|
Tilbake
til forsiden: www.stumfilm.no
DANSK FILMHISTORIE
1920 - 1931 NEDGANGSTIDER
I likhet med
Carl
Th. dreyer, reiste også Benjamin Christensen til Sverige
og i februar 1919 skrev han kontrakt med "Svensk
Bio".I følge et intervju med Benjamin Christensen
var årsaken til han skrev kontrakt med "Svensk
Filmindustri" (SF) at selskapet ga sine ansatte full kunstnerisk
frihet. Samtidig var han ikke helt enig med selskapets overordnede linje
der de filmatiserte litterære verker og han heller ville søke
å finne veien til de orginale filmene. Og hans neste film, "Häxan"
(1922), var absolutt en av de mest orginale og egenartede filmene som var
innspilt i Danmark. Før denne filmen hadde han arbeidet med forskjellige
temaer hvor skulle bruke filmen i vintenskapens tjeneste. Han hadde bla
forsøkt å filme spiritiske mediers ektroplasmiske matrerialsjoner
og vært i kontakt med kjønnslegen Eugen
Steinach (1862-1944) for å lage en film om hans arbeid. Disse
prosjektene ble det ikke noe av, men det viser Benjamin Christensens
interesse for det okkulte og for seksuallivet. Disse to interessene preger
også filmen.
Før
arbeidet med "Häxan" (1922) hadde
Benjamin Christensen arbeidet med det vitenskaplige kildermaterialet
i to år, et studie som også resulterte i en lengere bibliografi
som ble delt ut på premierekinoene. I følge ham selv var denne
filmen hans livsverk. Filmen ble filmet på hans gamle filmstudio
efter at han hadde overtalt SF til å kjøpe det tilbake fra
"Olaf Fønss selskap", et selskap
som var blitt avviklet i 1920. Filmen ble tatt opp i perioden februar-mars
til oktober 1921 og premieren fant sted på Palads 07.11.1922. Omkostningen
for filmen beløp seg til et sted mellom 1,5-2 millioner kroner,
og selv om filmen ble en publikumssuksess både i Danmark og Sverige,
var filmen totalt sett en økonomisk katastrofe. De utpenslede torturscenene
og pervertert sex gjorde det umulig for SF å få satt opp filmen
i USA samt at det var flere andre land som enten totalforbød den
eller sønderklippet den. Det gjorde det heller ikke bedre for SF
at konjunkturene snudde og allerede i i begynnelsen av 1921 slet selskapet
med økonomien. Benjamin Christensen må efter denne
filmen ha forlatt SF for året efter regisserte han den tysk/danske
filmen "Seine Frau, die Unbekannte"
(1923). Det skulle gå flere år før han igjen lagde film
i Danmark og han regisserte da "Skilsmissens børn"
(1939).
NORDISK FILMS KOMPAGNI
1920-1930
Fritz Magnussen
(13.09.1878-14.04.1920)
var dansk regissør, journalist, maler og tegner.
(DK, 1878 -
1920)
Filminstruktør,
journalist, maler og tegner. Født 13/9 1878, død 15/4 1920
- 41 år gammel. Gift 1º i 1902 med forfatterinden Edith Nebelong
(Edith Rode) - ægteskabet opløst, 2º i 1904 med malerinden
Anne Sophie Lorenze Petersen - ægteskabet opløst, 3º
i 1918 med Johanne Cathrine Jensen.
Uddannet som
maler i Dresden, Rom og på Kunstnernes Studieskole. Tegner og efterhånden
journalist ved venstreavisen Dannebrog 1908-10. Journalist på efterfølgeravisen
Riget 1910-13, hvor han bla. bidrog med en række artikler om begivenhederne
på Balkan okt-dec 1912. Efter en bladrekonstruktion chefredaktør
samme sted nogle måneder i avisens sidste levetid 1913, derefter
rejsende journalist (oplysningerne stammer fra Weilbachs kunst indeks).
Debuterede som
manuskriptforfatter hos Nordisk Film, hvortil han leverede omkring 11 manuskripter
i perioden 1914-16. Fra 1917 blev Magnussen ansat som instruktør
ved Olaf Fønss' Dansk Film Co. og fortsatte ved Dansk Astra Film
(samme selskab men nyt navn efter rekonstruktion i 1918). Her instruerede
han i alt 15 spillefilm, hvoraf de 11 var skrevet af ham selv.
Filmografi
Gar el Hama
III (Robert Dinesen, DK, 1914)
Manus
Mit Fædreland,
min Kærlighed (Robert Dinesen, DK, 1915)
Manus
Millionæren
i Røverhænder (A.W. Sandberg, DK, 1915)
Manus
Tempeldanserindens
Elskov (Holger-Madsen, DK, 1915)
Manus
Pro Patria
(August Blom, DK, 1916)
Manus
Sjæletyven
(Holger-Madsen, DK, 1916)
Manus
Vaadeskudet
(Hjalmar Davidsen, DK, 1916)
Manus
Det bertillonske
System (Lau Lauritzen Sr., DK, 1916)
Manus
Gengældelsens
Ret (Fritz Magnussen, DK, 1917)
Instruktør
Manus
Lægen
(Fritz Magnussen, DK, 1917)
Instruktør
Manus
Krigens Fjende
(Holger-Madsen, DK, 1917)
Manus
Du skal ære
- (Fritz Magnussen, DK, 1918)
Instruktør
Dømmer
ikke (Fritz Magnussen, DK, 1918)
Instruktør
Manus
Dommens Dag
(Fritz Magnussen, DK, 1918)
Instruktør
Manus
Fangen fra
Erie Country Tugthus (Fritz Magnussen, DK, 1918)
Instruktør
Manus
Skæbnesvangre
Vildfarelser (Fritz Magnussen, DK, 1918)
Instruktør
Manus
For sit Lands
Ære (August Blom, DK, 1918)
Manus
Præsten
fra Havet (Fritz Magnussen, DK, 1918)
Instruktør
Bajadser (Fritz
Magnussen, DK, 1919)
Instruktør
Manus
Lykkeper (Fritz
Magnussen, DK, 1920)
Instruktør
Manus
En Aftenscene
(Fritz Magnussen, DK, 1920)
Instruktør
Manus
Scenens Børn
(Fritz Magnussen, DK, 1920)
Instruktør
Manus
Munkens Fristelser
(Fritz Magnussen, DK, 1921)
Instruktør
Hendes Fortid
(Fritz Magnussen, DK, 1921)
Instruktør
Manus
Timeglasset
(Fritz Magnussen, DK, 1922)
Instruktør
De røvede
Kanontegninger (A.W. Sandberg, DK)
Manus
|