Tilbake til forsiden:
www.stumfilm.no
1911 - 1918 KUNSTNERISK VENDEPUNKT I løpet av 1910-tallet ble filmene lengre og det var i denne fasen man begynte å bruke litterære verker som underlag for filmhistoriene. Det førte til at filmen førte videre den mest populære og inntekstgivende litterære generen og ut i fra dette utviklet den sin egen melodramtatiske fortellerkultur. Disse filmene utiklet seg til melodramaer med amorøse forviklinger i et internasjonalt miljø. Dette var en standard som preget mange danske filmer på den tiden, en gener som også preget de tyske filmene. Fra ganske tidlig av var det et samarbeid mellom dansk og tysk film og Ole Olsen (05.05.1863-05.10.1943) og "Nordisk Films Kompagni" hadde tidlig engasjert seg innen tysk filmproduksjon. Det førte til at ved begynnelsen av første verdenskrig eide Ole Olsen omkring 60 kinoer og et produksjonsselskap i Tyskland.
Frem til første verdenskrig var filmprodusjonen tydelig preget av internasjonal karakter ved at handlingene i fiksjonsfilmene ofte var lagt til navnløse storbyer hvor historien kunne ha utspilt seg hvor som helst. Det førte til at filmproduksjonen i begynnelsen av 1910-tallet i hovedsak var standarisert. Et viktig trekk ved ved handlingen var at den skulle være slik at den kunne forståes av alle og at den appelerte til den store publikumsgruppen på tvers over landegrensene. De tyske fiksjonsfilmene på den tiden bestod, slik den internasjonale filmen, av flere generer som det sosiale dramaet, komedier og kriminalfilmer. Allerede på begynnelsen av århundreskifte hadde den tyske filmindustri problemer ved at det hjemmelige filmmarkedet preget av utenlandske filmer. Adolf Gärtner (24.03.1879-09.01.1958) debuterte i 1910 med "Japanisches Opfer" (1910) for produksjonsselskapet "Messter's Projection GmbH" med Carl Froelich bak kameraet. De som spilte i filmen var Lupu Pick (02.01.1886-07.03.1931), Friedrich Zelnik (17.05.1885-29.11.1950), Albert Steinrück (20.05.1872-11.02.1929) og Max Mack (21.10.1884-18.02.1873). Sistnevnte debuterte året efter som regissør for filmselskapet "Vitascope GmbH" som lå i Berlin med filmene "Coeur-As" (1911) og "Gehirnreflexe" (1911) hvor han også skrev filmmanuset og hadde en rolle i filmene. Carl Wilhelm (??-??) første spillefilm var "Leibeigenschaft" (1911) for filmselskapet "DMB Deutsche Mutoskop- und Biograph GmbH" (Berlin). Filmen hadde premiere den 11.02.1911. Men allerde i 1909 debuterte som regissør med dokumentarfilmen "Ein vergnügter Wintertag im Berliner Grunewald" (1909). MAX REINHARD
Det kunstneriske vendepunktet skjedde omkring 1913 da filmene var mer preget av at de tyske filmskaperne hadde funnet frem til sin egen stil og temaer. Ved siden av den danske melodramafilmen søkte også tyske filmskapere inspirasjon i en tyske romantiske kulturarven for å utvikle sin egen identitet. Det var i denne epoken at det skulle bli alget noen filmer som skulle legge grunnlaget for den tysk filmekspresjonismen. En av de mest inflytelsesrike av disse filmene var Stellan Ryes film "04.07.181880-14.11.1914) "Der Student von Prag" (1913) efter et orginalmanus av kinoeieren og bestseller-forfatteren Hanns Heinz Ewers (03.11.1871-12.06.1943). Det skal her bemerkes at IMDb også har oppført Alfred de Musset (11.12.1810-02.05.1857) med et dikt (desverre har de ikke oppført hvilket dikt det var) og Edgar Allan Poe (19.01.1809-07.10.1849) med novellen "William Wilson" som kredit for filmmanuset. Jeg har lagt en link til novellen til Edgar Allan Poe slik at leseren selv skal vurdere om Hanns Heinz Ewers har hentet inspirasjon fra teksten. Videre har IMDb oppført Paul Wegener (11.12.1874-13.09.1948) som medregissør. I følge den DVD utgaven jeg har er bare Stellan Ryer oppført som regissør og at den er skrevet av Hanns Heinz Ewers. Kameramann var Guido Seeber (22.06.1879-02.07.1940). Handlingen i filmen utspiller seg i 1820 og bygger på en lang tysk litterær tradisjon som var inspirert av den danske "Forfatterfilmen" og som introduserte en rekke temaer som skulle bli tatt videre opp i Weimar-filmen og senere ble rendyrket innen filmekspresjonismen. Et av motivene var "doppelgänger" hvor personenes mørke og truende dobbelthet og splittede personligheter dukket opp i flere ekspresjonitiske filmer. På ulike måter forsøkte ekspresjonistene å overføre menneskets indre spenninger til den hvite filmduken. Samtidig ville de avspeile konfliktene mellom mennesket og samfunnet. De fleste ekspresjonistiske filmene gjenskapte virkeligheten i filmstudioer ved hjelp av bevegelige kameraer, belysning og nærbilder av detaljer. Denne stiliserte og uvirkelige atmosfæren blir i flere av de ekspresjonistisk filmene knyttet mot menneskets psyke og den verden det lever i. Personene er ofte ustabile med tendenser til galskap. Årsaken til til disse psyksike lidelsene forklareres ofte som et resultatet av påvirkninger fra sterke personer med unaturlige sterke psyksiker krefter. Flere av de ekspresjonistiske forfatterne var opptatt av den ekspresjonistisk generasjonsfilosofien og konflikten mellom generasjonene. Det opprøret førte til et kraftig reaksjon mot den autoritære prøyssiske ånd. Det autoritære blir i filemene llegemliggjort i det demoniske mennesket som hadde nærmest ubegrenset makt over andre. UFA
(UNIVERSAL FILM AKTIEGESTELLSCHAFT) I
oktober 1917 holdt krigsministeriet en konferanse og
den 18.12.1917 ble UFA
grunnlagt i Berlin. Aksjekapitalen var på 25
millioner riksmark hvor en tredjedel ble finansiert av
staten og syv millioner riksmark fra "Deutsche Bank". I
styret satt reprensentater fra staten, representat fra
"Deutsche Bank" ved direktør Emil Georg Av andre selskaper som ble dannet under krigen og som skulle sette preg på mellomkrigsfilmen og filmekspresjonismen var regissøren Joe Mays selskap "May-Film GmbH", Berlin (1915-1923) og Erich Pommers selskap "Decla-Film-Gesellschaft Holz & Co", Berlin (1915-1920) (Deutsche Eclair). Dette selskapet og "Bioscop" ble i 1923 slått sammen med "UFA". I følge IMDb produserte "Decla-Bioscop AG" 61 filmer i perioden 1916-1924. Den første var "Carl und Carla" (1915) og de siste var "Die Nibelungen. 1. Teil: Siegfried" (1922/24) og "Die Nibelungen. 2. Teil: Kriemhilds Rache" (1922/24). Andre selskaper som ble dannet under krigen var "Astra-Film", Berlin (1916-1919), "Dammann-Film GmbH", Berlin (1918-1924) "Deutsche Lichtspiel-Gesellschaft" (Deulig, DLG) (1916-1927), "Egede-Nissen-Film Comp. mbH", Berlin (1916-1921), "Greenbaum-Film GmbH", Berlin (1915-1931), "Lloyd-Film GmbH", Berlin (1913-1933; 1934-1936), "Luna-Film GmbH", Berlin (1913-1921), "Mars-Film GmbH", Berlin (1916-1919; 1935-1937; 1941-1945), "Messter Film GmbH", Berlin (1913-1920) og "Richard Eichberg-Film GmbH", Berlin (1915-1937). ERNST
LUBITSCH Året efter debuterte han som regissisør med "Fräulein Seifenschaum" (1914/15) og i årene som fulgte lagde han en rekke korte og komiske filmer som han ofte skrev filmmanus til og hadde en rolle, enten hovedrolle eller en birolle. 1915 var en av mest aktiv årene hans som regissør og han lagde følgende filmer "Als ich tot war" (1915) hvor han skrev filmmanuset og hadde rollen som "Junger Ehemann", "Aufs Eis geführt" (1915) som han produserte for sitt eget filmselskap "Malu-Film" (Mátray-Lubitsch), Berlin og hadde en rolle. Samme år produserte han den andre og siste filmen for selskapet sitt, "Zucker und Zimt" (1915) hvor han også hadden regien, skrev filmmanus og hadde en rolle i fimen. Samme år regisserte han "Blindekuh" (1915) hvor han også hadde en rolle, "Der Kraftmeyer" (1915), "Der gemischte Frauenchor" (1915) hvor han også hadde rollen som "Dirigent", "Der letzte Anzug" (1915) hvor han også hadde en rolle og "Sein einziger Patient" (1915) hvor han også hadde rollen som "Doktor".
Ernst
Lubitsch hadde på et tidlig tidspunkt
tilegnet seg kunnskaper innen regiarbeid ved sitt
arbeid som regissør og koreograf ved "Max Reinhardts Deutschem Theater".
Denne kunnskapen fikk han nytte av i sine storfilmer
hos "UFA". Den
første filmen var "Carmen"
(1918) med den nye stjernen, den polskfødte
skuespillerinnen Pola
Negri (31.12.1894 - 01.08.1987) i
hovedrollen. Dette var hennes andre filmrolle i hans
filmer da han hadde regisserte henne i sin
første langfilm "Die
Augen der Mumie Mâ" (1918). "Carmen" (1918) ble
UFAs første store suksess og han utmerket seg
ganske raskt som regissør av komedier, eks
på det er "Die
Austernprinzessin" (1919) hvor han
også skrev filmmanuset og historiske dramaer som
"Madame Dubarry"
(1919) og "Anna Boleyn"
(1920) (se bilde til høyre).
I perioden 1918-1919 var han produktiv, og ved siden av de tidligere nevnte filmer, regisserte han i 1918: "Das Mädel vom Ballett" (1918), "Ich möchte kein Mann sein" (1918) og "Meine Frau, die Filmschauspielerin" (1918/19) som han også skrev filmmanus til og følgede filmer hadde han også en rolle i, "Der Fall Rosentopf" (1918) hvor han spilte "Sally, der junge Mann des Detektivs Ceeps", "Der Rodelkavalier" (1918) hvor han hadde rollen som "Der Rodelkavalier" og "Meyer aus Berlin" (1918) hvor han spilte "Sally Meyer". I 1919 regisserte og skrev han filmmanuset til "Die Austernprinzessin" (1919) I 1920 regisserte han "Mephistophela" (1920), og skrev også filmmanuset til "Kohlhiesels Töchter" (1920). Man er noe usikker på om "Salome, die Blume des Morgenlands" (1921) ble laget det året. De siste filmene han regissiserte i Tyskland var "Das Weib des Pharao" (1921) og "Die Flamme" (1922). Disse to filmene produserte han på sitt eget selskap "Ernst Lubitsch-Film GmbH", Berlin. I desemer 1921 reiste Ernst Lubbitsch og Paul Davidson (), direktør til "Pagu/Ufa", over til USA for å forhandle om forhandle om hans første amerikanske film, og i desember 1922 reiste han fra Bremerhaven til New York. Der regisserte han "Rosita" (1923) med Mary Pickford () i hovedrollen som en gatesanger. Den siste stumfilmen han regisserte var "The Student Prince in Old Heidelberg" (1927) i USA og allerede i sin neste film "The Patriot" (1928) har han en blanding av lyd og stumfilm og bruker (Western Electric Sound System med talesekvenser). Ernst Lubitsch fortsatte å lage filmer innen samme stil, men han forsøkte seg også på andre genrer. Han filmet også operetter, teater og samfunnssatirer. Han fortsatte i mange av sine filmer å bruke skuespillerinnen Pola Negri i hovedrollene. PAUL WEGENER
|