Tilbake
til forsiden: www.stumfilm.no
CONSTANTINE
PHILIPSEN
Den forhenværende fotograf Constantin Philipsens historie begynner med et opphold (jeg har ikke fått stadsfestet tidsperioden) i USA hvor han efter en lengere amerikareise ble kjent for sine visninger av "tåkebilder", dvs. lysbilder vist med dobbelt apparat og overtoninger. I forbindelse med en konflikt med Sophus Madsen om kinodrift skrev han den 11.07.1916 bl.a. i et brev til birkedommer Gad (??-??): "...skal jeg hertil knytte den bemærkning, at jeg, der siden 1898 har drevet biografvirksomhed, herunder startet 26 teatre i provinsen, Kosmorama på Østergade, Royalbiografen på Vesterbrogade og senest Paladsteatret..." I følge "Kinoens mørke og fjernsynets lys" besøkte han i 1899 både Chrisitania og Drammen og han skal ha hatt stor filmsuksess i Norge. I boken antydes det at det var denne suksessen som førte til at han et par år senere kunne åpne en fast kino i København.
På kinopremieren på "St. Thomas" ble det, i følge "Film i Danmark", den 05.06.1902 vist følgende filmer: "Afklædningsscene "Sommerglæder" (1902) på 15 meter, "Automobiler kører over Dronning Louises Bro" (1902), "Badende Drenge" (1902), "En Skorsten væltes" (1902), "Et Hestevæddeløb" (1902), "Ingeniørerne udføre Sprængninger" (1902) på 17 meter og "Kejser Nikolaus Ankomst til Helsingør 1901" (1901?). Sistnevnte er noe usikker på når den ble innspilt, men ut i fra at keiser Nikolaus ankom Helsingør i 1901 antar jeg at det dreier seg om filmen "Czar Nikolai II's Ankomst til Helsingør" (1901) (lengde 0:40). Den 17.10.1902 må programmet blitt noe fornyet for da var det premiere på "Rideklubben ved Nærumgaard" (1902). Men efter knappe tre måneders drift måtte han gi opp i midten av september. Men efter bare tre måneders måtte han gi opp kinodriften ved midten av september 1902. Årsaken kan være, slik Gunnar Sandfeld beskriver det i "Den stumme scene": "Folk flest kunne - forståeligt nok til en vis grad - endnu ikke se rettere end, at filmen var og blev et stykke legetøj beregnet til at liste penge ud af lommen på godtfolk med." Selve bygningen stod kanskje i stil med denne beskrivelsen da den var pill råtten og styrtet sammen under et voldsom snefall vinteren 1903. Bilde til venstre er tatt vinteren 1903 og viser den delvis sammenstyrtete trebygningen, og i 1904 ble hele bygningen revet.
De filmene som ble vist ved åpningen av "Kosmarama" i København er typiske eksempler på filmer som ble vist på de tidligste kino. Det ble vist tre forskjellige filmer med en samlet spilletid på 25 minutter. Forestillingen ved Kosmorama startet med en repotasjefilm fra Italia, "En Rejse Gennem Italien" derefter en tricksfilm "Puppe Og Sommerfugl", (dette er tydeligvis danske titteler og jeg har derfor ikke klart å spore opp noe informasjon om selve filmene og hvilke som hadde regien. Muligens er den siste en film fra "Pathé Frères" i Frankrike) som viser hvordan en larve forvandler seg til en danserinne, samt en situasjonsfarce som viser en danserinne som blir filmet av en fotograf. Den siste filmen som ble vist "Indbrudstyven" (dansk tittel) var en dramatisk film hvor en innbruddstyv jages av politiet til han til slutt blir tatt.Jeg har ikke fått bekreftet hvilke filmer som ble vist den kvelden, men man vet at Constantin Philipsen fikk levert filmer fra den tids ledende filmselskap, "Pathé Frères" i Frankrike. Pathé lagde på den tiden raffinerte og vakre tricksfilmer. Når det gjelder den dramatiske filmen er det mulig at det var den engelske filmen "Daring Daylight Burglary" (1903) av Frank S. Mottershaw (?-?), med en lengde på ca 3 min og 54 sek, som ble vist. Selve kinoen var av en mer beskjeden art da hverken Constantin Philipsen, eller noen av hans senere konkurrenter, hadde vurdert å oppføre en egen bygning for kinodrift. Kinoene ble på den tiden, og flere år fremover, etablert i ledige butikklokaler eller tomme lagerrom. "Kosmorana" lå godt gjemt i en bakbygning dypt inne i gården, og man måtte passere en lang og smal passage gjennom hele hovedbygningen for å nå kinoen. Det var heller ingen prangende skilt ved inngangen, kun et beskjedne plakater, som informerte hva porten i nr. 26 mellom en kaffeforretning og et skotøymagasin førte inn til. (Se bilde til høyre.) Det spesielle ved den denne historiske begivenheten var at pressen ikke hadde noen forhåndomtale av etableringen av denne kinoen. At Constantin Philipsen åpnet et filmteater i en bakgård ble likestilt de andre næringdrivende som åpnet en liten butikk. Selve premieren ble registrert hos pressen da han hadde sendt ut pressekort med innbydelse til en liten før-premiere. Men resultatet av pressemeldingene var at anmeldelsene var korte og temmelig intetsigende hvor journalistens stort sett bare refererte fra programmet. Men selv om presseomtalen var laber, så var publikumstilstrømningen såpass stor at premiereprogrammet kunne vises helt frem til 15.10.1904. Det nye programmet hadde filmen "Napoleon" (??), en film jeg heller ikke har funnet orginaltittel til eller som hadde regien, som hovednummer og dette filmprogrammet fikk enda større publikumsoppslutning enn flere hadde regnet med. Årsaken til denne skepsisen var at forestillingen begynte allerede kl 14:00 om eftermiddagen, og spørsmålet var om folk gikk i teater like efter middag. I følge Gunnar Sandfeld "Den stumme scene" hadde Constantin Philipsen "...blot med største sindsro erklæret, at når damerne kunne spise konditorkager hos "Otto" på Strøget om eftermiddagen, så kunne de også gå i hans teater." Denne antagelsen fikk han rett i og han tjente store penger på kinodriften. Den vesentlige grunnen til denne suksessen var, at filmene som ble vist både teknisk og kunstnerisk var blitt meget bedre enn de første flakkende bilder, man så hos Laurids Vilhelm Pacht i 1896 og hos andre som var forløper til Constantin Philipsens "Kosmorama". Ved siden av de tekniske forbedringene var også filmene lengere slik at det nå var mulig for regissørene og lage et lite handlingsforløp i en liten dramatisk film.
"Moderne røveri i Argentina (spændingsdokumentar), Hestevæddeløb i Paris (dokumentar), Naturforskerens frokost (farce), Akrobatisk dans (kunst), Eksprestog i Skotland (dokumentar) og Elskeren i kufferten ( vovet spænding). Der var plads til 175 tilskuere, det kostede 25 øre (børn 15 øre) at komme ind, og forestillingen kørte en time i tidsrummet 17-22."
Kort før julen 1906 åpnet Constantin Philipsen en ny kino "Royal-Biografen", denne gangen på Vesterbro i det nyoppførte "Savoy Hotel" i Vesterbrograde 34. "Politiken" beskrev utseende på kinoen med at "Indgangen
i den fløtte facade tiltvang sig opmærksomhed ved farvestrålende
skilte og plakater."
HJALMAR DAVIDSEN
I forhold til kinoene skal det her nevnes at disse to kinoene var vakre og elegante, og den sistnevnte hadde dekorative lysekorner så måtte de alledere lukkes for en kort tid sommeren 1908 efter brannvesenets beordring. Dette for å bringe lokalene i forsvarlig stand. Det neste store kinoprosjektet Constantin Philipsen arbeidet med var "Paladsteatret" som ble innviet den 18.10.1912 Denne kinoen var innredet i den da nedlagte hovedbanegården, i V. Farimagsgade, som han fra 01.06.1912 hadde leid for tre år. Leien var på 20.00 kr per år og selve ombyggingen kon på omkring 170.000 kr en sum han klarte å betjene da han hadde tjent mange penger på "Kosmorama" og "Royal-biografen" samt drift og videresalg av sine tallrike provinsforetak. Kinoen hadde plass til 2.500 tilskuere, et 30-manns orkester, tesalon i Versailles-stil og en restaurant. Ved premieren ble det vist Urban Gads (12.02.1879-26.12.1947) film "Die Kinder des Generals" (1912) med Asta Nilsen (11.09.1881-25.05.1972) i rollen som "Thekla".
På et tidspunkt i sin kinovirksomhet fikk Constantin Philipsen lyst til å arbeide som filmprodusent. Jeg vet ikke når han fikk denne idéen, men den første filmen han produserte var den 1000 meter lange (kilde til denne angivelige lenge er hentet fra "Folkets Avis" den 11.10.1911) "Gøglerblod" (1911) som hadde premiere den 16.10.1911 på "Royal-Biografen". Jeg vet ikke hvem som stod for regien, men det var Lauritzen Sr., Lau (13.03.1878-02.07.1938) skrev filmmanuset. På rollelisten finner vi Bjørn Bjørnson (15.11.1859-??.1942), i rollen som "Warren, gøgler", Gerda Christophersen (01.03.1870-13.03.1947), i rollen som "Miranda, gøgler" og E. Neergaard (??-??), i rollen som "George Brown, godsejer ". Året efter
produserte han to filmer, den 875 meter lange "Barfodsdanserindens
Offer" (1912), som hadde premiere den 12.02.1912 på "Victoria-Teatret",
jeg vet ikke hvem som stod for regien, og "En
letsindig Hustru" (1912), som hadde premiere den 15.09.1912 på
"Royal-Biografen". Jeg vet ikke hvem som stod for regien, men med den populære
varitétésangerinnen Dagmar Hansen (Gift Heinemann)
(??-??), i rollen som "Vera, direktør Holms hustru". Det gikk så
tre år før han produserte sin siste filmen, den 655 meter
lange "Dødskysset"
(1915), som hadde premiere den 16.08.1915 på "Metropol"
og her vet jeg heller ikke hvem som stod for regien. I hovedrollene finner
man to skuespillere fra "Det Kongelige Teater"Ingeborg
Larsen (21.02.1887-19.03.1931) og Nicolai Neiiendam (21.03.1865-16.03.1945).
.
|