|
ROBERT WIENE (27.04.1873-17.07.1938)
ROBERT WIENE
Robert Wiene
(27.04.1873-17.07.1938) kom fra en famile der faren, Carl
Wiene (??-??) var en kjent skuespiller og
oversetter, hans yngre bror Conrad Wiene
(Konrad Wiene) (03.02.1878-??.??) var skuespiller og
senere også filmregissør og
manusforfatter. Robert Weine fulgte ikke med
en gang familens fotspor, men studerte i 1894-1896 jus
i Berlin og ved det høyere juridiske fakultet i
ved universitetet i Wien. Efter endt utdannelse
praktiserte han han i byen Weimar. Hans kunstneriske
karriere startet i 1908-1909 da han i en kort tid var
leder for teateret "Neue
Wiener Bühne" i Wien. Men som
mange fra teatermiljøet gikk også Robert
Weine over til filmindustrien i begynnelsen av
1910-tallet og i 1912 arbeidet han i Østerrike
og tyskland som filmforfatter og regissør.
Muligens debuterte han dette året som
regissør og manusforfatter med filmen "Die Waffen der Jugend"
(1912) for selskapet "Komet-Film-Compagnie
Paulus & Unger", Berlin. Jeg skrev
muligens da det ikke er helt bekreftet at det var han
som regisserte filmen. Den første filmen man
med sikkerhet vet han regisserte var "Er rechts, sie links"
(1914) for produksjonsselskapet "Messter Film GmbH",
Berlin. Med denne filmen innledet han et samarbeidet
med Oskar Messter som produserte filmene hans,
et samarbeid som varte i perioden 1914-1919. I
perioden frem til 1917 regisserte han og, eller bare
skrev, filmmanus for "Messter
Film GmbH". Men i de siste to
årene skrev men skrev filmmanuser til 10 filmer
for selskapet. Jeg vil her kortfattet ta for meg
hvilke filmer han regisserte da jeg senere vil skrive
en mer omfattende biografi om Robert Weines
filmkarriere.
 Men
under dette samarbeidet regisserte han i 1915 en film
for "Deutsche Bioscop GmbH",
Berlin, muligens sammen med Walter Turszinsky
(10.01.1874-21.05.1915). Det var "Der springende Hirsch oder Die
Diebe von Günstersburg" (1915).
Dette var den eneste filmen den polskfødte Walter
Turszinsky regisserte. I han korte filmkarriere
i perioden 1914-1915 skrev han filmmanus til ni filmer
hvorav tre var sammen med Robert Wiene. Den
første filmen han regisserte for "Messter Film GmbH" det
året var "Die
Konservenbraut" (1915). I overgangen
1915-1916 regisserte og skrev han filmmanuset til "Frau" (1915/1916).
Denne filmen innledet det mest aktive året hvor
han regisserte åtte filmer. Følgende
filmer regisserte han og skrev filmmanus til,"Das Leben ein Traum"
(1916), "Der Mann im
Spiegel" (1916), "Der standhafte Benjamin"
(1916), "Lehmanns
Brautfahrt" (1916) og "Der Sekretär der
Königin" (1916) hvor han
også hadde Bauten. De tre siste filmene hadde
han ansvar for regien, "Das
wandernde Licht" (1916) (se bildene), "Der wandernde Blumentopf"
(1916) og "Die
Räuberbraut" (1916). I overgangen
1916-1917 regisserte han og skrev filmmanus til "Der Liebesbrief der Königin"
(1916/17) før han i 1917 regisserte og skrev
filmmanus til "Furcht"
(1917) og regisserte "Veilchen
Nr. 4" (1917).
Efter
et par år hvor han skrev filmmanus til andre
regissører hadde han i 1919 en filmrolle,
muligens den eneste filmen hvor han opptrådte
som skuespiller. Det var i sin bror, Conrad Wienes
film "Die Spinne"
(1919). Produksjonsselskapet var det østerriske
selskapet "Sascha
Film-Industrie AG", Wien og ble
produsert av Alexander Graf Kolowrat (Graf
Alexander Joseph Kolowrat) (29.01.1886-04.12.1917) og
Arnold Pressburger (27.08.1885-17.02.1951). Den
andre skuespilleren var oppført er Magda
Sonja (23.05.1895-??.1957). Jeg vet ikke mer om
filmen enn at den opprinnelig var på 1.700 meter
og hadde urpremiere i Wien 21.03.1919 og at den ved
visning den 01.06.1919 var forbudt for barn og klippet
ned til 1.670 meter. Ved visning den 23.04.1921 var
den fortsatt forbudt for barn og var nå klipt
ned til 1.612 meter. Samme år skrev han
filmmanus til Friedrich Wilhelm Murnaus film "Satanas" hvor han
også var kustnerisk Oberleitung. Samme år
regisserte han selv to filmer for østerriske
selskapet "Sascha
Film-Industrie AG", Wien som Alexander
Graf Kolowrat og Arnold Pressburger
produserte. Det var "Die Hindernisehe" (1919) hvor han
skrev filmmanuset sammen med Friedrich Porges
(Frederick Porges) (14.07.1890-25.01.1978) og "Ein gefährliches Spiel"
(1919) hvor han også skrev filmmanuset. Det
året er det mulig at han regisserte "Die Welteroberer" for
produksjonsselskapet "Stuart
Webbs-Film Company Reicher und Reicher",
München.
 I
overgangen 1919-1920 regisserte Robert Wiene
den første rene ekspresjonistiske filmen "Das Kabinet des Dr. Caligari"
(1919/1920) efter et filmmanus av Carl Mayer
(20.02.1894-01.07.1944) og Hans Janowitz
(02.12.1890-??.1954). Produksjonsselskapet var Erich
Pommers selskap "Decla-Film-Gesellschaft
Holz & Co" og ble produsert av Erich
Pommer (Eric Pommer) (20.07.1889-08.05.1966) og
Rudolf Meinert (28.09.1882-??.??). Filmen hadde
urpremiere i Berlin "Marmorhaus" den 26.02.1920.
Filmen fikk gode anmeldelser og gikk i tre
måneder på Marmorhaus. Filmen ble en stor
suksess i Berlin og den ble "Nachtkrieg"-tidens
fremste symbol. Skuespillerne i de ledende rollene var
Werner Krauß (23.06.1884-20.10.1959) i
rollen som "Dr. Caligari", "Cesare" ble tolket av Conrad
Veidt (22.01.1893-03.04.1944), Friedrich
Fehér (16.03.1889-30.09.1950) spilte
"Francis", Lil Dagover (30.09,1887-23.01.1980)
hadde rollen som "Jane" og Hans Heinrich von
Twardowski (??.1898-18.11.1958) tolket rollen
som "Alan". Filmen ble lansert i slutten av 1919 og
begynnelsen av 1920 ved hjelp av en omfattende
reklamekampanje hvor det ble hengt opp plaketer over
hele Berlin hvor det stod "Du musst Caligari werden!"
(Du må bli Caligari!) (Du må se Caligari!)
og (Har du sett Caligari?).
Det
spesielle med denne filmen var ikke selve historien,
men scenografien og dekor. Robert Wiene
samarbeidet her med kunstnerne Herman Warm
(05.05.1899-17.05.1976) som var produksjonsdesigner og
settdekoratør, Walter Rörhrig
(13.04.1897-??.1945) som var produksjonsdesigner og Walter
Reimann (02.06.1887-08.11.1936) som var
produksjonsdesigner og kostymedesigner, alle fra
kunstnergruppen "der Sturm", med å lage en
ekspresjonistisk scenografi til filmen. Kulissene
viser en verden med forvridde perspektiver og hvor
dører, vinduer og hustak er skjeve og hvor den
virkelige verden har opphørt å eksistere.
På grunn av elektrisitetsrasjoneringen ble det
malt lys og skyggeeffekter direkte på kulissene
og gulvene. Skuespillerne var sterkt sminket for
å fremheve deres indre. Både de kunstige
kulissene og skuespillernes overspente spillestil
viser en marerittlignende tilværelse hvor det
ytre er et speilbilde av et splintret indre. I denne
verden er personenes identiteter uklare og
dobbelttydig, og hvor den splittete tilværelsen
kommer tydelig til syne. Filmen dannet en skole for de
mange filmene som ble laget på 20 tallet. Denne
"malerskolen" regnes som den mest rendyrkede utgave av
filmekspresjonismen. Nærmest alle filmene var
spilt inn i studio og var sterkt inspirert av det
impresjonistiske teater.
Det
var, som tidligere nevnt, Carl Mayer og Hans
Janowitz som skrev manuset til filmen. I
følge flere kilder, bl.a. Øivind
Hanche "Mellom Caligari og Mabuse". Fem
spillefilmer fra Weimar-tidens Tyskland" skal det ha
vært konkrete hendelser for historien.
Inspirasjonen kom fra flere kilder, Hans Janowitz
skal ha hentet inspirasjon fra atmosfæren fra
hjembyen sin Praha, en atmosfære han syntes var
mystisk. I 1913 skal en ung pike ha blitt myrdet i en
underholdningspark i Holstenwall, Hamburg i tyskland.
Navnet Holstenwall ble brukt som navn på byen i
filmen.
En
annen viktig kilde var hans egne opplevelser som
soldat i Tyskland under den store verdenskrig. Der
levde han under et autoritert og umennesklig styre som
han kom til å hate. Dette var et typisk trekk
ved de tyske ekspresjonistiske forfatterne hvor
grunntanken var et moralsk, sosialt og politisk
opprør mot den politiske systemet i det tyske
samfunn. Med sin antiautoritære tendens og sin
dragning mot det formløse tok den
litterære ekspresjonismen opp arven efter
1700-tallets "Sturm
und
Drang". Det var ut i fra dette han senere kom
til å knytte til "dr Caligari" og hans medium
"Cesare" i filmen. De to ble en allegori over den
autoritære staten som misbrukte sin makt ved
å sende menn i en krig for å drepe og bli
drept. Dette forholdet mellom "dr Caligari" og hans
medium "Cesare" får meg på tenke på
farshatet som også kom til uttrykk hos flere
ekspresjonistiske forfattere. Et godt eksempel er George
Heym (1887-1912) eneste diktsamling "Der ewige
Tag" (1911). Der tar han for seg temaer som
rotløshet, fortvilede eksistenser og farshatet.
Som flere andre eksprosjonistiske forfatter hadde han
et sterkt farshat. I en dagbok anklager han sin far
for at han ikke ble en av de store diktere og at det
skyldes at han hadde "et sånt svin av en far".
Dette motsetningsforholdet til faren var sterkt preget
av ekspresjonistisk generasjonsfilosofi. Den
litterære ekspresjonismen hadde en kraftig
reaksjon mot den autoritære prøyssiske
ånd, og som for Heym ble legemliggjort i faren,
en far som var typisk familiefedre på den tiden.
Den
siste kilden kom fra Carl Mayer. I motsetning
til Hans Janowitz, som deltok under
verdenskrigen, skal han han brukt mye tid under krigen
for å slippe militærtjenesten ved å
overbevise en militærpsykolog at han var mentalt
ustabil. Dette ble den sosiale og psykologiske
bakgrunnen for filmmanuskriptet.
 Opprinnelig
var
det egentlig meningen at Fritz Lang skulle
regissere filmen, men på en tiden var han
opptatt med fortsettelsen av "Die
Spinnen" (1919/1920). Men selv om ikke
Fritz Lang regisserte filmen, var det vissnok
han som foreslo den endelige rammehistorien. S. S.
Prawel har påpekt, efter å ha
studert Werner Krauss eksemplar av
orginalmanuskriptet, at filmen fra begynnelsen av
hadde en helt annen rammehistorie enn den fikk til
slutt. Filmen slutter med (kilde Kino video utgaven av
"the Cabinet of dr Caligari" kap 12) en scene fra
uteplassen ved sinnsykehuset hvor man helt til venstre
ser "Jane" ikledd hvit kjole med en tiara, sitte
på en stol før vi så ser klipp av
sinnslidende. Så kommer "Francis" og den andre
mannen gående inn på plassen. Han
får øye på "Cesare" som står
mot veggen. "Francis" sier "Look! There´s
Cesare... Never allow him to tell your fortune ...or
your´re dead..." Den andre mannen ser
forskrekket på ham og trekker seg tilbake.
"Francis" snur seg og oppdager "Jane" og går
smilende bort til henne med utstrakte armer. Han
bøyer seg frem og sier "Jane, I love you--
won´t you be my wife at last?". Hun stirrer tomt
for seg og svarer "We queens are not free to answer
the call of your heart". "Fancis" snur seg og
løper mot bygningen i det "dr Caligari" kommer
ned trappen. Han griper tak i to personer og sier da
"dr Caligari" nærmer seg "You all think that--
I´m isane-! It isn´t true-- It´s the
director who´s insane!!". Han angriper "dr
Caligari" bakfra og roper "He is Caligari Caligari
Caligari!". De to slåss et kort
øyeblikk før det kommer flere pleiere og
får på ham en tvangstrøyefør
han føres bort til et rom og blir lagt på
en seng. Pleierne går ut av rommet og "dr
Caligari" blir igjen sammen med to andre leger. "dr
Caligari" tar på seg briller, snur seg mot
"Francis" og beroliger ham. Han tar av seg brillene
igjen og sier "At last I understand his delusion. He
thinks I am that mystic -Caligari- ! Now I know
exactly how to cure him...".
I
følge Siegfried Kracauer
(08.02.1889-26.1.1966) var ikke denne rammehistorien
med i Carl Mayer og Hans Janowitzs
opprinnelige manuskript til filmen. Han mener at
forfatterne hadde sett Caligari som et symbol på
et umenneskelig og sinnsykt statssystem som ble
forvandlet til en morderinstitusjon. Den hypnotiserte
Cesare ble symbolet på de menige soldatene som
ble sendt ut i krigen for å gjennomføre
statsmaktens planer. Opprinnelig skal filmen ha
vært et kraftig angrep på autoritetene, et
Faderoppgjør, som støtter opp min
tolkning av historien, og et oppgjør med
Tysklands rolle i verdenskrigen. Isteden ble
rammehistorien en skildring av et subjektivt rom og
den gale "sønnens" bilde av "Faren".
Robert Wiene
fortsatte å lage flere filmer i samme
kunstneriske retning. Den første var "Genuine" (1920) hvor
skuespillerne nesten forsvinner i maleren César
Kleins (14.09.1876-13.03.1954)
spesielle dekor. Filmen ble en fiasko og årsaken
ligger i det at dekorasjonene var ekspresjonisktisk,
men samtidig spilte skuespillerne i en naturalistisk
stil. Dette motsetningforholdet skapete en stilistisk
forvirrende film med et mislykket resultat. Filmen
handler om en kvinne som utvikles til en
blodtørstig vampyr efter å ha blitt
kjøpt aven orientalsk tyrann. Det var Carl
Mayer som stod for filmmanuset. Samme
år regissete han "Die
Rache einer Frau" (1921) før
året efter regisserte "Die
höllische Macht" (1922). I
overgangen til 1923 regisserte, produserte og skrev
han "Raskolnikow"
(1922/1923) efter en romanen "Forbrytelse og straff"
(1866) av Fjodor Mikhailovitsj Dostojevskij
(11.11.1821-09.02.1881). De truende kulissene
forsterket her bakgrunnen til Dostojevskijs
historie. Hovedpersonen Raskolnikov har en typsik
ekspresjonistisk personlighet ved at han er plaget av
psyksike lidelser efter å ha myrdet de to eldre
kvinnene. Dette religiøse aspektet
videreførte han i "I.N.R.I.
Ein Film der Menschlichkeit" (1923) som
han regissete, Schnitt og skrev filmmanuset til.
Handlingen i filmen er et pasjonsspill, en meditasjon
over Jesus lidelseshistorie, som blir rammet inn av
scener fra nåtiden der en morder dømmes
til døden. Samme år regisserte og
produserte han "Der
Puppenmacher von Kiang-Ning" (1923) og
regisserte "Der Türmer
von St. Stephan" (Der Jude von Granada)
(1923).
 Året efter
regisserte han "Orlacs
Hände" (1924), en film som regnes
som hans siste ekspresjonistiske film. Denne filmen
dannet senere grunnlaget for en rekke andre
skrekkfilmer. Conrad Veidt
(22.01.1893-03.04.1943) har rollen som "pianisten Paul
Orlac" som efter en ulykke får knust hendene
sine og erstattet dem med en hendene til en morder. I
flere kilder omtales denne filmen som Robert
Wienes muligens beste film efter "Das Kabinett des Dr. Caligari"
(1919/1920). Også i denne filmen har en
undertone av skrekkromantikk med skyggefylte gater,
korridorer fylt av merkelige og truende figuer.
Motivet her er den splittende personligheten hos
pianisten som blir påvirket av de morderiske
hendene. Denne filmen, som var et samarbeidet mellom
produksjonesselskapene "Berolina-Film
GmbH", Berlin og "Pan-Film AG" ,Wien,
var den første av i alt fem filmer han lagde
for østeriske selskapet "Pan-Film AG", Wien i
perioden1924-1926. I denne perioden oppnådde han
stillingen som Oberregisseur. "Pan-Film AG", Wien
produsete i perioden 1921-1935 13 filmer hvorav ni av
dem var stumfilmer. Den neste filmen han regisserte
det året for selskapet var "Pension Groonen"
(1924). Året efter regisserte han "Der Gardeoffizier"
(1925), regisserte og skrev filmmanuset, sammen med Louis
Nerz ( Ludwig Nerz ) (??-??), til "Der Rosenkavalier"
(1925), den sistnevnte film i samarbeid med
komponisten Richard Strauss
(11.06.1864-08.09.1949) og forfatteren Hugo von Hofmannsthal
(01.02.1874-15.07.1929). Det siste året han
arbeidet for "Pan-Film AG",
Wien, regisserte han "Die
Königin vom Moulin Rouge"
(1926).
Tilbake
i Berlin regisserte Robert Wiene seks filmer i
perioden 1927-1928 for forskjellige filmselskaper. Det
var "Die Geliebte"
(1927) for "Paneuropa-Film
GmbH", Berlin, "F.P.S. Film GmbH",
Berlin. For "Felsom-Film
GmbH Fellner & Somlo", Berlin,
regisserte han "Die Frau auf
der Folter" (1928), "Die große Abenteuerin"
(1928) og "Heut' spielt der
Strauß" (Der Walzerkönig)
(1928). For selskapene til Max Glass
(12.06.1882-01.07.1964) "Max
Glass-Produktion GmbH" (Berlin)
regisserte han "Leontines
Ehemänner" (1928) og for "Max Glass-Produktion",
Berlin, "Unfug der Liebe"
(1928). Ved de to siste filmene var det Max Glass
som stod for filmmanusene.
Lydfilmen
ble inntrodusert i Tyskland i 1929 og de siste filmene
til Robert Wiene var talefilmer. Disse filmene
var underholdningsfilmer i forskjellige genrer. Da
disse filmene er utenfor rammen for denne hjemmeside,
skal jeg her bare kort ta for meg filmene han
regisserte. Det var "Der
Andere" (1930) for selskapet "Terra-Film AG",
Berlin, de to tysk-franske filmene "Le procureur Hallers"
(1930) for produksjonsselskapene "Terra-Film AG", Berlin
og "Les Films Albatros",
Paris,og regisamarbeide med Pierre Billon
(07.02.1906-31.08.1981) om filmen "Nuits de Venise"
for selskapet "Sofar-Film-Produktion GmbH",Berlin. I
overgangen 1929-1930 var han i München og
regisserte "Der
Liebesexpreß" for "Münchner Lichtspielkunst AG"
(Emelka), München. Tilbake i Berlin regisserte
han sine to siste filmer. Det var "Panik in Chicago"
(1931) for "D.L.S. Deutsches
Lichtspiel-Syndikat AG", Berlin og
regisserte og skrev filmmanuset til "Taifun" (1933) for "Camera-Film-Produktion GmbH",Berlin.
Den siste filmen var et spiondrama og ble forbudt i
mai 1933 av nazistene som i januar 1933 hadde kommet
til makten. For videre lesning om emnet vil jeg
anbefale følgende hjemmeside til "Filmportal.dk".
I
september 1933 reiste Robert Wiene til
Budapest hvor han regisserte en tysk versjon av en
ungask film "Eine Nacht in
Venedig" (1934). Derefter reiste han,
siden han var forfulgt som jøde, i eksil til
Engeland og slo seg ned i London. Her produserte han
musikelen "The Robber Symphony" (1934/1935) hvor Friedrich
Fehér (16.03.1889-30.09.1950) hadde
regien og skrev filmmanuset sammen med Anton Kuhl
(??-??). Friedrich Fehér hadde
tidligere samarbeidet med Robert Wiene hvor
han spilte "Francis" i "Das
Kabinett des Dr. Caligari" (1919/1920).
I denne perioden hadde Robert Wiene planer om
en lydfilmutgave av "Das
Kabinett des Dr. Caligari" (1919/1920)
og det var en større schanse for ham å
spille den inn i Frankrike og i 1936 eller 1937 reiste
han til Paris hvor han skulle realisere prosjektet
sammen med Jean Cocteau
(05.07.1889-11.10.1963). I 1938 regisserte han og
produserte sammen med Herman Millakowsky
(27.07.1892-12.02.1987) filmen "Ultimatum" (1938) hvor
Erich von Stroheim hadde rollen som"General
Simovic". Men bare få dager før filmen
var ferdig innspilt ble han alvorlig syke og
døde i Paris 17.07.1938. Det var Robert
Siodmak (08.08.1900-10.03.1973) som ferdiggjorde
filmen.
.
|