FILMHASTIGHET
Med
filmhastigheten menes hvor mange billeder som vises per sekund. I dag vises
filmene med en hastighet på 24 billeder i sekundet (b/s, en forkortelse
jeg vil fortsette å bruke i denne artikkelen), mens det under stumfilmperioden
ofte ble vist med en hastighet på 16-18 b/s. Men i stumfilmperioden
varierte hastigheten langt mer enn kjernehastigheten da den i begynnelsen
av filmperioden langt høyere og det var da ikke uvanlig med hastigheter
over 50 b/s. Det skal også være eksempler på hastigheter
over hundre billeder per sekund. Det er flere årsaker til at hastigheten
ble senket til omlag 16-18 b/s og som har med det økonomiske og
tekniske å gjøre. Høy filmhastighet fører igjen
til høye omkostninger av råfilm og brødrene Lumiéres
teknikere eksperimenterte med filmhastigheter og kom frem til at de kunne
redusere filmhastiheten ned til omlag 16 b/s. Det var også mulig
å la filmhastigheten gå helt ned i 10-12 b/s, men ved en så
lav hastighet førte til adskillig større flimmer enn ved
16 b/s. Dette førte til at denne hastigheten efterhvert ble standarisert
og et varemerke for stumfilmperioden. Årsaken til at filmen fikk
en standarisert hastighet på 24 b/s har med utviklingen av lydsporet
å gjøre.
I
nyere tid har enkelt den merkelige oppfatningen at stumfilmer skal vises
i for stor hastighet slik at personene beveger seg i et raskt og rykkevist
tempo enn i det virkelige liv. Hva dette fenomet med underdreid kamera
kommer fra er jeg ikke sikker på, men jeg antar at det skyldes når
fjernsynskanalene viser korte reportasjefilmer at de blir vist med en hastighet
på 24 b/s og ikke den riktige filmhstigheten. For det skal her nevnes
at de gamle filmene som blir overført til DVD-plater har omtrent
den riktige filmhasten. Et godt eksempel på dette er "Dansk filminstitut"
som også oppgir filmhastigheten på omslaget.
Men
det var og er fortsatt vanskelig å finne den riktige hastigheten
til en stumfilm og årsaken var at kameramannen i den første
delen av stumfilmperioden sveide kameraet manuelt. Ved at kameraene hadde
en manuell fremdrift, var det viktig at kameramannen holdt riktig hastighet.
Det hendte at noen kameramenn begynte å sveive filmen langsommere
når de oppdaget at de hadde lite film igjen, og jeg regner med at
slike hendelser gjaldt de som filmet dokumentarfilmer. Når filmen
skulle vises var det også viktig at maskinisten holdt den riktige
hastigheten og på den måten kunne filmene endre tempo efter
maskinistens godtbefinnende eller publikums ønske. For filmhastigheten
i stumfilmperioden var nok preget av indivduelle handlinger fra både
regissør, kameramann og kinomaskinist. for kinopublikum kom det
tydelige frem ved filmfremvisninger der det hendte at filmene ble vist
fortere enn det de skulle fordi maskinisten skulle holde tidsskjema eller
at de skulle holde en ekstra forestilling av en populær film.
Før 1920
kunne hastigheten variere både ved kamera og prosjektor, fra oppunder
50 b/s til under 16 b/s, så for en kameramann var det nærmest
umulig å følge en riktig hastighet med manuell sveiving. Løsningen
var at kameraene efterhvert fikk innlagt et speedometer slik at kameramannen
hadde en mulighet for holde en konstant hastighet. I løpet av 1920-årene
fikk noen kameraer innlagt mortor som resulterte i en stødigere
hastighet og disse motorene var regulerbare, med hastighetsvariasjoner
fra 16 b/s til 22 b/s.
Den
beste dokumentasjonen på slike hastighetsvariasjoner i samme film
og fra film til film finner man i "cue sheets", og dette var en betegnelse
som var rettet mot musikere som akkompagnerte til filmen. "Cue sheets"
bestod av egne anslag for når og hvor fort de skulle spille de aktuelle
sekvensene og anmerkningene var meget bestemt slik at det ikke skulle oppstå
feil og var skrevet på egne ark beregnet både for musikerne
og maskinisten. Denne koordineringen var viktig for at billedet og lyd
skulle være synkronisert. Det er bl.a. med denne metoden at man har
funnet ut at hastigheten på filmer efter 1920 var langt større
enn 16 b/s og et godt eksempel er Buster Keatons (04.10.1895-01.02.1966)
"The
General" (1927) som hadde en kamerahastighet på 24 b/s
og en prosjektorhastighet på 24 b/s. Her ville det være helt
feil å vise filmen med en hastighet på 16 b/s.
Så den
beste metoden man har for å bestemme hastigheten på filmen
er da anvisninger av bestemte hastighetsøkninger til musikere og
maskinister. Men hvis man ikke har slike ansvisninger, må man prøve
seg frem ved hjelp av "Viewere" der hastigheten er truinnløs, slik
at man kan variere hastigheten. Med denne kan man tilnærmelsesvis
finne en hastighet som er "normal" for en stumfilm. Men dette fører
til ved restaurering av film at man må ta et valg der hastigheten
er ukjent. Man kan da bruke to metoder hvor man enten "strekker" filmen
eller kopierer filmen direkte uten å vurdere hastigheten. Med "stretching"
av filmen menes at man kopierer inn et tvillingbillede for hver fjerde
billede dersom den opprinnelige hastigheten var på 16 b/s, dette
for å gjevne ut hastigheten. Man har da to identiske billeder for
hvert fjerde billede for å få en hastighet på 24 b/s
og som da vil fremstå med en "normal" hastighet ut i fra dagens norm
om 24 b/s. Problemet med denne metoden er at man får en bieffekt
som vises som "slør" ved bevegelse i billedet. Den andre metoden
er å kopiere filmen direkte for så senere å foreta de
nødvendige justeringer med duplikatversjonen. Ved kopiering 1:1
foretar man ingen forandringer med de visuelle sider ved filmen og beholder
den restaurerte kopien så nært opp til orginalen som mulig,
og dette er en metode som er å foretrekke. Jeg antar at to av utgavene
til Friedrich Wilhelm Murnaus (28.12.1888-11.03.1931) film "Der
letzte Mann" (1924) representerer hver sin metode. Billedet
til venstre viser et eksempel på den første metoden og billedet
til høyre viser et eksempel på den andre metoden.
|