|
BUSTER
KEATON
Buster
Keaton (Joseph Francis Keaton) (04.10.1895-01.02.1966) var en av amerikansk
films ubestridte genier og var både stumfilm-skuespiller, komiker
og filmregissør. Han var en foregangsmann i en pionertid, der han
utforsket kameraets muligheter og eksperimenterte med teknikk som utviklet
filmen fra en tredjerangs folkeforlystelse til en anerkjent kunstform.
Buster Keaton
regnes i dag som den eneste stumfilmkomikeren som kan sidestilles med Charles
Chaplin (), og i eftertid er det mange som har plassert ham over konkurrenten.
Årsaken til dette er at Buster Keaton var teknisk sett mer
innovativ og kreativ som filmskaper og fordi han aldri bevisst spilte på
overdreven sentimentalitet. Forskjellen på disse to filmskapere var
at Charles Chaplin fikk oss til å le og så gråte.
Buster
Keaton derimot fikk oss til å le og så tenke. Mens Charles
Chaplin ble yndling til statsoverhoder, anerkjente kunstnere og aristokrater,
ble Buster Keaton omfavnet av personligheter som Bunuel (), Lorca
() og Beckett ().
Buster Keaton
var kjent som noe så absurd for en komiker, nemlig som ”komikeren
som aldri smiler”. Men å betegne ham som uttrykksløs er misvisende,
for Buster Keaton var en mimikkens mester som ikke trengte å
smile for å vise sine tanker og følelser. Gjennom kleinkunstens
små virkemidler kunne han formidle en hel historie ved bare å
løfte på et øyenbryn. Derfor passet stumfilm ham perfekt.
Stumfilm betydde mulighet, ikke begrensing.
Buster
Keaton var barn av vaudevillestjernene Joe Keaton () og Myra
Keaton (), en familie av omstreifende artister. Hans egentlige navn
var Joseph Francis Keaton, men det var utbryterkongen Harry Houdini
() som ga ham klengenavnet ”Buster” efter at Harry Houdini hadde
sett ham falle ned en lang trapp bare et halvt år gammel, uten å
bevege en mine. I en alder av fem år gjorde Buster Keaton
en sensasjonell debut som vaudeville-komiker, kledd opp som en miniatyrversjon
av en voksen mann med innsydd håndtak på ryggen slik at faren
kunne plukke ham opp og kaste ham rundt på scenen og ut i salen.
Han ble kjent som ”den levende feiekluten” og det var her han oppdaget
at jo mer alvorlig han selv var jo mer lo publikum. Slik ble han også
en fremragende akrobat som senere skulle utføre alle sine stunts
i filmene selv, og ikke bare sine egne men ofte også de halsbrekkende
fallene til både medspillere og sågar statister. Dette førte
til at han var nær ved å drukne mange ganger, ødela
flere ben i kroppen og brakk til og med nakken.
Da han var sytten
år gammel måtte hans far oppgi vaudevillen på grunn av
alkoholmisbruk, og den unge Buster Keaten måtte finne en annen
levevei. Efter å ha gjort tjeneste i første verdenskrig fant
han i 1917 frem til et filmstudio og lagde her den 23. april sin første
kortfilm "The Butcher Boy" (1917),
regissert av Roscoe ”Fatty” Arbuckle () og lagde her 15 kortfilmer
for ham.
I 1920 regisserte
han sin første film "The Saphed"
(1920) og med denne filmen var han blitt stjerne. Året efter ble
et viktig vendepunkt i Buster Keatons liv. Han giftet seg med Natalie
Talmadge () og lærte av hennes svoger og sin produsent Joseph
M. Schenck () om hvordan han skulle starte sitt produksjonsselskap
”Buster
Keaton Productions”, og fra da av hadde han all kunstnerisk
kontroll over sine filmer. Han skrev, regisserte, spilte og gjorde alt
slik som han ønsket at ting skulle gjøres. Dette ble også
hans beste periode hvor han i 1920-1923 lagde sine 19 kortfilmer og i 1923-1928
lagde han 11 langfilmer. Den siste filmen for selskapet ble "Steamboat
Bill, Jr" (1928).
I denne perioden
blomstret den kreative Buster Keaton til tross for problemer med
sin herskersyke, sjalu og luksusforlangende hustru og livet hadde så
smått begynt å bli vanskelig og både han og Natalie
Keaton hadde alkoholproblemer, et problem han hadde arvet av sin far.
Han hadde ikke noe lett privatliv, men et liv som var preget av en rå
og voldelig far, en følelsesløs og iskald mor, mangel på
skolegang, alkoholisme, konfrontasjoner med Hollywood-systemet, dyp depresjon,
tragisk ekteskap som endte i 1932 og adskilles fra sine barn. Men akkurat
som i sine filmer var Buster Keaton en fighter som aldri ga opp håpet
og som til slutt overvant med hjelp av mot, utholdenhet, kreativ fantasi
og ekstrem arbeidstrang.
I motsetning
til kollegaene Charles Chaplin og Harold Lloyd (), var Buster
Keaton så langt fra noen busnissmann. Da lydfilmen kom lot han
seg i 1928 overtale til å legge ned sitt eget filmstudio og slutte
seg til MGM, noe han i eftertid kalte ”mitt livs største tabbe”.
I den kyniske filmverden ble han fratatt sin kunstneriske frihet og plassert
på et samlebånd av yngre byråkrater som skulle lære
ham hvordan han skulle gå, stå, falle og være morsom.
Dette, kombinert med en stadig mer krevende hustru og en like krevende
tørst strupe, førte til at han fem år og seks filmer
senere ble sparket fra "MGM".
At hans produsent
Joseph
M. Schenck senere dolket Buster Keaton og skodde seg på
hans suksess, gjorde ikke livet hans enklere. I den forbindelse kan nevnes
at selv Charles Chaplin skodde også seg på
Buster
Keaton. Det skjedde med filmen "Limelight"
(1952) der Charles Chaplin ønsket ”å hjelpe” sin gamle
kollega og venn, men da han så hvordan Buster Keaton stjal
showet fra filmen, klippet han bort mesteparten av Buster Keatons
scener.
Men allikevel
klarte Buster Keaton å gjenvinne noe av sin gamle suksess
med denne filmen. Pressen begynte å skrive om han, noe som igjen
førte til at han fikk bedre biroller. I 1957 ble det gjort en spillefilm
om hans livshistorie ”The Buster Keaton Story”
() der Donald O’Connor () spilte ham, og i 1959 mottok Buster
Keaton en æresoscar for sin viktige plass i filmhistorien. Hans
siste minneverdige roller ble i Richards Lesters () ”A
Funny Thing Happened on the Way to the Forum” (1966). Det siste
billedet man har av Buster Keaton i filmen er scenen hvor han ufortrødent
trasker videre og forsvinner inn i evigheten som den lyriske poet fra stumfilmperioden.
Buster Keaton
døde av lungekreft 1. februar 1966 i California, og da anerkjent
som den store stjernen han var.
|