Tilbake
til forsiden: www.stumfilm.no
FILMHISTORIE
1925
- 1935
OVERGANGSPERIODEN
I
følge Leslie
Wood "Eventyret om filmen", norsk oversettelse
av Bernt A.
Nissen
1937 kan de første 10 årene efter verdenskrigen
karakteriseres
som en overgangsperiode i filmens historie, en periode
som varte helt
til
lydfilmen slo igjennom. I følge forfatteren ble det i
denne
perioden
laget kilometervis av middelmådige film, men også gode
filmer
som "The lost world" (), "Peter Pan" (), og noen få
bra
historiske
filmersom "The Coevered
Wagon" (),
som kostet £1 000 000, "Scaramouche"
(), "Ben Hur" ().
Douglas Fairbanks
() laget "Robin Hood"
() og "Tyven
i Bagdad" () og Cecil B. De Mille
() film "De
ti bud" (). Videre nevner forfatteren Charles
Chaplins
() film "En kvinne i Paris"
() som
også fikk ros i den litterære kretser, av den grunn at
den
brøt med den gamle fordom, at i en film skal skurken
bare
være
skurk og en fallen kvinne skulle ikke fremstilles slik
at hun fikk noen
form for sympati.
I
denne peridoen
dominerte USA filmmarkedet og gjennomførte et
salgssystem som
tvang
avtagerne til å kjøpe alt det amerikanerne produserte,
enten
kjøperne hadde lyst på det eller ikke. Salgssytemet
var
også
utformet slik at kjøperne måtte forplikte seg til å
kjøpe filmer som ennå ikke var laget, dette da de
amerikanske
selksapene solgte film i serier, et halvt eller et
dusin ad gangen.
På
denne måten ble Hollywood, i følge Leslie Wood
"Eventyret
om filmen", norsk oversettelse av Bernt A. Nissen
1937, kvitt
all
skrapproduksjonen. Det hendte også at noen av de
filmene som ble
solgt på denne måten var så dårlige at
kjøperne
unnlot å vise dem, selv om de hadde betalt for dem.
Dette
systemet
tok
slik overhånd og de amerikanske selskapene var så
mektige
at det til slutt ble nesten umulig for britiske
produsenter å
få
en god film avsatt i England. I følge Leslie Wood
"Eventyret
om filmen", norsk oversettelse av Bernt A. Nissen
1937, kunne
det
gå måneder, eller til og med år, før den kom
på
repertoaret, og når det skjedde var den ofte
foreldret.
Den 16.05.1929 ble Oscarprisen for første gang delt ut
i
Hollyvood. Denne hendelsen fant sted under en bankett
i Blossom Room i
Hollywood Roosevelt Hotel.
TYSKLAND
Utover
i
1920
årene bedret økonomien i Tyskland seg og
Weimar-republikken
kom inn i en mer stabil periode. Dette påvirket også
stilretningen
innen filmene. Man beveget seg bort fra de dystre,
klaustrofobiske
kulissene
og mer over til det hverdagslige og lavmælte. Men
denne
overgangen
gjaldt bare kulissene. Temaene fra den rene
filmekspresjonismen ble
videreutviklet
i de nye filmene. Denne stilen ble sene kalt for "Die
neue
sachlichkeit"
og i denne overgangen mellom den rene
filmekspresjonismen og den nye
sakligheten,
dukket de såkalte "Kammerspielfilme" frem. Disse
kammerspillfilmene
avdekket det sosiale kaoset og følelsen av en opprevet
virkelighet,
som mange av de ekspresjonisme filmene, men en annen
vinkling til
livsoppfatningen.
Her fant man temaer som viste tidens følelser og ga et
bilde av
Weimar-tidens problemer. Den filmen som regnes som
høydepunktet
innen kammerspillfilmene er Friedrich Wilhelm
Murnau "Der
Letzte Mann" (1924). Her beveger
regissøren seg
mellom
den rendyrkede ekspresjonismen og kammerspillet. Andre
filmer fikk en
mer
realistisk stil, men beholdt eller skapte samtidig
variasjoner over de
samme temaer og motiver fra de tidligere filmene. "Die
neue
Sachlichkeit"
ble denne stilretningen kalt. Deres mål var en ny og
enklere
realisme
med skildringer av hverdagslivet. Motivene for de to
stilretningene var
ofte de samme, men forskjellen kom tydeligst til syne
i skildringen av
forholdet mellom mennesket og samfunnet. For
ekspresjonistene var
mennesket
født gode, men ble ødelagt av omgivelsene og
fremmedgjort
i forhold til industrialismen. Den nye sakligheten
uttrykte det
motsatte
menneskesyn. Storbyen ble et område for klassekamp som
avspeilet
de ytre konfliktene. Dette utviklet seg til de senere
arbeiderfilmene.
Forskjellen
mellom
"ekspresjonismen"
og "Die neue Saclichkeit", var at der
"ekspresjonismen"
tok utgangspunkt i krigsopplevelsene, en splittende
""Fronterlebnis"
som
viste bilde av den tyske samtiden som et forvridd og
splintret speil,
tok
"Die neue Saclichkeit" utgangspunkt i perioden efter
krigen med de nye
personlige og samfunnsmessige opplevelsene. Temaene
dreide seg ofte om
inflasjonens problemer og redselsen for sosial
deklassering der
"Inflationserlebnis"
dannet utgangspunktet for en rekke filmer. Selve
uttrykket "Die neue
Saclichkeit"
dukket opp i forbindelse med en kunstutstilling som Gustav
F. Hartlaub (??.1891-??.1979) arrangerte
om ny tysk kunst i
Mannheim
Kunsthalle i 1925.
KARL GRUNE
 "Die
neue Saclichkeit" hadde sitt utspring i
"Kammerspillfilmens" lavmelte
intimitet
og i overgangen mellom disse to retningene ble det
laget noen filmer
som
peker ut reningen for "Die neue Saclichkeit". Et godt
eks på slik
film var Reinhadt-eleven Karl Grunes (Bertold
Grünwald)
(22.01.1890-02.10.1962) "Die
Straße" (1923) som han lagde for
filmeselskapet "Stern-Film
GmbH", som lå i Berlin. Denne filmen
innledet er rekke
såkalte "Straßenfilme" hvor hovedmotivet er mannens
destruktive
begjær, til tider vinklet ut i fra et feministisk
perspektiv.
Dette
var nok årsaken til at disse filmene også ble kalt
"Triebfilme".
Filmen viser den håpløse situasjonen mennesket
befinner
seg
i, situasjonen endrer seg ikke men fortsetter som før.
Det hele
viser en håpløs resignasjon hvor alle drømmer
dør
hen for mannen og hustruens liv forsetter i en
underdanighet.
Stilistisk
nærmer filmen seg "Die neue Saclichkeit", men her er
det Ludwig
Meiners (??-??) dekor med sine truende skygger
som bryter med den
nye
retningen. den norske skuespillerinnen Aud Egede
Nissen (30.05.1893-15.11.1974)
har en sentral rolle i filmen.
"Die
neue
Saclichkeit"
ble videreutviklet i andre "Straßenfilme" og eks på
det er Paul
Czinners (30.05.1890-22.06.1972) film "Nju"
(1924), E. A. Duponts (25.12.1891-12.12.1956)
"Varieté"
(1925) og Bruno Rahns (Alfons Berthier)
(24.11.1887-15.09.1927) "Dirnentragödie"
(1927). Temaet her er kvinnens desperate angst for
sosial deklassering
og her fremstilles gaten som kvinnenes sosiale rom.
Kvinnens kamp for
tilværelsen
og redselen for å havne på "gata" er hovedtema i Georg
Wilhelm
Pabsts "Die freudlose
Gasse"
(1925).
ARBEIDERFILMER
WILLI
MÜNZENBERG
På
slutten av 1920-tallet ble det laget stadig færre
kunstnerisk
vellykkede
filmer i Tyskland. Det var flere årsaker til den
kunstneriske
nedgangen,
delvis på frunn av det amerikanske talentoppkjøpet,
men
også
fordi den økonomiske krisen hadde rammet den tysk
filmindustrien.
I disse sosiale og samfunnsmessige motsetningene
dukket det opp nye
filmskapere
fra venstresiden i tysk politikk. Allerede i 1925
skrev den radikale
avismannen Willi
Münzenberg (14.08.1889-21.10.1940) boken "Erobert
den Film" som ble et manifest for
arbeiderkulturen og
arbeiderfilmen.
Han startet i 1922 filmproduksjon som en motvekt til
til den poltiske
trusselen
fra høyresiden. I perioden 1922-1930 produserte han 37
filmer
hvor
jeg antar at de fleste var stumfilmer. (Jeg er her
litt usikker
på
om enkelte av hans filmer i 1929-1930 var lydfilm
eller stumfilm.)
Flere
av disse filmene var dokumentarfilmer og flere av
disse filmene tar for
seg den sosiale situasjonen og politiske
strømninger.
GEORGE
WILHELM
PABST
 Georg
Wilhelm
Pabst (27.08.1885-29.05.1967) regissete filmer
fra 1921 og
en av hans mest kjente filmer var "Die
freudlose
Gasse" (1925) (se billede til høyre)
var kvinnens
desperate
angst for sosial deklassering hvor gaten fremstilles
som kvinnenes
sosiale
rom, og hvor Kvinnene kjemper for tilværelsen og for
ikke å
havne på "gata". Handlingen var lagt til wien under
inflasjonene
noen år før filmen ble laget, og skildrer den nye
fattigdommen
hos en gruppe mennsker fra middelsklassen. Filmen
åpner med et
sitat
fra Dantes helveteskildring for så å klippe over til
et
blide
av en gate i Wien. Historien er om to kvinner som
kommer fra ulike
klasser.
På grunn av nød og menns svik tvinges arbeiderkvinnen
"Maria
Lechner", spilt av Asta Nielsen inn i
prostitusjon mens
småborgerjenten
"Grete Rumfort", spilte av Greta Garbo, unngår
samme skjebne
da hun blir reddet av den "amerikanske løytnanten Davy
Kellner",
spilt av den svenske skuespilleren Einar Hanson (16.06.1899-03.06.1927).
Hennes
skjebne blir en kontrast til "Maria Lechner" som begår
et
mord og blir tatt av politiet. Dette er en meget
samfunnskritisk film
som
skildrer et splittet klassesamfunn der overklassen
lever et dekadent
luksusliv
mens arbeiderkvinnene står i endeløse køer utenfor
kjøttforretningene. Også her er kvinneskildringen
sentral
og "gata" er tydelig kvinnenes rom. Den sosiale
identiteten blir her
skildret
som ustabil som kobles til et økonomi- og seksualmotiv
hvor
kvinnen
er ofre mennenes samfunnsmessige og personlige svik.
Denne type menn
blir
personifisert gjennom "Fleischermeister", spilt av Werner
Krauß
(Werner Johannes Krauß) (23.06.1884-20.10.1959) som
med jevne
mellomrom
dukker opp i filmen. I en scene forsterkes den
kjønnsmessige
kampen
ved at han håner noen kvinner som ber om mat til barna
sine. I
desperasjon
griper en av kvinnene en av knivene hans og dreper
ham. Neste scene
viser
det blodige ansiktet hans mot en vindusrute, en
kontrast til neste
scene
der "Grete Rumfort" kysser løytnanten.
 De
to siste filmene hans i stumfilmperioden regnes som
hans mesterlige
verker,
ved siden av "Die freudlose
Gasse"
(1925), var "Die Büchse der
Pandora"
(1928/29) og den siste stumfilmen "Tagebuch
einer
Verlorenen" (1929). I begge filmene
hadde den amerikanske
skuespilleren Louise
Brooks (14.11.1906-08.08.1965) hovedrollen. I
disse filmene ga hun
disse filmene en klangbunn av sensuell mystikk. Disse
filmene var
tidsbilder
med en voldsom og bitter undertone, groteske og svarte
melodramaer om
kvinnelig
seksualitet og mannelig svik. "Die
Büchse
der Pandora" (1928/29) var besert på to
skuespill av Frank
Wedekid (24.07.1864-09.03.1918), jeg antar
at det var "
Erdgeist"
(1895) og "Die Büchse der
Pandora"
(1904), hvor Louise Brooks har rollen som
"Lulu", et
naturmenneske
uten noen følelse av skam for sin forførerisk
seksualitet.
Hennes utstråling fører til problemer i en verden
styrt av
menn, og gang på gang sviktes hun. Til slutt ender hun
i den
ytterste
fattigdommen i landflyktighet i London og blir her et
av Jack the
Rippers
offer. Filmens skildring av de dekandente miljøer og
erotisk
lidenskap
ble for sterk for mange sensorer samt at den også ble
kritisert i
pressen.
 Georg
Wilhelm
Pabst fikk også de samme problemene med sin
siste
film "Tagebuch
einer Verlorenen" (1929). Også her
skaper han et
bittert
bilde av samfunnets dobbelmoral. Filmenhandler om
"Thymian Henning" som
blir voldtatt av en mann mens hun er bevisstløs og at
alle tror
at det er hennes skyld. Hun havner på en
oppfostringsansatalt som
er ledet av satdistiske voktere. Hun rømmer, blir
prostituert,
men
taes til slutt hånd om av en eldre mann og stiger til
en annen
klasse.
På slutten av filmen besøker hun på ny
oppfostringshjemmet,
men nå som inspiserende overklassedame.
Efter
filmmatisering middelaldereposet "Niebelungkvadet"
bevegde Fritz
Lang
seg langt frem i tid, nærmere bestemt år 2026 med "Metropolis"
(1925/26). Den store suksessen han hadde med "Die
Nibelungen" (2 Teile) (1922-1924) førte
til at han
fikk
frie hender med sin neste film og i nesten et år
arbeidet han
i
"UFAs" studio "Neubabelsberg"
, og filmen ble "UFAs" dyreste produksjon til da. I
følge
omslaget
til den sist restaurerte utgaven,tok det 16 måneder å
filme,
det medvirket 37 383 personer og kostet over to
millioner dollars
(tilsvarende
litt over 8,5 millioner riksmark) å lage filmen.
Filmen fikk ikke
den forventede suksessen og bidro til "UFAs"
økonomiske krise.
Det
førte igjen til at "UFA" i midten av 1920 årene
måtte
undertegne et lån hos "Paramount" og
"Metro-Goldwyn-Mayer" for
å
hindre et økonomisk kollaps. I desember 1925 pumpet
"Hollywood"
inn fire millioner dollars (tilsvarende 17 000 000
riksmark) i det
skrantende
selskapet. På sikt viste det seg at kontrakten var så
ugunstig
for "UFA" ved at
den
økonomiske
krisen ble betydelig værre. For videre lesning viser
jeg her til
artikkel om "UFA".
Fritz
Lang hadde fått inspirasjon til filmen da han så
New
Yorks
skyskrapere under en reise i USA, et opphold som varte
i perioden fra
oktober
til desember 1924 hvor han reiste sammen med Erich
Pommer. "Metropolis"
(1925/26) er en kompleks film som tematiserer og
bearbeider sentrale
temaer
i tiden og kunsten. Handlingen utspiller seg år 2026,
et samfunn
med ekstrem rikdom og fattigdom, i storbyen
Metropolis, en by som er
delt
i to mellom overklassen som lever et liv i lek og
luksus over jorden,
og
arbeiderne som lever som slaver i underjordiske
fabrikker og huler. Ved
siden av filmens handling, er et av filmens
hovedtemaer om maskinen og
teknologien. Filmen viser tydelig hvilken skeptisk
holdning
ekspresjonistene
hadde til samtidens beundring av teknologien. Dette
kommer tydelig frem
i den scenen hvor "But this is what happend to Freder
- son of Joh
Fredersen,
master of Metropolis - when he went in search of the
girl:". "Freder
Fredersen",
spilt av Gustav Fröhlich
(21.03.1902-22.12.1987) ned til
maskinrommet
hvor han ser mange mennesker monotont arbeide ved
maskinen. Så
ser
vi en arbeider som som er så sliten at han ikke orker
å
betjene
utstyret og dermed stiger trykket. Da trykket passerer
faregrensen
på
50 skjer det en ulykke og arbeiderne faller på gulvet.
På
grunn
av rystelsene faller "Freder Fredersen" bakover og
slår seg mot
veggen.
Omtåket ser han mot den store maskinen som nå
forvandles
til
hode på et uhyggelig vesen og han roper "Moloch".
Så
ser han to (yppersteprester?) som står på hver side
av munnen mens de sammenbundene slavene blir kastet
inn i gapet
på "Moloch".
Derefter ser vi tre store grupper med arbeidere som
masjerer inn i
gapet
før bildet igjen forandres og vi ser arbeidere som tar
seg av de
skadde. Dette temaet er inspirert av ekspresjonistiske
verker som Ernst
Tollers (01.12.1893-22.05.1939) skuespill
"Die
Maschinenstürmer"
(1922) og Georg
Kaisers (Friedrich Carl Georg Kaiser)
(25.11.1878-04.06.1945)
skuespill
i fem akter "Gas
I" og "Gas II" (1918). Stykket er i to
deler som ble
uroppført
henholdvis i 1918 og 1920 og er et revolusjonert drama
om konflikter
mellom
arbeidere og ledelse i en fabrikk som produserer en
livsviktig
energikilde
for industrien og da særlig gass for
rustningsindustrien. Men
samtidig
kan man også se på filmen som en overgangsfilm mellom
ekspresjonismens
frykt for industrialismen og maskinkulturen og "Die
neue sachlichkeit"
fascinasjon overfor og forhåpning til maskinen ved at
filmen
viser
forsiktige positive vinklinger til
industrialismen.
Som
tidligere
nevnt,
ble "Metropolis"
(1925/26)
en
økonomisk katastrofe for "UFA"
og hans to siste stumfilmer ble laget med mindre
ressurser. I
følge
Gunnar Iversen "tysk filmekspresjonisme" forlot
Fritz Lang
selskapet efter "Metropolis"
(1925/26)
og dannet sitt eget produksjonsselskap. Men i følge
"filmportal.de"
er "Produktionsfirma
Universum-Film AG"
(UFA) (Berlin)", men at det var han som overtok som
produsent. Jeg tar
her utgangspunkt i den siste opplysningen til jeg har
fått
sjekket
med flere kilder. I følge DVD utgavene er det "FRITZ
LANG
FILM".
Fritz
Lang
neste film var "Spione"
(1927/28)
som
i form og innhold kan minne litt om "Dr.
Mabuse,
der Spieler" (2 Teile) (1921/22). Også
i denne filmen
kan mesterforbryteren "Haghi", også her spilt av Rudolf
Klein-Rogge,
skifte til en rekke ulike identiteter. På den ene side
er han den
respektable bankdirektøren "Haghi", samtidig som han
er lederen
for en internasonal spionorganisasjon, om kveldene
opptrer han som
klovnen
"Nemo" og arbeider ellers med tyveri, mord og
utpressing. Hans siste
stumfilm
var "Die Frau im Mond"
(1928/29)
er
en sciens fiction-film som skildrer forberedelsene til
en
rakettoppskytning,
ferden til månen og ekspedisjonens opplevelser på
månen.
Samtidig har filmen elementer fra kriminalgeneren.
 Friedrich
Wilhelm Murnaus siste tyske film var "Faust"
(1925/26). Filmen er basert på motiver fra Johann
Wolfgang
von
Goethes (28.08.1749-22.03.1832) "Faust"
del en (1808) og del to (1832). "Faust"
(1925/26) presenteres som "et tysk folkeeventyr" og i
åpningen av
filmen "Faust" (Kino on Video utgaven som jeg tar
utgangspunkt i ved
henvisninger
til filmen innhold) presenteres filmen med
undertittelen "Eine deutsche
Volkssage." I denne filmen videreutvilker han temaet
fra "Nosferatu"
(1921) der den forløsende kjærligheten seirer over
ondskapen.
Det er bare kjærlighetes kraft som kan stanse
ondskapen fremmasj.
Også her finner man igjen identitetsmotivet, den eldre
"Faust"
som
står maktesløs overfor pestens herjinger og den unge
"Faust"
som får allmakt og evig ungdom. Kulissene og
stilelementene
minner om flere eldre ekspresjonistiske filmer.
Avstandsbilde av byen
med
flere spisse tårn og trange gater kan minne om
bybildet i filmer
som "Das Kabinett des Dr.
Caligari"
(1919/20) og "Der Golem, wie
er in die Welt
kam"
(1920).
 Før "Faust"
(1925/26) hadde premiere på "Ufa-Palast
am
Zoo" den 14.10.1926 hadde Friedrich
Wilhelm Murnau
vært i USA og undertegnet en fireårs kontrakt med den
amerikanske
produsenten William Fox
(01.01.1879-08.05.1952) da han hadde
fått
et tilbud om en fordelaktig Hollywood-kontrakt.
Bakgrunnen for dette
gode
tilbudet var hans stigende internasjonale berømmelse
og William
Fox inntruduserte ham som sitt "tyske geni".
Hans første
film
var "Sunrise: A Song of Two
Humans"
også oppgitt med tittelen "Sunrise"
som er basert på Hermann
Sudermanns (30.09.1857-21.11.1928) roman "Die
Reise nach Tilsit", Carl Mayer
skrev filmmanuset og William
Fox produserte filmen. Det er en historie om
svik og lidenskapelig
kjærlighet. Filmen fikk flere Oscarpriser ved den
første
utdelingen
i 1927-1928, men økonomisk sett ble den ikke så
vellykket
og tjenes ikke på nær inn sine enorme kostnader. Dette
reduserte
hans personlige og kunstneriske utvikling i hans neste
filmer, en tid
da
lydfilmen var kommet og tysk ekspresjonisme ikke
lengere hadde samme
klang
som tidligere.
Året
efter
regisserte
Friedrich Wilhelm Murnau "4
Devils" (1928) som var basert på Herman
Bangs
(20.04.1874-29.12.1912)
roman "De Fire Djaevle" og hvor Carl Mayer
skrev filmmanuset. I
følge "IMDb" skrev Carl Mayer det sammen med Marion
Orth
(06.02.??-??.??) og Berthold Viertel
(28.06.1885-24.09.1953). I
1929 reiste Friedrich Wilhelm Murnau sammen
med
dokumentarfilmsakperen Robert
J. Flaherty (16.02.1884-23.07.1951) til Tahiti
for å lage en
film om øybeboere i sydhavet og resultatet ble "Tabu:
A Story of the South Seas" (1930/31). Friedrich
Wilhelm
Murnau
hadde regien og produserte den sammen med Robert
J. Flaherty.
Historien
i denne filmen var om kjærlighet og
tabu-konvensjonenes tragiske
konskvens for et ungt par. Filmen vant en Oscarpris
for kameraarbeidet
til kameramannen Floyd Crosby (Fredrick Van
Schoonhoven Crosby)
(12.12.1899-30.09.1985).
Dette ble hans siste film da han omkom i en bilulykke
i California bare
en uke før premieren på filmen.
SVERIGE
Denne
perioden
representerte
en nedgang for den svenske filmen, og en av
årsakene
kan være at det var ikke noen regissisører som kunne
overta
arven efter Mauritz Stiller og Viktor
Sjöström.
Svensk
film tapte på det internasjonal markedet og det ble
gjort
flere fremstøt for å gjenerobre merkedet. De
forsøkte
med samproduksjon med utenlandske selskap, engasjerte
utenlandske
regissisører
og skuespillere og valgte internasjonale temaer og
miljøer. Men
dette var forgjeves da problemet lå i den svenske
filmindustri
ved
at de manglet et nyskapende og nytenkende miljø. Men
selv om Mauritz
Stiller og Viktor Sjöström var de
dominerende
innen
svenske fimproduksjon i perioden 1912 til 1923, var
det også
flere
andre dyktige regissisører som arbeidet i den samme
perioden.
GUSTAF
MOLANDER
En
av de få regissisørene som klarte å ta opp arven
efter
den svenske gullalder var Gustaf Molander
(Gustaf Harald August
Molander) (18.11.1888-19.06.1973) som begynte sin
filmkarriere med
å
skrive filmmanuskripter for Mauritz Stiller og
Viktor
Sjöström
og som debuterte som regissør med "Bodakungen"
(1920) og innledet en lang karriere som regissør innen
svensk
film,
en virksomhetperiode som skulle strekke seg helt inn i
1960-tallet.
På
midten av 1920-tallet arbeidet en hvitrussisk
forretningsmann Vladimir
Wengeroff (??-??) med å samle de ledende
filmproduserende
landene
i Europa til stort multinasjonalt filmselskap for å
motarbeide
den
amerikanske dominansen på kinonene. Med økonomisk
støtte
fra det tyske forretningsfirmaet "Stinnes",
eiet
av Hugo Stinners () som var en lendende tysk
industriherre,
grunnla han det store selskapet "Westi".
(For
videre lesning anbefales følgende artikkel).
De
innviterte bl.a. "Svensk
Filmindustri" (SF)
å bli med i det antiamerikanske prosjektet og sammen
med "Westi"
dannet "Svensk Filmindustri"
(SF)
i
februar 1925 datterselskapet "Nord-Westi
Film
AB" med Oscar Hemberg () som
direktør. Han
hadde
tidligere stått som ansvarlig produsent for filmen "Livet
på landet" (1924) med regi av Ivan
Hedqvist
(08.06.1880-23.08.1935)
og med sine nye muligheter som direktør for selskapet
tok han
steget
over til filmproduksjonen med internasjonale
ambisjoner. Men de
økonomiske
problemene oppstod ganske tidlig da selskapene "Stinnes"
og "Westi" gikk
konkurs allerede
sommeren
1925. Resultatet var at "Nord-Westi Film AB" bare fikk
produsert to
filmer "Ingmarsarvet"
(1925) og forsettelsen "Till
Österland"
(1926) som ble spilt inn samtidig. Begge filmene
bygger på Selma
Lagerlöfs Jerusalem-syklusen og var en
oppfølging av Victor
Sjöströms filmer "Ingmarssönerna"
(Filmskådespel i 10 akter efter inledningskapitlet i
Selma
Lagerlöfs
JERUSALEM) (1919) og "Karin
Ingmarsdotter"
(En berättelse för film i fem avdelningar, byggd på
tredje
och fjärde kapitlen ur Jerusalem I av Selma Lagerlöf)
(1920).
I
1928 regisserte Gustaf Molander "Synd"
(1928) bygger på teaterstykket "Brott och brott"
(1899) av August
Strindberg (22.01.1849-14.05.1912) og som hadde
urpreminere
på "Dramaten"
i Stockholm i 1900. Våren 1924 hadde Gustaf
Molander
regien
på oppsetningen av stykket på "Dramaten"
hvor han også hadde rollen som "Maurice Gérard,
författare
till pjäsen "La femme passionée"". Stykket var
alledere i
1919
spilt inn i Tyskland hvor Ernst Lubitsch
(29.01.1892-30.11.1947)
hadde regien i "Rausch"
(1919) og
hvor Asta
Nielsen () hadde rollen som "Henriette Mauclerc,
aktris". Historien
i "Synd" (1928)
avviker ganske mye
fra stykket til August Strindberg og mye av
temaet om "Den Onda
Viljan" er ikke med i filmen.
Det
var
med
denne filmen det ble innledet det korte
svensk-engelske samarbeidet i
stumfilmens
siste periode. Initiativtager til dette samarbeidet
var Vilhelm
Bryde
(28.04.1888-26.04.1974) som var produsent for filmen.
Han var arkitekt,
men i 1911 studerte han ved "Dramatens
elevskola".
I perioden 1923-1926 var han sjef for "SF-Filmstaden".
I
perioden 1926-1931 var han VD og produksjonsjef for "Film
AB Minerva" før han i perioden
1931-1933 arbeidet som
produksjonssjef for "Svensk
Filmindustri AB"
(SF).
Fra 1933 var han kinosjef for "Svensk
Filmindustri
AB" (SF). Han overtok også stillingen
efter Oscar
Hemberg
() som produksjonsansvarlig også for "SF-konsernets"
internasjonelle
satsninger. Filmen ble spilt inn forsommeren 1928 hvor
ekstriørscenene
ble tatt i Stockholm og interieørscenene i "Filmstadens
atelje" i Råsunda og innspillingen ble
overvåket
av John Orton som var andreplansregissør hos
medprodusenten "British
Instructional". Også "Hisa-Film
GmbH" var innvolvert i produksjonen av
filmen. I
følge
informasjon fra "Svensk filmindustri" skal filmen ha
kostet 350 000 kr
å lage og inntektene for filmen beløp seg til litt
over
360
000 kr hvorav omtrent 100 000 kr var fra svensk
filmutleie.
Årsaken
til at filmen ble en relativ økonomisk fremgang
skyldtes det
omfattende
salget til utlandet som "Hisa-Film
GmbH"
stod for.
DANMARK
NORGE
I
Norge representerte denne perioden den andre halvdelen
av bonde- og
nasjonalromantikken
som varte i perioden 1920-1930. Rasmus Breistein
(??.1890-16.10.1976)
første film i denne perioden var "Brudeferden
i
Hardanger" (1926) som handler om
foreldrene til "Marit
Skjølte"
som skal emigrere til USA, men hun selv blir i gjen da
hun ikke vil
forlate
sin kjæreste "Anders Bjåland". Men han er borte noen
år
og da han kommer hjem gifter han seg med "Kari Bjøve".
Mange
år
efter er "Marit Skjølte" enke på bygdens rikeste
gård,
mens "Anders Bjåland" er enkemann på en fattig
husmanssplass.
Men deres barn finner hverandre og dermed kan muren
mellom "Marit
Skjølte"
og "Anders Bjåland" brytes ned og til tross for
ensomheten blir
de
lykkelige i sin livs aften.
 Rasmus
Breisteins siste stumfilm var "Krisine
Valdresdatter" (1930) handler om "Anne"
som får barn
efter
at lord Wakefield har vært på det årlige
fiskebesøket.
Fortvilet efterlater hun barnet på trappen til lordens
norske
vert,
lensmann Erik Solbjør" før hun så druker seg.
Barnet
blir døpt "Krisitne" og som ung blir hun forelsket i
"Harald",
men
pga. hans drikking blir det et brudd mellom e to. Mens
"Harald" drar
rundt
med sin fele, får "Kristine" sin stemme utdannet i
England, en
utdannelse
som lorden betaler. Under et besøk i Norge blir lorden
dødssyk
og han forteller da "Kristin" og "Harald" at hun er
hans barn og at han
vil at "Harald" skal gifte seg med henne som skal arve
ham.
Amund
Rydland
() regisserte to filmer i sin karriere, og den andre
filmen var "Himmeluret"
(1925) som handler om "Nina" som står i med "Salve",
skipper
på
en av farens båter, noe faren "Gutter Fladen"
misliker. Mens
"Salve"
er på sjøen, underslår faren brevene til "Nina". Men
hun faller ikke for dommedagsprofeten "Daniel" som har
gitt sin
venninne
"Theodine" på båten for "Ninas" skyld. Men "Salve"
kommer
hjem,
denger opp profeten som hurtigst forsvinner. "Ninas"
far gir seg
også
og gir de to unge sin velsignelse til ekteskapet.
HARRY
IVARSON
 Harry
Ivarson () regisserte fem filmer i perioden
1924-1927. Den
første
var "Til Sæters"
(1924) som
handler
om "Ragnhild", datter på en storgård, og "Asmund
Nordheia".
De er glad i hverandre og han gir henne et sølvkors
som alle
konene
på Nordheia har båret. Så stjeler "skolemesteren"
korset
Filmen handler om tateren "Franz Joseph" som kommer
til en liten
fjellbygd
som ventere på en ny lensmann. Han utgir seg for denne
og det tar
ikke lang tid før han forelsker i kaksen "Knut
Øverbøs"
datter "Ragnhild" som vil ha gift med en storbonde.
Men "Ragnhild"
elsker
den fattige husmannsgutten "Ola" og da "Franz Joseph"
forstår
hvordan
det henger sammen, sørger han for at "Ragnhild" får
sin
"Ola"
og leverer tilbake alt han har stjålet, idet han gir
seg til
kjenne.
Det resulterer at han blir kjeppjaget ut av bygden.
Den
andre filmen Harry Ivarson regisserte
var "Fager
Er Lien" (1925) som handler om "Aase
Nordhaug" og "Kaare"
som
er glad i hverandre, men som har det problemet at
godseieren også
har kastet sine øyne på henne. Da "Aase Nordhaug"
hjelper
til med en servering på godset, skjer ulykken. "Kaare"
forlater
så
hennes og barnet hun føder, dør efter en tid.
"Krisitian",
en ung frelsessoldat, tar seg av "Kaare" i byen og får
arrangert
et møte som resulterer i forsoning. "Kaare" gir
godseieren den
omgang
han fortjener. "Simen
Mustrøens
Besyndelige
opplevelser" (1926) handler om
trekjæreren "Simen
Mustøen"
og hans kone "Bertille" som blir snytt av kaksen "Per
Pikajord" for noe
arvesølv. "Simen Mustøen" sprer da ut rykter om at han
er
død slik at han kan skremme "Per Pikajord" som
spøkelse.
Det går nok ikke så god ved første forsøk da
han faller ned gjennom pipen og havner i ildmøljen på
peisen.
Senere en natt skremmer han "Per Pikajord" og andre på
krikegården
og "Per Pikajord" blir så skremt at han graver opp
arvesølvet
han tidligere hadde gravet ned under låven. Mens han
graver opp
arvesølvet
kommer "lensmannen" og arresterer "Per pikajordet" og
"Simen
Mustøen"
kan vende tilbake til livet.
I
1927 regisserte Harry Ivarson to
filmer, og den
første
var "Den Glade Enke I
Trangvik"
(1927)
som Filmen handler om "Helene Dyring" som opprører
filk Trangvik
ved å vise seg i tettsittende trikot med åpen
badekåpe
over.Det viser seg at hun er styrtrik. Ingenior "Vang"
vil bygge et
badehotell
i byen, me nblir ved en misforståelse arrestert, dog
straks
løslatt
igjen. Han har et godt øye til "Helene Dyring" men
våger
ikke
å kurtisere henne av frykt for at hun skal tro at han
er ute
efter
pengene hennes. Under et bryllup får han imidlertid
beskjed om at
han er tilkjent en halv million kroner efter en
rettsak og nå kan
han fri til "Helene Dyring". Harry Ivarsons
siste stumfilm var "Madame
Besøker Oslo" (1927) handler om
svindlerparet "Madam
Vera Wadjewska" og "Baron Felix de Video" som vet at
den rike bankieren
"Wagelsten" er død og vil tilrane seg hans gods i
Norge.
Bankierens
sønn "Helge Wagelsten" fatter mistanke sammen med
"Edith" som
han
engang har reddet. Efter mange hendelser kommer også
politiet
på
sporet av svindlerparet som flykter i en bil. men de
kjører av
veien
og blir tatt. Svindlerne får sin straff, mens "Helge
Wagelsten"
får
sin belønning i forma v familiens gods og "Edith" som
hustru.
Leif
Sindings
(19.11.1895-19.05.1985) første selvstendige
regioppgave var "Den
Nye Lensmannen" (1926), som var bygd på
folkekomedien
"Den nye lensmannen" () av Ludvig Müller () og
var
arketypisk
for den populære norske spillefilmen i 1920- og
1930-årene.
Den inneholdt både en bonderomantisk faktor, med
konflikten
kakser
mot husmenn, odelsjenter mot fattiggutter og omvendt,
og den hadde
også
med skildringer av tatere og sigøynere.Filmen handler
om tateren
"Franz Joseph" som kommer til en liten fjellbygd som
ventere på
en
ny lensmann. Han utgir seg for denne og det tar ikke
lang tid
før
han forelsker i kaksen "Knut Øverbøs" datter
"Ragnhild"
som
vil ha gift med en storbonde. Men "Ragnhild" elsker
den fattige
husmannsgutten
"Ola" og da "Franz Joseph" forstår hvordan det henger
sammen,
sørger
han for at "Ragnhild" får sin "Ola" og leverer tilbake
alt han
har
stjålet, idet han gir seg til kjenne. Det resulterer
at han blir
kjeppjaget ut av bygden.
Leif
Sinding
regisserte to filmer i 1927 og den første var "Fjeldeventyret"
(1927) Filmen handler om "Marie Østmoe", datteren av
lensmannen
", som skal gifte seg med underlensmannen "Mons". Hun
liker ham ikke og
under et opphold i byen faller hun for studenten
"Wilhelm". Denne drar
med to venner på fottur til "Maria Østmoes" bygd
samtidig
som underlensmannen "Mons" er på jakt efter tre
unnvekne fanger.
Han slår kloen i de tre og triumferer over bragden.
Men i
forhørsretten
neste dag viser det seg at "Wilhelm" er
"sorenskiverens" nevø,
"Mons"
er derfor slagen og "Marie Østmoe" får sin "Wilhelm".
Den
andre filmen var "Syv
Dager For
Elisabeth"
(1927) som handler om "Elisabeth Borg" som vinner den
største
gevinsten
i pengelotteriet og sammen med kooegaen "Lucie Breien"
reiser de
på
påsketur i høyfjellet. Kjeltringen "Franz Markel"
får
nyss i at hun har vunnet en stor sum og driver med
skurkestreker
overfor
"Elisabeth Borg". Men han blir avslørt og straffet av
millionærsønnen
"Rolf Heller". "Elisabeth Borg" og "Rolf Heller" blir
forlovet og
"Elisabeth
Berg" finner sin far som hun tidligere ikke har hatt
kontakt med.
WALTER FYRST
 Walter
Fyrst (Walter Fürst) (06.06.1901-22.02.1993)
første
spillefilm
var "Troll-Elgen"
(1927) som hadde
premiere den 26.12.1927 og hadde en spilletid på 95
minutter og
filmlengde
på 2102 meter, for sitt eget filmselskap "Fyrst-Film".
Ved siden av regien stod han også for klippingen av
filmen. Alf
Rød (??-??) stod for filmmanuset som var
basert på Mikkjel
Fønhus (14.03.1894-??.1973) første roman
"Troll-Elgen"
(1921). Filmen handler om at folk mener at
Troll-Elgen i
virkeligheten
er en død mann som går igjen i dyreham og i følge
mytene
skal finnes i skogens dyp. Noen tror at den som klarer
å drepe
den,
vil med det samme vinne rikdom og berømmelse. Mens
andre tror at
det vil bringe dem ulykke. Mange vil felle den, bl.a.
en gruppe jegere
og den fattige husmannsgutten "Hans Trefothaugen" som
er forelsket
"Ingrid"
som er datter til storbonden "Hallstein Rustebakke".
Storbonden vil
helst
at datteren skal gifte seg med "Gunnar Sløvika", en
mann hun
ikke
vil vite av. Samtidig har storbonden lovet "Hans
Trefothaugen" at
dersom
han dreper Troll-elgen er "Ingrid" hans. En sen kveld
trekker "Gunnar
Sløvika"
kniv mot "Hans Trefothaugen" og faller for sin egen
kniv. "Hans
Trefothaugen"
tror at han har drept sin rival og flykter til byen
hvor han
livnærer
seg som sirkusartist. I filmen er det her en lang
sekvens med
gjengivning
av en danseforestilling. "Hans Trefothaugen" forstår
efterhvert
at
han må vende hjem og det blir bevist at han er
uskyldig. Han
skyter
så Troll-elgen og får sin "Ingrid". Filmen høstet i
sin tid anerkjennelse blant annet for sin gode
kamerakjøring og
en effektfull bruk av norsk natur, og eksempler på det
er at de
fleste
elgscenene er filmet med ekte elger i Oslomarka. Selve
handlingen i
filmen
kan nok virke noe banal, men den svenske filmforskeren
Rune
Waldekranz
(14.09.1911-15.05.2003) har filmen til "…norsk
films
mest geniune og beste prestasjon under
stumfilmepoken."
Walter
Fyrsts
andre og siste fim var "Cafe
X"
(1928)
som handler om at det går
rykter i Oslo om
at det pågår våpensmugling. Journalist "Karl Kraft"
får
i oppdrag fra sinredaktør om å avsløre dette.
Sporet
fører han til de gamle trerønnene i Vika, hvor han
på
Pålesens kafé treffer servitrisen "Lilly". Det ender
med
at
de blir forelsket i hverandre, han får henne på
bedre
tanker
enn å delta i smuglingen og sammen avslører de
banden.
Den
eneste
filmen Uwe
Jens Krafft (??-??) regisserte var "Bergenstoget
Plyndret
I Natt" (1928) handler om studenten Tom
Heiberg" som
er forelsket i "Grete Elstad", datter av
generaldirektøren for
NSB
"Nils Elstad". Hans rival er løytnant "Lund". "Tom
Heiberg" har
fått jobb som reklamesjef i NSB og skal lage reklame
for
Bergensbanen.
Med hjelp av gode venner plyndret han natt til første
april
Bergenstoget
og slipper unna forfølgerne med "Lund" i spissen. Men
så
viser
det seg at "Tom Heiberg" har laget sin vellykkede
reklame, overlater
alt
tyvegods til generaldirektøren, og får sin "Grete
Elstad". Ragnar
Westfelt (??-??) regisserte bare en film, "Viddens
Folk" (1928) som handler om "Lapp-Nils"
og "Nina" som er
forelsket,
men hennes far "Borka" har planer om å gifte henne med
"Mads".
Så
skjer det at "Lapp-Nils" blir uskyldig dømt, men
klarer å
flykte fra fengslet. "Borka" ber en trollkjerring" om
å hjelpe
seg
og hun overbeviser "Nina" om "lapp-Nils" skyld. Det
ender med at
"Lapp-Nils"
blir beskutt av "Borka" og "Lapp-Nils" faller utfor et
stup. Til
brylluppet
dukker "Lapp-Nils" opp, den fordrukne "Mads" tror han
ser et gjenferd
og
tilstår for "Nina". I fylla faller "Mads" utfor et
stup og
"Lapp-Nils"
og "Nina" kan får hverandre. Dr Müller (??-??)
bidro
bare med en film på slutten av stumfilmsperioden, "Frøken
Statsadvokat" (1929) som handler om
"Rolf Brønne" som
kommer hjem til den lille byen og har det snart
gående. Hans
kusine
"Karen Sofie" er glad i en maler og ber "Rolf Brønne"
om å
hjelpe seg mot faren, "Konsul Bakhaug". "Eva Haug"
misforstår
dette
og tror at et er noe mellom de to. Da hun elsker "Rolf
Brønne"
sier
hun i fortvilelse ja til "Bakhaug", men da hun får
vite den
egentlige
sammenhengen, trekker hun tilbake sitt ja. Da vil ikke
"Bakhaug" hjelpe
hennes far som er i pengeknipe. Det fører til at faren
skriver
falskt,
men "Rolf Brønne" får skylden og stilles for retten
som
adminisreres
av "Eva Holst". Der blir alt oppklart, faren dør og
"Eva Holst"
og "Rolf Brønne" får hverandre.
George
Schnéevoigt
(Fritz Ernst George Fischer) (23.12.1893-05.02.1961)
var en dansk
regissør
og fotograf som i Norge regisserte George
Schnéevoigt
sin
første film i 1926. Det var "Baldevins
Bryllup" (1926) som var basert på Vilhelm
Krags (Vilhelm Andreas Wexels Krag)
(24.12.1871-10.17.1933)
skuespill
"Baldevins bryllyp" (1900). Produksjonsselskapet var "A/B
Svenska Biografteaters filia" og dette
skal ha vært deres eneste filmproduksjon i Norge.
Handlingen
er lagt til en Sørlandsby hvor "Simen Sørensen" og
"Ollevine
Sørensen" bor. "Simen Sørensen" er den som liker å
ta seg en støyt, mens "Ollevine Sørensen" liker å
slarve
med nabokonen "Madam Salvesen". "Sørensens" skal leie
ut
kammerset
og "Simen Sørensen" sørger da for at hans svirbror
"Baldvin
Jonassen" får det. "Simen Sørensen" rigger ham ut,
så
han gjør inntrykk på "Madame Salvesen". Han får en
lett
oppgave og snart kan Baldvins bryllup feires hos
"Sørensens".
George
Schnéevoigts
neste film i Norge kom tre år efter den forrige og
ble hans siste
stumfilm. Det var "Laila"
(1929)
der filmen handling begynner med at et følge på vei
til
dåpen
blir av jaget av ulv og "Linds" datter som skal døpes,
faller ut
av pulken. Hun blir reddet i siste øyeblikk av "Jåmpa"
som
oppdrar henne med navn "Laila" som sin egen datter.
Mange år
senere
blir "Laila" forelsket i sin fetter "Anders", men han
kommer til et
stevnemøte
og hun tror at han har sveket henne. Hun skal gifte
seg med "Mellet",
men
"Jåmpa" får varslet "Anders" som så vidt når
frem
før vielsen. Alt blir oppklart, og "Laila" faller i
"Anders"
armer.
Filmen ble en suksess viste en profesjonalitet som
hadde en
høyere
kvalitet enn samtidens filmer og flere av de filmene
som laget senere.
Innholdmessig er filmen både antropologisk og
filmatisk
interessant
ved bla.a hvordan samene ble fremstilt i filmen.
Bortsett fra at en av
samene ble intrudusert som en blanding mellom vildyr
og menneske, har
filmen
en positiv skildring av samene, tatt i betrakningen at
filmen ble laget
i 1929.
OVERGANG TIL
LYDFILM
Til
slutt
vil
jeg kortfattet ta for meg overgangen til lydfilmen,
den store nyheten
innen
filmen som skulle totalt endre filmindustrien og den
historie. Denne
dramatiske
endringen fikk hele aksjemarkedet til å reagere og
verdiene
på
aksjene i de store filmselskapene endret seg hele
tiden. Situasjonen
ble
også helt anderledes for skuespillerne og
stjerneverden ble hardt
rammet ved at stjerner forsvant og ble erstattet av
ukjente navn som
vant
sin berømmelse. Men det var også en del regissører
og skuespillere som taklet denne overgangen meget bra.
En av de kjente
regissørene som var skeptisk til det nye mediet var Charles
Chaplin
16.04.1889- 25.12.1977) var blant de stumfilmstjernene
som var skeptisk
til talefilmen og ved lydfilmens lansering erklærte
han: ”Jeg
avskyr den. Den vil komme til å tilintetgjøre
verdens
eldste
kunstart – pantomimen - og vil frata oss
fantasien.” Det
var tydelig at han strittet imot talefilmen så lenge
som mulig og
lenge efter at lydfilmen hadde overtatt, skapte han så
sent som i
1936 enda en stumfilm, ”Modern
times”
(1936).
Men
disse
endringene
skyldtes et lite selskap som i all stillhet hadde
begynt med noe som
tabu
i filmverden i tyve år, og det var at de hadde begynt
å
lage
"billeder som talte". Det var "Warner Brothers" film
"The Jazz singer"
(1927), med regi av xx () som skulle representere
vendepunktet i
filmverden.
Brødrene Warner hadde i en periode arbeidet med korte
lydfilmer
og deres første hele lydfilmforestilling ble den
06.08.1926 i
deres
teater i New York. Denne forestillingen ble åpnet med
tale
på
film av Will Hay (), og ellers hørte publikum New
Yorks
filharmoniske
orkester og til slutt John Barrymore () i "Don Juan"
(). Denne
forstillingen
skal ha gått helt bra til tross for at det under
generalprøven
hadde oppstått problemer da det var blitt satt
på
feil
plate da de skulle se og høre Will Hay. De som var
tilstede fikk
da høre ham spille banjo i stedet for å tale.
Men
selv
om
denne forestillingen var vellykket var brødrene Warner
forsatt i
tvil, om de skulle ta skrittet fullt ut og sette full
dialig i filmene,
og selv om de hadde erfart at publikum satte pris på
korte
talefilmer,
så var de i tivil om publikummet ville orke å høre
en
film som varte over en time. I følge Leslie Wood
"Eventyret
om filmen", norsk oversettelse av Bernt A. Nissen
1937 skal den
gamle frykten for fiaskoe ha vært så rotfestet, at det
faktisk
var forbudt å bruke betegnelsen !talefilm" i "Warner
Brothers"
publikasjoner.
Derfor ble det inngått et kompremiss ved at de satte
inn et par
sanger
i en film som ellers var stum. De valgte den populære
varietésanger
Al Jolson () til å synge, og det ble valgt et par
populære
sanger, slik at de var sikker på at det ville slå godt
an
blandt
publikum.
Det
var
under
innspillingen av denne filmen at det hendte en liten
episode,
tilsynelatende
da uten betydning, men som i eftertid ble avgjørende
for hele
filmindustrien.
Det som skjedde var at Al Jolson, som var vant til å
nynne
små
stikkord til sg selv under tidligere
filminnspillinger, ikke var
oppmerksom
på det øyeblikk, da lydopptagelsen av filmen begynte.
I
det
han gikk bort til pianoet for å begynne å synge, sa
han
så
henvendt til sin "mor" med replikken:
"Hør
mor, hva mener du om dette?"
Denne
setningen
passet
så godt tinn i scenen, at regissøren lot den
være.
"The
Jazz
singer"
(1927) hadde premiere den 06.10.1927 på "Warners
teater" og det
skal
ha vært helt utsolgt på premiéren der alle som hadde
noe med film å gjøre var tilstede. Ingen av de
femmøtte
var helt klar over hva det var de skulle overvære, men
de var
klar
over at det var noe revolusjonerende som skulle hende
den kvelden.
Underveis
skal publikum ikke ha regart noe spesielt på det de så
før
de plutselig fikk se scenen hvor Al Jolson gikk over
gulvet mot pianoet
og sa den enkle setningen:
"Hør
mor, hva mener du om dette?"
I
følge Leslie
Wood "Eventyret om filmen", norsk oversettelse
av Bernt A.
Nissen
1937 skal denne enkle setningen ha gjort stor inntrykk
på
publikum
og kanskje fikk den mer avgjørende betydning for
talefilmens
fremtid
enn noe annet.
Premiéren
på
"The
Jazz singer" (1927) skal ha vært vellykket, men ingen
av de fire brødrene Warner var tilstede, og årsaken
var at
SamWarner bare 24 timer i forveien hadde plutselig
dødd.
Lydfilmen
ble
inntrodusert
i Tyskland i 1929 og de siste filmene til Robert
Wiene
var talefilmer i forskjellige genrer. I
september 1933 reiste han
til Budapest hvor han regisserte en tysk versjon av en
ungask film "Eine
Nacht in Venedig" (1934). Derefter
reiste han, siden han var
forfulgt som jøde, i eksil til Engeland og slo seg ned
i London.
Her produserte han musikelen "The Robber Symphony"
(1934/1935) hvor Friedrich
Fehér (16.03.1889-30.09.1950) hadde regien og
skrev
filmmanuset
sammen med Anton Kuhl (??-??). Friedrich
Fehér hadde
tidligere samarbeidet med Robert Wiene hvor
han spilte
"Francis"
i "Das Kabinett des Dr.
Caligari"
(1919/1920).
I denne perioden hadde Robert Wiene planer om
en lydfilmutgave
av "Das
Kabinett des Dr. Caligari" (1919/1920)
og det var en
større
schanse for ham å spille den inn i Frankrike og i 1936
eller 1937
reiste han til Paris hvor han skulle realisere
prosjektet sammen med Jean
Cocteau (05.07.1889-11.10.1963). I 1938
regisserte han og
produserte
sammen med Herman Millakowsky
(27.07.1892-12.02.1987) filmen "Ultimatum"
(1938) hvor Erich von Stroheim hadde rollen
som"General
Simovic".
Men bare få dager før filmen var ferdig innspilt ble
han
alvorlig
syke og døde i Paris 17.07.1938. Det var Robert
Siodmak
(08.08.1900-10.03.1973)
som ferdiggjorde filmen. Jeg har desverre ikke funnet
noen opplysninger
om lydfilmutgaven til "Das
Kabinett des Dr.
Caligari",
men det skulle ha vært interresant å få vite hvordan
han ville regissert denne filmen med lyd.
I
1930 arbeidet Friedrich
Wilhelm Murnau med å lage en eftersynkronisert
lydbearbeidet
utgave av "Nosferatu. Eine
Symphonie des
Grauens"
(1921). Filmen fikk tittelen "Die
zwölfte
Stunde.
Eine Nacht des Grauens" (1930) og Waldemar
Ronger
(??-??) stod for den kunstneriske bearbeidelsen. Georg
Fiebiger
(??-??) stod for musikken. Det skal her nevnes at
dette var deres
eneste
arbeid med film. Produsksjonsselskapet var "Deutsche
Film-Produktion" (D.F.P.) (Berlin).
Filmen er aldri blitt
vist
og den er registrert med sensurnummer "Prüfung: : Nr.
,
14.11.1930".
 I
1930 regisserte Josef von Sternbergs
(29.05.1894-22.12.1969) "Der
Blaue Engel" (1930), som var produsert
av Erich Pommer
(20.07.1889-08.05.1969). I filmen har Emil
Jannings
(23.07.1884-02.01.1950)
rollen som "Profesor. Immanuel Rath" og Marlene
Dietrich
(27.01.1901-06.05.1992)
spiller Lola Lola. Filmen kan sees på den som en
oppsummereing av
tysk film i mellomkrigstiden og da spesielt
Weimar-epoken. Lyssettingen
og de stiliserte miljøene i filmen bærer preg av
inspirasjon
fra den tidligere ekspresjonismen, men selve
fortellingen bærer
mer
preg av nøktern saklighet, "Die neue Saclichkeit". Josef
von
Sternberg tar opp temaer som
identitetsproblemer, sosial
deklassering
samt frykten og fasinasjonen overfor "Det kvinnelige",
temaer som man
finner
igjen i "Straßenfilme".
 Fritz
Lang var blant de store stumfilmregissørene som
ikke hadde
problemer
med overgangen til lydfilmen og jeg skal meget kort ta
for meg hans
tyske
talefilmer. Hans første lydfilm var "M"
(1931) for produksjonsselskapet "Nero-Film AG"
(Berlin). Filmen var nyskapende i sin realistiske bruk
av lyden der han
gjennom lyden skaper stemningsbilder av angst og
dobbelthet. I filmen
ble
det ikke brukt filmmusikk, men reallyd, stillhet og
enkelte musikalske
ledermotiver der barnemorederen "Hans Beckert", spilt
av Peter Lorre
(Ladislav
Loewenstein) (26.06.1904-23.03.1964) plystret på en
kjent melodi
av Edvard
Grieg (Edvard Hagerup Grieg)
(15.06.1843-04.09.1907) fra
"Bryllupet
på Troldhaugen". I filmen spilles "Kriminalkommissar
Lohmann" av Otto
Wernicke (Otto Karl Robert Wernicke)
(30.09.1893-07.11.1965) hvor
han
også hadde samme rolle i den neste filmen "Das
Testament des Dr. Mabuse"
(1932/33).
 "Das
Testament des Dr. Mabuse" (1932/33) ble
også spilt inn
i en fransk versjon "Le
testament du docteur
Mabuse"
(1932/33), men da med Jim Gérald
(04.07.188902.07.1958)
som
"commissaire Lohmann". I begge utgavene spiller Rudolf
Klein-Rogge
rollen som "Dr. Mabuse". (Ved referanse til samtalene
i filmen har jeg
valgt den engelske undertittelen). Filmen begynner der
den forrige
filmen
sluttet og åpner med en scene der "Ehemaliger
Kriminalbeamter
Hofmeister",
spilt av Karl Meixner (Karl Friedrich Meixner)
(13.02.1902-29.12.1976),
skjuler seg i noens falskmynteres kjeller, han
oppdages og
forfølges,
men det virker som han skal slippe unna. Han
telefonerer til
"Kriminalkommissar
Lohmann" som da er på vei til teater og ber
assistenten si at han
har gått, men ombestemmer seg og sier "and he says you
can go to
hell!". Ved den andre oppringning tar han imot
telefonrøret og
sier
"Lohman speaking. What is it?", men i det han skal
avsløre
navnet
på storforbryteren, slår noen av lyset og skyter mot
ham.
Så
hører "Kriminalkommissar Lohmann" at "Ehemaliger
Kriminalbeamter
Hofmeister" synger "Gloria. Lovely are the maidens in
Batavia.
Gloria...".
Han har blitt sinnsyk. "Dr. Mabuse" er selv sinnsyk og
befinner seg i
en
celle i "Irrenanstaltsleiter Prof. Dr. Baum", spilt av
Oskar Beregi sen
(Oszkár Beregi) (24.01.187618.10.1965) klinikk hvor
han hele
tiden
skriver og skriver. I løpet av filmen dør "Dr.
Mabuse",
men
tar i en scene over "Irrenanstaltsleiter Prof. Dr.
Baum" slik at han
blir
hans redskap. Legen følger "Dr. Mabuses" skrifter,
utfører
de kriminelle handlingene og har til hensikt å styrte
verden ut i
kaos og forbryternes herrevelde.
 Igjen
viser
Fritz Lang et skremmende bilde av menneskets
dobbelthet
der
"Irrenanstaltsleiter Prof. Dr. Baum" på den ene siden
en
respektabel
lege og på den andre side "Dr. Mabuses" efterfølger og
mesterforbryter
som vilskape sammfunnets sammenbrudd. Filmen slutter
med at
"Irrenanstaltsleiter
Prof. Dr. Baum" blir sinnsyk og låses inn på "Dr.
Mabuses"
gamle celle. Filmen var et nytt mesterverk og en
svanesang over
Weimar-tiden,
og selv om den samfunnskritisk var mer indirekte enn "M"
(1931), ble den forbudt i Tyskland da nazistene på den
tiden
hadde
overtatt makten. Filmen hadde, i følge informasjonen
på
DVD
utgaven (The Criterion collection) premiere 21.04.1933
i Budapest og
var
da på 3 341 meter (124 minutter). Det var ikke før
24.08.1951
at den for første gang ble vist i Tyskland, men da i
en
forkortet
utgave på 2 998 meter (111 minutter). Til
sammenligning er DVD
utgaven
på 3 270 meter (121 minutter).
Efter
at
"Das Testament des Dr.
Mabuse"
(1932/33)
ble forbudt av nazistene den 29.03.1933, fikk Fritz
Lang et
godt
tilbud fra Joseph
Goebbels (29.10.189701.05.1945), valgte
han i løpet av
sommeren
1933 å forlate tyskland.
For
Norges
del
var først med lydfilmen at man fikk en filmperiode som
man kan
kalle
"den norske films gullalder" og som varte fra 1930 til
1939 og ble
innledet
med den første norske lydfilmen ”Den
store
barnedåpen” (1931) av Tancred Ibsen
(11.06.1893-04.12.1978),
barnebarn efter dikterkjempene Henrik
Ibsen (Henrik Johan Ibsen)
(20.03.1828-23.05.1906) og Bjørnstjerne
Bjørnson (Bjørnstjern Martinius Bjørnson)
(08.12.1832-26.04.1910). For videre lesning om den
"den norske films
gullalder"
albefaler jeg studieheftet "Tancred
Ibsen og den norske gullalderen".
Jeg
vil
her
avsluttet denne epoken med et sitat fra Leslie
Woods bok
"Eventyret
om filmen", norsk oversettelse av Bernt A. Nissen
1937 hvor han
bl.a. skriver følgende i ca 1932 eller 1933:
"Denne
lille salen (forfatteren viser
her
til kinoen "Sun Picture Hall" i Byker, red.
anmerkning)
bør på grunn av sin fabelaktige levedyktighet få
sin
egen plass i filmens historie. Den er i
virkeligheten det siste
tilholdssted
for en svunnen kunstart. Men denne
fullstendige opgivelse av
stumfilmen
er absurd og vil sannsanligvis ikke vare
bestandig.
I
mer enn tredve år eksisterte stumfilmen. Den
lånte meget av
sin uttrykksform fra fotografien og ennu mer fra
den mimiske kunst og
fra
balletten. Teatret stod den ikke i større gjeld
til, og et
finnes
i hvert fall et par filmer som ikke støtter sig
til det skrevne
ord. Det er Charles Ray "Den gamle svømmekulp"
og Henry Edwards
"Lily of the Alley". Det var ren og skjær "kino"
og talefilmen
har
intet tilfelles hverken med dem eller med de
andre stumfilmer som
fulgte
i Griffith`s spor. Det er nesten forferdelig å
tenke på, at
denne langsomme med konsekvente utvikling
henimot den fullkomne
stumfilm
nu skal være stanset for bestandig.
Det
finnes ting som bør fortelles på lerretet som
stumfilm. La
bare en modig filmprodusent ta på sig den
oppgave å lage en
stumfilm, og det er gode chanser for at folk vil
se den, især
hvis
den synkroniserte musikk kunde erstattes aav et
virkelig orkester. At
lydfilmen
vil komme til å bestå er hevet over tvil, men
det at den
har
drept stumfilmen er en forbrytelse som må gjøres
god
igjen.
Men det kan ikke gjøres uten at den får sin
plass på
kinoprogrammene igjen, selv om det bare blir en
beskjeden plass."
.
|