsomt. Kanskje var det
gått anderledes hvis man som leder hadde
hatt en mann med de omvendte egenskaper:
først og fremst forretningsmannen og mindre
kunstneren. Men det skal og må ikke glemmes
at vanskeligheten var overordentlig store,
pengemidlene små, og de erfaringer man hadde
å bygge på, nærmest lik null." "...kom endelig Christiania Film
Co.s første film "Unge Hjerter", som så
å si gikk direkte nedom og hjem. Derefter
fulgte "Lodsens Hustru" og "En Vinternat". Disse
fikk ingen bdre skjebne enn sin forgjenger, og det
var først med "De Forældreløse"
og "Historien om en Gut" at man sporet en viss
fremgang, særlig på grunn av Hans
Hedemark og forfatterens sønn, Espens gode og
naturlige spill." I følge Ottar Gladtvets selvbiografi i "Filmeventyret begynner" var Peter Lykke-Seest første film "Unge Hjerter" (1917), som hadde premiere den 09.06.1917, og hans andre film var "Paria"(1916), som aldri ble vist offentlig. Jeg vil her avvike med reglen i forhold til premieredatoene og vil her følge Ottar Gladtvets selvbiografi.
Da filmteamet, i følge Ottar Gladtvets selvbiografi "Filmeventyret begynner", kom tilbake til Kristiania og sett over scenene de hadde tatt, viste det seg at de hadde gjort en del feil som preget den første den av filmperioden. For det første viste det seg at de hadde glemt å ta opp en del scener på Rørosvidda og de måtte i full fart finne et egnet sted som så noenlunde kunne gå sammen med de eksisterende scenene. Det andre var at det tok over tre måneder fra de tok sine første scener ved påsketider til de siste scener i slutten av juni, noe som førte til at det ikke var noen som kunne huske hvilke klær som ble brukt i april. På den tiden hadde de ikke "scriptgirl" og Ottar Gladtvet hadde glemt å ta noen stillfotos. Det førte bl.a. til at da Henning Eriksen tok sin elskede i armen og gikk ut hoveddøren, så var han ikledd en grå dobbelspent dress. Men neste scene som viste samme dør utenfra, viser ham i en blå seilerjakke og hvite bukser. Neste scene viste ham hvor han førte sin dame ned gjennom haven til en benk og da de setter seg har han atter en grå dress. Årsaken til rotet med kostymene var at interiørscenen var tatt opp en gang i mai og eksteriørscenene ble gjort i slutten av juni. Medvirkende i filmen var Fru Kittelsen () i rollen som "Harriet Wold", Henning Eriksen () spilte "ingeniør Ragnar Berntzen", Jens Selmer () som "Presten", Gunvor Arntzen () var "Anna, prestens datter", Kaare Knudsen () medvirket som "Wang", Robert Sperati () spilte "En lapp" og Hildur Øverland () medvirket i rollen som "Prestens husholderske". Filmen handler om "Harriet Wold" og "Ragnar Berntzen" som er forlovet, men så blir hun glad i løytnant "Wang" og han igjen er glad i prestens datter "Anna". Da de efter mange forviklinger endelig tilstår dette for hverandre, blir de begge henrykte, fordi de er stilt likt. Denne doble glede gir en dobbelt forlovelse.
I
følge Ottar Gladtvets selvbiografi
"Filmeventyret begynner" mente han at det var bra at
filmen aldri ble oppført, enda den hadde
inneholdt atskillige gode scener med sterkt dramatisk
innhold. Problemet var visst at handlingen var noe
rotete, samtidig som det ble brukt amatører
eller folk som så vidt hadde hatt et ben
innenfor på et teater. En av statistene i filmen
var en ung journalist som het Kristoffer Aamot
(), en mann som i en mannsalder kom til å sysle
med alt som het film i Norge. Han var bl.a.
direktør for "Oslo
Kinematografer", formann i "Kommunale Kinematografers
Landsforbund", formann i "Norsk Film A/S",
formann i "Kommunenes
Filmcentrals styre" og i "A/S Fotorama".
Som lystyacht brukte de den gamle Bygdøybåten "Turist" som i alle år hadde gått mellom Piperviken og Bygdøy sjøbad. Med denne båten reiste de ut til Rauer utenfor Hankø da det var der de skulle spille inn de store sjøscenene. Båten hadde visst gått så smått at ensemblet ikke var der ute før langt ut på eftermiddagen.Det hadde da skyet over og sjøen lå død og blygrå, men de måtte sette i gang å filme. Efter et par timers filming vendte de tilbake igjen og var tilbake i byen ved midnatt. Medvirkende
i
filmen
var
Hans Hedemark () i en rolle, Helene Due
() i en rolle, Lila Lykke-Seest () i en rolle,
Sigurd Johansen () i en rolle, Gotfred
Johansen () i en rolle og Clarita Husebye
() i en rolle. I følge "Aftenposten" morgen torsdag 07.11.1968 skal også Leif Enger (05.09.1900-11.11.1977) ha medvirket i en rolle i denne filmen. Denne informasjonen har jeg ikke fått bekreftet fra andre kilder som bl.a. "Wikipedia" og "IMDb". Men i følge "Aftenposten" fortalte Leif Enger i intervjuet at "Lodsens Datter" (1918)var den første filmen han medvirket i. Filmen handler om kunstmaler "Albert Barre" som treffer losens datter, "Anna" som lever langt ute ved havet. Han tar henne med seg til byen, hvor de i en tid lever i fullkommen lykke. Men den lettsindige "Albert Barre" treffer en dag en rik dame som han gifter seg med. "Anna" må bare reise hjem, alene og ulykkelig. Så går det et par år, og en stormfull dag ligger en elegant lystyacht utenfor i skjærene ved losens hus og blusser efter los. Losen er gammel og sengeliggende og datteren "Anna" må ta snekken og ro ut til yachten. Her treffer hun igjen sin elskede maler som nå er blitt en rik mann med egen lystyacht, og med rik hustru og barn om bord. "Anna" går til kommandobroen, griper rattet og styrer yachten trygt i havn. De to skilles efter et håndtrykk, men den rike fruen ser uforstående på episoden. I følge Ottar Gladtvet hadde Peter Lykke-Seest fortalt ham at han hadde ment å lage en moderne versjon av Henrik Ibsens "Terje Vigen" (). Men i stedet for en gammel sjømann av en los, skulle det være en ung pike som skulle ta hevn efter skuffet kjærlighet. Filmen ble ikke så godt mottatt av avisene efter premieren og en avis skrev. "Opptagelsen fant sted på Bygdøy, som jo ikke egentlig var egnet til å illudere filmtekstens "langt ute ved havet levde losens datter."". En annen avis skrev: "Bygdøy, dette vårt unge filmindustriens Alfa og Omega er visstnok overmåte deilig, men det får da være grenser for hva man kan forlange av de kjære halvøy." Om bruken av den kjente Bygdøybåten "Turist" som lystyacht, skriver avisen videre: "Vår lille elegante "Turist" er blitt opphøyet til lystyacht, hvorover den har fått stormannsgalskap og må ha los i sine gamle smutthull." Ut på høsten det året fikk "Christiania Film Co. A/S" sitt eget laboratorium hvor de kunne fremkalle og kopiere filmene selv. Laboratoriet var i et kjellerlokale i en nyoppført gård på Sagene. Lokalet var uoppvarmet og i løpet av høsten fikk Ottar Gladtvet en voldsom lungebetennelse som for lang tid satte ham utenfor enhver befatning med film.
Medvirkende i filmen var Oscar Gustafson () i rollen som "Dosent Wollert Berg", Helen Storm () medvirket som "Betty Berg, hans hustru", Moltke Garmann () som "tateren Nils Ludvik", Bergliot Jønsson () spilte "Svart-Anne, kjæresten hans", Kaare Knudsen () i rollen som "Per Grunk, gnier", Turid Hetland () tolket rollen som "Hans søster", Olav Sverenius () spilte "Saksen, detektiv", Botten Soot () som "Losjevertinnen" og Robert Sperati () var "Hennes mann". Filmen handler om dosent "Wollert Berg" som reiser ut til sin hytte ved Oslo for å skrive en avhandling. Han tar seg av noen omstreifere sin har gjort seg skyldig i tyveri og det fører til at "Wollert Berg" blir mistenkt, tiltalt og dømt. Men hans kone "Betty Berg" og detektiven "Saksen" gir seg ikke før de skaffer beviser for at det er omstreifere som stod bak tyveriet, og "Wollert Berg" kan få sin oppreisning.
Medvirkende i filmen var Esben Lykke-Seest () i rollen som "Jens "'lille-Jens"", Lullu Hansteen () spilte "Beate Coldevin", Oscar Gustafson () som "Robertson", Hans Hedemark () i rollen som "Sam, båtsmannen", Arthur Barking () var "Store-Jens", Botten Soot () som "Fru Klingenberg", Karin Meyer () spilte "Den dansegale" og Turid Hetland () i en rolle. Filmen handler om "Jens Coldvin" og "Beate Coldvin" som har mistet sine foreldre og en fjern slektning, "Robertson", er deres formynder. Han vil bare ha tak i barnas gods og får anbrakt "Beate Coldvin" på et asyl, men ved hjelp av "den dansegale" klarer hun å flykte. "Jens Colvin" blir tatt med på en seiltur, hvor han skal "omkomme". Men båtsmannen "Sam" plasserer "Jens Coldvin" hos sin søster og søsterens sønn "Store-Jens", avslører så "Robertson" og hans kone.
Filmen handler om en opprørsaktig streik som bryter ut ved et stort anlegg på fjellet. Blant de elles hederlige arbeidere finnes en bande udugelige folk som ledes av "Barras" og "Sam". Kampen mellom det fredelige arbeids mann, overingeniør "Wærn", og "Barras" blir meget heftig, men de øvrige arbeidere går snart fra "Barras" og gjenopptar arbeidet. "Barras" og "Sam" må stå til rette for sine handlinger.
I
følge "Aftenposten" morgen torsdag 07.11.1968
fortalte Leif Enger
(05.09.1900-11.11.1977) i et intervju at filmen ble
spilt inn i flere europeiske land, bl.a. i
Tsjekkoslovakia. I følge "Aftenposten" morgen torsdag 07.11.1968 skal også Leif Enger (05.09.1900-11.11.1977) ha medvirket i en rolle i denne filmen. Denne informasjonen har jeg ikke fått bekreftet fra andre kilder som bl.a. "Wikipedia" og "IMDb". Men i følge "Aftenposten" fortalte Leif Enger i intervjuet at "Historien Om En gut" (1919) var den andre filmen han deltok i. Han forteller ikke mer om sin egen medvirkning, men forteller om en episode som Peter Lykke-Seest opplevde da han var i USA. I følge Leif Enger var Esben Lykke-Seest på den tiden et meget kjent navn som barneskuespiller, og da Peter Lykke-Seest var i USA for å kjøre noen av sine filmer for filmprodusenter i Hollywood, så fikk han han tilbud fra produsenter som ville lage filmer med sønnen. Han skal da ha blitt tilbudt en årskontrakt på 30.000 dollar. Men foreldrene skal imidlertid ha sagt blankt nei til dette tilbudet. Filmen handler om "Esben Gram" som på skolen blir uvenner med en av klassekameratene. Denne hevner seg på "Esben Gram" ved å stjele lærerens ur og legger den i hans lomme. For å unngå straff, rømmer "Esben Gram" til sjøs. Senere blir han så gjeter på en bondegård og blir der tvunget med i en tyvebande, men blir hjulpet vekk av en del speidere. Han blir oppdratt som speider og kommer senere hjem til foreldrene. Det tidligere tyveriet blir oppklart og det kommer frem at han var uten skyld i tyveriet.
Filmen
handler
om
enken
"Klara Jamos" sønn "Robert" og hans kamerat
"Robert" som er bestevenner sammen med gardekapteinen
"Frank" som tilber "Klara Jamos". Hennes far er meget
imot partiet og vil at "Klara Jamos" skal gifte seg
med en "greve". Denne blir imidlertid avslørt
som en spion. I følge "Aftenposten" morgen 24.01.1942 i artikkelserien "Norsk filmhistorie" del tre, skal selskapets aksjekapital var blitt oppbrukt og at det opphørte å eksisterer i 1919, da atelierert ble solgt og innredet til privatbolig. Artikkelforfatteren hevder også at følgende ved at Peter Lykke-Seest hadde brukt 250.000 kroner i løpet av fire år, var at ingen, til tross for de store oppgangstider, ville sette penger i filmopptak. OSCAR
GUSTAFSON
|