Tilbake til forsiden:
www.stumfilm.no
1895 - 1910 PIONERTIDEN MAX
SKLADANOWSKY Max Skladanowsky begynte tidlig å forberede farens apparater, og sammen med broren Emil Skladanowsky konstruerte de på slutten av 1880-årene et mekanisk teater, der bevegelige figurer og dekorasjoner ble kombinert med optiske effekter. I 1892 besøkte brødrene Skladanowsky, under navnet "Hamilton", Skandinavia med sitt "Hamilton-Theater" og samme år gjorde Max Skladanowsky de første filmopptakene. Han hadde arbeidet med levende fotografier i lang tid, men tekniske problemer hindret i første omgang projeksjon av billedene. Men det var først i 1895 at han fikk konstruert sitt første visningsutstyr "Bioskop" som betyr "syn av livet". "Bioskopet" ble en sensasjon, men kom raskt i skyggen av brødrene Lumières "Cinematograph".
Filmen "Komische Begegnung im Thiergarten zu Stockholm" (1896) regnes som den første spillefilmen som ble spilt inn i Sverige. Den ble spilt inn utenfor Skansen på Djurgården i Stockholm og er en liten komisk filmsketch. Filmen ble ikke vist i Sverige. Det var "Komische Begegnung im Thiergarten in Stockholm" (1896, Tyskland) med alternativ tittel "Djurgården" (1896) og som er den samme filmen som "Komischer Film, aufgenommen im Tivoli in Stockholm" med alternativ tittel "Skladanowskys upptagning på Djurgården" (1896). I følge IMBd hadde filmen "Komische Begegnung im Thiergarten in Stockholm" (1896, Tyskland) den alternative titlen "Djurgården" (1896). Filmen omtales her som kortfilm med en lengde på 20 minutter. På hjemmesiden "Filmportal.de" omtales filmen som "Komische Begegnung im Thiergarten in Stockholm"/"Komischer Film, aufgenommen im Tivoli in Stockholm". Jeg har desverre ikke funnet ut hvem som stod bak kameraet. (Bilde til venstre er en scene fra filmen). De neste filmene var den 20 meter lange filmen "Leben und Treiben am Alexanderplatz in Berlin" (1896), den 10 meter lange filmen "Mit Ablösung der Wache" (1896) og den 10 meter lange filmen ""Unter den Linden" in Berlin" (1896).
Det gikk så 16 år før han regisserte, produserte og filmet to filmer for selskapet "Max Skladanowsky, Projektion für Alle (P.f.A.)" som lå i Berlin.. Den første var "Eine Fliegenjagd oder Die Rache der Frau Schultze" (1913). Den andre filmen var "Eine moderne Jungfrau von Orleans" (1913/14) lagde han i overgangen 1913 -1914. Der har hans bror Eugen Skladanowsky (10.01.1859-23.01.1945) rollen som "Köchin Johanna". (Bilde til høyre er en scene fra filmen). Mot slutten av sitt liv ble han for en kort tid trukket frem fra glemselen, og han dro på foredragsturnéer i Tyskland der han viste sine gamle filmer fra 1895 og 1896 og holdt foredrag om filmens fødsel. Dette var det siste han arbeidet med innen film og var kurs/dokumentarprosjektene "Aus den Kindertagen der Kinematographie. Eine historische Reminiscens mit Aufnahmen aus dem Jahre 1895 von Max Skladanowsky" (1927/28) som han regisserte, produserte, filmet og skrev filmmanus til, og "Aus den Archiven des Erfinders Max Skladanowsky. Vom Nebelbild zum Filmstreifen" (1935) som han regisserte. OSKAR
MESSTER Den første filmen Oskar Messter tok opp var i november 1896 og viser gateliver i Berlin. I 1897 debuterte han som regissisør med "Gestörtes Rendez-Vous" (1897) hvor Johanna Ewald (15.02.1885-27.01.1961) hadde en rolle i filmen, før det gikk syv år før han regisserte filmene "Auf der Radrennbahn in Friedenau" (1904) hvor Martin Kettner (??-??) og Robert Steidl (??-24.04.1927) hadde roller i filmen, og "The Whistling Boy" (1904). To år senere regisserte han "Apachentanz" (1906) hvor Henny Porten (07.01.1890-15.10.1960) og Rosa Porten (19.02.1889-05.1972) hadde roller i filmen, før han i seks år senere regisserte sin siste film "Verkannt" (1912) med alternative tittel "Misunderstood". Men om han ikke regisserte så mange filmer under sin filmpreiode, var han meget aktiv som filmprodusent. Den første filmen var "Schlittschuhläufer auf der West-Eisbahn" (1896). I perioden 1896-1924 produserte han, i følge IMDb, 314 filmer, hvor et hundretalls var kortfilmer som han spilte inn i sitt studio i Berlin. Filmtknisk begynte han allerde i begynnelsen av 1900-tallet med å bruke nærbilder i filmene sine.I løpet av sin karriere brukte han forskjellige skuespiller og det var han som bl.a. introduserte skuespillere som Emil Jannings (Theodor Friedrich Emil Janenz) (23.07.1884-02.01.1950) og Conrad Veidt (Hans Walter Conrad Veidt) (22.01.1893-03.04.1943) for film, skuespillere som senere skulle bli internasjonale etablerete stjerner. Jeg
vil her ta for meg filmproduksjonen, men av
plasshensyn vil jeg her bare ta for meg hvor mange
filmer han produserte for i de for skjellige årene for
å vise når han var i sine mest aktive perioder. I
perioden 1901-1912 produserte han filmene for sitt
eget selskap "Messter's Projection GmbH" som lå i
Berlin. Jeg er usikker på hvor mange filmer han totalt
produserte da "IMDb" og "Filmportal.de" operer med
forskjellige tall under enkelte år. For perioden
1901-1912 har jeg derfor valgt å basere meg på
informasjonen på "Filmportal.de". Tallet i parantes er
det IMDb har oppgitt.
Oscar Messter var også blant de som arbeidet med utviklingen av "tonebilder" og fra 1903 lagde han korte lydfilmer som stort sett bestod av filmede arierer fra kjente operaer. I 1903 tok han patent på sin nye "Auxtephone system" som brukte komprimert luftforsterker til å fore spesielle høytalere. Eks på film med lyd er "Desdemona" (1908) der denne filmen orginalt var sendt ut med lyd utstyrt med et eksperimentell lydsystem. En
som var en sterk konkurrent til Oscar Messter,
var Alfred Duskes (??-??) som også arbeidet
som film- og kinotekniker og som produsent. Også han
arbeidet med utvikling av "tonebilder" og i 1907 tok
han patent på die Synchroneinrichtung "Cinephon". Med
utganspunkt i informasjonen om de forskjellige filmene
på "Filmportal.de" har jeg funnet følgende
informasjon: I sin periode, fra som produsent i
perioden 1905-1918 grunnla han en rekke filmselskaper.
Det første selskapet han produserte for var "Duskes Kinematographen- und
Film-Fabriken GmbH", Berlin hvor han i
perioden 1905-1911 produserte han en rekke filmer,
tonefilmer og dokumentarfilmer. I perioden 1906-1907
produserte han tre filmer for filmselskapet "Alfred Duskes",
Berlin. For "Duskes GmbH",
Berlin, produserte han filmer i perioden 1912-1918. I
1918 produserte han tre filmer for "Neutral-Film GmbH",
Berlin. (Se under for en oversikt over hvor mange
filmer han produserte for de forskjellige
selskapene).
I følge hjemmesiden "BERLINER FILM-ATELIERS" grunnla han noen av selskapene på et annet tidspunkt enn det man kan få inntrykk av informasjonen fra "Filmportal.de".
De første filmene hadde en lengde på under et minutt, men det varte ikke mange år før filmlengde økte. Samtidig var det også vanlig at det ble vist flere forskjellige filmer under filmfremvisninger, og da både aktualitetsfilmer og fiksjonsfilmer. Jeg vil her kortfattet ta for meg regissører og produsenter som debuterte i perioden frem til 1910 med spillefilmer. I 1905 produserte "Duskes Kinematographen- und Film-Fabriken GmbH" to filmer. Det var "Strassenraub per Automobil" (?) (1905) og "Der neue Laufbursche" (1905) og begge filmene hadde premiere 01.11.1905. Jeg har ikke funnet informasjon over hvem som regisserte eller filmet disse filmene Året efter debuterte Heinrich Bolten-Baeckers (10.04.1871-30.011938) som regissør med "Der Hauptmann von Köpenick" (1906) hvor han også skrev filmmanus, for filmselskapet "Alfred Duskes", Berlin. Jeg vet ikke mer om filmen enn at Charles Paulus (??-??) var kameramann og Ernst Baumann (??-??) hadde rollen som "Wilhelm Voigt". Dette var hans eneste rolle som skuespiller. Filmselskapet produserte året efter to filmer, "Ein Blatt aus dem Buche des Lebens" (1907) og "Der Teufel lacht dazu: Willst Du mein Cousinchen sein?" (1907) som Alfred Duskes (??-??) produserte. Jeg har ikke funnet noe informasjon om hvem som hadde regien for filmene. HEINRICH
BOLTEN-BAECKERS I denne tidlige fasen har jeg foreløpig bare kommet over få personer som lagde film på denne tiden. Det var, som tidligere nevt, Max Skladanowsky, Oscar Messter og Alfred Duskes. I 1906 debuterte Franz Porten (23.08.1859-21.05.1932) aom regissør med "Meißner Porzellan" (1906) for produksjonsselskapet "Messter's Projection GmbH" som lå i Berlin. Carl Froelich (05.09.1875-12.02.1953) stod bak kameraet og Rosa Porten (19.02.1889-??.05.1972) og Henny Porten (07.01.1890-15.10.1960) hadde roller i filmen. Det skal her bemerkes at de begge var døtre til Franz Porten.
|