| Tilbake
til forsiden: www.stumfilm.no
DEN KLASSISK FORTELLENDE FILMEN
En kjerneperiode i den klassisk fortellende filmen kan tidfestes til perioden 1930 - 1945, som også blir kalt for "The Golden Age of American Cinema". Selv om kjerneperioden for den klassisk fortellende filmen er tidfestet fra 1930, er dens historie mye eldre. Fra omtrent 1915 hadde den en dominerende posisjon i internasjonal film. Denne fortellermåten etablerte normer for hva som er blitt oppfattet som den alminnelige måte å lage film på. Samtidig dannet den også grunnlaget for de forventningene vi som publikum møter en film med i kinosalen. De store filmstjernene på den tiden spilte de samme rolletypene i film efter film. Genrefilmen fortalte publikum hva slags type innhold det var i de forskjellige filmene og garanterte tilskuerne et velkjent produkt. Allikevel opplevde tilskuerene filmene som nye selv om den var innenfor den samme genre. På den måten forholdt produksjonen seg innefor de normene som var fastlagt. Filmselskapene fikk laget sine filmer, skuespillerne fikk utfoldet seg i sine bestemte roller og tilskuerene visste hva slags type film de kom til å få se. Men selv om genrefilmen kunne virke noe forutsigelig, så har det vært en stor utvikling innen den klassisk fortellende filmen. Oppdagelsen av billedemontasjen sin filmfortellende grunnprinsipp har genrelt blitt tilskrevet den amerikanske filmskolen med representanter som regissørene Edwin S. Porter () og David Wark Griffith (22.01.1875-21.07.1948). Men i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film" ble den realistiske fortellende filmen skapt av "Brighton-skolen" (The Brighton School) og George Méliès som under århundrets første år la grunnlaget til en fortellerform og antydet to retninger innen filmen, fantasien og realismen. THE BRIGHTON SCHOOL
Både James Williamson og George Albert Smith utviklet omkring 1901, hver og en på sitt sted, montasjen og den effektfulle billedevekslingens prinsipper i sine filmer. George Albert Smith veksler virkningsfullt i sin film "Mary Jane´s Mishap" (1901) mellom store avstandsbilleder og nærbilleder. James Williamson regisserte samme år "Attack on a China Mission" (1901) hvor han gjennomførte parallellhandlingen og en stadig veksling in kamerainnstillingene for å øke spenningen og tempoet. Den tredje engelskmannen som jeg her vil nevne er Cecil M. Hepworth () som fire år senere regisserte "Rescued by rover" (1905), en film som hadde utviklet klippeteknikken og som, i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film", skulle bli forbillede for David Wark Griffith og den "arikanske skolen". GEORGE MÉLIÈS
Allerede efter noen få år var filmen kommet i sin første krise da publikum ganske tidlig ble lei av de stillestående naturbilledene og virkelighetsreportager hvor det ikke hendte noe på lerretet. Vendepunktet kom, i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film", da George Méliès utviklet fortellerstilen der ingenting var umulig og med sin bakgrunn som illusjonist gav han publikum fantasifilmen som var noe helt nytt. I hans tidlige eventyrfilmer som gjennomgående var filmet teater hvor kameraet vanligvis var plassert på orkesterdirrigentens plass, og de rent filmiske tricksene på hans første filmer var rike. Men med sine nye filmer brukte han her et mer komplisert teatermaskineri. Han var, i følge Rune Waldekranz - "Italiensk film", den første skapende filmregissøren, han hadde oppdaget filmens tricksmuligheter men samtidig klarte han ikke å utvikle sine filmer videre enn til et visst punkt. Tross sine tricksfilmer forstod George Méliès ikke montasjens betydning og at hemmeligheten i filmens sprog lå i selve montasjet, i den logiske sammensetningen av de enklete filmbilledene. I stedet så han sine filmer i tablåer og teaterscener og det kan ha vært årsaken til Mélièsselskapets "Starfilms" raske tilbakegang efter 1907. Med "Brighton-skolen" (The Brighton School) og George Méliès utvikling av den realistiske fortellende filmen, begynte filmen å finne sine uttryksmidell men den savnet fortsatt et interessant innhold. I følge Rune Waldekranz - "Italiensk film" skal det ha vært en av årsakene til filmkrisen i 1907. Både James Williamson og George Albert Smith klarte ikke å utvikle og fullføre sine revolusjonerende oppdagelse av billedemontasjens betydning. I motsetning til David Wark Griffith, hadde de to ikke dikterens fantasi og behov for å finne et uttryksmiddel for sitt temperament og indre spenninger. De var talentfulle håndverkere som utviklet filmen til et visst punkt, men som ikke klarte å utvikle seg videre med sine kunneskaper og erfaringer slik David Wark Griffith skulle gjøre.
Ved siden av den realistiske litteraturen, søkte den klassisk fortellende filmen efter andre etablerte modeller innen teater og de øvre populære uttrykksformene. Denne sammensmeltningen av forskjellige genre og modeller gir en forklaring på utviklingen av den klassisk fortellende filmen og etableringen av de levende bildene som det 20. århundrets mest populære uttrykksform. Den klassisk fortellende filmen ble helt fra begynnelsen preget av det melodramatiske og står derfor i stor grad i gjeld til den melodramatiske arven. Filmhistorisk sett har det melodramatiske bidratt til å sette en ramme for det dominerende tematiske mønstre for hva som kan betraktes som en akseptabel filmfremstilling.
Hovedpoenget i melodramaet er å frembringe sterke følelser og sette historien i forbindelse med de moralske verdier i en skjematisk form. Ofte er handlingen forbundet med ekstreme situasjoner og hendelser, der de onde kreftene til slutt blir bekjempet av det gode. Det er en form som benytter seg av spenningsoppbygging av et voldsomt vendepunkt. Rollefigurene i melodramaet representerer de gode og de onde kreftene i filmen. Konflikten i handlingen er preget av de ondes trussel mot de gode, og hvor de gode til slutt vinner. Som regel er helten, som representerer det gode, i begynnelsen av filmen underlegen i forhold til skurken, men i løpet av historien gjennomgår hovedpersonene en utvikling hvor han skritt for skritt vil nærme seg sitt mål. Filmen ble, som tidligere nevnt, utviklet på et tidspunkt da den realistiske retningen var dominerende innefor litteratur og teater, og den klassiske normen satte preg på den retningen filmmediet valgte å følge. Denne filmtypen kjennetegnes ved at elementer som stil og form underlegges og tjener de narrative interessene. Filmens handlingsplan dominerer over fortellerplanet. Filmens sproglige virkemidler skal helst ikke vekke tilskuerens interesse og dreie oppmerksomheten bort fra det som er denne representasjonsformens hovedsiktemål; den fremadskridende handlingen. Et typisk trekk ved disse filmene er at handlingsforløpet er årsaksbestemt. Utviklingen i filmen blir som regel presentert gjennom formuleringen av problemene. Fortellingen introduserer for oss spørsmål eller gåter som holdt i spenning, for til slutt å bli avslørt. Karakterene danner samlingspunkter som spørsmålene og handlingene dreier seg rundt. Handlingsmønstrene skapte sammen med de hermeneutiske spørsmålene eller gåtene den fortellemessige fremdriften ved at det formuleres problemer og delspørsmål som det hele tiden søkes svar på. Nøkkelord i denne forbindelse blir "hvorfor" og "derfor". Disse stadige spørsmåls- og årsaksformuleringene bidrar til å fange vår interesse og vekke vår nygjerrighet, og frembringer til slutt en opplevelse av tilfredstillelse ved at alle brikkene tilsynelatende faller på plass. Den fortellermessige fremdriften kan sammenlignes med en trappetrinnskonstruksjon hvor det for hvert trinn av settes tid til en handlingssekvens. Trinnene fungerer tidvis som hvilesteder der det også kan åpnes for digresjoner. Hvert av disse fortellermessige nivåene i handlingen er oftest bygd opp efter de klassiske dramaturgiske prinsippene som gjelder for fortellingen som helhet. En vanlig dramaturgisk modell for en film kan starte med anslaget som presenterer oss for de personene filmen skal handle om og hva som vil hende i historien. Så får vi en presentasjon av konflikten, karakterene og realasjonene i filmen. Vi får vite hvilke konflikter som er i filmen, vite mere om de viktigste personene og hvilket miljø historien kommer til å utspille seg. Efter presentasjonen får vi får en fordypning av historien. Derefter får vi en opptrapping av konflikten som ender i en konfliktløsning. Den klassisk fortellende filmen presenterer oss ofte en dobbel årsaksstruktur, der den ene siden vanligvis er forbundet med privatsfæren, nærmere bestemt et hetroseksuelt kjærlighetsforhold. Denne intrigen, som gjerne kalles primærintrigen, veksler oftest med en annen årsakskjede, en sekundærintrige, som kan involvere hendelser rundt en ekspedisjon, en krig, en prøvelse, andre personrelasjoner, arbeid, osv. Både den primære og den sekundære årsakskjeden vil tidlig tilkjennegi hva som fremstår som intrigens mål. Den klassisk fortellende filmen er et representasjonssystem som påkaller behov og ønsker samtidig som det gir løfte om behovstilfredstillelse. Handlingen utspilles innenfor rammen av et imaginert univers befolket av personer som konfronteres med fortellingens gåter. Den styrer vår oppmerksomhet mot det filmatiske resultatet, fortellingen, og skal helst fremstå som ikke-fortalt, uten at oppmerksomheten blir trukket mot den prosessen som har frembragt de levende bildene. Den må tilby et troverdig fiksjonsunivers, "en virkelig uvirkelighet" og tilskueren og filmen utgjør komplementære deler av den totale filmopplevelsen. Disse gjennomsiktige egenskaper er forbundet med det å tilby publikum en slags visuell tilfredstillelse ved å engasjere tilskueren med en bestemt fortellermåte. Filmen efterstreber å etablere forhold som appellerer til vår evne til å føle tiltro til fiksjonen, som er identisk med evnen til innlevelse og identifikasjon med fortellingens personer og hendelser. Filmens bevegelige personer og objekter ligner virkelighetens bevegelige personer og objekter. Filmopplevelsen
skal erfares så direkte som mulig. Dette appellerer videre til våre
forventninger om hva filmopplevelsen skal bibringe. Vi forventer og opplever,
som en del av tilfredstillelsen ved å se på film. Samtidig
har den dannet basis for de forventningene vi som publikum møter
en film med i kinosalen. De store filmstjernene på den tiden spilte
de samme rolletypene i film efter film. Genrefilmen garanterte tilskuerne
et velkjent produkt, men filmene oppleves nye hver gang. Genrefilmen utgjorde
samtidig forskjellige variasjoner innenfor rammen av Den klassisk fortellende
filmen, og ga samtidig et uttrykk for publikumsorientering der de ulike
genrene skulle appellere til forskjellige publikumsgruppers interesser
og underholdningsbehov.
|