Tilbake
til forsiden: www.stumfilm.no
DANSK FILMHISTORIE 1920 - 1931 NEDGANGSTIDER I likhet med Carl Th. dreyer, reiste også Benjamin Christensen til Sverige og i februar 1919 skrev han kontrakt med "Svensk Bio".I følge et intervju med Benjamin Christensen var årsaken til han skrev kontrakt med "Svensk Filmindustri" (SF) at selskapet ga sine ansatte full kunstnerisk frihet. Samtidig var han ikke helt enig med selskapets overordnede linje der de filmatiserte litterære verker og han heller ville søke å finne veien til de orginale filmene. Og hans neste film, "Häxan" (1922), var absolutt en av de mest orginale og egenartede filmene som var innspilt i Danmark. Før denne filmen hadde han arbeidet med forskjellige temaer hvor skulle bruke filmen i vintenskapens tjeneste. Han hadde bla forsøkt å filme spiritiske mediers ektroplasmiske matrerialsjoner og vært i kontakt med kjønnslegen Eugen Steinach (1862-1944) for å lage en film om hans arbeid. Disse prosjektene ble det ikke noe av, men det viser Benjamin Christensens interesse for det okkulte og for seksuallivet. Disse to interessene preger også filmen. Før arbeidet med "Häxan" (1922) hadde Benjamin Christensen arbeidet med det vitenskaplige kildermaterialet i to år, et studie som også resulterte i en lengere bibliografi som ble delt ut på premierekinoene. I følge ham selv var denne filmen hans livsverk. Filmen ble filmet på hans gamle filmstudio efter at han hadde overtalt SF til å kjøpe det tilbake fra "Olaf Fønss selskap", et selskap som var blitt avviklet i 1920. Filmen ble tatt opp i perioden februar-mars til oktober 1921 og premieren fant sted på Palads 07.11.1922. Omkostningen for filmen beløp seg til et sted mellom 1,5-2 millioner kroner, og selv om filmen ble en publikumssuksess både i Danmark og Sverige, var filmen totalt sett en økonomisk katastrofe. De utpenslede torturscenene og pervertert sex gjorde det umulig for SF å få satt opp filmen i USA samt at det var flere andre land som enten totalforbød den eller sønderklippet den. Det gjorde det heller ikke bedre for SF at konjunkturene snudde og allerede i i begynnelsen av 1921 slet selskapet med økonomien. Benjamin Christensen må efter denne filmen ha forlatt SF for året efter regisserte han den tysk/danske filmen "Seine Frau, die Unbekannte" (1923). Det skulle gå flere år før han igjen lagde film i Danmark og han regisserte da "Skilsmissens børn" (1939). NORDISK FILMS KOMPAGNI 1920-1930 Fritz Magnussen
(13.09.1878-14.04.1920)
var dansk regissør, journalist, maler og tegner.
Uddannet som maler i Dresden, Rom og på Kunstnernes Studieskole. Tegner og efterhånden journalist ved venstreavisen Dannebrog 1908-10. Journalist på efterfølgeravisen Riget 1910-13, hvor han bla. bidrog med en række artikler om begivenhederne på Balkan okt-dec 1912. Efter en bladrekonstruktion chefredaktør samme sted nogle måneder i avisens sidste levetid 1913, derefter rejsende journalist (oplysningerne stammer fra Weilbachs kunst indeks). Debuterede som
manuskriptforfatter hos Nordisk Film, hvortil han leverede omkring 11 manuskripter
i perioden 1914-16. Fra 1917 blev Magnussen ansat som instruktør
ved Olaf Fønss' Dansk Film Co. og fortsatte ved Dansk Astra Film
(samme selskab men nyt navn efter rekonstruktion i 1918). Her instruerede
han i alt 15 spillefilm, hvoraf de 11 var skrevet af ham selv.
Filmografi
Gar el Hama
III (Robert Dinesen, DK, 1914)
|