RASMUS BREISTEIN - KRISTINE VALDRESDATTER (1930)


Rasmus Breisteins
siste stumfilm var "Kristine Valdresdatter" (1930) med premiere onsdag 26.12.1930 på "Cirkus Verdensteater", samtidig som den hadde premiere i Bergen, Trondhjem og
Stavanger, og hadde en spilletid på XX minutter og filmlengde på 2685 meter.Ved siden av regien stod Rasmus Breistein for produksjonen, var produksjonsleder og skrev filmmanuset som var efter Hans Andersen Foss (25.11.1851-09.07.1929) fortelling "Kristine: En fortælling fra Valdres" (1886). Dette er stumfilm med musikk på lydspor.

Medvirkende i filmen var Aase Bye (04.06.1904-10.07.1991) i rollen som "Kristine", Rasmus Rasmussen (04.11.1862-17.07.1932) spilte "Erik Solbjør, lensmannen", Tore Foss (21.02.1901-06.08.1968) medvirket som "Harald Bergli", Sigurd Eldegard (10.07.1866-30.01.1950) i rollen som "Peder Bergli", Hjalmar Fries (16.04.1891-14.12.1973) medvirket i rollen som "Lord Wakefield", Signe Johansen (??-??) spilte "Kristine som barn", Per Haldor (??-??) som "Harald som barn", Emma Juel (??.1878-??.1973) medvirket som "Kona til Erik", Peter Leirah (??-??) spilte "Presten", Tora Leirah (19.07.1890-??) i rollen som "Prestekona", Ole Leikvang (03.02.1870-13.05.1964) spilte "Skolemesteren", Carl Hagerup Aspevold (??-??) som "Ola Vik, kjentmann", Signe Ramberg (??-??) i rollen som "Kari Fjelstugu", Helga Balle Lund (??-??) medvirket som "Anne budeie", Kristian Aamodt (??-??) i rollen som "Anton Møller, lensmann", Ørnulf Øiseth (??-??) som "Tolleif, en bondegutt" og Mildred Mehle (Folkestad) (24.08.1904-??1987) spilte "En bondejente".

I motsetning til tidligere filminnspillinger så fikk ikke denne filmproduksjonen noen oppmerksomhet i pressen og i følge Anne Marit Myrstad kan det skyldes at filminnspillinger ikke lenger var noen nyhet, samt at dette var en stumfilm i en tid hvor lydfilmen var den store nyheten. En av de få avisene som skal ha skrevet om filmproduksjonen var "Valdres" som den 24.07.1930 gjør et kort intervju med Rasmus Breistein. Innspillingsarbeidet var kommet til slutten av juli 1930, men pga dårlig vær var de kommet efter tidsskjema. Han håpet da at de skulle bli ferdig med opptakene til søndag 05.08.1930 eller mandag 06.08.1930. Han må ha klart dette målet for i et entervju i "Valdres" tirdag 28.08.1930 takker han bygdefolket for et godt samarbeid:

"eg vil gjerne faa lov aa segja mi beste takk til alle som var so hjelpsame og gjestfrie baade mot meg og skodespelarane under innspillingi av filmen Kristine Valdresdatter." 

Filmen handler om "Anne" som får barn efter at lord Wakefield har vært på det årlige fiskebesøket. Fortvilet efterlater hun barnet på trappen til lordens norske vert, lensmann Erik Solbjør" før hun så druker seg. Barnet blir døpt "Krisitne" og som ung blir hun forelsket i "Harald", men pga. hans drikking blir det et brudd mellom de to. Mens "Harald" drar rundt med sin fele, får "Kristine" sin stemme utdannet i England, en utdannelse som lorden betaler. Under et besøk i Norge blir lorden dødssyk og han forteller da "Kristin" og "Harald" at hun er hans barn og at han vil at "Harald" skal gifte seg med henne som skal arve ham.

I forhold til tema og fortellerstil minner "Kristine Valdresdatter" (1930) om hans to andre filmer "Fante-Anne" (1920) pg "Brudeferden i Hardanger" (1926). Felles to disse tre filmene er at vi heter møter den sterke kvinnes møte med med kjærligheten.  "Kristine Valdresdatter" (1930) var den siste stumfilmen som ble produsert i Norge. I følge Anne Marit Myrstad representerte ikke denne filmen noen endring for filmproduksjonen på 1920-tallet. Filmteamet bestod fortsatt av en stab på bare to til tre medarbeidere.

I "Aftenposten" aften torsdag 04.12.1930 ble Rasmus Breistein intervjuet av avisen:

"- Er den god? spør vi Breistein.
- Jeg vil ingenting si, svarer han lurt. Derimot kan jeg godt fortelle at i de 5 ukene vi arbeidet med filmen oppe i Vang i Valdres i sommer, hadde vi bare 4-5 solskinnsdager som det virkelig gikk an å arbeide ute i. Resulatet var da også at mange av eksteriørscenene måtte vi bygge om til innendørsscener. Vi bygget et atelier hvor vi altså arbeidet det meste av tiden. Men vi har fått med nogen aldeles nydelige naturscenerier, fotografen Nielsen-Vig har været overmåde flink. Desuten er der interilrer fra Fossheim gård. Kommunenes filmcentral har været så elskverdig å stille sitt labotaratorium til vår rådighet."

Mottakelsen av "Kristine Valdresdatter" (1930) var fra kritikernes side mer lunken enn noen av hans tidligere filmer. I følge Anne Marit Myrstad var det ingen av filmtidsskriftene som ga selvstendige anmeldelser av filmen. Det var bare i "Norsk Filmblad" som omtalte filmen i form av presseklipp fra avisene. "Arbeidetbladet" mente i sin anmeldelse tordag 27.12.1930 at filmen var "kommet i skade for å overdrive optagelsen av disse naturscenerier." Også "Den 17de Mai" var lunken i sin anmeldelse. De skrev bl.a. tordag 27.12.1930 at:

"Filmen skil seg i emneval lite fraa dei hine norske bonderomatikk-filmane vaare."

Samt at

"hendingstraaden er tunn og lang."

Det er tydelig at avisen "Den 17de Mai" må ha vært skuffet over Rasmus Breisteins utvikling som filmregissør da avisens, i følge Anne Marit Myrstad, "forventninger om et gjennombrudd for norsk film med Breistein ved roret var åpenbart ikke innfridd."

"Morgenbladet" var, i motsetning til sin postive kritikk av "Brudeferden i Hardanger" (1926), kritisk til denne filmen. Signaturen "A-S" skrev torsdag 27.12.1930 at:

"Det er uforstaaelig, at man endnu driver paa med indspilling av slike flate og flaue historier."

Men selv om filmen fikk en heller dårlig mottakelse av filmkritikerne så ble filmen en publikumssuksess og i følge statistikken fra "Norsk Filmblad" nr 1, 1932, fortalte, i følge Anne Marit Myrstad, at:

"Av de 10 største innspillinger i 1931 står merkelig nok en stumfilm som nummer en. en norsk stumfilm. Spør så om ikke vårt publikum gjerne vil se norsk film."

.