Tilbake
til forsiden: www.stumfilm.no
FILMFORMAT
"Det gyldne snitt" stod sentralt både i middelaldren og under renessansen og den geometriske oppbygningen ble brukt som et nyttig verktøy innen billedkunsten, der elementene i billedet stod plassert efter de geometriske opptagningene. For filmkunsten ble det også viktig å finne balanse i billedet og "Den harmoniske port" ble en annen geometrisk figur som også ble brukt og som lå nærmere forholdet til de første billedformatene. Den hadde omtrent samme oppbygning som "Det gyldne snittet", men forholdstallet var der 1:1,414.
Thomas Alva Edison arbeidet på en tiden med film og i forbindelse med utvikling av film, var det nok hans forretningsmessige vurderinger av en slik karakter at han ville begrense utgifter som var for store og som var naturlig å gjøre i forhold til profitt. Det var nok derfor at Thomas Alva Edison mente at utgiftene med råfilm til filmforskningen kostet for mye og ba sine medarbeidere istedenfor å kjøpe 70 mm film, som var amatørfilm og langt billigere. Thomas Alva Edisons oppfordring til medarbeiderene om å ikke sløse med råfilmen førte til at hans medarbeidere innså at en reduksjon av filminnkjøpet ville føre til langt færre eksperimenter. Det var hans medarbedier W. K. L. Dickson () kom på en løsning, som Eastmanfabrikken gjorde, å splitte opp filmen i den størrelsen som var vanlig. Nitratfilmen ble fabrikkert i store flak som derfter ble splittet opp i aktuelle størrelser og W. K. L. Dickson lagde derfor en tilsvarende maskin til laboratoriet. Dermed ble 70 mm filmen delt opp til 35 mm og filmbeholdningen av råfilm ble dobbelt så stor. Perforeringene
av nitratfilmen ble lagt slik at de hverken berørte selve billedområdet
eller ytterkanten av filmen og da perforeningene lå noen få
millimeter fra kantene var det med på å styrke selve filmstyrken.
Ved formatet 24 mm x 18 mm hadde perforeringen 5,5 mm til gode på
hver side. Dette arbeidet med å redusere bredden av filmen foregikk
i begynnelsen av 1890-tallet, men patenten på formatet kom ikke før
i 1902.
.
|