Tilbake til forsiden:
www.stumfilm.no
SVENSK FILMHISTORIE 1896 - 1905
PIONERTIDEN
Pilstorp
sommerteater ble den første svenske kinoen og under
de tre månedene som utstillingen varte, dvs i følge
"Who's Who on Victorian Cinema" i perioden
mandag 28.06.1896 frem til mandag 27.09.1896,
fikk vist film for de omtrent 30 000-35 000 besøkende.
Det ble vist filmer fra gatelivet i Paris og scener
fra Boulognerskogen med syklende damer og herrer. I
følge Elisabeth Liljedahl (??-??)
"Stumfilmen i Sverige - kritik och debatt" skal det
blitt vist filmer av Brødrene
Lumière, Auguste Marie Louis Nicholas
Lumière (19.10.1862-10.04.1954) og Louis
Jean Lumière (05.10.1864-06.061948) som
bl.a. "Sortie
de l'usine Lumière de Lyon" (1894) og "L'Arrivée d'un train en gare de
La Ciotat" (1895). I "Sydsvenska
Dagbladet Snällposten"ble hendelsen annonsert som
"Kinematoraphen från Paris (levende fotografier) og
filmfremvisningen skal også ha blitt besøkt av flere
andre aviser. Elisabeth Liljedahl
hevder her at dette var innledningen til et forhold
mellom filmen og presssen, en kontakt som kunne være
vennskaplig men ikke alltid friksjonsfritt. I følge "Who's Who on Victorian Cinema" skal Harald Limkilde ha gitt 16 forestillinger om dagen under ledelse av den svenske fotograf Carl Wilhelm Roikjer (07.03.1842-31.03.1902). Det skal her kort nevnes om Carl Wilhelm Roikjer at han, i følge "Wikipedia" var født i København, var som ung bokhandlerlærling før han sluttet i faget og etablerte seg som fotograf i Helsingør i 1862. Han kom til Sverige i 1870 og åpnet en fotoateljé i Göteborg, for så å flytte til Vänersborg og Halmstad, før han i 1878 etablerte seg Malmö hvor han overtok Hilda Sjölins (??-??) atelier på Västergatan. I 1888 ble han utnevnt til kongelig svensk-norsk hoffotograf. I følge Rune Waldekranz - "Filmen växer upp" fikk ikke filmfremvisningene noen større suksess og Harald Limkilde skal hurtig ha ha retunert til København. Dette er i kontrast til de sitatene jeg har fra aviser på den tiden. Se teksten under. I følge Elisabeth Liljedahl (??-??) "Stumfilmen i Sverige - kritik och debatt" skal "Kinematografien" ha blitt godt mottatt da de første filmbildene ble vist i sommerteatret i forbindelse med "Industri- och slöjdutställning". "Skånska Dagbladet" og andre aviser fra Skåne skal ha vist stor entusiasme for det nye medium. I
følge hjemmesiden "Kortfattad svensk filmhistoria"
skal "Sydsvenska Dagbladet" den 29.06.1896 ha skrevet
at "Kinematographen": ”...består uti en serie av
ögonblicks fotografier, som förstorade återgifvas på
en hvit yta under elektrisk belysning. Fotografen
har tagit sina vyer mestadels från gatulifvet i
Paris, som förträffligt återgifvas. Mest anslog en
scen från Boulognerskogen med sina cyklande damer
och herrar, som åkte fram mot åskådaren med den
största naturtrohet. Det fattas endast att
fonografen återgifvit sorlet av menniskorna för att
göra taflan illusorisk.” "Skånska Dagbladet" beskrev, i følge Elisabeth Liljedahl (??-??) "Stumfilmen i Sverige - kritik och debatt", det den 29.06.1896 som at: "Det är nemlig fråga om ingenting mindre än - ett af verdens 8:de eller 9:de underverk: fram ställandet på duken af rörliga ljusbilder". "Svenska Dagbladet" skrev den 21.07.1896 at: "...alla dessa ur virkeligheten gripna scener med sina tusentals kombinerade rörelser återgifver kinematografen på ett sätt, som står illusionen så pass nära, att man gärna kan erkänna det vara underbart." "Fotgrafisk Tidskrift", som allerede hadde overvært en filmforestilling på "Cinématographe Lumière" i Grand Café ved Boulevard des Capucines i Paris, skrev følgende den 15.03.1896: "Resutatet gränsar
til det underbara." For mer lesing om den sosiale og
økonomiske situasjonen i Malmö på den tiden, så
anbefaler jeg følgende artikkel. Et
par uker efter "Industri- och slöjdutställningen" ble, i
følge Elisabeth Liljedahl
(??-??) "Stumfilmen i Sverige - kritik och debatt", den
nye filmfremvisningensteknikken presentert i Stockholm
den 21.06.1886 av franskmannen Charles Marcel
() på "Victoria-Teatern"
på "Kristallsalongen" i Stockholm.
Men i følge
Rune Waldekranz
- "Filmen växer upp" han
fikk ikke her noen større fremgang med sine visninger,
noe han først fikk da han flyttet sine forestillinger
til "Lilla Salongen" i restaurant "Tivoli" i
Sundsvall. Elisabeth Liljedahl
(??-??) hevder derimot i sin bok "Stumfilmen i Sverige
- kritik och debatt" at filmen ble like postivt
mottatt i Stockholm som på "Industri-
och slöjdutställning" på Pilstorp i Malmö i 1896.
Pressen skal ha vært invitert til forhåndsvisning, og
dagen efter premieren skal de fleste større avisene ha
skrevet referat og funderinger omkring hendelsen.
"Svenska Dagbladets" anmelder skal ah avært imponert
over "Kinematografens" estetiske mulighet og hadde
tanker om det nye mediets fremtidige bruk: "Kinematografen kan icke blott ge
rörelse- och formeffekter utan äfven färgeffekter.
Deet skall icke dröjamånga år, innan på de stora
scenerna de stumma statisterna liksom de målade
fonddekorationerna skola ha blifvit alldeles
öfverflödiga."
Sensommeren 1896 hadde varietédanserinnen Anette Teufel () med seg en filmprojektor ved sitt engagement på "Berns Salonger" i Stockholm og kunne da vise seg selv dansende på en hvite duken under programmet. I følge Leslie Wood "Eventyret om filmen", norsk oversettelse av Bernt A. Nissen 1937 skal det i august 1896 blitt vist de første filmene til Robert William Paul (03.10.1869-28.03.1943) i Berns salonger. Julen 1896 ble det vist film på Valand i Göteborg. Det var bakerlærlingen Arthur Rehn (??-??) og skuespilleren Henrik Nilsson (??-??) som stod bak filmfremvisningene og over 26 000 personer som besøkte forestillingene. Desverre vet jeg ikke mer om filmfremvisningene julen 1896 på Valand i Göteborg. Jeg fikk følgende svar fra dagens eiere på en e-mail: "Hej tack för ditt mail men jag kan inte hjälpa dig, ledsen. Niklas Svenonius Valands Festvåning". På slutten av 1896 viste en gruppe tyskere i Göteborg på Valand et Méliès-program og grafofon. Våren 1897 gjorde gruppen en turné oppover i mellomsverige.
"Kinomatographen. Lefvande fotografier i naturlig storlek (ej något Panoram eller Kinetoskop) och Graphophonen som återgifer musik, sång och orkestermusik (Edisons nyaste uppfinning)." Fiilmene ble viste i Hotell Billingens stora festsal og billettprisen var 50 øre for voksne og 25 øre for barn. I en notis samme dag skriver avisen: "Kinematographen är nu kommen äfven till Sköfde och förevisas å Hotell Billingen. Vi ha ej haft tillfälle att närmare taga kännedom om denna Edisons nyaste uppfinning. Vi veta dock att förevisningarne äro mycket intressanta...". Slik jeg har tolket kilder ble det vist filmer av Georges Méliès. Det ble vist flere filmer på dette hotellet og i mars 1903 viste de bla Georges Méliès film "Le Voyage dans la lune" (1902). ALLMÄNNA
KONST- OCH INDUSTRIUTSTÄLLNINGEN I STOCKHOLM 1897
I forbindelse med utstillingen ble det også utgitt en brosjyre på engelsk, "Stockholm and the Stockholmians". Det var apotekeren og fotografen Numa Peterson (25.05.1837-30.05.1902) og hans sønn Mortimer Peterson (??.1867–??.1920), som var den svenske ansvarlige for arrangementet, som drev kinodriften. "Numa Petersons Handels- och Fabriks-AB" fikk konsesjonon fra "selskapet Lumière" om driften av "Lumières Kinematograf i Gamla Stockholm", også kalt for "Kinematografen i Gamla Stockholm". Den 18.05.1897 åpnet de dørene til "Lumiéres Kinematograf", et lite forevisningslokale for 60 tilskuere, dette i følge Leif Furuhammar "Filmen i Sverige", men i følge et klubbforedrag av Otto Bökman som ble gjengitt i tidsskriftet "Biografägaren" den 01.04.1925 rommet lokalet noe over 100 personer. Under noen noen måneder fremover ble det regelmessige filmforestillinger hver dag. Entréavgiften var 50 øre for voksne og 25 øre for barn. Alle filmene som ble vist var ca 15 meter lange og varte opp til noen få minutter, en maksimal lengde som kameramannen kunne lade sitt kamera med, og duken som filmene ble vist på var omtrent to meter bred. Filmforestillingen foregikk på den måten at de først viste en film, så ble lyset, det ble brukt elektrisk lys med en buelampe, i lokalet slått på mens kinomaskinisten ladet prosjektoren med neste innslag. Eftersom "lumièreprojektoren" ikke hadde automatisk oppspoling havnet den viste filmen ned i en foret treeske. Forestillingen varte i 20 - 25 minutter og repertoaret bestod under de første ukene nesten bare av filmer fra Lumières katalog, dvs hovedsaklig av dokumentarer fra ulike steder i verden, impresjonistiske storbybilleder, små genrebilleder, parader og andre offentlige arrangermenter. Men det ble også vist den første komiske filmen "Le Jardinier" ("l'Arroseur Arrosé"). Fra og med begynnelsen av juli 1897 begynte de å vise flere "svenske billeder" på "Kinematografen". Det fleste av filmene var opptak fra selve utstillingsområdet, men det ble også vist naturbilleder, bla brusende strømvirvler fra fossen ved Avesta i Dalarna, et "lawn-tennisparti" og stup ved Saltsjöbaden, togferder medSaltsjöbanen, slottsporten i Gamla Stockholm, "Slagsmål i gamla Stockholm" (1897) hvor Alexandre Promio hadde regien og filmet, assistentfotograf var Ernest Florman (Denne filmen var den første innspilte og viste filmen i Sverige) og vaktpaparden i Stockholm. Ved visningen av vaktparaden i Stockholm ble det spilt av musikk ved hjelp av en grafofon. Det skal her nevnes at "Lumière-selskapet" hadde en bevisst PR-taktikk hvor de knyttet til seg kongligheter i sin internasjonale ekspansjon, noe som de også gjorde i Sverige. Kong Oscar II og andre medlemmer av kongehuset besøkte kinoen flere ganger og og skal ha uttryjt sin tilfredstilles over kinoen. Derfor var det nok ekstra viktig at Alexandre Promio på utstillingens åpningsdag den 15.05.1897 hadde tatt de først svenske journalsbilledene gjennom å filme sermoniene ved kong Oscar IIs ankomst og innvielsen av utstillingen. Billeder av den kongelige familien ble under sensommeren 1897 mer vanlig og en av de kongelige begivenhetene som ble filmet var da pris Carl og prinsesse Ingeborg giftet seg i august 1897. Efterhvert ble det også vist et par svenske spillefilmer med burlesk farsekarakter med titlene "Slagsmål i gamla Stockholm" (1897) med regi av Alexandre Promio og "Akrobat Med Otur" (1897), men i følge kilder skal det ikke ha virket som som de fikk noen spesiell oppmerksom i forhold til dokumentarfilmene. Den store latteren ble visst heller fremkalt når kinomaskinisten som ekstranummer viste stup i Strömbadet baklengs. ALEXANDRE
PROMIO Alexandre Promio var aktiv under den perioden han var i Sverige. I løpet av 1897 filmet han 18 filmer, samt en film i 1898, regisserte fire filmer "Avestaforsen" (1897), "Slagsmål i gamla Stockholm" (1897), "Stockholm 1897" (1897) og "Bilder ur konung Oscars liv" (190-?). Med den sistnevte filmen hadde han regien sammen med Ernest Florman og Otto Bökman. Det er tydelig at de tidligere av de svenske filmene var filmet av Alexandre Promio, men hans sverigeopphold ble ikke langvarig. Siden han efter noen uker overlot ansvaret for "Kinematografen i Gamla Stockholm" til Mortimer Peterson, hadde det svenske selskapet selv fått stå for filmingen av både de kongligheter, komikk og natur gjennom sin nyutdannede kameramann Ernst Florman og hans fotograf og lydtekniker Otto Bökman (Otto Filip Bökman) (03.05.1874-??.11.1938). ITALIENSK
FILM I SVERIGE "Vid de ridkurser, som här gifvas, deltaga officerare från snart sagt alla land och äro svenskarna anedda som de djärfvaste ryttarne." Den andre berømte italienske dokumentarfilmen fra Arturo Ambrosio første år, Omegnas "La caccia al leopardo" () hadde den 30.10.1908 samtidig premiere på "Brunkebergsteatern" og "Orientaliska Teatern" som lå i Drottninggatan 31. I følge annonsen var denne filmen en: "sällsynt spännande verklighetsbilder från Tropikerna." ERNST
FLORMAN "En herre och en dam sitter och förfriskar sig vid ett restaurantbord i trädgården. Då anländer en artist med musik (ett positiv) och börjar göra konster. Han misslyckas, hamnar i famnen på damen, som ramlar baklänges och visar sin ståtliga uppsättning av underkjolar och andra stärksaker." I følge et klubbforedrag av Otto Bökman som ble gjengitt i tidsskriftet "Biografägaren" den 01.04.1925, skal han ha fortalt følgende om "Akrobat Med Otur" (1897): ""En akrobat med otur" inspelades vid Djurgårdsbrunns värdshus. En herre och en dam framträda, placerande sig vid ett bord. Så infinner sig en positivhalare och en "artist" som gör gymnastiska "konster". Denne misslyckas vid utförandet av en sådan samt faller över den på stolen sittande damen, vilken i sin tur ramlar baklänges. Den enkla komiken utgjordes av damens därvid skamligt derangerade toalett. Även på den tiden fick en scen ”tas om flera gånger” — det var ett väldigt bestyr innan den här berörda kunde gillas och godkännas. "Primadonnans" roll sköttes av en 18-årig yngling, då anställd hos Numa — nu hos Fribergs filmbyrå. Kunde det inte vara skäl att sistnämnda firma av denna anledning bedreve egna inspelningar?" I følge samme kilde skal ikke skuespillerne fått noe særlig stor lønn da de hadde fått fem kroner dagen pluss fri reise til "Djurgårdsbrunn" hvor de spite inn filmen. Det interessante med selve filmen var at den var anderledes perforert enn andre filmer ved at det var bare et hull for hver rute og disse hullene var runde. Den andre filmen "Byrakstugan" (1897) er heller ikke bevart, men Ernest Florman skal senere ha beskrevet filmens innhold der det skal ha vært: "Tre agerande: barberaren, biträdet och den lantliga kunden. Barberaren tvålar in sin kund vårdslöst och nonchalant och drar fram en strigel, som han fäster kring kundens hals som en snara. Och så striglar han och kundens huvud rycks hit och dit_._._. Rakborsten är en väldig murarviska_._._._kunden får en skråma, rusar upp, sparkar till baljan så tvållöddret ryker. Allmänt slagsmål." I følge et klubbforedrag av Otto Bökman som ble gjengitt i tidsskriftet "Biografägaren" den 01.04.1925, skal han ha fortalt følgende om "Byrakstugan" (1897): ""Byrakstugan" var, som namnet antyder, en bild från en rakstuga i ett landsortssamhälle. Man ser barberaren och hans biträde. Så ser man en landsbo inkomma med en kappsäck i handen för att bli rakad. Han slår sig ner i stolen, och barberaren börjar intvålningen. Han använder därvid ingen vanlig rakborste utan en stor målarborste. Någon vanlig tvålkopp ser man icke heller, men väl bredvid stolen en stor balja, full med tvållödder. Sedan barberaren ganska vårdslöst intvålat kunden, tar han fram en strigelrem, vilken han kastar om halsen på kunden. Man ser honom därefter strigla sin rakkniv, även den av mycket stora dimensioner, och vid varje strigeldrag ryckes den stackars kunden fram och tillbaka. Sedan börjar själva rakningsproceduren. Men ser kunden få en skråma, varvid han hoppar högt till och sparkar därvid omkull tvålbaljan. Ett slagsmål uppstår, vilket slutar med att barberaren sparkar ut kunden och kastar hans kappsäck efter honom." I følge samme kilde hadde "Byrakstugan" (1897) innen den ble tatt opp på film blitt vist som variténummer på "Alhambra" og "Tivolis Sommarteater" av et par personer som var ansatt hos Numa Pettersson. Det var de samme personene som også medvirket i filmen, og denne filmen ble spilt inn på "Gymnastiska Centralinstitutets gård" "Byrakstugan" (1897) blir regnet som den første svenske spillefilm, men den skal ikke ha blitt noe spesilelt lansert under Stockholmsutstillingen. Lengden på filmen skal ha blitt oppgitt til ca 15 meter. I 1903 regisserte Ernest Florman "Sköna Helena" (1903) hvor Anna Norrie (07.021860-13.07.1957) hadde rollen som "Sköna Helena". Den siste filmen han regisserte, sammen med Alexandre Promio og Otto Bökman, var "Bilder ur konung Oscars liv" (190?), der de tre også står for filmingen. Jeg har foreløpig ikke funnet mer om Ernst Florman, bortsett fra et sitat fra TT-Nyheterna 1902, 07.03.1902: "Notis. Svenska fotografernas förbunds ordinarie årsstämma ägde rum torsdagen den 6 ds å Hamburger börs. Sedan decharge beviljats den afgående styrelsen, återvaldes till ordförande hoffotografen Ernst Florman och till kassaförvaltare fotografen Ernst Roesler." "Allmänna konst- och industriutställningen" varte, som tidligere nevnt, i perioden 15.05.1897-03.10.1897 og i følge et klubbforedrag av Otto Bökman som ble gjengitt i tidsskriftet "Biografägaren" den 01.04.1925 var utstillingskinoen en stor suksess tross for at de hadde problemer med å få tak i nye filmer. Men dette ble ikke noe problem da publikum vekslet vær dag. I løpet av åpningsperioden skal de ha spilt inn omkring 42 000 kr og av dette beløpet hadde utstillingen beholdt 25 % og med kilde i Göteborg-posten den 19.03.1906 har Rune Waldekranz () beregnet at det samlede antall tilskuere var omkring 75 000. Jeg vil avslutte artiklen om "Allmänna konst- och industriutställningen" i 1897 med to artikler, den første av publicisten og fotografen Andreas Hasselgren () som jeg synes beskriver veldig godt hvordan publikum opplevde denne nye oppfinnelsen. Jeg har ikke funnet ut når i 1897 artiklen ble publisert, men jeg antar at den ble trykt i det illustrerte ukebladet "Budkaflen", som var en "tidning för tidsenliga reformer" og som ble etablert i september 1883. Årsaken til denne antagelsen er at Andreas Hasselgren var redaktør til 1896. Den andre artiklen er Ernest Florman som forteller i radioprogrammet "Ögonvittnen berättar-När filmen låg i vaggan", fra den 23.10.1938, hvor han forteller om sitt arbeide som filmfotograf under Stockholmsutstillingen i 1897. Av plasshensyn har jeg valgt å legge disse artiklene til egne sider som man kan komme til ved å klikke på linkene på de respektive navnene. NUMA
PETERSON Numa Peterson fikk stor suksess med utstillingskinon og høsten 1897 flyttet han virksomheten til et nytt lokale "Gamla Panopikon", ved Kungsträdgårdsgatan 12, så lå ved hjørnet av Näckströmsgatan, i Stockholm. Under utstillingen hadde han brukt en Cinématographe og den hadde han med seg til sitt nye lokale. Her viste han filmer i perioden 27.10.1897-30.08.1898. Denne ble så stengt på grunn av brist på nye filmer, men også fordi interessen for det nye mediet ganske raskt sank efter "Allmänna konst- och industriutställningen" i 1897. Mangelen på film gir en god forklaring på hvorfor Numa Peterson kinodrift hadde så kort levetid, men noe annet er årsaken til at publikum sviktet efter den store fremgangen han hadde på ustillingkinoen i Gamla Stockholm. Det har vært forsket noe på disse årsakene og i følge Leif Furuhammar "Filmen i Sverige" skyldes det bl.a. publikums fasinasjon for selve underet som de levendegjorde billedene representerte. I den forbindelse eksisterer det en hel del anekdoter om sjokkartede reaksjoner til publikum, og selv om man kan ta mange av historiene med en klpe salt er det tydelig at publikums første møte med det nye mediet måtte ha vært en sterk opplevelse. Men her var det nok snakk om publikums interesse for selve mediet snarere enn innholdet av det de så og det kan gi en forklaring på hvorfor repertoaret av fiksjonsfilmer var så lavt. De ble heller mer fasinert av hva filmen kunne gjøre med naturlovene når det kunne få svømmere til å fyke opp av vannet og lande på en trampoline. Det er også interessant i denne forbindelsen at de første filmfremvisningenes repertoar til stor del bestod av reportasjer fra selve utstillingsmiljøet, som publikum nettopp hadde kommet inn i fra og straks skulle vende tilbake til. Den umiddelbare igjenkjenningen og nære virkeligheten var allerede fra begynnelsen en pardoksal attraksjon som filmstoff. Under de kommende årene ble da også denne attraksjonsmekanismen flittig utnyttet, og det er nok ikke så underlig at folk ble fasinert av dette når filmen efterhvert ble en lokal begivenhet også ut på landet.
Mortimer Peterson (29.12.1867-??.1920) født i Vadstena, Östergötland. Han var sønn av Numa Peterson. I forbindelse med "Allmänna konst- och industriutställningen" på Lejonslätten på Djurgården i Stockholm i 1897 var han den svenske ansvarlige for arrangementet. Han produserte i 1897 filmene "Akrobat med otur" (1897), "Byrakstugan" (1897) og "Slagsmål i gamla Stockholm" (1897). I 1904 produserte de en gruppe med lydfilmer hvor lyden var synkronosert med en platespiller. Det skal, i følge "Who's Who of Victorian Cinema" bl.a. ha inneholdt en scene fra en populær musikel "Värmlänningarna" og Otto Bökman (03.05.1874-??.11.1938) skal hatt reigen. Med dette har jeg ikke fått bekreftet fra andre kilder. I følge, "Svensk filmdatabas" hadde han bare regien for filmen "Bilder ur konung Oscars liv" (190?) som han også filmet. I følge denne databasen var han ikke innvolvert i noen filmer i 1904. I 1907 annonserte "Numa Petersons Handels- & Fabriks-Aktiebolag" at selskapet var eneforselger av "Pathé Frères" filmer og utstyr i Sverige. Mortimer Peterson var under flere år den ledende leverandøren av film til filmfremvinsninger og han fikk efterhvert en større filmkatalog hvor dog de ektesvenske produksjonene nok ikke var dominerende i hans tilbud. Større deler av reprtoaren var importert fra Frankrike, og de programmene som ble presentert utgjorde en blanding av dokumentarer eller falske reportasjer, dramaer og melodramer, farser og eventyrhistorier. Filmene ble solgt som metervare av fabrikanten og prisne for naturbilleder var et par kroner per meter, spillefilmene kostet omkring fire kroner, noe som også var omtrent samme pris for kolorerte filmer. De som viste film i Sverige kjøpte film direkte fra filmprodusentene eller fra deres svenske agenter. Her var Numa Peterson en nøkkelperson ved at han var levenrandør både fra brødrene Lumière og efterhvert fra det raskt voksende Pathé-selskapet i Paris. Men inn på 1900-tallet begynte de større kinoselskapene selv med svensk filmproduksjon og ble en stor konkurrent til "Numa Petersons Handels- och Fabriks-AB". Disse nye selskapene hadde den fordelen i motsetning til "Numa Petersons Handels- och Fabriks-AB" at de selv eide kinoer og derfor var garantert en avsetning av sine produkter. Det førte til at selskapets betydelse som filmleverandør avtok i takt med kinovirksomhetens tilvekst, og efter 1909 hadde de spilt ut sin rolle som filmprodusent. Liste over de filmene som "Numa Petersons Handels- och Fabriks-AB" produserte i 1897-1915: "Akrobat med otur"
(Komisk scen) (1897)
"Kinematograf-förevisningarne i måndags afton hade en talrik och belåten publik, och erkännas måste att denna Edisons uppfinning är väl värd att göra bekantskap med." Programmet bestod av flere kortere filmener som antakelig ble kommentert av Henrik Nilsson (??-??). Se annonsen til høyre. Jeg har ikke funnet årsaken til den labre interessen hos lokalpressen om den første filmfremvisningen i byen. To dager tidligere, 05.02.1898 skrev "Falkenbergs Tidning" følgende artikkel: "En kinematograf kommer att förevisas å hotellet härstädes om måndag, hvarom annons närmare upplyser. I tisdags skedde förevisning i Warberg, hvilken enligt platstidningarne hade lockat en talrik publik, som med stort intresse och ljudligt bifall följde de intressanta numren. Det är också i hög grad egendomligt att se de lefvande bilder, som framkallas genom den lilla apparaten. Bilderna framställas medelst en apparat, som mycket liknar ett vanligt scioptikon och äfven kan användas som sådant, men genom en särskild, mycket sinnrik anordning göras bilderna "lefvande". En lång, genomskinlig gelantinremsa är till hela sin längd upptagen af fotografiska bilder af ungefär ett frimärkes storlek, hvilka tagits i utomordentligt hastig följd, så att då man ser dessa bilder tätt på hvarandra har man också sett den afbildade rörelsen eller händelsen i alla dess moment. Då förevisaren vrider på en vef, sättes ett mycket sinnrikt maskineri i rörelse, och den ofvannämnda gelantinremsan rullas upp framför apparaten i stor hastighet. Remsans rörelse öfver hennes rullar är dock ej jemnt och oafbrutet fortlöande, utan hon stannar ett ögonblick - eller rättare en ringa bråkdel af ett ögonblick - för hvarje bild, som utsättes för apparatens ljus. Detta sker emellertid med en sådan hastighet och precision, att åskådaren uppfattar de många efter hvarandra följande särskilda bilderna såsom lefvande och utvecklande naturliga rörelser. Största bifallet väckte förevisningen af ett snöbollskrig, som också fick tagas da capo." Noen dager senere, februar 1898, ble det holdt to forestillinger i "Folkeskolens lokaler" hvor prisen var senket for voksne til 30 øre og for barn 15 øre. Høsten 1898 fikk byen på ny besøk av omreisende med filmfremvisere. Dessverre vet jeg ikke hvem som viste filmene. Det ble ikke noen stor suksess og publikum uteble. Årsakene kan være at det ble avholdt en basar på samme tid, de høye billettprisene og at de allerede hadde sett film. I løpet de nærmeste årene fikk byen besøk av omreisende med filmfremvisere, men det var først i 1903 at film ble et mer vanlig innslag i byens fornøyelsesliv. filmfremvisningene ble holdt på de større markedene og i de ulike forsamlingslokalene som "Godtemplarlokalet", Stadshotellet og i den gamle kirken, eller gymnastikksalen som den da ble kalt. Grunnen til navnendringen var at det ble oppfattet som upassende at et lokale med som skiftende bruksområder gikk under navnet kirke. Det var faktisk ikke noe unikt for Falkenbeg at de brukte en kirke for filmfremvisning. Det var blitt vist film i Årstad kirke og i Kalmar domkirke. I 1903 ble det vist filmer i gymnastikksalen og det var første gang det forekom musikk under visningene. Filmene ble akkompanert av orgelmusikk og skal ha vært farvelagte. Filmprogrammet var en blanding av filmer av de konglige, scenere fra forskjellige krigshendelser, eksotiske naturbilder og komiske innslag. Men det ble også vist filmer som var forløperen til den dramatiske spillefimen.
Når det gjelder filmprogrammet, antar jeg at en artikkel i "Falkenbergs Tidning" den14.02.1905 gir et godt bilde av det som Elof Karlsson viste på sin kino. "Falkenbergs Kinematograf gifver sina första föreställningar af Lefvande bilder i nybyggda lokalen vid Stora Nygatan med ingång mitt för fröken Hulda Petersons Möbelaffär Onsdag den 15 feb kl 6 och 8 em 1 Springbrunnar i
Versailles 1:a pl 60 öre, 2:a
pl 35 öre Det er tydelig at "Falkenbergs Kinematograf" var en populær kino blant byens innbyggere for den 25.02.1905 stod det bla følgende i "Falkenbergs Tidning": "...platsens egen kinematograf godt kan taga upp konkurrensen med de ambulerande. Lokalen är treflig och kan till fullo mäta sig med kinematograflokalerna i Göteborg." og den 14.03.1905 skrev avisen at: "Falkenbergs Kinematograf är en nöjes- och förströelseinrättning som blifvit populär hos allmänheten och äfven förtjänar att vara det. Kinematografen, som ger föreställningar hvarje tisdag, torsdag, lördag och söndag, har nytt program hvarje vecka, lika nytt och omväxlande som kinematograferna i Göteborg."
Ved siden av kinodrift spilte Elof Karlsson også inn noen dokumentarfilmer i 1907 og 1908. Han skal bl.a. ha filmet "1 maj demonstrationen" (1907), "hantverkarkarnevalen" (1907), "oktobermarknaden" (1907) og "marsmarknaden" (1908). Jeg er usikker om dette er filmtiltler eller om det bare er en beskrivelse av det han filmet. Jeg har søkt både navnet hans og disse filmene på "Svensk Filmdatabase" uten noen resultat. Den eneste kilden jeg har er det "Falkenbergs Tidning" skrev den 24.10.1907 om "oktobermarknaden" (1907): "Den senaste marknaden i Falkenberg förevisas fr o m gårdagen i lifligt skiftande taflor å härvarande biograf. Det är verkligen biografbilder med pikant lokalfärg som presenteras. De som besökt marknaden och nu besöka biografen öfverrakas kanske plötsligt af att se sig själfva mer eller mindre gravitetiskt skrida fram i marknadsvimlet eller stå köpslagande vid en vagn eller ett stånd eller också som med- spelande i en eller annan komisk situation under trängseln. Bland "grupper och
personager" känner åskådaren med nöje igen en
mängd bekanta figurer och ansikten. Med gladt
igen- kännande åtföljdt af applåder hälsades
sålunda i går åsynen af en allmänt känd medlem
af denna tidnings redaktion, då han trädde fram
i marknadsvimlet på jakt efter nyheter. Och
själfve stadsfiskalen, som väl eljest ingen
vågar skratta åt, väckte jubel då han ett tu tre
uppenbarade sig utanför ett nöjesetablissement
kastande strängt mönstrande och kritiska blickar
öfver vimlet. Ett flertal komiska torgscener
upprullas dessutom, så att numret "Marknadslif i
Falkenberg" är onekligen roligt att se och det
kommer nog att länge utgöra en attraktion på
biografprogrammet både här och annorstädes." INDUSTRI- OCH
SLÖJDUDSTÄLLNING I GÄVLE 1901
FILMFREMVISNING
I KARLSTAD 1905 "rymlig och snygg samt försedd med elektrisk belysning." Det tok ikke lang tid før "Biograf-Teatern" fikk konkurranse av en ny kino "Nya Kinematograf-Teatern" i Stadshotellets sommersalong. Denne kinoen ble drevet frem til 1924, men da under kortere eller lengere perioder og ulike navn, og ett av navnene var "Metropol". Under 1910-tallet ble kinoene "Cosmorama" på Västra Torggatan, "Drott-Biografen" og "Stjärn-Biografen" i Haga etablert. Men også på "Karlstads teater" viste de av og til filmer og da under navnene "Biograf-Palatset" og "Thalia-Biografen".
"AB Svensk Kinematograf"
produserte i perioden 1905-1906 følgende filmer:
OMREISENDE
FILMFREMVISERE I følge Elisabeth Liljedahl (??-??) "Stumfilmen i Sverige - kritik och debatt" oppfattet de første filmviserne seg som teknikkens og vitenskapens tjenere, og i denne tidlige fasen av filmhistorien hadde ikke noen sosialt mindreverdig holdning påvirket det nye mediet. Det var muligens derfor at en babtistpredikant og en sjømannsprest var blant lederne for filmturnéene. Denne bransjen vokste ganske raskt fra noen få i 1897 til omtrent 50 ulike turnéselskap i 1905, men dette tallet sank proporsjonalt med etableringen av faste kinoer. De omreisende skal ha vært like varierte som de filmene de vist, og flere skulle av dem skulle ha hatt ganske originale personligheter. Men det var også de som skal ha vært spesialister innefor sitt fagområde. De i den sistnevnte gruppen var ansatte i profesjonelle bransjeselskap som hadde tilhold i storbyene. Mange av disse hadde tidligere erfaringer som reisende "Skioptikon-forelesere" og de lanserte i begynnelsen av filmen som en komplettering til lysbilledene. Andre som kom til denne bransjen var de som skulle tjene raske penger og som raskt forsvant ut igjen. Men bransjen bestod også av tidligere tivolidirektører og, faktisk var også noen frikirkepredikanter. Det tok ikke mange år før situasjonen begynte å endre seg for de omreisende filmfremvisere og årsaken var den raske strukturomveltningen som filmbransjen gjennomgikk efter de første årene. Film ble nå et masseproduksjonsmedie der praktisk talt alle omkostningene var knyttet tildet aller første eksemplaret av et nytt produkt. Kopiene av orginalene kostet bare en brøkdel av omkostningene samtidig som de hadde den samme salgsverdien som den første. Denne stordriften førte til en målrettet professialisering, rasjonalisering, spesialisering og kommersialisering av filmbransjen, og dette førte til helt nye prinsipper for handel med og distribusjon av filmvarene. Den kraftige økningen på produsjonssiden fikk avgjørende konsekvenser for den merkantile strukturen i distribusjonskjeden påvirket kjøp- og salgssystemet som efterhvert ble erstattet et leiesystem. Det igjen førte til lavere omkostninger for den enkelte filmfremviseren og større gevinst for filmprodusenten. Den tidligere struktukturen der filmfemvisnerne kjøpte kopier direkte fra filmprodusentene endret seg til et system hvor det opsptod et mellomledd av grossistselskap og filmbyråer som bare konsentrerte seg om utleie av film. Det ble derfor ikke lengre noe økonomisk fordelaktik for filmfremviserne å selv eie sine egne kopier og reise rundt med dem. I stede ble det billiger å leie filmene, installere seg i et permanent lokale og med gjevne mellomrom bytte ut programmet, mot tidligere hvor de skiftet publikum. ETABLERING
AV STASJONÆRE FILMFREMVISNINGER Niels le Tort
(Niels Edward Jacobsen) (29.04.1856-07.02.1929)
var en dansk artist som flere ganger skal ha opptrådt
i Sverige fra 1900 og I
mai 1902 flyttet le Tort og Joseph Couprant till
Göteborg, hvor de i en liten kjeller åpnet den første
kinoen i byen og, i følge Gunnar Sandfeld "Den stumme scene",
viste de film fra juli 1902. Ved siden av å vise film
kombinerte de programmet som vanlig med varité. I 1904
flyttet Niels le Tort til
Malmö og som i følge Gunnar
Sandfeld "Den stumme scene", den 15.04.1904
åpnet den første kinoen i byen. I følge hjemmesiden
"biograf_hist" åpnet Niels le Tort den 06.08.1904 "Malmö
Biograf Teatern" i Harald Bagers Hus, Södra Tullgatan
6. Han
skal senere ha solgt kinoen og flyttet tilbake til
København. Muligens skal han ha solgt kinoen til Sigrid Lundgren
(??-??) som i mai 905 er registrert som eier. Året
efter, mai 1906, er Emil Hallenquist
(??-??) og Carlo
Emecken
(??-??) registrert som eiere. Det skal her nevnes at
på grunn av sitt arbeid med kinoer i Sverige skal Niels le Tort, i
følge Gunnar
Sandfeld "Den stumme scene", ha blit kalt "den svenske biografs fader".
I 1904 åpnet "Blanchs etablissemang" i Stockholm det som da var Sveriges største og fashionableste lokaler for filmfremvisninger og annonserte kinoen under rubrikken "Biografen i Blanchs" eftersom fremvisningsapparatet var av merket "Royal Biograph". Det var nå at termologien "biograf" snart ble den hevdvunnet samlingsbetegnelsen for selve lokalene, når permanente visningssteder nå i rask takt begynte å vokse opp rundt om i landet. I de mer prentiøse sammenheng ble det brukt ordet "biografteater", men på folkemunnet ble det brukt forkortningen "bio". Men det var ikke de eneste termologiene som var i bruk, da også "kinematografen" ble brukt. Den 24.03.1905 skrev "Stockholms-tidningen" om veksten i kinobransjen under overskriften "Biografteararna i Stockholm" følgende artikkel: "...ha under vintern växt i antal på samma gång som allmänhetens intresse alltjämt varit i stgande. För närvarande gifves föreställningar i tio lokaler. Det är ju en siffra som tydligt vittnar om, att det finnes en mycket stor publik för dessa nöjen, och i betraktande af, att flertalet biografteatrar tillkommit under vintern, tycks denna publik alltjämt ökas. Det ser för öfrigt ut, som om hvarje stadsdel snart skulle ha sin egen biografteater. Åtskilliga anmärkningar har framställts mot de bilder, som understundom visas. Det är också obestridligt, att mer än en olämplig situation framförts på den hvita duken." Kinoannonsene under disse årene var ordrike, selvskrytende og markerte seg tydelig i forhold til de andre underholdningstilbudenes annonseringer i dagsavisene. På den tiden var alt tillat og ofte brøt det ut rene annonsekriger mellom de forskjellige kinoene. Et godt eksempel er kinoannonsen til høyre som ble trykket i göteborgpressen den 29.11.1905. Men denne ofte pompøse markedsføringen stod i stor kontrast til bransjens virkelige tilbud av kinoer på den tiden. Med noen få unntak var kinoene på den tiden ikke av den beste kvaliteten da de fleste kinosalene ikke var bygd for kinodrift men heller temmelige improvitoriske som i tilfeldige lokaler som var ledige. Kinoene ble ofte plassert i ledige butikklokaler, kjellerom, magasiner, lagerlokaler, nedlagte kaféer og bryggerier. Enkelte kinoer hadde innstalert et piano, men det var oftes en sjeldenhet. Disse kinoene hadde da heller ikke noen spesiell bekvemelighet som ventilasjon, behagelig temperatur, sikkerhet eller sanitære forhold. Sitteplassen bestod stort sett av harde trebenker eller koblede trestoler. Selve programmodellen på kinoen bestod av litt dokumentarfilmer og litt om aktuelle hendelser, litt underholdning, litt om innslag fra andre land og litt tegnefilmer. Disse programmene hadde en lengde av ca en time eller litt mer og det var forestillinger flere ganger om dagen, og da gjerne på eftermiddagen og på kveldstid. Prisene for en forestiling lå på under 50 øre for voksne og 25 øre for barn, et prisnivå som var mye lavere enn andre sammenlignbare underholdningstilbudet. Dette prisnivået var nok en av grunnene til publikum bestod av underklassen og folk med dårlig økonomi, samt arbeidere og tjenestefolk, ungdom og skolebarn. Inn på 1900-tallet begynte de større kinoselskapene selv med svensk filmproduksjon og disse nye selskapene hadde den fordelen at de selv eide kinoer og derfor var garantert en avsetning av sine produkter. Disse kinoenes egenproduksjoner fulgte et gjennomgående et visst utviklingsmønster, en utvikling som først hadde en periode med utelukkende dokumentarfilmr, men de som senere hadde motet og det økonomiske grunnlaget for å gå videre med filmprodusjon engasjerte profesonelle sceneartister. Disse sceneartistene gjorde korte opptredner fra sine aktuelle repertoar, og det interessane her er at en stor del av disse teatralske reproduksjonene ble gjort med lyd. Men det var Göteborg som ble den første filmbyen av format i Sverige, en by som mot slutten av 1904 hadde et titalls kinoer og som under noen år kom til å være bransjeledende også innefor andre områder.
|