Tilbake
til forsiden: www.stumfilm.no
PRESERVERING
AV NITRATFILM
Passiv preservering er det samme som oppbevaring, og med dette mener jeg da at man tar vare på materialet i ideelle omgivelser og samtidig å hindre for mest mulig maskinell slitasje. Den passive preserveringen kan igjen deles i to hovedområder, åpen og lukket bevaring og det er disse to hovedområdene som danner utgangspunktet for hvilke valg man skal ta med hensyn til bygninger, filmesker, temperaturer, fuktighet osv. Målet for den passive preserveringen er å bevare filmen best mulig for så å komme inn under en aktiv preservering. Med åpen bevaring mener jeg at nitratfilmene skal oppbevares med et ventilasjonssystem som fungere slikat avgasser fra filmene ventleres bort og blir erstattet av ny, ren luft. Årsaken er at nitratfilmer avgir gasser som er destruerende og disse nitrøse gassene er, sammen med ustabil fuktighet og temperatur, den viktigste årsaken til at nitratfilm dekomponeres. Aktiv preservering inkluderer prosedyrer som bl.a. teknisk eksaminering, teknisk utvelgelse, konservering, teknisk restaurering, kopiering og metoder for lagring i korrekte omgivelser.
Selve cellene bør være i en størrelse med en høyde på 2,1-2,6 meter, lengde 3,6-4,0 meter og bredde 1,5-2,0 meter. Gulvet, veggene og taket bør bestå av betong som tåler stor varmeutvikling. Gulvet bør ha et sluk, dersom vann skulle komme inn eller ved andre typer vannskader. Taket må ha en trykk/eksplosjonsluse og denne slusen skal fungere som ventil ved brann slik at varmen blir ledet ut av den. Slusen skal ha en slik mekanisme så den av gasstrykket i cellen. Hver celle bør ha et overrislingsanlegg og skal være slik montert at ved en nitratbrann skal vannet spres til veggene slik at de avkjøles og anlegget skal aktiviseres ved 60 C. Dette anlegget skal bare aktiveres i en celle der brann har startet og har som oppgave å avkjøle veggene slik at temperaturen til naboceller blir for høy. Selv om overrislingsanlegget ikke stopper en nitratbrann, vil det hindre at brannen sprer seg og at nabocellene blir vannskadet. Klimaet i cellene skal på daglig basis ha en temperatur på 4 C +/- 1 C og på årlig basis 4 C +/- 2 C og relativ fuktighet på daglig basis på 50% +/- 2% og på årlig basis 50% +/- 5%. Det er også anbefalt at full luftutskifting i cellerommene skal skje innenfor 5 timer ved 4 C. Gassavsuget for de nitrøse gasse bør ligge ved gulvet da disse gassene er tyngere enn luft, men det bør også være et avsug ved det innvendige taket som trekker ut andre lettere gasser som måtte befinne seg i cellen.
De vanligste typer for embalasje som brukes i åpen bevaring er metallekser, pappesker og plastekser. Men uansett hvilke materialer man bruker så anbefales det at det lages hull i embalasjen ved bunnen slik at de tunge nitrøse gassene slippes ut. Dermed vil gassene som filmen avgir ventileres bort fra både filmesker og rommet. Jeg vil her kort ta for meg fordelen og ulempen ved de forskjellige emballasjene. Metallesker er den mest anvendte filmesken som brukes og fordelen med disse eskene er at de tåler harde fysiske belastninger, noe som gjør at de anvendes bl.a. ved frakting av film. Problemet med metall er at det ikke fungerer spesielt godt som lagringsmateriale da fuktighet virker som en katalysator på metallet og det vil foregå en oksidasjon der det både vil skje opptak og kjemisk binding av oksygen. Resultatet vil være at slike bokser vil begynne å ruste og denne rusten kan like godt starte innvendig i boksen som utvendig. Man må også være klar over at siden nitratfilm trekker til seg oksygen vil metallbokser være som en katalysator for nitratfilmen og filmen vil ødelegges raskere. Den forholdsvis vanlige embalasjen er pappersker og det "Svenska filminstitutet" bruker pappesker til lagring av nitratfilm. I følge "Svenska filminstitutet" skal pappeskene være syrefrie, dvs at pH-verdien skal være på 7, og fysisk sterke nok til å tåle langtidslagring. Men ved en analyse av de svenske filmeskene viser det seg at pH-verdien ligger lavere enn anbefalt og årsaken ligger i at det må tilsettes stoffer for at stivheten skal opprettholdes. I tillegg var eskene naglet sammen med stifter av metall som har lett for å ruste. Plastesker brukes også til filmemballasje og disse kan bestå av forskjellige sammensetninger som avspeiler på brukebehovet. Ordet plast er hentet fra det greske "plastikos" som betyr formbar. For hundre år siden ble plast brukt om plastiske stoffer som kunne formes. ksempler på slike er horn, rav, porselen og keramikk. I plasthistorien brukes begrepet naturlige plaster om formbare naturmaterialer. De har vært i bruk i mange århundrer. Det skilles også mellom hel- og halvsyntetiske plaster. Plastene er organiske stoffer bygd opp av store molekylstrukturer av grunnstoffene kull/karbon, hydrogen og oksygen. Halvsyntetiske plaster er bygd opp av naturen, men kjemikeren har forandret og foredlet dem slik at de har fått nye egenskaper. Helsyntetiske plaster er bygd opp fra enkle uorganiske bestanddeler. De fleste av dem er et resultat av systematisk forskning og utvikling i store kjemibedrifter. De dominerende råplastene i verden produseres med utgangspunkt i nafta eller naturgass. Etylen kjedes sammen gjennom kjemiske reaksjoner - polymeriseres - til polyetylen (PE); propylen polymeriseres til polypropylen (PP); og butadien polymeriseres til polybutadien eller syntetisk gummi. En kjemisk reaksjon mellom etylen og klor gir vinylkloridmonomer, VCM, som polymeriseres til polyvinylklorid, PVC. Etylen og propylen inngår i produksjon av umettet polyester sammen med andre basiskjemikalier som bensen, xylen og styren. Etylen, bensen og styren er utgangspunktet for produksjon av ekspanderbart polystyren (EPS). Et plastprodukt inneholder harpiks eller polymer, ofte kalt for basisplaten. I tillegg inneholder de en rekke tilsetningsstoffer. Eksempler på slike plasttyper er polyetylen, polypropylen, polyvinylklorid polystyren. Av disse plasttypene er det få som er egnet for lagttidslagring av film da de enten er for dårlig fysisk eller at de reagerer på kjemiske stoffer som avgis fra filmen. Det kan også være at plastmaterialet påvirker filmen kjemisk slik at det fremskynder en degradering av filmmaterialet. Polyetylen og polypropylen benyttes i et stort antall produkter i form av fiber, plater, film eller formede komponenter. Polyetylen brukes til kabelisolasjon, rør, plastposer og leketøy og polypropylen anvendes blant annet til tauverk, superundertøy og medisinsk utstyr. Det materialet som kan være aktuelt til langstidslagring av nitratfilm er polyetylen som er et termoplastisk materiale og er et rent hydrokarbon. Polyetylen (PE) er et termoplastisk kunststoff som fremstillet ved polymerisasjon av gassen ethylen C2H4 (ethen). Polyetylen er den type plast som fremstilles mest av på verdensplan. Polyetylen deles opp i høytrykspolyetylen, PE-HD (PolyEthylen - High Density ), med massefylde over 0,93 g/cm3 og lavtrykspolyetylen, PE-LD (PolyEthylen - Low Density ), med massefylde under 0,93 g/cm3. PE-HD består av lange like kjeder av polyetylen mens PE-LD er forgrenet. De lange like kjeder i PE-HD kan legge sig tet opp til hverandre og danne små krystallinske domener i plasten hvilket bevirker at den oppnår større styrke og bedre temperaturbestandighet enn PE-LD. Plasten er kjemisk i slekt med parafinvoks, men har en langt høyere styrke. Polyetylen produseres i tre hovedtyper: 1.
En mykere
type, lavdensitet-polyetylen (LD-polyetylen). PE-LD er et bløtt
plastmateriale og brukes til plastposer, plastfilm osv.
Polyetylen
er
kanskje det stoffet som egner seg best til oppbevaring av nitratfilm og
materialet kan tilsettes stoffer som virker retarderende på
nedbrytningen
av nitratfilmen, og "Det danske filminstitut" forsker nettopp på
dette.
|