Tilbake til forsiden: www.stumfilm.no

1895 - 1910 PIONERTIDEN

MAX SKLADANOWSKY
Filmindustrien hadde en treg start i Tyskland da filmen hadde et ganske dårlig rykte i Tyskland i årene før den første verdenskrig. En av filmhistoriens pionerer var  brødrene Skladanowsky, Max Skladanowsky (Max Richard Skladanowsky) (30.04.1863-30.11.1939) og Emil Skladanowsky (1859-1945). Max Skladanowsky hadde en bakgrunn som han senere kunne bruke i filmarbeidet da han gikk i lære som fotograf, glassmaler og teatertekniker. Hos et teaterapparatfirma fikk han teknisk erfaring med optiske og mekaniske apparater, en erfaring som kom godt med da han fra 1879 assisterte faren Carl Skladanowsky () med å holde forestillinger med "tåkebilleder". Sammen med broren Emil Skladanowsky hjalp han til da faren holdt sine illustrerte foredrag. Disse "tåkebilledene" var lysbilleder som var vist med opp til åtte projektører og disse glidende, tåkeaktige overgangene ga illusjon av langsomme bevegelser i bildene. 

Max Skladanowsky begynte tidlig å forberede farens apparater, og sammen med broren Emil Skladanowsky konstruerte de på slutten av 1880-årene et mekanisk teater, der bevegelige figurer og dekorasjoner ble kombinert med optiske effekter. I 1892 besøkte brødrene Skladanowsky, under navnet "Hamilton", Skandinavia med sitt "Hamilton-Theater" og samme år gjorde Max Skladanowsky de første filmopptakene. Han hadde arbeidet med levende fotografier i lang tid, men tekniske problemer hindret i første omgang projeksjon av billedene. Men det var først i 1895 at han fikk konstruert sitt første visningsutstyr "Bioskop" som betyr "syn av livet". "Bioskopet" ble en sensasjon, men kom raskt i skyggen av brødrene Lumières "Cinematograph".

Den første offentlige filmfremvisning i Tyskland skjedde i Berlin 01.11.1895, nesten to måneder før brødrene Lumières fremvisning i Paris 28.12.1895. Det var brødrene Max Skladanowsky (Max Richard Skladanowsky) (30.04.1863-30.11.1939) og Emil Skladanowsky (1859-1945) som den 01.11.1895 skapte den store begivenhet da de ved den første offentlige filmfremvisningen viste sine egne filmopptak i "Wintergarten", sentral-hotell i Friedrichstraße 143-149 som var det største underholdningstedet i Berlin. Filmprogrammet bestod av ni korte filmer som hver varte under et minutt. Programmet bestod av følge korte filmsekvenser med de førende kjente artister og varieté-artister, "Italienischer Bauerntanz" (1895) med barnegruppen Ploetz-Larella, (se bilde nr 1 under), "Komisches Reck" (1895) med Milton Brothers, "Das boxende Känguruh" (1895) med Mr. Delaware, (se bilde nr 2 under), "Der Jongleur" (1895) med Paul Petras, "Akrobatisches Potpourri" (1895) med turnerfamilien Grunato, den russiske nasjonaldansen "Kamarinskaja" (1895) med de tre brødrene Tscherpanoff, (se bilde nr 3 under) "Serpentintänzerin" (1895) med Mademoiselle Ancion, "Ringkampf" (1895) med Greiner og Sandow (se bilde nr 4 under) og "Apotheose" (1895), eine gefilmte Verbeugung brødrene Skladanowsky til sitt publikum. Til filmene spilte et orkester ni korte musikkstykker som var satt sammen fra populære musikkstykker fra Johann Strauß () til John Philipp Sousa ().


 
 
 
 

Efter visningene i Berlin reiste brødrene Skladanowsky rundt i Tyskland og viste filmene sine før de de senere reiste til andre steder i Europa. I april 1896 var de i Christiania og viste sine filmer på "Cirkus Varieté", og i juni ar i Danmark og Sverige var de i august samme år. Men alledere like efter premieren i Tyskland videreutviklet Max Skladanowsky apparatet og filmutvalget ble efterhvert utvidet. Det var Max Skladanowsky som var filmskaperen av brødrene og han både regisserte, filmet og produserte flere filmer i perioden 1895-1919 hvor av de to første årene var de mest produktive. Det var i disse to årene han produserte filmene for sitt eget produksjonsselskap "Skladanowsky" som lå i Berlin. I 1896 hadde Max Skladanowsky sluttet å regissere sine egne filmer, men produserte følgende filmer (i alfabetisk rekkefølge): ""Nicht mehr allein". Parodie auf "Endlich allein"" (1896), den 20 meter lange filmen "Alarm der Feuerwehr" (1896), "Am Bollwerk in Stettin" (1896), den 20 meter lange filmen "Ankunft eines Eisenbahnzuges" (1896), den 20 meter lange filmen "Ausfahrt nach dem Alarm" (1896), den 20 meter lange filmen "Die Wachtparade" (1896), "Kleine Szene aus dem Straßenleben in Stockholm" (1896) "Eine lustige Gesellschaft vor dem Tivoli in Kopenhagen" [falscher Titel] (Weiterer Titel, ), "Kleine Szene aus dem Straßenleben in Stockholm"

Filmen "Komische Begegnung im Thiergarten zu Stockholm" (1896) regnes som den første spillefilmen som ble spilt inn i Sverige. Den ble spilt inn utenfor Skansen på Djurgården i Stockholm og er en liten komisk filmsketch. Filmen ble ikke vist i Sverige. Det var "Komische Begegnung im Thiergarten in Stockholm" (1896, Tyskland) med alternativ tittel "Djurgården" (1896) og som er den samme filmen som "Komischer Film, aufgenommen im Tivoli in Stockholm" med alternativ tittel "Skladanowskys upptagning på Djurgården" (1896). I følge IMBd hadde filmen "Komische Begegnung im Thiergarten in Stockholm" (1896, Tyskland) den alternative titlen "Djurgården" (1896). Filmen omtales her som kortfilm med en lengde på 20 minutter. På hjemmesiden "Filmportal.de" omtales filmen som "Komische Begegnung im Thiergarten in Stockholm"/"Komischer Film, aufgenommen im Tivoli in Stockholm". Jeg har desverre ikke funnet ut hvem som stod bak kameraet. (Bilde til venstre er en scene fra filmen). De neste filmene var den 20 meter lange filmen "Leben und Treiben am Alexanderplatz in Berlin" (1896), den 10 meter lange filmen "Mit Ablösung der Wache" (1896) og den 10 meter lange filmen ""Unter den Linden" in Berlin" (1896).

Efter disse to aktive årene stanset Max Skladanowsky nesten opp med filmprodusjonen og i 1897 produserte og filmet han "Gebr. Skladanowsky, die Erfinder der Lebenden Photographien (Apotheose II)" (1897) hvor han også er oppført med en rolle. Årsaken til at han sluttet med film i 1897 var at det tyske byråkratiet nektet å gi ham fornyet lisens til å drive sin virksomhet, angivelig på grunn av det store antallet omreisende filmselskap. Max Skladanowsky holdt sin siste "Bioskop-forestilling" i Stettin i mars 1897. Han fortsatte da med å arbeide innen fotobransjen, og lagde bl.a. små bøker med fotgrafier, en slags "lommekino" med serier av billeder som fortalte små historier. 

Det gikk så 16 år før han regisserte, produserte og filmet to filmer for selskapet "Max Skladanowsky, Projektion für Alle (P.f.A.)" som lå i Berlin.. Den første var "Eine Fliegenjagd oder Die Rache der Frau Schultze" (1913). Den andre filmen var "Eine moderne Jungfrau von Orleans" (1913/14) lagde han i overgangen 1913 -1914. Der har hans bror Eugen Skladanowsky (10.01.1859-23.01.1945) rollen som "Köchin Johanna". (Bilde til høyre er en scene fra filmen). Mot slutten av sitt liv ble han for en kort tid trukket frem fra glemselen, og han dro på foredragsturnéer i Tyskland der han viste sine gamle filmer fra 1895 og 1896 og holdt foredrag om filmens fødsel. Dette var det siste han arbeidet med innen film og var kurs/dokumentarprosjektene "Aus den Kindertagen der Kinematographie. Eine historische Reminiscens mit Aufnahmen aus dem Jahre 1895 von Max Skladanowsky" (1927/28) som han regisserte, produserte, filmet og skrev filmmanus til, og "Aus den Archiven des Erfinders Max Skladanowsky. Vom Nebelbild zum Filmstreifen" (1935) som han regisserte. 

OSKAR MESSTER
Men det var Oskar Messter (Oskar Eduard Messter) (22.1.1866-07.12.1943) som regnes som den viktigste pionér innen tysk film. Han var oppfinner og konstruerte sitt eget kamera og sin egen fremviser og i 1896 startet han sin egen kino. Videre innredet han sitt eget laboratorium og høsten 1896 bygde han Europas første filmatelier i Berlin. Samtidig begynte han fabrikkere kameraer og fremvisere for salg og i denne perioden solgte han korte aktualitetsfilmer han selv hadde tatt opp. Samme år utviklet han det såkalte Malteserkorset. Malteserkorset er forbundet med et rykkhjul, som trekker ett og ett bilde fram til porten. Denne bevegelsen dekkes til med en blender som kutter lysstrålen hver gang et nytt bilde trekkes fram. Standarden har siden slutten av 1920-tallet vært at Malteserkorset trekker 24 forskjellige bilder fram til linsen hvert sekund. Det betyr at når man ser film på kino så ser man egentlig 24 ulike fotografier i sekundet. Synet vårt klarer ikke å oppfatte bildeskiftene. Hjernen binder i stedet synsinntrykkene sammen – slik som med Thaumatropen. 

Den første filmen Oskar Messter tok opp var i november 1896 og viser gateliver i Berlin. I 1897 debuterte han som regissisør med "Gestörtes Rendez-Vous" (1897) hvor Johanna Ewald (15.02.1885-27.01.1961) hadde en rolle i filmen, før det gikk syv år før han regisserte filmene "Auf der Radrennbahn in Friedenau" (1904) hvor Martin Kettner (??-??) og Robert Steidl (??-24.04.1927) hadde roller i filmen, og "The Whistling Boy" (1904). To år senere regisserte han "Apachentanz" (1906) hvor Henny Porten (07.01.1890-15.10.1960) og Rosa Porten (19.02.1889-05.1972) hadde roller i filmen,  før han i seks år senere regisserte sin siste film "Verkannt" (1912) med alternative tittel "Misunderstood". Men om han ikke regisserte så mange filmer under sin filmpreiode, var han meget aktiv som filmprodusent. Den første filmen var "Schlittschuhläufer auf der West-Eisbahn" (1896). I perioden 1896-1924 produserte han, i følge IMDb, 314 filmer, hvor et hundretalls var kortfilmer som han spilte inn i sitt studio i Berlin. Filmtknisk begynte han allerde i begynnelsen av 1900-tallet med å bruke nærbilder i filmene sine.I løpet av sin karriere brukte han forskjellige skuespiller og det var han som bl.a. introduserte skuespillere som Emil Jannings (Theodor Friedrich Emil Janenz) (23.07.1884-02.01.1950) og Conrad Veidt (Hans Walter Conrad Veidt) (22.01.1893-03.04.1943) for film, skuespillere som senere skulle bli internasjonale etablerete stjerner.

Jeg vil her ta for meg filmproduksjonen, men av plasshensyn vil jeg her bare ta for meg hvor mange filmer han produserte for i de for skjellige årene for å vise når han var i sine mest aktive perioder. I perioden 1901-1912 produserte han filmene for sitt eget selskap "Messter's Projection GmbH" som lå i Berlin. Jeg er usikker på hvor mange filmer han totalt produserte da "IMDb" og "Filmportal.de" operer med forskjellige tall under enkelte år. For perioden 1901-1912 har jeg derfor valgt å basere meg på informasjonen på "Filmportal.de". Tallet i parantes er det IMDb har oppgitt.
 
1896 produserte han 2 filmer 1901 produserte han 4 (2) filmer 1906 produserte han 8 (8) filmer 1911 produserte han 122 (31) filmer 1916 produserte han 7 filmer
1897 produserte han 83 filmer 1902 produserte han 4 (5) filmer 1907 produserte han 2 (2) filmer 1912 produserte han 86 (25) filmer 1917 produserte han 15 filmer
1898 produserte han 25 filmer 1903 produserte han 5 (5) filmer 1908 produserte han 133 (11) filmer 1913 produserte han 13 filmer 1918 produserte han 11 filmer
1899 produserte han 1 film 1904 produserte han 15 (15) filmer 1909 produserte han 73 (49 filmer 1914 produserte han 11 filmer
1900 produserte han 10 filmer 1905 produserte han 11 (11) filmer 1910 produserte han 94 (5) filmer 1915 produserte han 11 filmer 1924 produserte han 1 film

Oscar Messter var også blant de som arbeidet med utviklingen av "tonebilder" og fra 1903 lagde han korte lydfilmer som stort sett bestod av filmede arierer fra kjente operaer. I 1903 tok han patent på sin nye "Auxtephone system" som brukte komprimert luftforsterker til å fore spesielle høytalere. Eks på film med lyd er "Desdemona" (1908) der denne filmen orginalt var sendt ut med lyd utstyrt med et eksperimentell lydsystem. 

En som var en sterk konkurrent til Oscar Messter, var Alfred Duskes (??-??) som også arbeidet som film- og kinotekniker og som produsent. Også han arbeidet med utvikling av "tonebilder" og i 1907 tok han patent på die Synchroneinrichtung "Cinephon". Med utganspunkt i informasjonen om de forskjellige filmene på "Filmportal.de" har jeg funnet følgende informasjon: I sin periode, fra som produsent i perioden 1905-1918 grunnla han en rekke filmselskaper. Det første selskapet han produserte for var "Duskes Kinematographen- und Film-Fabriken GmbH", Berlin hvor han i perioden 1905-1911 produserte han en rekke filmer, tonefilmer og dokumentarfilmer. I perioden 1906-1907 produserte han tre filmer for filmselskapet "Alfred Duskes", Berlin. For "Duskes GmbH", Berlin, produserte han filmer i perioden 1912-1918. I 1918 produserte han tre filmer for "Neutral-Film GmbH", Berlin. (Se under for en oversikt over hvor mange filmer han produserte for de forskjellige selskapene). 
 
"Duskes Kinematographen- und Film-Fabriken GmbH" "Alfred Duskes" "Duskes GmbH" Ikke oppgitt selskap  "Saturn-Film AG", Berlin eller"Neutral-Film GmbH" "Neutral-Film GmbH"
1905 produserte han 2 filmer 1906 produserte han 1 film 1912 produserte han 22 filmer 1915 produserte han 1 film 1916 produserte han 2 filmer 1918 produserte han 3 filmer

1907 produserte han 2 filmer 1913 produserte han 24 filmer


1908 produserte han 60 filmer
1914 produserte han 1 film


1909 produserte han 31 filmer
 


1910 produserte han 37 filmer
1917 produserte han 4 filmer


1911 produserte han 8 filmer
1918 produserte han 1 film 








I følge hjemmesiden "BERLINER FILM-ATELIERS" grunnla han noen av selskapene på et annet tidspunkt enn det man kan få inntrykk av informasjonen fra "Filmportal.de". 

I den tidlige fasen av tysk filmhistorie ble filmfremvisningen stort sett foretatt av omreisende kinomaskinister, noe som også var vanlig i andre land. I Tyskland ble det i løpet av det første tiåret av 1900-tallet etablert permanente kinolokaler. Det førte til at filmen gikk fra å være en dyr og ekslusiv nyhet ble en billig underholdning som var tilgjengelig for store deler av befolkningen, og på den tiden ble det da etablert mange kinolokaler og produksjonsselskaper. Men tross den tidlige starten for filmarbeidet tok det lang tid før det kom igang noen filmproduksjon av betydning i Tyskland. Grunnen var, som jeg skal utdype mer senere, at filmen ble assosiert med underholdningformer som var lav kulturell status og utenfor de tradisjonelle formene. Dette var en intersjonal holdning, men den varte lengre i Tyskland enn i andre land. Det var først da den tyske filmen ble inspirert av den franske kunstfilmbevegelsen Société Film d’Art fra 1908 at filmmediet fikk hevet sin kulturelle status.

De første filmene hadde en lengde på under et minutt, men det varte ikke mange år før filmlengde økte. Samtidig var det også vanlig at det ble vist flere forskjellige filmer under filmfremvisninger, og da både aktualitetsfilmer og fiksjonsfilmer. Jeg vil her kortfattet ta for meg regissører og produsenter som debuterte i perioden frem til 1910 med spillefilmer. I 1905 produserte "Duskes Kinematographen- und Film-Fabriken GmbH" to filmer. Det var "Strassenraub per Automobil" (?) (1905) og "Der neue Laufbursche" (1905) og begge filmene hadde premiere 01.11.1905. Jeg har ikke funnet informasjon over hvem som regisserte eller filmet disse filmene Året efter debuterte Heinrich Bolten-Baeckers (10.04.1871-30.011938) som regissør med "Der Hauptmann von Köpenick" (1906)  hvor han også skrev filmmanus, for filmselskapet "Alfred Duskes", Berlin. Jeg vet ikke mer om filmen enn at Charles Paulus (??-??) var kameramann og Ernst Baumann (??-??) hadde rollen som "Wilhelm Voigt". Dette var hans eneste rolle som skuespiller. Filmselskapet produserte året efter to filmer, "Ein Blatt aus dem Buche des Lebens" (1907) og "Der Teufel lacht dazu: Willst Du mein Cousinchen sein?" (1907) som Alfred Duskes (??-??) produserte. Jeg har ikke funnet noe informasjon om hvem som hadde regien for filmene. 

HEINRICH BOLTEN-BAECKERS
I 1906 debuterte Heinrich Bolten-Baeckers (Heinz Bolten-Baeckers) (10.04.1871-30.011938) som regissør med "Der Hauptmann von Köpenick" (1906) som han også skrev filmmanuset til. Det var den eneste filmen han lagde det året og det gikk tre år før han regisserte sin neste film. I 1909 regisserte han ni filmer og produserte en film. Det var "Das Glückshufeisen" (1909), "Das große Los" (1909), "Der Liebesbrief" (1909), "Der kleine Detektiv" (1909), "Ein Roman aus dem Leben" (1909), "Matrosentanz" (1909), "Messenger Boy. Ein hoffnungsvolles Früchtchen" (1909), "Willy's Streiche: Klebolin klebt alles" (1909) og "Der Herzenknicker" (1909) (se bilde til høyre) med den tyske supplerende tittel "Don Juan heiratet", som han også skrev filmmanus til, og har en filmlengde på 231 meter. Av de overnevnte filmene har jeg foreløpig bare funne noe informasjon om den sistnevnte. Filmen er en tysk variant av slapstickkommedie over temaet forfølgelses. Filmen handler om en grev som skal gifte seg. Når hans tidligere kjærester får høre om dette bestemmer de seg for å kidnappe ham fra rettsbygningen og holde ham fanget i et herskapshus. Han klarer å rømme og drar tilbake til brudens hus. I mellomtiden har en bums fortalt henne hvor hvor han befinner seg og hun er klar til å dra til herskapshuset. Når han ikke får kontakt med noen i huset forsøker han å komme seg inn i huset via et vindu og blir arrestert. Det samme skjer med bruden og bomsen når de forsøker å gå inn. Bildet til høyre viser en scene fra "Der Herzenknicker" (1909).

I denne tidlige fasen har jeg foreløpig bare kommet over få personer som lagde film på denne tiden. Det var, som tidligere nevt, Max Skladanowsky, Oscar Messter og Alfred Duskes. I 1906 debuterte Franz Porten (23.08.1859-21.05.1932) aom regissør med "Meißner Porzellan" (1906) for produksjonsselskapet "Messter's Projection GmbH" som lå i Berlin. Carl Froelich (05.09.1875-12.02.1953) stod bak kameraet og Rosa Porten (19.02.1889-??.05.1972) og Henny Porten (07.01.1890-15.10.1960) hadde roller i filmen. Det skal her bemerkes at de begge var døtre til Franz Porten