|
Tilbake
til forsiden: www.stumfilm.no
DANSK FILMHISTORIE
1910 - 1914 DEN STORE TID DEL 2 NYE FILMSELSKAPER
Denne
perioden ble for "Nordisk Films Kompagni"
og andre danske filmselskaper "den store tid" hvor dansk film gjorde seg
internasjonalt gjeldende ved å produsere film som ble skelsettende
innfor filmens utviklingshistorie. Det var produksjonen av den dramatiske
filmen som ble for datidens filmselskaper den viktigste delen av produksjonen.
Reportagefilmen og farcer (lystspill) ble redusert til en bibeskeftelse
som noen ganger kunne gi et stor utbytte. Jeg vil for denne perioden legge
hovedvekten på produksjonen av den dramatisk filmen, men vil også
ta for meg noen av de lystspillene.
NYE FILMSELSKAPER BLIR
STIFTET
1909-1914 var
de årene hvor det ble stiftet en rekke filmselskaper i Danmark. Mange
ble fristet av Ole Olsens store inntekter og mange av de nye
aktørene håpet på en rask og stor fortjeneste. Men mange
av disse selskapene gikk konkurs innen utgangen av 1914. Eks på filmselskaper
som ble dannet i denne perioden er: "The Copenhagen
Films Company", "Dania Biofilm Kompagni",
"Det
Skandinavisk-Russisk Handelshus/Filmfabriken Danmark" og "AS
Dansk Biograf Kompagni". De fleste selskapene startet med en
hektisk filmprodusksjon, men unntaket var "AS
Dansk Biograf Kompagni" hvor
Benjamin Christensen (28.09.1879-02.04.1959)
arbeidet i et helt annet tempo. Mens de andre selskapene produserte gjennomsnittelig
en film i uken, regisserte Benjamin Christensen en eneste
film det året som først i begynnelsen av 1914 var klar for
utsendelse. I løpet av de tre-fire årene produserte
"AS
Dansk Biograf Kompagni" bare to filmer som begge var regissert
av
Benjamin Christensen. I begge tilfellene var de en økonomisk
suksess for selskapet
Jeg vil her
ta for flere filmselskaper som ble dannet i denne perioden med utgangspunktet
i regissørene som arbeidet for selskapene. Jeg har valgt filmselskapene
ut i fra når deres første filmer ble utgitt og ikke når
selskapet ble stiftet.
BIORAMA

Mannen bak
selskapet var Søren Nielsen (??.1853-02.01.1922). I følge
Marguerite
Engeberg "Dansk stumfilm" døde han den 02.01.1922 men i følge
Gunnar
Sandfeldt "Den stumme scene" døde han i 1921. Søren
Nielsen skal ha vært en mann av Ole Olsens type, ikke
av samme format, men også han kom fra fattige kår. Han var
sønn av en hønsekremmer, levde en omflakkende tilværelse
hvor han bl.a. var hønsekremmer, billetgrosserer og omreisende karuselleier.
Ved siden av dette var han arrangør av alle slags offentlige fester,
bl.a. de store grunnlovsfestene i Sødermarken på Fredriksberg.
Like efter at
Ole
Olsen hadde gjort det bra innen film, begynte han også med dette
nye medium. I 1905 grunnla han kinoen "Biorama"
(det senere Triangel Teatret, et navn det fikk i 1926 da det flyttet til
større forhold) på Østerbrogade 33 i København
(se det øvre bilde til høyre). Kinoen var, som de andre kinoene
på den tiden, meget beskjeden med 160 sitteplasser. Interiørmessig
skal kinoen ha bestått av et lite firkantet venteværelse med
et loft, som var rutet med hvitt glass og gullduppiditter lik de som var
i de finere barberstuer, og med landskapsfresker på veggene. Bak
i rommet var det en grønn filtdør som var inngangen til selve
kinosalen, en sal som var en lang og smal teatersal, men som utvidet seg
litt foran ved et skarpt knekk på midten av den ene veggen.
Denne
kinoen gikk godt og i 1906 åpnet han to nye kinoer "Bio
i Lyngby" som lå i Hotel Rustenborg på Jernbanevej
6 i Lyngby, og "Hellerup Biograf Teater"
på Strandvejen 143. Men alledere da hadde åpnet kinoer i provinsen
og den 28.10.1905 åpnet han Odenses første kino "Elektrisk
Biograph-Teater" (det senere "Kinografen")
(se bilde til høyre) på Vesterbrogade 40 og samme år
Svendenborgs kino "Kosmorama". I 1907
forsøkte han å etablere en filmvirksomhet på Dyrehavsbakken,
"Dyrehavens
Biorama", men den holdt åpent kun i en seson. Den 03.12.1907
åpnet han sin fjerde kino i hovedstadsområde, "Alléteatret"
på Jægersborgallé 35 (senere 44) i Chalottenlund. Han
opprettet også kinoer utenfor Danmarks grenser, to kinoer i Nederland,
en i Amsterdam og en i Rotterdam. Han åpnet også en kino i
Kristiania "Kosmorama" som gikk inn
omkring 1913. Dette i følge Marguerite Engeberg "Dansk stumfilm",
mens i følge Gunnar Sandfeldt "Den stumme scene" het kinoen
"Paladsteatret".
I løpet av åtte år ble han eier eller medeier av i alt
16 kinoer.
I 1909 fikk
også Søren Nielsen lyst til selv å produsere film og
selskapet "Biorama" fikk navn efter
kinoen og filmselskapets adresse var det samme som kinoens adresse. Før
jeg her tar for meg selskapets filmer vil jeg påpeke at det er noe
uoverstemmelser mellom noe av informasjonen til Marguerite Engeberg
"Dansk stumfilm" og "Det danske filminstitut". Der opplysninger er forskjellig
vil jeg sjekke det ut med en tredje og evt fjerde kilde for så å
trekke en konklusjon hvis flere kilder er enige med hverandre. Ellers vil
jeg bare oppføre hva begge kildene har skrevet.
CARL ALSTRUP
Den
første som regisserte en film "Biorama"
var Carl Alstrup (11.04.1877-02.10.1942). Han var utdannet som skuespiller
og allerede som |7 åring avla han prøve for Vilhelm Petersen
(02.03.1852-02.06.1939) på "Nørrebros
Teater", noe han også skal ha avlagt året efter.
Han debuterte i 1896 hos Albert Helsengreen (03.011854-05.01.1943)
i Christiania som medlem av et dansk teatertrupp hvor han spilte tjenerrollen
i den franske komedien "37 Sous", dvs Eugène
Labiches (06.05.1815-22.01.1888) comédie-vaudeville
"Les 37 sous de M. Montaudoin" (1862). Ute i provinsen begynte han som
turneskuespiller i roller som "ung romantisk elsker" skiftevis for selskapene
til Albert Helsengreen, Carl Henriksen (??-??), Carl Thomsen
(??-??) og Oddgeir Stephensen (??-??). Han spilte i flere sesonger
i perioden 1897-1899 i Randers i forestillinger som "Svend Trøst"
og "Ridderen af Randers Bro" og avsluttet sitt åtteårig virke
i provisen ved sommerteatret i Slagelse. I 1904 reiste han til København
og arbeidet ved de københavnske scener, bl.a. "Frederiksberg
Teater", hvor han spesielt slo igennom i lystspill og revyer
og han opptrådte også i de følgende år i Tivolis
"Sommerrejser".
I perioden 1904-1911 tilknyttet "Frederiksberg
Teater". Han var også i en periode direktør for
teatret sammen med
Emanuel Gregers (??-??) for derefter å
arbeide for "Centralteatret" og var
i perioden 1912-1928 ved "Scala", hvor
han var det store navn som revykunstner.
Carl Alstrup
hadde videre en lang karriere innen teater og revy, men fikk også
en en omfattende karriere innen filmen og da primært som skuespiller,
men han forsøkte seg både som manuskriptforfatter og regissør.
Han debuterede hos Nordisk Film i 1907 i en rolle i Viggo Larsens
film "Kameliadamen" (1907) og de fleste
av de mer enn 100 filmene han medvirket i ble innspilt det. Hans talent
ble først og fremst anvendt i komedierne, og da Lau Lauritzen
for alvor begyndte å regissere farcer på Nordisk Film i 1915,
var det ofte med Carl Alstrup i en av hovedrollerne. I 1924 startede
han sit eget selskap, "Carl Alstrup-Film", som produserte tre filmer hvor
han hadde regien. Det var "Potteplanten"
(1922), "Peter
Ligeglad paa Eventyr" (1923) og "Kokain-Rusen"
(1925). Jeg ta for meg disse tre filmene under perioden 1920
- 1931 NEDGANGSTIDER.
Den første
filmen Carl Alstrup regisserte het i følge
Marguerite
Engeberg "Dansk stumfilm" "Stormen paa København den 11. Februar
1659 og Gøngehøvdingen" (1909) (en tittel som stod på
programmet) og hadde premiere den 27.02.1909. I følge "Det danske
filminstitut" og "www.danskefilm.dk" het filmen "Gøngehøvdingen"
(1909) og hadde premiere den 11.02.1909 på "Biografen"
på Gl. Kongevej 100. Det var Carl Alstrup (11.04.1877-02.10.1942)
som regisserte "Gøngehøvdingen"
(1909) med den danske supplerende tittel "Stormen paa København
den 11. Februar 1659", med en ukjent filmlengde. Det var en filmatisering
av Carit
Etlars (07.081816-09.05.1900), forfatternavn for (Johan Carl Christian
Brosbøll), berømte roman "Gøngehøvdingen" (1853).
Den enøyde Jørgen Lund (16.07.1883-09.05.1941) hadde
hovedrollen som "Svend Poulsen, "Gøngehøvdingen"". Ved siden
av å ha hovedrollen malte han også dekorasjonene til filmen.
Den ble filmet av Mads Anton Madsen (??-??), som i følge
Marguerite
Engeberg "Dansk stumfilm", i tiden fremover skal ha tatt opp de fleste
av Søren Nielsens filmer, en påstand jeg ikke har fått
bekreftet hos "Det danske filminstitut". En stor del av scenene ble tatt
opp i "Cafe Freias" lokaler på
Østerbro. Årsaken til at filmen ble fotografert der var at
"Biorama"
på den tiden ikke hadde egne filmatelier, noe de først senere
fikk i et tidligere fotografisk atelier i taketasjen på en en bygning
i "Jorcks
Passage" mellom Vimmelskaftet og Skindergade i København.
Den andre filmen
Carl
Alstrup regisserte det året var "Apachepigens
Hævn" (1909) hvor han også hadde en av hovedrollene
som "Apacheføreren". Filmmanuset er efter en fransk idé.
Den tredje filmen var Emanuel Tvedes (04.01.1868-03.07.1910) eneste
film som regissør, "Faldgruben"
(1909) med premiere den 20.04.1909 på "Edison
Biograf". Også her var det Jørgen Lund som
hadde malt dekorasjonene til filmen. Filmen er basert på Emile
Zolas (02.04.184029.09.1902) roman "L'Assommoir"
(1877). Emanuel Tvede medvirker her i rollen som "Coupeau". Den
fjerde filmen som ble laget det året var "De
onde Veje" (1909) som hadde premiere den 19.11.1909 på "Falkebiografen".
Jeg vet ikke hvem som hadde regien, bare at Edith Buemann (Edith
Buemann Psilander) (Edith Groth) (16.05.1879-02.01.1968) hadde rollen som
"Ruth". Det var det året hun debuterte som skuespillerinne og i løpet
av 1909 medvirket hun i tre filmer.
JØRGEN LUND
 En
annen som regisserte filmer for "Biorama"
var Jørgen Lund (16.07.1883-09.05.1941). Han var i de første
årene selskapetshovedkraft, han medvirket som skuespiller, selv om
han var enøyet, regissør og da han var utdannet maler, arbeidet
han også som dekorasjonsmaler. I 1910 var "Biorama"
første film "Elverhøj"
(1910) med regi av Jørgen Lund (16.07.1883-09.05.1941) med
premiere den 29.09.1910 på "Royal-Biografen".
filmen er efter Johan
Ludvig Heibergs (14.12.1791-25.08.1860) teaterstykke "Elverhøj"
(1828) og ble opført første gang på "Det kgl Teater"
den 06.11.1828. En stor del av opptakene ble gjort i en bevertningshave
"Lille Tivoli" på Sønder Boulevard. Det skal her nevnes at
Jørgen
Lund i denne filmen forsøkte å løse det vanskelige
problem om hvordan man visuelt kan fremstille en persons tanker. Løsningen
i denne filmen var å sette inn bilder i det ene hjørnet av
bildet. Denne teknikken var ikke ny og allerede i 1901 brukteFerdinand
Zecca (??.1864-06.03.1947) en lignende teknikk i "Histoire
d'un crime" (1901) (se bilde til høyre).
i følge Marguerite Engeberg "Dansk stumfilm" er filmen alt
i alt meget primitiv, men sammenligner man filmen med det "Biorama"
produserte samme år, viser det seg i visse avsnitt at Jørgen
Lund i høyre grad har klart å frigjøre sin utgave
fra teaterforestillingen, og det er her mer bevegelighet i fremstillingen.
Vilhelm Poss-Nielsen
(??-??) regisserte det året sin eneste film "Himlens
Straf" (1910), med den danske supplerende tittel "Den forvandlede
Brudgom" og som hadde premiere den 27.08.1910 på "Nørrebros
Biografteater", med en filmlengde på 465 meter. Filmen
bygger på Ludvig Holbergs (03.12.1884-28.01.1754) somedie
i en akt "Den forvandlede Brudgom". Det interessante ved dette stykket
er at det i 1752 ble forandret og skrevet ut for å spilles, men det
skjedde ikke, og stykket blev faktisk ikke oppført i Ludvig Holbergs
levetid. Stykket ble trykt i 1753 i "Den Danske Skue-Plads, Siette Tome"
og hadde først premieret søndag den 26.11.1882 på "Det
kongelige Teater".
En
annen film som ble laget det året var "København
ved Nat" (1910) (se bilde til høyre) med den danske supplerende
tittel "Ægtemandens Spilleaften", premiere den 26.12.1910 på
"Royal-Biografen", med en spilletid
på 20 minutter og en filmlengde på 400 meter. I følge
"www.danskefilm.dk" var det Carl Alstrup som stod for regien og
han medvirket i filmen som "Bræddestablen". Dette er et lystspill
om fire ektemenn som skal ut og få seg en glad aften. De fire hovedrollene
spilles av de fire lystskuespillere Frederik Jensen (25.06.1863-14.02.1934)
i rollen som "Grosserer Gummesen, Oscar Stribolt (12.02.1873-27.05.1927)
tolker rollen som "Fedevarehandler Kraft", Lauritz Olsen (10.08.1872-09.05.1955)
har rollen som "Manufakturhandler Blomberg" og Carl Alstrup medvirket
i filmen som "Bræddestablen". Det er disse fire lystspillskuespillerne
som løfter opp den noe naive filmen med deres charme.
En annen film
som Carl Alstrup regisserte og skrev filmmanuset det året
var "Fra
det mørke København" (1910) med de danske supplerende
titler ”I Bondefangerklør", "Forbryderliv" og "Fra Storstadens Dyb"
med premiere den 29.09.1910 på "Edison Biograf",
med en spilletid på 32 minutter og en filmlengde på 650 meter.
Han medvirker i filmen i hovedrollen som "Bondefangeren".
Denne filmen
ble, som de andre "Biorama" filmene
fra 1910 og 1911, tatt opp i det tidligere fotografisk atelier i taketasjen
på en en bygning i "Jorcks
Passage" mellom Vimmelskaftet og Skindergade i København.
Det skal her nevnes at et annnet dansk filmselskap "Regia
Kunstfilms Co" brukte dette ateliet til å ta opp sine
filmer. Men dette atelier ble snart for lite for Søren Nielsens
selskap og i 1911 bygde de et filmatelier på Emdrupvej, et sted hvor
nå "Emdrupborg Lærerhøjskole"
ligger. Det skal her bemerkes at skolen ligger på Emdrupvej 101.
Her holdt de til inntil selskapet gikk inn i 1917.
Jeg har ikke
funnet hvilke andre filmer Carl Alstrup regisserte for "Biorama",
for i følge Marguerite Engeberg "Dansk stumfilm" regisserte
filmer i perioden 1909-1911. I følge "Det danske filminstitut" produserte
"Boiorama"
i 1911 seks filmer hvor regissøren er ukjent. Det er mulig at Carl
Alstrup har stått for regien av enkelte av disse filmene. Den
eneste av disse som han hadde en rolle i var "Bukseskørtet"
(1911) med premiere den 24.03.1911 "Royal Biografen",
Vesterbrogade 34, med en spilletid på 8 minutter og en filmlengde
på 160 meter. I filmen har han rollen som "En gift mand". Det kan
derfor tenkes at det er han som har regien uten at jeg har fått et
bekreftet fra noen kilder. De andre filmene var "Buffetjomfruen
fra Lundehuskroen" (1911) med premiere den 09.01.1911 på
"Løvebiografen",
"Manicuredamen
med det store Hjærte" (1911) med premiere den 10.05.1911
på "Biorama", Østerbrogade
33, med en spilletid på 30 minutter og en filmlengde på 600
meter, "Frelserpigen"
(1911) med premiere den 17.08.1911 på "Løvebiografen",
Amagertorv 33, med en spilletid på 31 minutter og en filmlengde på
625 meter, "Den
store Gevinst" (1911) med premiere den 15.09.1911 "Biograf-Theatret"
og med en filmlengde på 220 meter og "Den
afbrudte Bryllupsnat" (1911) med premiere den 10.12.1911 på
"Biorama",
Østerbrogade 33, med en spilletid på 23 minutter og
en filmlengde på 450 meter.
ARVID RINGHEIM
Samme
år regisserte Arvid Ringheim (02.04.1880-11.12.1941 ) sin
eneste film "Sparekassebogen"
(1911) som hadde premiere den 07.03.1911 på "Biorama",
Østerbrogade 33, hvor han også medvirker i rollen som "Charles".
I 1912 skiftet
Søren
Nielsen navnet på produksjonsselskapet "Biorama"
til "Filmfabrikken Skandinavien", men
alikevel var det premiere den 15.04.1914 på "Biorama"
med filmen "Det moderne Babylon" (1914).
Deter mulig at filmen ble produsert innen 1912 og utgitt først i
1914. Dette var ikke uvanlig på den tiden at filmselskapene holdt
igjen filmer og sendte de senere ut på markedet.
Som tidligere
nevnt, skiftet produksjonsselskapet "Biorama"
i 1912 navnet til "Filmfabrikken Skandinavien",
og samtidig opprettet Søren Nielsen også et utleieselskap
som hadde samme navn som produksjonsselskapet. Begge selskapers varemerke
var en globus med en merkurskikkelse ovenpå (se bilde over). Men
det var ikke bare sine produkter som Søren Nielsen leide
eller solgte, han importerte også mange utenlandske filmer, og da
fortrinnsvis amerikanske. Av de amerikanske filmene skal det ha vært
en del filmer av Mack Sennetts (17.01.1880-05.11.1960) farcer og
da med den skjeløyde Ben Turpin (19.09.1869-01.07.1940),
en skuespiller som Søren Nielsen satte langt over Charles
Chaplin. Disse filmene må ha vært økonomisk lønnsom
da de var et av selskapet største salgssuksesser.
I forbindelse
med utleiefirma utga Søren Nielsen i perioden 1911-1913 et
filmtidsskrift "Biorama Tidende", som stort sett inneholdt reklame for
selskapets egne filmer og de filmer de hadde importert. Men inne mellom
denne reklamen hadde de også noen artikler om film. Dette tidsskriftet
er et av Danmarks eldste filmtidsskrifter. Det eldste var "Nordisk Biograf-Tidende"
som var redigert av Louis von Kohl (??-??) og utkom i perioden 1909-1910.
Det skal her nevnes at et annet selskap "Kinografen"
begynte i 1912 å utgi filmtidsskriftet "Filmen" som ble utgitt til
1919.
FILMFABRIKKEN SKANDINAVIEN
Københavnerliv
(ubekendt, DK, 1911)
Hovmod staar
for Fald (Søren Nielsen, DK, 1911)
Lersøens
Konge (ubekendt, DK, 1911)
Det store Fald
(Christian L. Larsen, DK, 1911)
Nøddebo
Præstegaard (Frederik Schack-Jensen, DK, 1911)
Dødsvarslet
(Aage Brandt, DK, 1912)
Gaardmandsdatteren
(ubekendt, DK, 1912)
Storstadens
Hyæne (Knud Lumbye, DK, 1912)
Fodsporet (ubekendt,
DK, 1912)
Fæstningsplan
Nr. 612 (ubekendt, DK, 1912)
Kun en Tigger
(Holger-Madsen, DK, 1912)
Kærlighed
ved Hoffet (Søren Nielsen, Jørgen Lund, DK, 1912)
Den svundne
Lykke (ubekendt, DK, 1912)
Det røde
Rusland (ubekendt, DK, 1912)
Et pokkers
Pigebarn (ubekendt, DK, 1912)
Pigernes Jenser
(ubekendt, DK, 1912)
Natcaféens
Dronning (ubekendt, DK, 1912)
Naboerne (ubekendt,
DK, 1912)
Livets Tragedie
(ubekendt, DK, 1912)
Den kvindelige
Spion fra Balkan (ubekendt, DK, 1912)
Karnevalsnattens
Gaade (ubekendt, DK, 1912)
Gøglerens
Elskov (ubekendt, DK, 1912)
Forstærkningsmanden
(H.O. Carlsson, DK, 1912)
Edith (ubekendt,
DK, 1912)
Lumpacivagabundus
(ubekendt, DK, 1912)
Den røde
Hertug (ubekendt, DK, 1913)
Frelst fra
Forbrydelsens Vej (ubekendt, DK, 1913)
Under det sorte
Flag (ubekendt, DK, 1913)
Slægtens
Sidste (ubekendt, DK, 1913)
Den sidste
Rose (ubekendt, DK, 1913)
Rovfuglens
sidste Bytte (ubekendt, DK, 1913)
Naar Løvet
falder (ubekendt, DK, 1913)
Den kære
Familie (ubekendt, DK, 1913)
Den hemmelighedsfulde
Kro (ubekendt, DK, 1913)
Forskrevet
sig til Satan (ubekendt, DK, 1913)
Blodhævnen
(ubekendt, DK, 1913)
Borgens Hemmelighed
(Aage Brandt, DK, 1913)
Du skal angre
(ubekendt, DK, 1914)
Mara-Onga (ubekendt,
DK, 1914)
Den moderne
Messaline (ubekendt, DK, 1914)
Den Dødes
Forbandelse (ubekendt, DK, 1914)
TH. S. HERMANSEN
Det
var Thomas S. Hermansen (??-??) som stod bak dette selskapet. Rundt
1900 hadde han vært en tur i Amerika hvor han hadde blitt interessert
i film. Efter sin hjemkomst til Danmark slo han seg ned som fotograf
i Århus og fortsatt var han interessert film.
Den lille Hornblæser
(Eduard Schnedler-Sørensen, DK, 1909)
Den hvide Slavehandel
(Alfred Cohn, DK, 1910)
Den lille Garnison
(ubekendt, DK, 1913)
Bagerstrædes
Hemmelighed (Alfred Cohn, DK, 1914)
Gyldne Lænker
(Alfred Cohn, DK, 1914)
Pianisten (ubekendt,
DK)
FOTORAMA
Elverhøj
(Gunnar Helsengreen, DK, 1910)
I Bondefangerkløer
(Johannes Pedersen, DK, 1910)
Ambrosius (Gunnar
Helsengreen, DK, 1910)
Ansigtstyven
(Gunnar Helsengreen, DK, 1910)
Kapergasten
(ubekendt, DK, 1910)
Valdemar Sejr
(Gunnar Helsengreen, DK, 1910)
Slavehandlernes
Flugt (ubekendt, DK, 1910)
Greven af Luxemburg
(Gunnar Helsengreen, DK, 1910)
Amatørtyvens
Hustru (ubekendt, DK, 1910)
En hjemløs
Fugl (Gunnar Helsengreen, DK, 1911)
Venus (Gunnar
Helsengreen, DK, 1911)
En Helt fra
64 (Gunnar Helsengreen, DK, 1911)
Blandt københavnske
Apacher (Ernst Munkeboe, DK, 1911)
Dommeren (ubekendt,
DK, 1911)
Under Vesterbros
Glødelamper (Ernst Munkeboe, DK, 1911)
Den sorte Drøm
(Urban Gad, DK, 1911)
To Søstre
(ubekendt, DK, 1912)
Menneskejægere
(ubekendt,
DK, 1912)
Dollarprinsessen
(ubekendt, DK, 1912)
Blodets Baand
(ubekendt, DK, 1912)
Ellen (Svend
Muus, DK, 1912)
Arvingen til
Skjoldborg (Alfred Cohn, DK, 1914)
REGIA KUNSTFILMS CO.
Djævlesonaten
(ubekendt, DK, 1910)
Dorian Grays
Portræt (Axel Strøm, DK, 1910)
Elskovsleg
(ubekendt, DK, 1910)
Et Gensyn (ubekendt,
DK, 1910)
Pjerrot og
Pjerrette (ubekendt, DK, 1910)
Døden
(ubekendt, DK, 1910)
Den døde
Rotte (Axel Strøm, DK, 1910)
Fabrikantsøn
og Proletardreng (ubekendt, DK, 1911)
Kærlighed
og Selvmord (ubekendt, DK)
CONTINENTAL FILMS COMPAGNI
Peder Tordenskjold
(Ernst Munkeboe, DK, 1910)
KINOGRAFEN
En Rekrut fra
64 (Urban Gad, DK, 1910)
De fire Djævle
(Robert Dinesen, Carl Rosenbaum, Alfred Lind, DK, 1911)
En Bryllupsaften
(Einar Zangenberg, DK, 1911)
Menneskedyret
(ubekendt, DK, 1911)
Skovsøens
Datter (ubekendt, DK, 1912)
Produktionsselskab
Trofast Kærlighed
(Einar Zangenberg, DK, 1912)
Den sidste
Hurdle (Einar Zangenberg, DK, 1912)
Marconi-Telegrafisten
(Einar Zangenberg, DK, 1912)
Kvindehjerter
(Einar Zangenberg, DK, 1912)
Kansleren kaldet
"Den sorte Panter" (ubekendt, DK, 1912)
Efter Dødsspringet
(Einar Zangenberg, DK, 1912)
Storstadsvildt
(Einar Zangenberg, DK, 1912)
Svømmeren
(ubekendt, DK, 1913)
Under Møllevingen
(ubekendt, DK, 1913)
Dr. Nicholson
og den blaa Diamant (ubekendt, DK, 1913)
Adrianopels
Hemmelighed (Einar Zangenberg, DK, 1913)
Ildfluen (Einar
Zangenberg, DK, 1913)
Skæbnens
Veje (Einar Zangenberg, DK, 1913)
Skuespilleren
(ubekendt, DK, 1913)
Den Rette (ubekendt,
DK, 1913)
Pierrots Kærlighed
(ubekendt, DK, 1913)
En Straamand
(ubekendt, DK, 1913)
Mørkets
Gerninger (ubekendt, DK, 1913)
Moderkærlighed
(Einar Zangenberg, DK, 1913)
De listige
Friere (Vilhelm Petersen, DK, 1913)
Chaufførens
Hemmelighed (ubekendt, DK, 1913)
Bøffen
og Bananen (ubekendt, DK, 1913)
Dødsklippen
(Einar Zangenberg, DK, 1913)
Den store Cirkusbrand
(Einar Zangenberg, DK, 1913)
Bristede Strenge
(ubekendt, DK, 1913)
Miraklet (ubekendt,
DK, 1913)
En Kvindes
Ære (Einar Zangenberg, DK, 1913)
Det store Kup
(ubekendt, DK, 1913)
Fyrtaarnets
Hemmelighed (ubekendt, DK, 1914)
Tiger-Komtessen
(ubekendt, DK, 1914)
Det sidste
Møde (ubekendt, DK, 1914)
Guld der hævner
(ubekendt, DK, 1914)
Forbandelsen
(ubekendt, DK, 1914)
Elskovsbarnet
(Einar Zangenberg, DK, 1914)
Livets Ubønhørlighed
(ubekendt, DK, 1914)
I Tronens Skygge
(Einar Zangenberg, DK, 1914)
Borgkælderens
Mysterium (Einar Zangenberg, DK, 1914)
Den røde
Klub (ubekendt, DK, 1914)
KOSMORAMA
Afgrunden (Urban
Gad, DK, 1910)
Den farlige
Leg (ubekendt, DK, 1911)
DET SKANDINAVISK-RUSSISKE
HANDELSHUS
Morfinisten
(Louis von Kohl, DK, 1911)
De Fire (Gustav
Uhlendorff, DK, 1911)
Taifun (Louis
von Kohl, DK, 1911)
Bjørnetæmmeren
(Alfred Lind, DK, 1912)
Pigen fra det
mørke København (Louis von Kohl, DK, 1912)
De to Brødre
(Vilhelm Glückstadt, DK, 1912)
Bryggerens
Datter (Rasmus Ottesen, DK, 1912)
Konfetti (Vilhelm
Glückstadt, DK, 1912)
Skibsrotten
(ubekendt, DK, 1912)
Slægten
(Vilhelm Glückstadt, Alfred Lind, DK, 1912)
Kain (ubekendt,
DK, 1912)
Dagen før
- Dagen efter (ubekendt, DK, 1912)
Den hvide Klovn
(ubekendt, DK, 1912)
Gift dig -
gift dig ikke (ubekendt, DK, 1912)
Zigeunerorkestret
(Vilhelm Glückstadt, Kay van der Aa Kühle, DK, 1912)
Dødsridtet
(Rasmus Ottesen, DK, 1912)
Det blaa Blod
(Vilhelm Glückstadt, DK, 1912)
Den stærke
Magt (ubekendt, DK, 1912)
Den utro Hustru
(ubekendt, DK, 1912)
Den flyvende
Cirkus (Alfred Lind, DK, 1912)
Spejderen (Johan
Christensen, DK, 1912)
Balloneksplosionen
(Kay van der Aa Kühle, DK, 1913)
FILMFABRIKEN DANMARK
Krigskorrespondenter
(Vilhelm Glückstadt, DK, 1913)
De Dødes
Ø (Vilhelm Glückstadt, DK, 1913)
Den sorte Varieté
(Vilhelm Glückstadt, DK, 1913)
Katastrofen
i Dokken (ubekendt, DK, 1913)
Ægteskabelig
Lykke (ubekendt, DK, 1913)
For evigt (ubekendt,
DK, 1913)
Haanden, der
griber (ubekendt, DK, 1913)
Den sorte Bande
(ubekendt, DK, 1913)
Studenten skifter
Skilte (ubekendt, DK, 1913)
Den sorte Pierette
(ubekendt, DK, 1913)
Paa Dødens
Tærskel (ubekendt, DK, 1913)
Hjertedoktoren
(ubekendt, DK, 1913)
Dyretæmmerens
Hustru (ubekendt, DK, 1913)
Guldhornene
(Kay van der Aa Kühle, DK, 1914)
Zigeuneren
Raphael (ubekendt, DK, 1914)
Den Fremmede
(Vilhelm Glückstadt, DK, 1914)
Arveprinsen
(ubekendt, DK, 1914)
En Sømandsbrud
(ubekendt, DK, 1914)
En rædsom
Nat (ubekendt, DK, 1914)
Pigen fra Hidalgo-Fyret
(ubekendt, DK, 1914)
Mælkedrengen
paa sjov (ubekendt, DK, 1914)
Mirzi (ubekendt,
DK, 1914)
Lykkeligt Ægteskab
(ubekendt, DK, 1914)
Letsind (ubekendt,
DK, 1914)
Kvinder (ubekendt,
DK, 1914)
Hans første
Kærlighed (Vilhelm Glückstadt, DK, 1914)
Zigo (ubekendt,
DK, 1914)
Ungdomssynd
(Vilhelm Glückstadt, DK, 1914)
Hans Faders
Ære (ubekendt, DK, 1914)
Den grimme
Ælling (Kay van der Aa Kühle, DK, 1914)
Diligencekusken
fra San-Hilo (ubekendt, DK, 1914)
CONSTANTIN PHILIPSEN FILM
Gøglerblod
(ubekendt, DK, 1911)
Produktionsselskab
Barfodsdanserindens
Offer (ubekendt, DK, 1912)
Produktionsselskab
En letsindig
Hustru (ubekendt, DK, 1912)
Produktionsselskab
Dødskysset
(ubekendt, DK, 1915)
INGVAR JØRGENSEN
FILM
Dødssejleren
(Alfred Lind, DK, 1912)
Gud raader
(ubekendt, DK, 1912)
Kattebaronessen
(ubekendt, DK, 1913)
ALFRED LIND FILM
Linds film
blev øjeblikkeligt berømte uden for Danmarks grænser,
og efter at have tegnet kontrakt med flere tyske selskaber overtog Lind
i 1912 Continental Films Co.'s lokaler i Langebrogade 6 og dannede sit
eget produktionsselskab, Alfred Lind Film. Herfra leverede han i egen instruktion
(samt fotografering og formentligt tillige efter egne manuskripter) i 1912
filmene "Der Geheimvertrag"(Den hemmelige Traktat) og "Die Kriegsfackel"
(Alt for Fædrelandet eller Krigens Fakkel) til SRHs tyske opkøber,
Royal-Film G.m.b.H. [Düsseldorf], som han havde tegnet kontrakt med
i maj 1912. Ligeledes med danske skuespillere lavede han samme år
til Eiko-Film G.m.b.H. [Berlin] "Die gelbe Rose" (Af en Opdagers Dagbog
eller Den gyldne Rose). Foretagendet løb imidlertid ikke rundt,
og Alfred Lind Film måtte herefter lukke med en gæld på
80.000 kr. Fra den 14. december 1912 havde Lind kontrakt med Deutsche Bioscop-Gesellschaft
m.b.H. [Berlin], hos hvem han instruerede "Turi, der Wanderlappe" (Vandrelappen
og hans Datter, 1913), indtil han i 1913 atter for Eiko-Film instruerede
"ifersucht" (Skinsyge) og "Amerika-Europa im Luftschiff" (Amerika-Europa
i Luftskib).
Amerika
- Europa im Luftschiff. Ein Zukunftsbild aus dem Jahre 2000 Bauten, Regie
1913
Eifersucht
Regie 1913
Turi,
der Wanderlappe 1913 Regie
Die Kriegsfackel
Regie 1912
Die Schlangentänzerin
Regie 1912
Die vier
Teufel Regie 1912
Af en Opdagers
Dagbog (Alfred Lind, DK, 1913)
Brændemærket
(ubekendt, DK, 1913)
Den hemmelige
Traktat (Alfred Lind, DK, 1913)
Krigens Fakkel
(Alfred Lind, DK, 1913)
THE COPENHAGEN FILM CO.
Karen fra Gruben
(ubekendt, DK, 1913)
Gorki (ubekendt,
DK)
DANIA BIOFILM KOMPAGNI
Scenens Børn
(Bjørn Bjørnson, DK, 1913)
Lille Klaus
og store Klaus (Elith Reumert, DK, 1913)
Gidslet (Martinius
Nielsen, DK, 1914)
Lejla (Knud
Nathansen, DK, 1914)
Ansigtet bag
Ruden (ubekendt, DK, 1914)
Alt for Fædrelandet
(ubekendt, DK, 1914)
Dybet drager
(ubekendt, DK, 1914)
Den gaadefulde
Dobbeltgænger (ubekendt, DK, 1914)
Paulines Drøm
(ubekendt, DK, 1914)
Tre indvendige
Jomfruer (ubekendt, DK, 1914)
Lyset, der
svandt (ubekendt, DK, 1914)
Juveltyven
paa Æventyr (ubekendt, DK, 1914)
Frøken
Lilli (ubekendt, DK, 1914)
DANSK BIOGRAF COMPAGNI
Det hemmelighedsfulde
X (Benjamin Christensen, DK, 1914)
Hævnens
Nat (Benjamin Christensen, DK, 1916)
Manden uden
Ansigt (Benjamin Christensen, DK)
DANSK FILMFABRIK, AARHUS
Under Kniven
(ubekendt, DK, 1913)
I Dødens
Brudeslør (Gunnar Helsengreen, DK, 1914)
Muffen (ubekendt,
DK, 1914)
Proletargeniet
(Gunnar Helsengreen, DK, 1914)
Sexton Blake
(Gunnar Helsengreen, DK, 1915)
Menneskeskæbner
(Gunnar Helsengreen, DK, 1915)
Elskovs Tornevej
(Gunnar Helsengreen, DK, 1915)
Det Syndens
Barn (ubekendt, DK)
Manden fra
Heden (Leo Tscherning, DK)
Æresgæld
(ubekendt, DK)
Gøgler
og Greve (ubekendt, DK)
Pag. 25-26
(ubekendt, DK)
Sufragetten
(ubekendt, DK)
Med 100 Hestes
Kraft (ubekendt, DK)
DANSK FILM
En herlig Nat
(ubekendt, DK, 1914)
Undervandsbaaden
(ubekendt, DK, 1914)
Toldstation
Nr. 12 (ubekendt, DK)
A/S DANSK BIOGRAF KOMPAGNI
 Benjamin
Christensens (28.09.1879-02.04.1959) kunstneriske karriere startet
ved at han, efter å avbryte sin medisinstudier, ble elev ved "Det
Kongelige Teaters operaskole" og i 1902 debuterte som operasanger
i rollen som Mazetto i Mozarts "Don juan". Men innen kort tid fikk han
på grunn av en nervøs lidelse store problemer med stemmen
og måtte oppgi operakarrieren. Han arbeid derefter noen år
som agent for et champagnefirma før han lot seg overtale av sin
gode venn Robert Storm Petersen (19.09.1882-06.03.1949) til å
prøve seg som skuespiller i et av de mindre selskapene som hadde
dukket opp. Efter kort tid kom han raskt til den konklusjon at han kunne
lage bedre filmer enn selskapet regissører, og siden han hadde tjente
så godt på sitt agentur, kjøpte han seg inn i "AS
Dansk Biograf Kampagni" og ble i 1913 direktør for selskapet
da Carl Rosenbaum () trakk seg tilbake. Men innen det skjedde hadde
han medvirket i tre filmer for "Dania Biofilm
Kompagni". Det var "Skæbnebæltet"
(1911) med regi av
Svend Rindom (30.06.1884-11.12.1860), "Scenens
børn" (1913) med regi av Bjørn Bjørnson
(15.11.1859-14.04.1942) og "Lille Klaus og store
Klaus" (1913) med regi av Elith Reumert (09.01.1855-20.06.1934)
hvor Benjamin Christensen hadde rollen som "store Klaus". Det skal
her nevnes at dette var den eneste filmen som Elith Reumert regisserte
og at han medvirket som skuespiller i tre andre filmer. (Se bilde av ham
til høyre).
Men med sine
kunstneriske ambisjoner nøyde Benjamin Christensen seg ikke
bare å være direktør for selskapet. Ved siden av å
være produsent og regissør for to filmer, var han også
med på utarbeidelse av manuskripter, utkast til dekorasjoner, assisterte
fotograferingen og spilte selv den mannlige hovedrollen.På dette
området var han enestående i forhold til flere av de store
regissørene som både spilte og regisserte filmene selv. I
hans tilfelle arbeidet han innenfor områdene som produksjon, manuskript,
dekorasjonsarbeide, instruksjon, distrubisjon og at han spilte en av hovedrollene.
Sommeren 1913 startet han å regissere "Det
Hemmelighedsfulde X" (1914) hvor han også har hovedrollen
som "Løjtnant von Hauen". Filmen fikk Danmarkspremiere 23.03.1914
Filmen er en spionhistorie som har også elementer av melodramatisk
kjærlighetshistorie og er en enkel historie. Det som skiller filmen
ut fra andre slike filmer er den kvaliteten man finner innen kameraarbeide,
anvendelse av lyset, hvor han ofte brukte naturlig lyskilde som eneste
lyskilde, og klippingen hvor han klipper innenfor samme scene, noe som
var uvanlig på den tiden i Danamark. Den andre filmen var "Hævnens
nat" (1916) som han startet arbeidet med i slutten av 1915.
.
|