FARVELEGGING
AV FILMEN
Et teknisk problem under stumfilmperioden var farven og de problemer som oppstod ved fremkalling av filmen. Mange av stumfilmene var farvlagt, men på en helt annen måte en dagens farvefilmer. De tekniker man brukte var: 1. Håndkolorering
HÅNDKOLORERING
Efterhvert ble
det gjort visse forenklinger ved denne prossesen ved ved at man begynte
å bruke utklipte skabeloner som tilsvarte de forskjellige farveelementene.
Men fremdeles var det et omfattende arbeid eftersom f. eks en ti minutters
stumfilm består av 9600 enkeltbilder, 16 Et eksempel på hvor mange som var innvolvert i koloreringsarbeidet ser man på bildet til høyre. Det viser koloreringsavdeling hos Pathé omkring 1910. TINTNING
Filmen "Alraune" (1928) av Henrik Gaalen er et eksempel på tintning. I følge Det Danske Filminstitut er den tigjengelige kopien "en nyrestaurering af den overlevende danske kopi, der anses for at være det eneste overlevende materiale med original tintning." TONING ELLER VIRAGERING
Både tinting og toning ble ofte brukt samtidig i samme scene. Ved en skogscene ble først filmstrimlen tonet slik at trærne ble grønne. Derefter ble filmen lagt i blått farvebad slik at himlen ble blå. Denne metoden ga stumfilmen et uttryksmiddel som desverre har gått tapt ved dagens sort-hvitt kopier. Men heldigvis blir flere filmer nyrestaurerte og har fått tilbake de opprinnelige farvene. Eks på det er "Der Golem - Wie er in Die Welt kam" (1920) og "The Phantom Of The Opera" (1925). De forskjellige
farvene ble ofte brukt i bestemte scener. Ofte ble det brukt lys brunlig
farve til værelser, en lys gylden orange farve til å markere
solskinn over landskap, en mørkere orange farve til lampelys, en
lyserød farve for solnedgang og daggry, en blå farve for å
få frem at det er natt og at landskapet blir opplyst av måneskinn,
og en sterk gulrød farve ved brann. Men farveleggingen ble også
brukt for å få frem en bestemt over en scene. For å få
frem en stemning av kulde og uhygge ble den tintet grønn. Det er
årsaken til at det ofte brukes grønt i skrekkscener fra stumfilmperioden.
Skrekkvirkningen ble ofte forsterket hvis personene ble tintet lilla. For
å få frem en følese av varme og hygge ble innendørsscene
tintet med en gylden farve.
|