PETER LYKKE-SEEST
(26.09.1868 - 04.02.1948)
Peter Lykke-Seest
(26.09.1868-04.02.1948)
var født i Kristiania og vokste opp på
Grünerløkka. I følge "Store norske
leksikon" var hans foreldre Grosserer Jens Peter Seest
(??.1832-??.1880) og Caroline
Christiane Frederikke Thy (??.1838-??.1907)
fra Danmark, men hadde på et tidspunkt
slått seg ned i Norge. Han fikk en merkantil
utdannelse i Kristiania og København og i 1888
opprettet han en privat handelsskole i Kristiania. I
perioden 1890–96 var lærer han
ved handelsskolen i Drammen og
efter lærerperioden arbeideidet han hovedsakelig
som journalist og forfatter. Det var i denne perioden
at han i 1896 debuterte med diktsamlingen "Hvite
nætter". I årene som fulgte skrev han en
rekke bøker, og han ble snart en populær
forfatter. Som forfatter var han, i følge
"Store norske leksikon",
kjent for sine fine skildringer fra det borgerlige
Kristiania-miljøet, og typiske romaner er "Det
gjenfundne landet" (1915) og romantrilogien
"Huset i Gamlebyen", "Ludvig Ludvigsen" og "En
almindelig mands historie" (1923-1926).
I følge "Sore norske leksikon" startet Peter
Lykke-Seest filmkarriere med med sitt
første filmmanus Halfdan Nobel Roede
(??.1877-??.1963), "Under Forvandlingens Lov"
(1911). Dette førte til at han fikk kontakter
først med "Nordisk Films Kompagnie" og i
perioden 1912-1913 med "Svenska Biografteatern". I
denne perioden skal han ha vært "Svenska
Biografteaterns" flittigste og mest betalte
filmforfatter og ha solgte nærmere 20
manuskripter.
De
filmen han skrev filmmanus til i Danmark hadde
premierer i perioden 1912-1916 hvor hovedvekten var i
1912. Det er mulig at han skrev filmmanuset til de to
siste filmene i 1912 men at de ble regissert og sendt
ut på markede noe senere. For den danske
regissøren Eduard Schnedler-Sørensen
(22.09.1886-30.09.1947) skrev han manus til "Shanghai'et" (1912) og
"Vor Tids Dame"
(1912) og for August Blom
(26.12.1869-10.01.1947) skrev han filmmanuset til "Historien om en Moder"
(1912), "Hjærternes
Kamp" (1912) og "Den tredie Magt"
(1913). Den siste filmen var "Den
omstridte Jord" (1916) med regi av Holger-Madsen
(11.03.1870-17.06.192).
I
Sverige arbeidet han som manuskriptforfatter for "Svenska Bio" i
perioden 1912-1913, enten under sitt eget navn eller i
blant under signaturen Benvenuti, og var nok den best
betalte forfatteren med i gjennomsnitt to eller tre
ganger så høy honorar for hvert
manuskript som andre samtidige forfattere. totalt
kjøpte "Svenska Bio"
minst et tyvetalls manuskripter av ham, men av disse
ble ikke engang halvparten spilt inn. Jeg vil her kort
ta for mege filmene ut i fra filmmanusene til Peter
Lykke-Seest.
Victor
Sjöström (20.09.1879 - 03.01.1960)
regisserte fem filmer som var basert på
filmmanuskripter av Peter Lykke-Seest. Slik
jeg forstår det var den første filmen "Blodets röst"
(Karaktärsskådespel i 4 akter) (1913). Det
opprinnelige manuskriptet ble kjøpt inn
19.03.1913 som på den tiden leverte banale
ukeblad historier på løpende bånd
til nordiske filmprodusenter. Manuskriptet til "Blodets röst"
(Karaktärsskådespel i 4 akter) (1913) var
på 20 sider og oppdelt i 19 scener og skal visst
ha vært ganske enkel. Det var nok grunnen til at
Victor Sjöström besluttet seg for
å skrive om manuskriptet fra grunnen og for Bengt
Idestam-Almquist (09.09.1895-16.09.1983), svensk
forfatter, journalist, filmkritiker, filmhistoriker og
medforfatter til filmmanus, har han senere fortalt
hvordan det gikk til:
"Här i
Blodets röst tror jag att jag gjorde min
första ordentliga manusbearbetning, gjorde
ett självständigt manus, diktade om
och diktade till på egen hand, sökte
undvika den tradiga vägen. Jag
åstadkom bl a ett slut, som skiljde sig
från de vanliga och bildade skola. I
stället för omfamning och slutkyss
mellan hjälte och hjältinna lät
jag i slutscenen hjälten bege sig ut i
köket, där hans söta dotter
kokade kaffe. Dotterns ansikte var slutintrycket
publiken tog med hem från bion. Filmen
klingade ut i ett durackord, täck ungdom
och humor. Nu låter det inte så
märkvärdigt, men då var det
nytt."
Men
selv
om Victor Sjöström skrev om
manuskriptet er selve grunnhistorien var den samme,
ble da mindre banal og med en bedre
personkarakteristikk. Filmen er antageligvis en av de
første filmene som våger å ta opp
barnets situasjon i forbindelse med en skillsmisse.
Hans tolkning av rollen som den alkoholiserte "Daniel
Barkner, bankkamrer", peker frem mot filmen "Körkarlen" (1921)
der han spiller den alkoholiserte "David Holm".
Manuskriptet til "Livets konflikter"
(1913) ble kjøpt inn 23.11.1912. Opprinnelig
var det meningen at Mauritz Stiller skullle
regissere filmen, og hadde bearbeidet manuskriptet og
planlagt innspillingen. Hans navn var på
omslaget til et av de bevarte eksemplarene av
manuskriptet og oppstillingen av forslag til
rolleinnhavere er skrevet med hans håndskrift.
Årsaken til at satte i gang innspillingen
sensommeren 1913 var nok fordi Mauritz Stiller
ble syk på den tiden.
"Halvblod" (Drama i 4
akter) (1914)
"Kärlek starkare än hat
eller Skogsdotterns hemlighet" (Ett
drama från den svenska skogsbygden i 2 akter
(fördelade på 26 tablåer))
(1914)
"Prästen"
(Skådespel i 4 akter med prolog) (1914) var Victor
Sjöströms tolvte film, og den femte,
og siste, som var basert på et manuskript av Peter
Lykke-Seest.
Mauritz
Stiller () regisserte to av filmmanusene til Peter
Lykke-Seest. Den ene var "Gränsfolken"
(Drama i 3 akter) (1913) der filmen bygger på
visse motiv som står i grunntankene til Zolas
() roman "La débâcle" (1892), som den 19
og nest siste del av hans romansyklus "Les
Rougon-Macquart". Her har Peter Lykke-Seest
behandlet det ganske fritt og bl.a. lagt handlingen,
som hos Zola foregår i en Pariskommune i 1871,
til et allment, nærmest norsk-svensk
miljø. Men Mauritz Stiller flyttet
igjen handlingen til en østeropeisk,
nærmest russisk miljø, ga personene
polske og russiske navn og kledde offiserer og
soldater i uniformer som direkte assosieres til
russiske forhold. Peter Lykke-Seest må
ha vært klar over forbildet til sitt manuskript,
som han ga titlen "Krigen", da det var den samme
tittel som Zola hadde i den danske oversettelsen.
Tross det forsikret han i forfatterkontrakten at det
var et orginalmanuskript fra hans side.
Den
andre
filmen var "På livets
ödesvägar" (Skådespel i
4 akter) (1913) som ble spilt inn i august 1913. I
motsetning til den forrige filmen, er det her ytterst
ubetydelige tilknytninger til en eksistrende roman,
denne gangen Emilie Flygare-Carléns ()
roman "Rosen på Tistelön" (). Likheten er
at det foregår i vestkystmiljøet, filmen
er spilt inn i i Dalarö, og visse personer i
historien er like. I den kontrakten, der Peter
Lykke-Seest solgte manuskriptet til "Svenska
Bio" er det heller ingen referanse til Emilie
Flygare-Carléns roman, men at han
forsikrer at det er hans eget orginalarbeidet. Av det
eneste bevarte eksemplareret at manuskriptet, Mauritz
Stillers regieksemplar, kan man se at det
inneholder tallrike endringer, tillegg og strykninger
som er gjort med Mauritz Stillers
håndstil.
DET
FØRSTE FILMATELERET
I
følge "Aftenpostens" artikkel i "A Magasinet"
nr 13, den 26.03.1932, "Et
norsk film jubileum. Gjennem 25 år fra "Et drama
på havet" til storfilmen av 1932.",
skrevet av Leif
Sinding (19.11.1895-19.05.1985), var
det godt om penger i Norge under den store
verdenskrig. Ut i fra artikkelen var da
spørsmålet om det i Norge i denne
perioden kunne by seg en anledning til å skape
en selvstendig norsk filmindustri.
Det
var i denne perioden Peter
Lykke-Seest kom tilbake fra Sverige og med seg
hadde han erfaring og kunnskap fra svensk
filmindustri. Han tok
da initiativ til dannelsen av et eget norsk
filminnspillingsselskap. I
følge "Aftenpostens" artikkel i "A Magasinet"
nr 13, den 26.03.1932, "Et
norsk film jubileum. Gjennem 25 år fra "Et drama
på havet" til storfilmen av 1932.",
skrevet av Leif
Sinding (19.11.1895-19.05.1985), var
planen å samle sammen en kapital på en
million kroner, men det viste seg å være
umulig å skaffe så mange penger.
Årsaken skal ha vært at mistilitten til
å innvistere i norsk film og selskapet
måtte derfor starte med en kapital som neppe
utgjorde en fjerdedel av det planlagte beløp.
Våren
1916
fikk Peter Lykke-Seest reist kapital, i
følge Leslie Wood "Eventyret om
filmen", norsk oversettelse av Bernt A. Nissen
1937 var kapitalen på 250 000 kr, slik at han
fikk grunnlagt "Christiania
Film Co. A/S". I
følge "Aftenpostens" artikkel i "A Magasinet"
nr 13, den 26.03.1932, "Et
norsk film jubileum. Gjennem 25 år fra "Et drama
på havet" til storfilmen av 1932." røk
planene til en viss grad overende og "Christiania Film Co. A/S"
fikk et økonomisk grunnlag som umuliggjorde
enhver konkurranse med dansk og svensk filmindustri.
Ut ifra opplysningene i "Aftenposten" kan det gi en
forklaring på hvorfor Sigurd Evensmo () i sin bok "Det store
tivoli" () hevdet at firmaet hadde en aksjekapital
på 170 000 kr i 1916.
Det
første atelieret ble bygget på "Fredriksborg tivolis"
terrasse ved Langvikbukten ute på Bygdøy.
Dette tivoliet var da nedlagt, men skal ha vært
et førsteklasses anlegg da det var på
sine høyder. I
følge "Aftenpostens" artikkel i "A Magasinet"
nr 13, den 26.03.1932, "Et
norsk film jubileum. Gjennem 25 år fra "Et drama
på havet" til storfilmen av 1932." ble ateliet
lite, uhensiktmessig og svært dyrt. Teatersalen
var lagt slik i terrenget at taket var en stor
terrasse med friluftscene. Rundt terraseen var det
satt opp ca to meter høye glassvegger for
å hindre trekk. Disse glassveggen ble tatt ned
og benyttet til å bygge det første norske
filmateler med.
I
begynnelsen hadde selskapet ikke sitt eget
laboratorium og måtte derfor sende sine filmer
til Sverige for fremkalling. Efterhvert fikk de
skaffet seg et laboratorium som i følge
"Wikipedia" laboratorium lå i et kjellerlokale i
en en nyoppført gård på Sagene. I
perioden 1917-1918 skal Carl-Axel
Söderström (23.12.1893-27.11.1976)
ha vært ansatt som
laboratoriesjef. Det skal kort nevnes at Carl-Axel
Söderström
utdannet seg som fotograf hos "Pathé
Frères" filial i Stockholm før
han ble ansatt hos "Christiania Film Co. A/S".
I perioden fotograf 1919-1920 arbeidet han som
fotograf ved "Skandinavisk Filmcentral"
før han ble ansatt hos "Svensk
Filmindustri".
Blant
de ansatte ved filmselskapet var snekkermester Lønvik
(??-??) som stod for dekorasjoner og kunstmaleren Th.
Fosnes (??-??) var engasjert som maler. Av den
faste staben kan nevnes Peter Reimers Gill ()
som var rekvisitør, Ottar Gladtvet som
filmfotograf og den danske filmfotografen Carl
Wieghorst (). Av skuespillere som var ansatt,
kan nevnes Robert Sperati (). Men ellers
så måtte han, i følge Leslie
Wood "Eventyret om filmen", norsk oversettelse
av Bernt A. Nissen 1937, ta inn
amatørskuespillere til sine filmer da han ikke
hadde råd til gode skuespillerkrefter. Resulatet
av dette valget av amøtskuespillere var at
filmene hans også ble preget av
amatørmessig skuespill. Det var i alt en stab
på 8 - 10 personer som arbeidet for selskapet.
Det med skuespillerne blir også bekreftet i "Aftenpostens"
artikkel i "A Magasinet" nr 13, den 26.03.1932, "Et
norsk film jubileum. Gjennem 25 år fra "Et drama
på havet" til storfilmen av 1932.",
skrevet av Leif
Sinding (19.11.1895-19.05.1985). I
følge artikkelen var de midlene som stod til
disposisjon for innspillingene var sterkt begrenset,
og det var årsaken til at Peter
Lykke-Seest
valgte å satse med vesentlig amatører som
skuespillere. De gode scenekunstnere var for kostbare
da de var vant til de store svenske gasjer.
I
følge "Aftenpostens" artikkel i "A Magasinet"
nr 13, den 26.03.1932, "Et
norsk film jubileum. Gjennem 25 år fra "Et drama
på havet" til storfilmen av 1932.",
skrevet av Leif
Sinding (19.11.1895-19.05.1985),
fikk "Christiania
Film Co. A/S" bare
et par års levetid og årsaken var Peter
Lykke-Seests ledelse av
selskapet. Han skal ha
"...fått
megen og skarp kritikk for sin ledelse av
selskapet. At han først og fremst var
kunstneren, optimisten, og mindre forretningsmann,
tør være utviltsomt. Kanskje var det
gått anderledes hvis man som leder hadde
hatt en mann med de omvendte egenskaper:
først og fremst forretningsmannen og mindre
kunstneren. Men det skal og må ikke glemmes
at vanskeligheten var overordentlig store,
pengemidlene små, og de erfaringer man hadde
å bygge på, nærmest lik null."
I følge Ottar
Gladtvets selvbiografi i "Filmeventyret
begynner" var Peter
Lykke-Seest første
film "Unge Hjerter"
(1917), som hadde premiere den 09.06.1917, og hans
andre film var "Paria"(1916),
som aldri ble vist offentlig. Jeg vil her avvike med
reglen i forhold til premieredatoene og vil her
følge Ottar Gladtvets
selvbiografi.
Peter Lykke-Seest første var "Unge Hjerter" (1917)
med premiere den 09.06.1917 og hadde en filmlengde
på 1550 meter. Ved siden av regien stod han
også for filmmanuset. Atelier som ble brukt i
filmen var på "Fredriksborg Tivoli",
bygøy ved Oslo. I
følge Ottar Gladtvets selvbiografi
"Filmeventyret begynner" ble flere
utendørsscener tatt i Røros i
påskeuken. Der skulle de ta opp en rekke scener
av rensdyr og "lapper". I noen scener skulle bl.a. Henning
Eriksen spille den spreke ingeniør
"Ragnar Berntzen", men som skuespillere flest på
den tiden var han ingen skiløper og resultaten
ble derefter. Samtidig var det nedfelt i kontrakten at
skuespillerne ikke hadde lov til å gå
på ski da de kunne brekke armer og ben. Dette i
forhold til at teateroppsetninger kunne bli avlyst
hvis de ble skadet. Det skal her nevnes at Henning
Eriksen i en årrekke hadde vært
knyttet til "Den Nasjonale Scene" i Bergen.
Da
filmteamet,
i følge Ottar
Gladtvets selvbiografi "Filmeventyret begynner", kom
tilbake til Kristiania og sett over scenene de hadde
tatt, viste det seg at de hadde gjort en del feil som
preget den første den av filmperioden. For det
første viste det seg at de hadde glemt å
ta opp en del scenerpå Rørosvidda og de
mått i full fart finne et egnet sted som
så noenlunde kunne gå sammen med de
eksisterende scenene. Det andre var at det tok over
tre måneder fra de tok sine første scener
ved påsketider til de siste scener i slutten av
juni, noe som førte til at det ikke var noen
som kunne huske hvilke klær som ble brukt i
april. På den tiden hadde de ikke "scriptgirl"
og Ottar Gladtvet hadde glemt å ta noen
stillfotos. Det førte bl.a. til at da Henning
Eriksen tok sin elskede i armen og gikk ut
hoveddøren, så var han ikledd en
grå dobbelspent dress. Men neste scene som viste
samme dør utenfra, viser ham i en blå
seilerjakke og hvite bukser. Neste scene viste ham
hvor han førte sin dame ned gjennom haven til
en benk og da de setter seg har han atter en grå
dress. Årsaken til rotet med kostymene var at
interiørscenen var tatt opp en gang i mai og
eksteriørscenene ble gjort i slutten av
juni.
Medvirkende
i
filmen
var
Fru Kittelsen () i rollen som "Harriet Wold", Henning
Eriksen () spilte "ingeniør Ragnar
Berntzen", Jens Selmer () som "Presten", Gunvor
Arntzen () var "Anna, prestens datter", Kaare
Knudsen () medvirket som "Wang", Robert
Sperati () spilte "En lapp" og Hildur
Øverland () medvirket i rollen som
"Prestens husholderske".
Filmen
handler
om
"Harriet
Wold" og "Ragnar Berntzen" som er forlovet, men
så blir hun glad i løytnant "Wang" og han
igjen er glad i prestens datter "Anna". Da de efter
mange forviklinger endelig tilstår dette for
hverandre, blir de begge henrykte, fordi de er stilt
likt. Denne doble glede gir en dobbelt
forlovelse.
 Peter Lykke-Seest
neste film var "Paria"(1916)
som ikke hadde noen premieredato da den aldri ble vist
offentlig. Filmen hadde en filmlengde på 1550
meter. Ved siden av regien var han produksjonsleder og
stod for filmmanuset. Medvirkende i filmen var Robert
Sperati () i rollen som "Carsten skipsreder", Randi
Haanshus () medvirket som "Alice, Carstens
datter", Reidar Kaas () spilte "Berner,
doktor", Henning Eriksen () som
"sigøynerren Riego" og Hildur
Øverland () i rollen som
"sigøynerpiken Zaima". Filmen handler om
"sigøynerpiken Zaima" som efter flere
forviklinger finner den store kjærligheten.
I
følge Ottar Gladtvets selvbiografi
"Filmeventyret begynner" mente han at det var bra at
filmen aldri ble oppført, enda den hadde
inneholdt atskillige gode scener med sterkt dramatisk
innhold. Problemet var visst at handlingen var noe
rotete, samtidig som det ble brukt amatører
eller folk som så vidt hadde hatt et ben
innenfor på et teater. En av statistene i filmen
var en ung journalist som het Kristoffer Aamot
(), en mann som i en mannsalder kom til å sysle
med alt som het film i Norge. Han var bl.a.
direktør for "Oslo
Kinematografer", formann i "Kommunale Kinematografers
Landsforbund", formann i "Norsk Film A/S",
formann i "Kommunenes
Filmcentrals styre" og i "A/S Fotorama".
"Paria"(1916) ble
skrinlagt og produksjon nummer tre ble påbegynt.
Det var "Lodsens Datter"
(1918) og var et folkelivsbilde fra
skjærgården i tre akter. Filmen hadde
premiere den 06.02.1918 og den hadde en filmlengde
på 2000 meter. Atelier som ble brukt var "Christiania Film Co. A/S"
, bygøy ved Oslo. Det var Ottar Gladtvet
som fikk i oppdrag med å finne et egnet sted for
eksteriøropptakene og det skulle være en
fiskerhytte som ikke lå lenger fra byen enn at
ensemblet kunne reise ut og inn hver dag, og samtidig
måtte den ligge slik til at det var åpent
hav. Efter å ha undersøkt indre
området i Oslofjorden fant han en fiskerhytte
på spissen av Ulvøya. Øen var
nesten ubebodd og hytten var et funn som filmmotiv.
Det som skulle illustrere det bølgende store
havet, var det velkjente Bunnefjorden.
Som
lystyacht
brukte
de den gamle Bygdøybåten "Turist" som i
alle år hadde gått mellom Piperviken og
Bygdøy sjøbad. Med denne båten
reiste de ut til Rauer utenfor Hankø da det var
der de skulle spille inn de store sjøscenene.
Båten hadde visst gått så
smått at ensembletikke var der ute før
langt ut på eftermiddagen.Det hadde da skyet
over og sjøen lå død og
blygrå, men de måtte sette i gang å
filme. Efter et par timers filming vendte de tilbake
igjen og var tilbake i byen ved midnatt.
Medvirkende
i
filmen
var
Hans Hedemark () i en rolle, Helene Due
() i en rolle, Lila Lykke-Seest () i en rolle,
Sigurd Johansen () i en rolle, Gotfred
Johansen () i en rolle og Clarita Husebye
() i en rolle.
I
følge "Aftenposten" morgen torsdag 07.11.1968
skal også Leif
Enger (05.09.1900-11.11.1977) ha medvirket i
en rolle i denne filmen. Denne informasjonen har jeg
ikke fått bekreftet fra andre kilder som bl.a.
"Wikipedia" og "imdb". Men i følge
"Aftenposten" fortalte Leif Enger i intervjuet at "Lodsens Datter"
(1918)var den første filmen han medvirket
i.
Filmen
handler
om
kunstmaler
"Albert Barre" som treffer losens datter, "Anna" som
lever langt ute ved havet. Han tar henne med seg til
byen, hvor de i en tid lever i fullkommen lykke. Men
den lettsindige "Albert Barre" treffer en dag en rik
dame som han gifter seg med. "Anna" må bare
reise hjem, alene og ulykkelig. Så går det
et par år, og en stormfull dag ligger en elegant
lystyacht utenfor i skjærene ved losens hus og
blusser efter los. Losen er gammel og sengeliggende og
datteren "Anna" må ta snekken og ro ut til
yachten. Her treffer hun igjen sin elskede maler som
nå er blitt en rik mann med egen lystyacht, og
med rik hustru og barn om bord. "Anna" går til
kommandobroen, griper rattet og styrer yachten trygt i
havn. De to skilles efter et håndtrykk, men den
rike fruen ser uforstående på episoden.
I
følge Ottar Gladtvet hadde Peter
Lykke-Seest fortalt ham at han hadde ment
å lage en moderne versjon av Henrik Ibsens
"Terje Vigen" (). Men i stedet for en gammel
sjømann av en los, skulle det være en ung
pike som skulle ta hevn efter skuffet
kjærlighet. Filmen ble ikke så godt
mottatt av avisene efter premieren og en avis skrev.
"Opptagelsenfant
sted på Bygdøy, som jo ikke
egentlig var egnet til å illudere
filmtekstens "langt ute ved havet levde losens
datter."".
En
annen
avis skrev:
"Bygdøy, dette vårt
unge filmindustriens Alfa og Omega er visstnok
overmåte deilig, men det får da
være grenser for hva man kan forlange av
de kjære halvøy." Om bruken av den
kjente Bygdøybåten "Turist" som
lystyacht, skriver avisen videre: "Vår
lille elegante "Turist" er blitt opphøyet
til lystyacht, hvorover den har fått
stormannsgalskap og må ha los i sine gamle
smutthull."
Ut på høsten det
året fikk "Christiania
Film Co. A/S" sitt eget laboratorium
hvor de kunne frermkalle og kopiere filmene selv.
Laboratoriet var i et kjellerlokale i en
nyoppført gård på Sagene. Lokalet
var uoppvarmet og i løpet av høsten fikk
Ottar Gladtvet en voldsom lungebetennelse som
for lang tid satte ham utenfor enhver befatning med
film.
Utover de overnevnte
filmene kom ikke Ottar Gladtvet videre inne
på Peter Lykke-Seests
filmer i sin selvbiografi "Filmeventyret begynner" og
jeg fortsett derfor rekkefølgen av filmene ut i
fra premieren. Den første filmen jeg vil ta for
meg var "En Vinternat"
(1917) som Peter Lykke-Seest regisserte sammen
med Oscar Gustafson (). Filmen hadde premiere
den 28.07.1917 og den hadde en filmlengde på
1900 meter. Ved siden av regien, klippet han filmen og
stod også for filmmanuset. Atelier som ble brukt
var "Christiania Film Co.
A/S", Huk ved Oslo.
Medvirkende
i
filmen
var
Oscar Gustafson () i rollen som "Dosent Wollert
Berg", Helen Storm () medvirket som "Betty
Berg, hans hustru", Moltke Garmann () som
"tateren Nils Ludvik", Bergliot Jønsson
() spilte "Svart-Anne, kjæresten hans", Kaare
Knudsen () i rollen som "Per Grunk, gnier", Turid
Hetland () tolket rollen som "Hans
søster", Olav Sverenius () spilte
"Saksen, detektiv", Botten Soot () som
"Losjevertinnen" og Robert Sperati () var
"Hennes mann".
Filmen
handler
om
dosent
"Wollert Berg" som reiser ut til sin hytte ved Oslo
for å skrive en avhandling. Han tar seg av noen
omstreifere sin har gjort seg skyldig i tyveri og det
fører til at "Wollert Berg" blir mistenkt,
tiltalt og dømt. Men hans kone "Betty Berg" og
detektiven "Saksen" gir seg ikke før de skaffer
beviser for at det er lmstreiferne som stod bak
tyveriet, og "Wollert Berg" kan få sin
oppreisning.
 Også med den neste filmen, "De forældreløse"
(1917), samarbeidet Peter Lykke-Seest med Oscar
Gustafson om regiarbeidet. Filmen hadde premiere
den 21.11.1917 og den hadde en spilletid på XX
minutter og filmlengde på 2000 meter. Atelier
som ble brukt var "Christiania Film Co. A/S.
Medvirkende
i
filmen
var
Esben Lykke-Seest () i rollen som "Jens
"'lille-Jens"", Lullu Hansteen () spilte
"Beate Coldevin", Oscar Gustafson () som
"Robertson", Hans Hedemark () i rollen som
"Sam, båtsmannen", Arthur Barking () var
"Store-Jens", Botten Soot () som "Fru
Klingenberg", Karin Meyer () spilte "Den
dansegale" og Turid Hetland () i en
rolle.
Filmen
handler
om
"Jens
Coldvin" og "Beate Coldvin" som har mistet sine
foreldre og en fjern slektning, "Robertson", er deres
formynder. Han vil bare ha tak i barnas gods og
får anbrakt "Beate Coldvin" på et asyl,
men ved hjelp av "den dansegale" klarer hun å
flykte. "Jens Colvin" blir tatt med på en
seiltur, hvor han skal "omkomme". Men båtsmannen
"Sam" plasserer "Jens Coldvin" hos sin søster
og søsterens sønn "Store-Jens",
avslører så "Robertson" og hans kone.
 Den andre filmen Peter
Lykke-Seest regisserte det året var "Vor
Tids Helter" (1918) med premiere den
13.12.1918 og den hadde en spilletid på XX
minutter og filmlengde på 1800 meter. Ved siden
av regien, klippet han filmen og stod også for
filmmanuset. Medvirkende i filmen var Waldemar
Holberg () i rollen som "Barras", Robert
Sperati () spilte "Sam", Arthur Barking
() tolket rollen som "Overingeniør Wærn",
Axel Grahl () medvirket som "Bergmann,
inspektør", Bergljot Bratland () spilte
"Fru Bergmann, hans hustru", Magda Aas ()
medvirket i rollen som "Rosa, deres datter", Poul
Wedege () i rollen som "Matti, en reineier", Azora
Gabrielsen () var "Nina, hans datter", Sverre
Normann () som "Peter Blom" og Adolf Aanesen
() spilte "Bygdas lensmann".
Filmen
handler
om
en
opprørsaktig streik som bryter ut ved et stort
anlegg på fjellet. Blant de elles hederlige
arbeidere finnes en bande udugelige folk som ledes av
"Barras" og "Sam". Kampen mellom det fredelige arbeids
mann, overingeniør "Wærn", og "Barras"
blir meget heftig, men de øvrige arbeidere
går snart fra "Barras" og gjenopptar arbeidet.
"Barras" og "Sam" må stå til rette for
sine handlinger.
I 1919 regissert Peter
Lykke-Seest sine to siste filmer. Den
første var "Historien
Om En gut" (1919) som hadde premiere
den 30.04.1919 og den hadde en spilletid på XX
minutter og filmlengde på 2000 meter. Ved siden
av regien stod han også for filmmanuset. Atelier
som ble brukt var "Christiania Film Co. A/S.
Medvirkende i filmen var Esben Lykke-Seest ()
i rollen som "Esben Gram, konsulens sønn", Hans
Hedemark () spilte "Båtsmannen" og Emil
Schibbye () medvirket som "Skipperen på
"Bella Rosa"".
I
følge "Aftenposten" morgen torsdag 07.11.1968
fortalte Leif Enger
(05.09.1900-11.11.1977) i et intervju at filmen ble
spilt inn i flere europeiske land, bl.a. i
Tsjekkoslovakia. I følge "Store norske
leksikon" ble filmen eksportert bl.a. til USA, Sverige
og Tsjekkoslovakia og den ble også en suksess i
Norge.
I
følge "Aftenposten" morgen torsdag 07.11.1968
skal også Leif
Enger (05.09.1900-11.11.1977) ha medvirket i
en rolle i denne filmen. Denne informasjonen har jeg
ikke fått bekreftet fra andre kilder som bl.a.
"Wikipedia" og "imdb". Men i følge
"Aftenposten" fortalte Leif Enger i intervjuet at "Historien Om En gut"
(1919) var den andre filmen han deltok i. Han
forteller ikke mer om sin egen medvirkning, men
forteller om en episode som Peter
Lykke-Seest opplevde da han var i USA. I
følge Leif Enger var Esben
Lykke-Seest på den tiden et meget kjent
navn som barneskuespiller, og da Peter
Lykke-Seest var i USA for å kjøre
noen av sine filmer for filmprodusenter i Hollywood,
så fikk han han tilbud fra produsenter som ville
lage filmer med sønnen. Han skal da ha blitt
tilbudt en årskontrakt på 30.000 dollar.
Men foreldrene skal imidlertid ha sagt blankt nei til
dette tilbudet.
Filmen
handler
om
"Esben
Gram" som på skolen blir uvenner med en av
klassekameratene. Denne hevner seg på "Esben
Gram" ved å stjele lærerens ur og legger
den i hans lomme. For å unngå straff,
rømmer "Esben Gram" til sjøs. Senere
blir han så gjeter på en bondegård
og blir der tvunget med i en tyvebande, men blir
hjulpet vekk av en del speidere. Han blir oppdratt som
speider og kommer senere hjem til foreldrene. Det
tidligere tyveriet blir oppklart og det kommer frem at
han var uten skyld i tyveriet.
Den siste filmen Peter
Lykke-Seest regisserte var "Æresgjesten"
(1919), som tidligere ble antatt ikke ble vist
offentlig, men som i følge "Wikipedia" er det
blitt bevist for at den ble vist på Hamar
i 1919. Ved siden av regien, klippet han filmen og
stod også for filmmanuset. Medvirkende i filmen
var Esben Lykke-Seest () i rollen som
"Edvard", Arthur Barking () medvirket som
"Gardekaptein Frank", Helen Storm () spilte
"Klara Jamos", Hans Ingi Hedemark
(21.09.1875-21.06.1940) som "Robert" og Oscar
Amundsen (??-??) i rollen som "Greven".
Filmen
handler
om
enken
"Klara Jamos" sønn "Robert" og hans kamerat
"Robert" som er bestevenner sammen med gardekapteinen
"Frank" som tilber "Klara Jamos". Hennes far er meget
imot partiet og vil at "Klara Jamos" skal gifte seg
med en "greve". Denne blir imidlertid avslørt
som en spion.
Filmproduksjon
var ikke noen lønnsom bedrift i Norge på
den tiden og i 1920 ble "Christiania Film Co. A/S"
oppløst, og Peter
Lykke-Seest avsluttet
sitt filmarbeid. Han gjenopptok sin litterære
produksjon, og, i følge "Store
norske leksikon", skrev
han mange av sine beste og mest populære
bøker i 1920- og 1930-årene.
.
|