Tilbake
til forsiden: www.stumfilm.no
ITALIENSK FILMHISTORIE 1905 - 1916 GULLALDER INNLEDNING
Jeg
vil her dele opp den italienske filmhistories gullalder i tre deler,
hvor jeg i første gruppe tar for meg hvordan verdensmarkedet
endret seg i denne perioden. Den andre delen tar for seg de
forskjellige retningene innen den italienske filmen og den site delen
tar for seg filmselskapene og dets regissører. Da flere av
regissørene arbeidet for flere filmselskaper under samme periode
har jeg valgt å dele opp regissørens arbeid i forhold til
filmselskapene. For å få et mer helthetlig billede av de
forskjellige regissørenes arbeid har jeg skrevet egne artikler.
Se hovedsiden for Italia. DOMINANSEN AV
VERDENSMARKEDET
ENDRES Med
"Quo Vadis?"
(1912) (se billede til venstre) nådde den historiske filmen sitt
høydepunkt i
Italia, og hvert nytt forsøk på å overgå denne
filmen måtte derfor få karakteren av et antiklimaks. Det
var i denne perioden at en ny filmgenre kom på mote, melodramet
som med det feminine og intime overtok efter massescenene og de
storslagne filmene. Denne nye fimretningen kom fra Norden, og da fra "Nordisk Films
Kompagni" i København. "Nordisk Films
Kompagni" hadde i 1910 lansert den første filmdivaen i Asta Nielsen
(11.09.1881-24.05.1972), og med henne den
første kjærlighetsfilmen og det første erotiske
kysset i filmen. Hun fikk sitt gjennombrudd i Urban
Gads (Peter Urban Bruun Gad) (12.02.1879-26.12.1947) film "Afgrunden"
(1910) (se billede til høyre) hvor hun spilte sammen
med Poul Reumert
(26.03.1883-1914.1968) og det er her den så berømte
gauchodansescene forekommer.
Disse dansescenene var sensasjonelt dristige for sin tid. Filmen er
rent
filmkunstnerisk et banebrytende verk og ble en kjempesukses. "Nordisk Films
Kompagni" ble ganske raskt verdensberømt for sine sensuelle og
djerve skildringer av kvinner, kvinneskikkelser som vakte en stor
interesse hos italiernene. Filmselskapet "Gloria", et
da ukjent selskap i Turin, var tidlig ute med å lansere den
italienske vamp- og divafilmen med Mario
Caserinis (26.02.1874-17.11.1920) "Ma l`amor mio non
muore" (1913). Her opptrådte italiernenes svar på Asta Nielsen, Lydia Borelli
(22.03.1884-01.06.1959), som den
første italienske filmvampen.Denne
filmgenren førte til at en rekke filmselskaper,
regissører og skuespillere slo igjennom med divafilmene. Neorealismen i betydelsen av realistisk menneskeoppfatning og dramatisk improvisasjon karakteriseres, i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film", allerede den gamle intalienske farsen av typen "commedia dell´artes". Maskeradespill hadde opprinnelig et provinsielt og folkelig utgangspunkt. "polichinelle" stammer fra Neapel og "Pantalone" fra Bologna. Denne genren var kjent for sine strenge type- og bevegelsesskjema og det var ut i fra dette at "commedia dell´artes" utviklet en frodig realisme, som filmen først ble overtatt av farsen. I de første burleske filmene var det tydelig at filmfarsen var en efterfølger av "commedia dell´artes". Den italienske filmen kan, i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film", under stumfilmperioden inndeles i tre tidsperioder der den første var dominert at "farsen", en periode som varte i 1909-1911. Den neste perioden begynte i 1912 da langfilmen slo igjennom og med disse nye filmene samtidig som de korte komediske seriefilmene opphørte å dominere filmreportoraret. Denne perioden varte ca 1912-1914, og det var i denne epoken at de historiske filmene laget. En av årsakene til at de historiske filmene slo igjennom var, i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film", var i forbindelsen med krigen i 1911 da Italia hadde satt i gang et erøvringstog mot Tyrkia for å erobre Tripolis. Dermed var det viktig for italierne ålage historiske filmer som skulle støtte opp om moralen i landet og dette var med på at de historiske filmene gikk mot en hektisk blomstringstid. En av de første filmene som innledet denne epoken var "Quo Vadis" (1912) og som kulliminerte med "Cabira" (1914). Under den siste epoken, som begynte rundt 1915, ble det laget en rekke melodramer. Efter denne perioden gikk, i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film", italiensk film mot sin egen oppløsning. FORSKJELLIGE
FILMSKOLER I
følge Gunnar
Iversen - "Den italienske neorealismen, en introduksjon" var ikke
bare
gullalderen dominert av de historiske kostymedramer da det også
fantes
spede realistiske filmforsøk, en napolianske skole hvor den
regionale
naturalismen utviklet seg. Denne skolen la vekt på beskrivelser
av
samtidens sosiale tilstander og av samfunnets slummiljø. Disse
filmene
hadde et sosialt perspektiv og filmteknisk bar de preg av å bruke
naturlig lys. Deres sosialrealistiske samfunnsbeskrivelser ble en
kontrast til de spektatulære historise filmene. Blandt de mest
kjente
av av de gamle realistiske filmene var Nino Martoglios (03.12.1870-15.09.1921)
filmer "Sperduti
nel buio" (1914) og "Teresa Raquin"
(1915) samt Gustavo Serenas (05.10.1881'-16.04.1970) "Assunta
Spina" (1915). Det var faktisk disse tre filmene som, i
følge Gunnar
Iversen - "Den italienske neorealismen, en introduksjon", rundt 20
år senere ble gjenoppdaget av Barbaro (??-??) og som ble
vist
på
filmskolen "Centro Serimentale"
for
de elevene som senere skulle skape neorealismen. FILM D`ART
De italienske filmskaperne innså ganske raskt denne svakheten som var typisk for de franske filmene. Den intalienske filmindustrien tok tidlig lærdom av dette og i denne perioden ble spesielt produsent-regissøren Giovanni Pastrone Italias kunstneriske leder, en filmskaper som var revolusjonerende i sine krav på filmdekorasjonene. Allerede i sin film "Napoleon" (1907) førte han innspillingen fra teatrets dekorasjoner til autentiske miljøer. Selv efter at "Film d`arts" gjennombrudd skilte samtlige av hans filmer fra de franske gjennom sin større realisme. Eks på slike filmer er "Scene della rivoluzione" (1908), "La fine del terrore" (1909), "Giulio Cesare" (1909), "Erico III" (1909), "Manon Lescaut" (1909) og "Il Conte Ugolino" (1909). Når det gjelder sistnenvte film er det stor mulighet for at Rune Waldekranz i sin bok "Italiensk film" tar feil av hvem som egentlig regisserte denne filmen. Jeg har søkt flere kilder og bl.a. "www.IMDb.com" og den italienske utgaven av "Wikipedia" mener at det var Giuseppe de Liguoro (10.01.1869-19.03.1944) som regisserte filmen "Il Conte Ugolino" (1908), en film han debuterte med som regissør. Men Giovanni Pastrones film "La caduta di Troia" (1910) vakte enda større oppmerksomhet både for det innholdsmessige og dekorasjonene. Før denne innspillingen hadde Giovanni Pastrone skapt filmhistoriens første store modellbygg hvor han i det fri fikk oppført Trojas murer og bygde en torjansk hest, som virkelig kunne romme en hel gruppe soldater. I filmens massescener skal Giovanni Pastrone ha kommandert 800 statister i stridsscener for å få en større realisme. Denne filmen var laget i to akter, dvs 600 meter, og med denne filmen la han til grunn for de gigantiske filmscenerier, hvilket i sin monumentale kraft kunne gi full illusjon av et større historisk perspektiv. "La caduta di Troia" (1910) ble solgt i 400 kopier og gjorde stor suksess i USA der den påvirket filmregissører som David Wark Griffith (22.01.1875-21.07.1948) og Cecil Blount DeMille (12.08.1881-21.01.1959). Giovanni Pastrone kom tidlig i samarbeid med Giuseppe De Liguoro, som arbeidet for "Milano Film". Samtidig med "Film d`art" hadde "Milano Film" under Luca Comerios (??.1878-06.07.1940)) ledelse fra dokumentarfilmen og begynt å arbeide med den litterære filmramatikken. Luca Comerios spilte inn i 1908 "Francesca da Rimini" (1908), basert på Manzonis () klassiske roman "Il promessi sposi" () og "Amleto" (1908), en film som visre hvilke ambisjoner selskapet hadde for sitt filmarbeid. Av større betydning for "Milano Film" var at Luca Comerio lot Giuseppe De Liguoro () forsøke seg på en hel film over Dantes () "Inferno" () med filmen "Inferno" (1909), en film som ble laget i konkurranse med filmselskapet "Italias" utgave. "Milano Films" utgave av "Inferno" (1909) hadde en lengde på omlag 1 000 meter, en visningstid på omkring en time da filmen ble vist med 16 b/s (billeder per sekund) og var den første langfilmen. Dete skal her også nevnes at denne filmen dessuten ble vist i kolorert versjon. Filmen var, i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film", like mye inspirert av Gustav Doré () som av Dante. Akkurat som i Giovanni Pastrones film var også Luca Comerios film preget av at innspillingen til stor del var spilt inn i det fri, blant virkelige og ikke ateljebygde klipper. Luca Comerios"Inferno" (1909) ble en sensasjon i filmverden, spesielt på grunn av den mesterlige fotograferingen av Emilio Roncarolo (). Det kritiske vitnet til filmen Sadoul skal ha uttalt, i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film", at Dantes og Vergilius vandring gjennom helvete skal ha vært omgitt: "av en lyrism i det stora skådespelet som ägde en slående och genomträngande originalitet." I
denne filmen
hadde Emilio Roncarolo blant annet klart å skape en
lysende
glorie omkring Beatrices hode, et kameratricks som mange av hans
kollegaer
misunnet ham og som de heller ikke klarte å få vite hvordan
han hadde utført den scenen. Men i motsetninng til George
Méliès
hvor tricksene innen foto og regi var målet, var det innen
italiensk
film det motsatte da det var et middel innen filmarbeidet. Den
italienske
filmen gikk her også videre ved at de, i følge Rune
Waldekranz
- "Italiensk film", visjoner om filmkvalitet der de tok utgangspunkt i
en dikters eller en historisk hendelse, og derigjennom høyde seg
tidlige på det kunstnerlige plan. DEN REALISTISKE STILEN "Sperduti nel buio"
(1914) er, i følge Rune
Waldekranz - "Italiensk film" blitt kalt for neorealismens urfilm.
Den skildrer det neapolitanske folkelivet med en ren neorealistisk
klarhet og en sosial medfølelse som aldri tildligere var blitt
laget innen italiensk film. "Sperduti nel buio"
(1914) var en filmatisering av et skuespill av proletardikteren Robert Bracco () og det var Nino Martoglio som overtalte
dikteren til selv å skrive filmmanusskriptet. Robert Bracco skal ha
vært motstykket til d`Annunzio
() der Robert Bracco var de
fattigeste tragedieforfatter og støttet de små
og forkomne i samfunnet, de svakte og utstøtte, alt det d`Annunzio forraktet. I Robert Braccos litteratur blir altid
hans personer holdt nede av skjebnen og av samfunnet. Dette var nok
også årsaken til at fascismen i sin tid viste et
åpent forakt for den litteraturen han stod for. "Sperduti nel buio"
(1914) er blant de mange betydningsfulle filmer som har gått
tapt, og denne gikk tapt på slutten av krigen da tyskerne stjal
og ødela en rekke av Nino Martoglios tidlige film. AVANTGARDE-FILM FILOTEO ALBERINI
Filoteo Alberini neste suksessfilm var "Pierrot innamrato" (1906) som var i 12 tablåer. Filmen handler om "Pierrot", som er hvitpudret og kledd i klassisk kostyme, som elsker og lider for "Niny". Det går ikke bra mellom de to når han ikke kan betales hennes gjeld og det ender da med at han skyter seg, men mislykkes i sitt selvmordforsøk. Angrende oppsøker "Niny" sykehuset der "Pierrot" ligger på operasjonsbordet. Hun tror da at han er døende og i fortvilelse går hun i kloster. Efter hvert friskner "Pierrot" til og en dag oppsøker han klosteret for å besøke henne, men til sin skuffelse får han da vite at "Niny" nå har vendt ryggen til det verdslige livets fritelser. Men "Pierrot" gir seg ikke og stiller seg foran klosteret og begynner å spille på sin mandolin. I klosteret gjennkjenner "Niny" hans serenade og svimer da av, og noen måneder senere er hun død. Men hans kjærlighet til henne er ikke død og på slutten av filmen står "Pierre" gråtende ved hennes grav. I følge Rune Waldekranz - "Italiensk film" representerer "Pierrot innamrato" (1906) den italienske filmmelodramaets fødsel og var spesiell i forhold til sin stilbrytning der hovedpersonen "Pierrot" beveger seg, i den tids, realistiske miljøer. Videre har filmen gode scener der bl.a. "Pierrot" møter en bil på landeveien der bilistene mister et brev som inneholder penger og "Pierrot" blir belønnet da han leverer tilbake pengene. Selv om filmen er mer preget av realistiske scener, var det også scener som fortsatt var preget av regissørens Zeccas (), for selskapet "Pathés", naturalistiske teaterstil. Eks på dette er scenen hvor "Pierrot" blir ført til operasjonsrommet efter selvmordsforsøket. Men samtidig representerer "Pierrot innamrato" (1906) noe nytt innen italiensk film, og i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film" er filmens blanding av tradisjon og stilløshet som "Cinès" senere skulle utvikle i den italienske filmhistorien. Nino Frank () har kalt "Pierrot innamrato" (1906) for "den første filmen med en femme fatale." "Ginnastica
moderna" (Troupe Nagels) (1905) FILM
D`ARTE ITALIANA
PASQUALI
E C. På denne tiden var det oppstått en konkurranse mellom Ernesto Maria Pasquali og Arturo Ambrosio om gode temaer til sine filmer, og dette førte bl.a. til at de begge spilte inn hver sin versjon av filmen "I promessi sposi" (1912). Ubaldo Maria Del Colle (27.06.1883-??.??) regisserte Ernesto Maria Pasquali utgave av filmen "I promessi sposi" (1912) og Eleuterio Rodolfi (28.01.1876-19.12.1933) stod for regien av Arturo Ambrosios utgave av "I promessi sposi" (1912). FILM
AMBROSIO OG S. A. AMBROSIO.
Roberto Omegnas "La caccia al leopardo" (1908) var blant de italienske filmene som på den tiden fikk stor oppmerksomhet over hele verden, og da spesielt i USA. filmen preges av et raffinert filmopptak i autentiske miljøer, og var med denne filmen at det eksotiske for første gang kom på mote i filmen. Arturo Ambrosio regisserte på denne tiden selv små filmer innfor genren farser og flere av filmene var burelske i sin grovkornede varietésketsstil som var vanlig hos alle filmpionerer verden over. LUIGI MAGGI
Den dramatiske virkelighetsfilmen fikk sitt første gjennombrudd innen italiensk filmproduksjon med Luigi Maggis "Il cane riconoscente" (1907), en film som også vant "Grand Prix", Lumiéres gullutmerkelse, ved den første filmfestivalen i Italia. En annen av hans filmer som muligens fikk større betydning var hans versjon av "Gli ultimi giorni di Pompei" (1908), med en lengde på 336 meter, og som, i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film", innledet suksessen med de italienske historiske filmene. Som kameramann brukte han dokumentarfotografen Roberto Omegna (), en person som frem til 1923 var med i den kunstneriske ledelsen av Arturo Ambrosios filmproduksjon. Luigi Maggi fikk nesten like stor fremgang med "Nerone" (1909). Det var med filmen "Il Granatiere Roland" (1910) at han fikk vist sin egenart som regissør. I denne filmen hentet han motivet fra Napoeleons () felttog mot Russland og nesten hele filmen ble spilt inn i de italienske alpene. Her ble naturen og sneviddene et vesentlig og dramatisk element i handlingen. Filmen handler om Napoelons felttog mot Russland og hans katastrofale tap i Moskva hvor tsjarens soldater, som var utenfor rekkevidde for den franske hær, brenner ned byer for å hindre franskmennene tilgang til nye forsyninger. Denne "brendte jords taktikk" tvinger Napoleon til retrett, et tilbaketog der de hele tiden blir utsatt guerillaangrep fra de russiske soldatene. Det spesielle ved flere av scene i filmen er kampen og brenningen av Moskva som skal ha blitt vist med en oppsiktsvekkende virkelighet. I 1912 regisserte Luigi Maggi bl.a. filmen "Satana" (1912), en film som i fire tidsepoker skildrer ondskapens makt, Satan som reiser seg i et opprør mot Gud, Satan-Judas som forråder Kristus, Satan som utkledd som en munk oppfinner absinten under middelalderen og Satan som hersker over nåtidens industrimagnater. Denne i grunntanken naive, men samtidig realistiske allegori har store likheter med David Wark Griffiths (22.01.1875-21.07.1948) "Intolerance: Love's Struggle Throughout the Ages" (1916) og i følgeRune Waldekranz - "Italiensk film" kan også den italienske filmen ha hatt en viss innflytelse på David Wark Griffiths film. Enda større fremgang fikk Luigi Maggi med en filmtriologi, som i dramatiske tilbakeblikk skildrer scener fra folkets opplevelser under Giuseppe Garibaldis (04.07.1807-02.07.1882) frihetskrig. Triologien bestod av "Nozze d'oro" (1911), "La Lampada della nonna" (1913) og "La campana della morte" (1913). De to siste filmene var laget for filmselskapet "S.A. Ambrosio" og ut i fra navnet regner jeg med at Arturo Ambrosio også stod bak dette selskapet. Dette også fordi han selv regisserte filmer under dette filmselskapet. I følge Rune Waldekranz - "Italiensk film" skal "Nozze d'oro" (1911) ha vært rik på realistiske kamper og med sine mange friluftscener kan den ha vært influert av amerikanske filmer. Filmen var faktisk en av de første utelandske filmer som franskmennene erkjente for å være en av filmens mesterverk. Med Enrico Guazzonis "Quo vadis?" (1912) brøt langfilmen igjennom på bred front, se teksten under, og i 1913 regisserte Mario Caserini for Arturo Ambrosio med filmen "Gli Ultimi giorni di Pompeii" (1913), en film som var på 3 000 meter. I følge Rune Waldekranz - "Italiensk film" var det på denne tiden at langfilmen kom på motet og Arturo Ambrosio fikk da spilt inn nye og bedre versjoner av "Amleto" (1914) og "Otello" (1914) der Arrigo Frusta (25.11.1875-??.1965), i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film", stod for regien. I følge "www.IMDb.com" var det derimot Arturo Ambrosio som stod for regien for "Amleto" (1914). Allerede året før hadde Arrigo Frusta vist sine kunnskaper med filmene "L´epopea di Nibelunghi" (1913) og "La Bisbetica domata" (1913). Mario Caserini spilte inn i 1912 de to langfilmene, fireaktere, "Sigfrido" (1912) og "Parsifal" (1912) som begge var inspirert at Richard Wagners (22.05.1813-13.02.1883) operaer "Siegfried" (1871) og "Parsifal" (1882). Samme år spilte han også inn filmene "Dante e Beatrice" (1912), "I Cavalieri di Rodi" (1912) og "Il Pellegrino" (1912). CARLO ROSSI
ITALIA
FILM GIOVANNI PASTRONE
I 1914 regissete han "Cabiria" (1914), en film som skal ha inspirert både David Wark Griffith (22.01.1875-21.07.1948) og Cecil B. De Mille (12.08.1881-21.01.1959) i deres filmarbeid. I forhold til filmmanuskriptet har det vært en debatt om Giovanni Pastrone løslig skal ha basert filmen på Emilio Salgaris (21.08.1862-25.04.1911) roman "Cartagine in Fiamme" (1908), og i følge "Wikipedia" skal filmen ha hatt mange likhetstrekk med romanen. Men tross dette ble han ble aldri kredittert for dette. "www.IMDb.com" omtaler her Titus Livus (??-??) for å stå bak boken, men i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film" var det Giovanni Pastrone som selv skrev selve filmmanuskriptet til filmen. Under sitt arbeide med filmen besluttet han seg for å få en berømt dikter å bearbeide og signere manuskriptet og han bestemte seg til slutt for Gabriele D'Annunzio (12.03.1863-01.03.1938). Det var flere som tidligere hadde forsøkt å overtale dikteren til å skrive for film, og han hadde tatt i mot betydelige pengebeløp, han befant seg i stadig pengeknipe, for så fortest mulig flyttet til Paris for å unngå de ventende filmprodusentene. Resultatet skal ha vært at han tross forskuddene ikke produserte noen manuskripter. Men Giovanni Pastrone skal ha oppsøkt Gabriele D'Annunzio i hans lukseriøse gjemmestedet og fikk overtalt ham til å skrive filmens tekster. Dette var første gang Gabriele D'Annunzio på alvor ble interessert i film og han skrev filmtekstene og døpte figurene i Giovanni Pastrones manuskript til "Maciste", "Karthalo" og "Cabira". "Cabiria" (1914) var i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film" tydelig inspirert av Enrico Guazzonis "Quo Vadis?" (1912), men filmen var også inspirert av Verdis () "Aida" (), og det skal her nevnes at Verdioperaene hadde ut i fra en helhet virket inspirende på den italienske historiske filmen. Mange av detaljene i filmen kan spores tilbake til Gustave Flaubers (12.12.1821-08.05.1880) historiske roman "Salammbô" (1862). Den siste og kanskje avgjørende var at den italiensk-tyrkiske krigen hadde gitt inspirasjon til en stor nasjonell film. Det skal her kort nevnes at den italiensk-tyrkiske krigen ble utkjempet mellom Italia og det osmanske riket i perioden 29.09.1911-18.10.1912. Krigen endte med at Italia fikk kontroll over de osmanske provinsene "Tripolitania" og "Cyrenaica", det som idag er Libya, såvel som Rhodos og de gresktalende øyene i Egeerhavet ved Anatolia. Det
spesielle
med denne filmen er parallellhandlingene der handlingene ofte utspiller
seg på flere plasser samtidig, en teknikk som ble videreutviklet
av David Wark Griffiths storfilmer. I denne filmen anvendte Giovanni
Pastrone bevisst av kontrasteffekter i ett billedemontage, en
effekt
som forhøyde dramaets intensitet og mangfold. Lengden på
denne
filmen er også spesiell i forhold til den tids filmer da Giovanni
Pastrone opprinnelig hadde fotografert 20 000 meter film for
så
å klippe ned filmen til 3 000 meter. I følge Rune
Waldekranz
- "Italiensk film" var det bare David Wark Griffith som
samtidig
eller tidligere hadde sløst bort så mye film under
redigeringen
og klippingen av filmen. Opprinnelige versjonen av "Cabiria"
(1914) skal ha vært på nærmere fire timer og i
følge
"www.IMDb.com" eksiterer det nå flere utgaver av denne filmen.
Det
er en på 148 minutter, den 1990 alternative utgaven er 125
minutter,
1995 restaurerte utgaven er på 162 minutter, den restaurerte
utgaven
fra 2006 hvor filmen blir vist med en hastighet på 16 bps er
på
181 minutter og den restaurerte amerikanske "Kino" utgaven er på
123 minutter. Den sistnevnte utgaven er den eneste jeg har funnet til
salgs ute på Internet. Giovanni
Pastrone tok opp "Cabiria"
(1914) til stor del på de autentiske plassene hvor bl.a. scenen
hvor Hannibals reise over alpene ble filmet i Lanzodalen, der i
følge tradisjonen overgangen fant sted. Andre scener ble tatt
på Sicilia og i Tunisia. Også i i valget av skuespillere
fulgte Giovanni
Pastrone delvis et neorealistisk prinsipp. Til rollen som "Maciste"
valgte han efter en lang søken en havnearbeider i Genua, Bartolomeo Pagano
(27.09.1878-24.06.1947), en
amatør som senere ble en av Italias populæreste
filmskuespiller og faktisk også kjent under det samme navnet som
i den rollen han hadde i sin første film, "Maciste". Ved
siden av at Giovanni
Pastrone var nøye med å spille inn filmen på
autentiske plasser, var han, som ved tidligere filmer, også
opptatt av at kulissene skulle være best mulig. Enrico Guazzoni
hadde i sin film "Quo
Vadis?"
(1912) brukt tradisjonelle dekorasjoner av den typen som Max Reinhardt
nyligt hadde innført på teatrene. Men Giovanni
Pastrone gikk her videre i sin utvikling og bruk av kullisser som
bestod av kjempebygninger og skulpturer, noe som her gav en
fullkommelig illusjon av virkelighet. Han brukte også
speilinnleggninger i bygninger for å gi en illusjon om
marmorglans. For å øke den tredimensjonelle virkningen
på dekorasjonene benyttet han seg her av et kameratriks, en
teknikk som David Wark Griffith og senere tyske regissører
skulle bruke. Denne teknikken var å plassere kameraet på en
vogn for så å kunne bevege kameraet mot eller fra motivet.
I august 1912 tok Giovanni
Pastrone patent på en "carrello", en kameravogn som han kunne
for å skape steroskopiske billedeeffekter. Fordelen med denne
metoden var at publikum fikk en opplevelse av å bevege seg blant
virkelige bygninger og ikke blant kulisser som i andre historiske
filmer. Det
skal her nevnes at den første kamerakjøringen allerede
ble utført av Alexandre Promio
(09.07.1868-??.1927)
i 1896 med filmen "Panorama du Grand
Canal vu d'un bateau" (1896) da han filmet fra
en gondol i Venizia. Men forskjellen er at Promio ikke benyttet seg
av denne teknikken for å skape dramatikken i filmen og det var
derfor først Giovanni
Pastrone som benyttet seg av kamerakjøringen for å
skape en filmatisk effekt. Ved kamerakjøringen skapte også
Giovanni
Pastrone en annen effekt, nærbilledet, som han oppnådde
ved å la kameraet glide inn mot en person eller en gjenstand for
på den måten å fremheve det i dets betydning for
dramaet. Han kunne også la kameraet gli tilbake fra et
nærbillede og dermed understreke detaljebilledets sammenheng med
situasjonen. Fordelen med denne teknikken var at Giovanni
Pastrone dermed kunne hente frem hovedpersonene fra folkemengden
eller ut i fra alle detaljene."Cabiria"
(1914) utmerker seg også med spesielle lyseffekter da Giovanni
Pastrone muligens var den første som tok i bruk
indirekte lyseffekter bl.a. i den scenen hvor flammene fra brannen som
fortærer den romerske flåten gjenspeiler seg i ildskinnet
over "Arkimedes" ansikt. "Cabiria"
(1914) ble en meget kostbar film og kostet 1 250 000
førkrigslire, men akkurat som Enrico Guazzonis
"Quo
Vadis?"
(1912) gav også denne filmen gode inntekter. Filmen hadde
premiere den 22.04.1914 i Roma. To
år senere regissete Giovanni
Pastrone tre filmer, "Maciste
alpino"
(1916), "Il Fuoco" med
alternativ tittle "la
favilla - la vampa - la cenere" (1916) og "Tigre
reale"
(1916), de to siste filmene regisserte han under psedonymet "Piero
Fosco". "Tigre
reale"
(1916) var, i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film", en
geniun og blodfull divafilm hvor han lanserte Pina Menichelli
(10.01.1890-29.08.1984), den
til det ytterste sensuelleste og hetblodigste av alle de overerotiske
italienske filmvampene. Året efter regisserte han de to filmene "La Guerra e il sogno di Momi" (1917), hvor han var co-regissør under navnet "Piero Fosco" og "Maciste atleta" (1917). De to siste filmene han stod for regien var "Outwitting the Hun" (1918) og "Povere bimbe" (1923). MILANO
FILMS Giuseppe de Liguoro (10.01.1869-19.03.1944) spilte inn "Odissea" (1911) for "Milano Films", en film hvor han også selv spilte rollen som "Ulisse". CINÈS "Amleto" (1908), "Romeo e Giulietta" (1908) (se billedet til høyre) og "Macbeth" (1909) der sistnevnte film var på 440 meter. Videre spilte han inn en film om Jeanne d`Arcs (06.01.1412-30.05.1431) liv, "Jeanne d`Arces" (1909) og samme år regisserte han "Beatrice cenci" (1910) i autentiske miljø i bl.a. borgen "Sant Angelo". Han spilt også samme år inn "Faust" (1910), som var på 361 meter og som var basert på Johann Wolfgang von Goethes (28.08.1749-22.03.1832) "Faust", og "Jane Eyre" (1910), som hadde en lengde på 304 meter og som var basert på Charlotte Brontës (21.04.1816-31.03.1855) roman "Jane Eyre" (1847), og "Lucrezia Borgia" (1910). Men
det spesielle
her var det var, i følge Rune Waldekranz - "Italiensk
film",
at ingen av disse ambisiøse filmene som ble "Cinès"
første store internasjonale fremganger, men det skjedde
først
med Mario Caserinis film "I Tre
moschettieri"
(1909) med en lengde på 475 meter og en spilletid på
omkring
30 minutter. Mario Caserini var den første som tok
utgangspunkt
i Alexandre Dumas (Alexandre Dumas Davy
de la Pailleterie) (24.07.2802-05.12.1870 populære roman "Les Trois
Mousquetaires" (1844) og denne filmen
ble en gedigen verdenssuksess. Av betydning for filmselskapets "Cinès"
fremtid blr den fremgangen Mario Caserini fikk med sin film "Catilina"
(1910). "Cinès" oppdaget de
antikke motivers verdier som filmstoff og fortsatte å lagde flere
slike filmer. Mario Caserini fortsatte sin karriere som regissør med å lage "Realistiske" og samtidsskildrende filmer, og allerede i 1911 arbeidet han med operetten "Santarellina" (1912) som, i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film", regnes som hans beste film. I denne filmen brukte han en intim nærbilledeteknikk i fler av scenene og selve filmen var laget i en lett komediestil som Ernst Lubitsch (28.01.1892-30.11.1947) senere skulle utvikle. ENRICO
GUAZZONI På denne tiden hadde "Cines" blitt et større filmselskap og situasjonen for den italienske filmen hadde utviklet seg slik at de allerede var blitt avhengig av det internasjonale markedet for å kunne finanseriere den hurtig økende filmproduksjonen. For "Cines" som nå eide tre store ateljer i Roma, var det meget viktig å erobre verdensmarkedet. I den forbindelse var de et riktig tidlspunkt for dem å filmatisere nobelprisvinneren Henryk Sienkiewiczs (05.05.1846-15.11.1916) roman "Qua vadis?" (1896) da temaet om antikken var nå kommet på motet innen filmen. Det skal her nevnes at "Qua vadis?" allerede tidligere var blitt spilt inn og den første utgaven skal Ferdinan Zacca (??.1864-06.03.1947) ha gjort for "Pathé Frères" allerede i 1902 med "Qua vadis?" (1902). Enrico Guazzoni utviklet seg raskt som regissør og i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film" skal han ha vært en dynamisk og energisk regissør som kunstnerisk skal ha vært i slekt med David Wark Griffith (22.01.1875-21.07.1948) og han skal ha deltatt i hver eneste fase under filminnspillingene. "Cines" mente derfor at han var den rette regissør til å lage deres storfilm "Quo vadis?". Noen få år tidligere hadde filmselskapet fått stor suksess med Mario Caserinis film "I Tre moschettieri" (1909) og selskapet besluttet da å satse stort på den tids meget populære roman "Quo vadis?" (1896), en roman som hadde et antikt tema. Tittelen på romanen er latin og betyr "Hvor går du hen?" og den hentyder til Det Nye Testamentet, Johannesevangeliet kap 13, vers 36. Men den viser også til legenden om apostelen Peter, en person i romanen, som under en flukt fra Roma i et syn ser Jesus og spør ham "Quo vadis, Domine?", dvs "Hvor går du hen, Herre?". Handlingen i roman er lagt til Roma hvor keiser Nero () forfølger den spredte kristene menigheten og handler om kjærligheten mellom den unge kristne kvinnen "Lygia" og den romerske offiseren "Marcus Vinicius", som nylig er kommer seirende tilbake fra England. Forholdet mellom de to fører til at han må velge mellom det enkle. kristne levesett og åndelig kraft og den romerske verdslige dekadente luksus, og "Marcus Vinicius" velger her kristendommen. Det skal nevnes at Henryk Sienkiewicz i 1905 ble tildelt Nobelprisen i litteratur, vesentlig på bakgrunn av denne boken. Under innspillingen av "Quo vadis?" (1912) skal Enrico Guazzoni ha deltatt i hver eneste fase av innspillingen og selv tegnet kostymeskissene og dekoren. Videre skal han ha fått bygd de største modellbygningene som på den tiden var blitt laget i forbidnelse med en filminnspilling og krevd at et skulle brukes ekte løver på arenaen i scenene fra "Circus Maximus", en arena han fylte med flere tusen statister. "Quo vadis?" () ble den hittils største og monumentaleste spillefilmen som var blitt laget. Den var på over 2 200 meter, og med stumfilmhasstigheten og de forklarende mellomtekster tok det omkring to timer å vise den. Filmen bel en stor suksess for "Cines" og overalt ble den møtt med entusiasme. I London ble "Royal Albert hall" gjort om til kino for en sessong slik at de virkelig kunne presantere denne storfilmen som allerede ved premieren ble omtalt som en minesptolpe i filmens historie. I følge Rune Waldekranz - "Italiensk film" skal kong George V () ha overvært en forestilling og uttrykt sin interesse. "Quo vadis?" (1912) skal i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film" ha vært den store prestisjefilmen fremfor andre filmer. Med Enrico Guazzonis"Quo vadis?" (1912) ble "Cinès" med ett det ledende selskapet på verdensmarkedet og filmselskapets produksjon i 1912 var på 177 spillefilmer, omkring et 50-talls toakterfarser og et 100-talls dokumentarfilmer. Enrico
Guazzoni
fortsatte å spille inn nye storfilmer hvor handlingen var lagt
til
antikken og eks på slike filmer er "Marcantonio e
Cleopatra"
(1913)
og "Cajus
Julius Caesar" (1914). NINO OXILIA GIUSEPPE DE
LIGUORO Giovanni Pastrones "Il Conte Ugolino" (1909) blir regnet, i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film", som den første kunstnerlige skrekkfilmen. med scener som infernoepisoder hadde Giovanni Pastrone med en for den tiden uvanlig realisme hvor han skildret Dantes og Vergilius møte i helvete med "grev Ugolino", "guelfen" som av sine motstandere "ghibellinen", "erkebiskop Ruggieri", ble kastet i "hungerstårnet" og der omkom av sult. I helvetet straffes nå "erkebiskop Ruggieri" med at "grev Ugolino" i en nærmest stivnet sultkrampe sette sine tenner i hans nakke. Andre realistiske scener i filmen viser nakne kropper som vred seg i helvetesmerter. spilte ofte hovedrollene i sine filmer og spesielt likte han å spille roller som konger. I 1910 lagde han en rekke slike filmer hvor han fremstilte forskjellige konger i verdenshistorien, og det var filmer som "Edipo re" (1910), "Re Lear" (1910), "Re Artu`e i cavalieri della tavola rotonda" (1910), "Sardanapalo, re dell` Assiria" (1910), "Attila" (1910) og "Giacchino Murat" (1910). Under denne perioden var Giuseppe De Liguoro et symbol for den aristokratiske tendensen i italiensk film. Det var en retning som i sin tur var en følge av att filmen i Italia tidlig hadde fått en sosial ansett stilling, noe som, i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film", var uten motstykke i noen andre land. I sin film "Giacchino Murat" (1910) skildret han aristokratiet og som statister brukte han i denne filmendussinvis av markiser, grever og baroner, som tilsammen representerte nesten hele Lombardiets adel, og filmen ble en sositetsunderholdning. Noe mer betydningsfullt for Giuseppe De Liguoros filmproduksjon var at adlen hadde direkte økonomiske interesser. Av den grunn ble "Cines" delvis styrt av markisen Pacelli () og baron Fassini. Det skal her også nevnes at det også i andre selskaper satt høyadel som sjefer. ERNESTO
PASQUALI FILM ARTISTICA GLORIA "Ma l`amor mio non
muore" (1913) var en tidstypisk historie om en offiserdatter i
etuspesifisert rike som blir skuespiller og spion som med sin
kjærlighet må betale for sitt feiltrinn. Filmhistorikeren
Maria Prolo () har karakterisert Lydia Burelli som, i følge Rune
Waldekranz - "Italiensk film": "personifikationen
av tidens kvinnoideal: kvinnan som i sin lidelse flyttar det
möjligas gränser." Lydia Burelli forente i denne
filmen det intellektuelle og det raffinerte, og hun var kvinnen som, i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film", var
skapt for å inkanere Gabriele d'Annunzios
(12.03.1863-01.03.1938) erotiske drøm om
kvinnen, blond og med øyne, som hadde en mildhet som er i pikant
kontrast til en sensuell munn. MORGANA
FILM
GREVE
BALDASSARE NEGRONI Med filmen "L'Histoire d'un Pierrot" (1913) arbeidet grev Baldassare Negroni metodisk og raffinert med nærbilledeteknikken og i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film" skal han ha sluttet seg til den intime og psykologisk subtile filmstil som samtidig var blitt utviklet av den unge dikteren Nino Oxilia (13.11.1889-18.11.1917), som hadde fått i oppdrag av grev Baldassare Negroni å regissere sitt eget skuespill som resulterte i filmen "Addio giovinezza!" (1913). Denne filmen var en poetiskt sentimental skildring av det italienske studentlivet. GREVE
GIULIO ANTAMORO SAVOIA FILM I
1913 fikk han i oppdrag av grev Baldassare
Negroni å regissere sitt eget skuespill som resulterte i
filmen "Addio
giovinezza!" (1913). Denne filmen var en poetiskt sentimental
skildring av det italienske studentlivet. "www.IMDb.com" har
ikke oppgitt produksjonsselskapet for denne filmen og har
foreløpig valgt å legge denne filmen under "Savoia
Film". Hans neste film "Il Cadavere
vivente" (1913) regisserte han i samarbeid med Oreste Mentasi
(??.??-??.??), som var en filmatisering av Grev
Lev
Nikolajevitsj Tolstojs (09.09.1828-20.11.1910) roman
"Levende liket" (). De to siste filmene har regisserte i 1913 var "In
hoc signo vinces" (In questo segno vincerai) (1913) og "Il
Velo d'Iside" (1913). Ang den sistnevnte film så har ikke "www.IMDb.com" har
ikke oppgitt produksjonsselskapet for denne filmen. Året
efter regisserte Nino Oxilia de to filmene "Il Focolare
domestico" (1914) og "Sangue blu"
(1914) der sistnevnte film er laget i den intime genren og
er en sentimental komedie. CELIO FILM
Enrico
Guazzoni
(18.09.1876-24.09.1949) Giovanni
Pastrones (13.09.1883-27.06.1959) Edoardo
Bencivenga
() "Napoleone, epopea napoleonica"
(1913)
|